Annons:
Etikettkattprat
Läst 22006 ggr
tessa
2011-01-15 14:01

Blinkande katt? *beteende*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har lovat min käre Far att fråga här på forumet angående hans katt: Findus är 6 ½ år, en kastrerad bjässe som är väldigt.. speciell. - Röd till utseende och lynne ;)

Han sitter ibland och blinkar mot pappa, och när pappa blinkar, blinkar han tillbaka.

Vad betyder detta beteende? Jag gissar att det är en vänligt gest, eftersom motsatsen - att stirra är utmanande.

Har för mig att jag läste i en tråd någonstans att det är bra att blinka mycket, mot en skygg katt?

Mvh Tessan

Annons:
Gullimat
2011-01-15 14:09
#1

Du har rätt. Blinkningarna betyder att du inte är farlig, och när den värsta skyggheten börjar släppa, blinkar dom tillbaka, då blir man bara så lycklig Skrattande

tessa
2011-01-15 14:13
#2

#1: Glad

Så i Pappas fall, där han och Findus har en väldigt tajt relation, så sitter de och kommunicerar att de är trevliga filurer..? haha, lustigkurrar båda två!

Gullimat
2011-01-15 14:23
#3

Det är ju ett vänlighetstecken och en form av njutning från kattens sida.Skrattande

Issa
2011-01-15 15:54
#4

Blinkades betyder jag är snäll och vänlig. Motsatsen är att entitta som är en utmanande gest för katter. Det är därför det är så viktigt att man blinkar långsamt till en skygg kisse så den ser att man är snäll.

kattassen
2011-01-15 17:22
#5

#2 Just det! Så kan man kommunicera med sin katt. Vi har långa blinkövningar här hemma ibland med katterna och det känns verkligen att man är på samma våglängd då. De trivs med sitt sällskap och vice versa.Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Sherwood
2011-01-15 18:12
#6

Har tagit hand om många skyggisar senare tid och där fick jag nog lära mig något nytt.

Annons:
majvi
2011-01-15 18:22
#7

Jag har blinkrynkor vid det här laget.Det är nåt speciellt också att se en katt ute vid en koloni man blinkar och katten blinkar tillbaks.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tessa
2011-01-16 01:23
#8

#4: Entitta? =) Jag hoppas inte att du menar att blinka med ena ögat - för minns jag inte fel så berättade pappa att Findus just blinkar på ett öga mot honom, och han blinkar då tillbaka… kan ju bli tokigt ;)

#5: Intressant, hur går en sådan blinkövning till? *nyfiken* Man blinkar alltså långsamt mot katten, och hoppas att den blinkar tillbaka? =)

Issa
2011-01-16 02:02
#9

#8  Entitta = betyder stirra (med båda ögonen förståss). Glömmer bort att vissa saker kan vara dilektala. Skrattande

Calcifer
2011-01-16 03:26
#10

Jag brukar sitta med min herrekatt och riktigt trycka ihop ögonen ordentligt, för att det ska vara tydligt för honom att jag säger "hörrudu skitkatt, nu älskar jag dig!" och då brukar han alltid svara med att blinka långsamt och ordentligt tillbaka. Sedan kan vi sitta och blinka länge, länge till varandra.

Åh ibland blir man så kär i sina underbara katter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Camillhe
2011-01-16 05:11
#11

Jätteroligt att lära sig, detta blinkfenomen har jag aldrig hört talas om innan.

kattassen
2011-01-16 11:03
#12

#8 Nja ingen övning i betydelsen träning då.

Jag menar naturligtvis att man i bland kan sitta rätt länge och blinka mot katten. Blinka, katten blinkar, gäspa, katten gäspar. Ja det blir liksom som en konversation till slut.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

vilda-hilda
2011-01-16 14:15
#13

Himla kul läsning.

Här skall blinkas och gäspas. Älskar kort på gäspande katter. Har aldrig hört talas om detta heller.

Nalle

Annons:
tessa
2011-01-16 22:22
#14

#9: Då har jag lärt mig ett nytt ord ;)

#12: Jag förstår vad du menar, tror att det är just vad pappa och hans katt sitter och gör, konverserar helt enkelt =)

Upp till toppen
Annons: