Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 16071 ggr
Amiechan
2007-09-19 23:24

Så blev jag av med min kattallergi...

Landfreak59 bad mig för ett par veckor sedan att berätta hur jag kom att behandla min kattallergi eftersom det kanske skulle intressera någon av er. :)

Först och främst: Det här är vad som fungerade på mig. Jag anser mig inte veta vad som skulle fungera för dig eller om något ens kan göra det. Jag anser mig inte sitta inne med den absoluta sanningen om allergier och inte heller vill jag göra någon upprörd eller arg. Jag försöker bara berätta om hur jag kom att må bättre.

Hösten 2005 har jag upptäckt att jag jag börjat reagera mot mina två katter. Om jag har dem i knät eller gosar med dem får jag rinniga och kliiga ögon. Jag känner mig lite småtäppt nästan jämt. Eftersom jag börjat inse att jag måste göra något åt vad jag äter för att inte gå upp mer i vikt dessutom håller jag på att läsa mycket om kost.

Jag intresserar mig för stenålderskost eftersom det bekräftar mina åsikter om människans biologiska utveckling och historia ;-) men jag tycker det verkar alldeles för besvärligt att gå över till det. Jag anpassar dock mina luncher för en tid till stenålderskost a la Paulun men får ge upp efter en tid. Jag håller mig inte mätt helt enkelt. I övrigt lägger jag om min kost så den blir mer och mer GI med mycket grönsaker istället för en del pasta/ris/potatis, fullkornsprodukter etc.

Då stöter jag på kebabbert på kattforumet på katter.nu. Han berättade där att han botat sin (mycket svårare) kattallergi med hjälp av stenålderskost! Likaså var det fler där som hade provat på det och fått bra resultat. Jag inser att jag kanske får ta och göra övergången till Stenålderskost ändå, trots att det verkar besvärligt. Jag kommer att sakna mejeriprodukterna!

Jag läser mera och mera om stenålderskost på deras forum och inser att det finns två falanger av stenålderskost. De som äter en mager stenålderskost som Paulun och de som äter en riktigt fet stenålderskost! Jag vet ändå inte riktigt om jag skulle klara av att äta stenålderskost. Det verkar så besvärligt att ändra sig så radikalt!

En skön lördagsförmiddag lagade jag och min sambo pannkakor till brunch och njöt av den ovanliga lyxen. En stund senare låg jag och kved på sängen av magsmärtor. Jag visste sedan tidigare att jag inte tålde att hälla i mig stora mängder mjölk men så här brukade jag inte reagera på pannkakor. Förtvivlad insåg jag att kombinationen mjölk, vetemjöl och sylt (socker!) var en katastrof för mig.

Innan magen hunnit lugna sig var vi tvungna att åka på fest hos släkten. Det som serverades var smörgåstårta. Mer mjöl till min plågade mage. Och så kaka och tårta till efterrätt. Ännu mera mjöl och socker. Vi åt båda två så lite vi bara kunde.

När vi kom hem den natten lagade vi en omelett och bestämde att detta fick vara nog. Nu skulle jag stryka allt vad mjöl, potatis, ris, majs, socker, mjölk hette och minska på saltet.

Februari 2006 går jag och maken över till fet stenålderskost+mejerier (utom mjölk för min del) och det dröjer bara någon månad innan jag upptäcker att

  • acnen har försvunnit
  • allergin minskat. Jag kan ligga och snusa katterna i nackskinnet om jag vill!
  • mina humörsvängningar har försvunnit, jag behöver inte längre äta var 3:e timma för att inte bli odräglig
  • mitt tandkött blir bättre
  • efter ett par månader har 90% av min pms försvunnit (hurra! Två dagar eller mer av mitt liv tillbaka varenda månad!)
  • mage och tarm mår helt plötsligt bra
  • mina naglar är starkare
  • min hy är vackrare
  • jag blev smalare om midjan

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d620fb8f-5502-4364-a41b-ec9ab6e37cb1&Filename=060319_morgonmys.jpg

 Vad är det då jag har gjort?

Jag äter inte:

  • mjöl (och därmed inte bröd och pasta)
  • potatis
  • ris
  • bönor
  • majs
  • socker, honung eller sötningsmedel
  • smakförstärkare (E620-625)

och ersätter de "förlorade" kalorierna med kalorier från (nyttiga mättade) fetter. Protein från fisk, fågel, kött äter jag i vanliga mängder. Jag äter grönsaker (mest ovanjordsgrönsaker) och bär.

Känner du aldrig av allergin Amiechan???  Jo, det gjorde jag det första året när jag var jätteförkyld och hade maginfluensa samtidigt ;-) Nu har jag inte kännt av det trots att jag varit rejält sjuk i influensa den senaste veckan.

Det är en stor omställning, det är sant! Men jag tycker att det är en liten omställning om man ser till vilken livskvalité det har gett mig. Jag funderade på om jag borde lägga under rubriken "Att bli en god kattägare" för för mig var det en av de viktigaste anledningarna att lägga om min kost att kunna fortsätta att vara en god kattägare :) Det här är BARF för människor brukar jag säga till katt- och hundmänniskor ;-) Det är inte konstigt att vi mår bättre på den mat människosläktet har ätit så länge och har svårt att tåla det "nymodiga" spannmålet. Tänk att det kunde hjälpa t.o.m. mot kattallergi!

Oj! Har du orkat läsa ända hit! Jag är imponerad! Då ska jag bara berätta att det finns ett forum här på iFokus där vi försöker hjälpa dem som vill må lite bättre. En del äter mejeriprodukter, en del inte. En del äter mer som GI och andra mer som stenålderskost, men alla har insett att man faktiskt kan må bättre om man minskar på spannmålen (=kolhydraterna) och sockret. Där kan man lära känna sig själv för att få den mat man själv faktiskt mår bäst på!  Välkomna till kolhydrater.ifokus om ni blev intresseradel :)

Annons:
Simson
2007-09-19 23:30
#1

HÄRLIGT!! Jo jag har varit in på kolhydrater och tjyvläst många gånger och blivit imponerad! Vad underbart att höra att det hjälper "mot" katter OCKSÅ! God fortsättning på den "nya" kosten!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Alexej
2007-09-20 09:15
#2

Jag tror absolut på en koständring. Socker vet alla är inte bra, mjöl, ris och potatis är bara en massa tomma kolhydrater som inte mätar längre tid. Majs och bönor är jobbiga för magen.

Också om man inte ändrar sin kost radikal gör det stor nytta att äta lite mer medveten och kan man bli av med en kattallergi är det super. Min son har adhd och blir mycket bättre med sockerfri mat!

Mer kan man läsa i Niklas artikel:

http://matlust.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=566d90f3-ae15-410a-a819-8c71a045b6bf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2007-09-20 10:50
#3

#0 Oerhört intressant! Tack för en uttömmande beskrivning. Det här kan helt säkert vara till nytta och glädje för många. Att bli av med sin allergi är ju guld värt, samt att må bättre på så många andra sätt. Toppen också att kolhydrater.ifokus finns där man kan få stöd i sina förändrade kostvanor. :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
2007-09-20 12:58
#4

Bara att minska på sockret för mig gjorde att jag blev nästan helt av med mitt pms-humör…så visst ligger det massor i det Amiechan säger…

Sidentass
2007-09-20 14:47
#5

Mycket intressant att få ta del av detta..då finns det med all säkerhet hopp för många allergiker!!

Amiechan
2007-09-20 15:20
#6

Ja, det kanske finns hopp - om än inte för att bli helt botad men för att få det lite lättare med allergin eller något annat. Jag skrev ju att jag blev bra i mage och tarm också. Faktum är att jag inte trodde att jag hade något problem i det området ;-) Men när jag blev frisk upptäckte jag att det var en himla skillnad mot förut!

För något år sen hittade jag en artikel på Aftonbladet om en kille som strök sädesslagen och mejerier i någon månad innan pollensäsongen drog igång och slapp få vansinnig pollenallergi. Sen när pollensäsongen lugnat sig började han äta som vanligt igen… Tyvärr kan jag inte hitta den artikeln igen. Ska leta lite till ;-)

Annons:
Amiechan
2007-09-24 00:10
#7

Halloj Medarbetare! Jag upptäckte att jag skrivit fel i min tråd:

smakförstärkare (E620-625) ska det vara. Skulle ni vilja ändra siffrorna så att de stämmer?

Amiechan
2007-09-24 23:46
#8

Tack! Glad

anebit
2010-08-06 23:04
#9

Putt för er som vill läsa om hur Amiechan blev av med sin KATT-allergi + andra krämpor.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
2010-08-06 23:14
#10

Där har vi ju en artikel om allergi och mat. Kul att läsa igen:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2010-08-06 23:27
#11

ja kan ju alltid vara värt att prova. MAn har ju allt att vinna och inget att förlora!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2010-08-06 23:39
#12

Allt som är gött är förbjudit. Ingen Marabou finns med…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Camillhe
2010-08-07 02:36
#13

Det är ju ett val av livsstil, kanske kan fungera för en del, äter man bättre mat stärks immunförsvaret och då kan immunförsvaret jobba hårdare med överkänslighet.

Jag älskar djur men jag skulle inte övergå till en livsstil/diet för att det kanske skulle ta bort allergier. Då satsar jag hellre på de botemedel som är på väg och finns till viss del där man injicerar allergenen i liten mängd i kroppen under lång tid för att immunförsvaret ska på sikt själv kunna ta hand om det.

Men är det en diet man redan trivs med eller gärna vill prova på så är det ju verkligen värt att testa:)

Annons:
Hawknestgrove
2010-08-08 15:22
#14

Nej, Alexej…. och inte en bira heller eller ett glas vin… attan också…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kebabbert
2010-08-18 15:38
#15

Amiechan,
Hej här är jag, som föreslog dig att prova på stenålderskost. Vad kul att du också provade på ändra kost! :o)

Det är flera andra som provat och bekräftar att koständring funkar mot allergier såsom frukter, pollen, etc. Och man går även ned i vikt, mår bättre, etc.

Jag själv är kraftigt astmatisk och kraftigt kattallergisk. Men när jag ändrar kost så försvinner alla besvär. Börjar jag äta husmanskost så kommer problemen fram igen.

För den som vill läsa mera om detta, så har jag skapat en blogg med massa information om hur man botar allergier. Det är bara att ändra kosten. Busenkelt!

OS-medaljören Lars Frölander berättar att hans koständring tog bort klorallergi:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/kost-och-allergi-lars-frolander-berattar

Här är information om fett och socker och viktnedgång:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/om-socker-och-fett

Min katt Frasse hade urinsten, och det återkom gång på gång, men sen ändrade jag hans kost och han fick stenålderskost (dvs BARF) och han blev helt frisk från urinsten. Jag skriver om hur man botar urinsten på katter, här:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/korrekt-kost-till-husdjur-urinsten-barf-torrfoder

Sist, här är teorin till VARFÖR koständring hjälper mot allergier och andra problem:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/bakgrundsteori-for-en-vettig-kost

Sist vill jag tillägga att jag forskat vidare och upptäckt något helt otroligt. Helt sjuuuuuukt vad bra det är. Amechian, du mår bättre utav att utesluta spannmål, eller hur? Hur mycket bättre? Kanske 50% bättre? Men jag har upptäckt att om du provar något annat, så mår du inte 50% bättre, utan du mår kanske 500% bättre. Helt sjuuuuukt mycket bättre. Effetkerna är helt enorma. Jag håller på att verifierar att det funkar, men sen tänker jag blogga om det. Det kommer bli en RIKTIG ögonöppnare. Effekterna man får av stenålderskost, är ingenting i jämförelse!
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/mycket-intressant

kebabbert
2010-08-18 15:46
#16

PS. Jag ska skriva ihop en artikel med komprimerad text från alla dessa länkar jag postat. Lena ska publicera den texten här. Så inga fler katter måste överges pga allergi! :o)

Lena
2010-08-18 18:21
#17

#16 Vi ser fram emot artikeln kebabbert! Det är ju fantastiskt om man kan hitta lösningar som gör att allergin förvinner.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gunlog
2010-08-18 20:25
#18

Nej, men tänk! En positiv tråd! Perfekt! Detta gör mig lycklig! Skrattande

Jag går genast in och lägger till kolhydrater som favoritsajt! Cool

Som många här inne vet, har min sambo kattallergi och IBS (magproblem), så detta är värt att prova! Frågan är om man kan låta hela familjen gå över på den maten, vi har en 5-åring här hemma som går på dagis och där serveras "normal" mat…

Jag har ju själv problem med värk samt att jag gått upp över 19 kilo på halvåret, varav 7 kilo de 3 första månaderna. Det kan säkert hjälpa mig…

Ni är nog änglar i mångas ögon just nu!

Tack än en gång!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: