Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 882 ggr
Uppkatten
2017-08-30 19:51

Jägare ska avlägsna hemlösa katter....

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Pia-69
2017-08-30 21:38
#1

Jag tycker att det är fel sätt att lösa problemet på! En sådan diskussion pågår i ett annat forum! http://huskatter.ifokus.se/discussions/59929f78ce12c40ca1000145-hemslosa?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2017-08-30 22:28
#2

Ja, om man avser avskjutning (vilket man dock antyder att man inte avser i det aktuella fallet….???) så är det definitivt fel väg att gå. Vid avskjutning överlever ofta de allra skyggaste katterna, och man får då på sikt en population med allt skyggare katter… Dessutom tenderar nya katter att flytta in på reviret efter en avskjutning, varför man snart har samma situation igen. Man bör istället omplacera de katter som går att omplacera (om ägare inte kan hittas), och katter som inte kan omplaceras bör man hålla som "TNR-m katter" (temporärt eller hela kattens liv).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2017-08-31 20:17
#3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2017-08-31 20:19
#4

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/892690-partille-hyresvardar-katter-kattbajs-barnen-sjuka Att katter skulle kunna smitta barn med springmask är helt felaktigt, såvitt jag vet. Springmask finns bara hos människor, mig veterligen…?! Och sprids t ex via inomhusdamm etc…. Skulle tro att t ex förskolan är en bra mycket mer smittsam miljö än landets utegående katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2017-09-01 22:58
#5

Så länge inte en människa bajsat på katten först, eller klappat katten med otvättade händer efter att ha kliat sig i rumpan kan den inte sprida springmask…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Uppkatten
2017-09-02 08:59
#6

#6 Och även i de fallen så sprids det inte via kattens avföring…. utan i så fall via kattens päls…. Och som sagt: miljön på förskolan är en betydligt värre smittkälla, ändå är det just katterna som ska "avlägsnas"/skjutas…. TRIST med okunskap.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
ApanAnn
2017-09-03 00:22
#7

Ja verkligen! Nog för att kattbajs kan sprida sjukdom till människa, men det är lättare att bli sjuk av att äta dåligt tvättade grönsaker.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
2017-09-06 18:11
#8

#7 "men det är lättare att bli sjuk av att äta dåligt tvättade grönsaker."

Nja, inte riktigt så svårt är det, jag vet inte hur det är med springmask men där där parasiten som jag glömt bort vad den heter som leder till riskfyllt beteende hos människor sprids ju riktigt lätt till människor. Så lätt att i princip alla människor som har katt har det. Förmodligen alla barn som lekt i sandlåda där katter gått på toa också (små barn stoppar vad som helst i munnen).

l'm back

ApanAnn
2017-09-06 23:37
#9

#8 Det var precis den jag menade. Katters avföring smittar precis när de blivit smittade första gången och sedan är de immuna så länge inte immunsystemet rasar av någon annan allvarlig sjukdom. Så för att smittas via kattlådan snackar vi om ett fönster på några veckor, max en månad, i kattens liv. Det är vanligare att få parasiten av taskigt tillagat kött (hade för mig dåligt tvättade grönsaker också). Anledningen till att många kattägare har/har haft parasiten är troligen mat och inte kissekatt. Underbar video på temat, det finns en om toxoplasmos och "mind control" också: https://youtu.be/U9MU-FxsKRg

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Katthemsmatten
2017-09-07 10:42
#10

Partillebo har backat från sitt beslut och har kontakt dels med bostadsbolaget Poseidon som drivit ett mycket framgångsrikt projekt i Backa Röd, dels med ett par bra kattorganisationer.

Smittan ni talar om gäller i så fall alla katter och som kattägare i över 40 år anser jag att bor man inte extremt ensligt utan bilvägar så ska katten vara innekatt. Då stör den inte andra och den kan heller inte råka ut för någon olycka vållad av tredje part.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: