Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2007 ggr
Uppkatten
2017-08-15 07:41

"Skriv inte ut kattens id-nummer"

Jag läser regelbundet på t ex Facebook att man inte ska skriva ut kattens ID-nummer när man efterlyser katten. Skälen anges vara många. Någon annan kan registrera sig som ägare på katten. ID-numret kan leda till utpressning. O s v. Jag får inte ihop den här "ekvationen" riktigt. Springer katten bort så anmäler man kisse som försvunnen till polisen (samt vidtar en rad andra åtgärder). Om upphittaren skulle regga om katten på sig själv så ser ju ägaren (och andra) direkt vem som har tagit katten…? Det är väl knappast vad en "katt-tjuv" vill (att få allas ögon på sig)…? Och utpressning - ja, det räcker väl med en efterlysning på en katt för att utpressning ska kunna utövas? Eller ett halsband med ett telefonnummer…? Eller en bild på katten….? Och vem som helst kan ju skaffa chipläsare och börja stjäla husdjur och sedan utöva utpressning? Så lär mig - varför skulle det vara en extra stor risk att ange djurets ID-nummer i sin efterlysningsannons…? De allra flesta där ute vill ju trots allt djurets (och ägarens) bästa…? Vilken risk är det ni ser som jag missar…? Det är inte så att jag direkt uppmanar till att skriva ut ID-numret, men jag förstår inte riktigt risktänket. Har du eller någon du känner råkat ut för problem just för att ni har skrivit ut kattens ID-nummer så får ni gärna dela med er av era erfarenheter! (Kan tillägga att s k "busringningar" är vanliga när man efterlyser katten, även riktigt fula/grova busringningar, men de förekommer ju vare sig man har uppgett kattens ID-nummer eller inte).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2017-08-15 08:03
#1

Är katten dessutom anmäld som försvunnen till SKK/SVERAK så borde väl de i sin tur reagera om någon annan försöker regga om katten på sig själv…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
2017-08-15 08:18
#2

I alla fall på Djur-ID måste man väl dessutom fylla i en blankett om överlåtande? Så var det i alla fall när jag köpte Lillan, och för att få registrera katten på mig var jag och förra ägaren tvungen att skriva på en blankett! Och gör kattjuven det och förfalskar ens underskrift är det dessutom även det ett brott…

[[eskils_]]
2017-08-15 10:12
#3

Intressant frågeställning! Hoppas någon med egna erfarenheter skriver och berättar.

#1 Jag tror att det bara är när katten är registrerad i SKK (=DjurID) som man kan anmäla den försvunnen i registret när katten springer bort. En bra funktion! Ser tyvärr inte att Sverak har den funktionen.

#2 En bra sak som Sverak har däremot  är att om någon försöker hävda att de tagit över ägandet av en katt så måste de uppge förra ägarens namn, adress, tel.nr och personnummer. Det räcker inte att förfalska underskriften, som det tyvärr tycks göra hos SKK (=DjurID).

Wony
2017-08-15 21:09
#4

#3 De måste ha ändrat det sedan vi köpte Lillan. Då var blanketten betydligt mer omfattande än vad den är nu, vad jag minns. Förra ägaren fick fylla i fler uppgifter än bara underskriften.

Uppkatten
2017-09-12 19:24
#5

Puttar upp detta eftersom jag fortsätter läsa på Facebook att man absolut inte ska lägga ut kattens chipnummer… Vilken är risken…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

flis
2017-09-13 13:22
#6

Jag förstår inte heller varför det är riskfyllt att lägga ut numret.

Annons:
Katthemsmatten
2017-09-13 15:28
#7

Den enda gången man kan få tag i kattens id-nummer är väl om man har den hos sig, så varför man inte ska lägga ut det förstår jag inte. Ska man sitta och läsa efterlysningar med id-nummer och skriva över katten på sig själv??

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: