Annons:
Etikettsajten
Läst 1772 ggr
Aahedda
7/31/17, 10:04 AM

Hittekatt på landsbygden

Hej Här fritidshus och egna innekatt. Rätt ofta kommer det katter hit till tomten. För ett par år sedan hittade jag en död under min vedbod. En granne en bit bort matar katter men tar inget ansvar vilket innebär att de förökar sig. De får inte gå inomhus någon tid på året. När jag hittade den döda katten gick jag till grannen som så att han inte hade nån aning om vilka katter som kommer till han. Nu detta år så kommer en liten svårt hona hit dagligen. Vill inte vänja henne med att ge mat men ser till att hon får rent vatten. Nu idag ser jag att trots sin magra kropp så här hon rund mage vilket tyder på dräktighet. Hon har i flera dagar haft diarré. Är väldigt osäker på vad jag kan göra, grannen tar ju inte ansvar. Ge mig gärna råd…

Annons:
lizton
7/31/17, 10:15 AM
#1

Kontakta ett katthem som tar emot  hittekatter! 

Det finns flera facebook-grupper med hittekatter. T e x den här:

Hittekatter i Sverige:  Hittekattsgruppen

Sök på hittekatter på face-book så kanske du hittar en grupp som finns i ditt område.

[LadyK]
7/31/17, 10:19 AM
#2

Fråga grannen om han äger katten, matar han/hon den så har man ansvar för den. Jag  hade personligen anmält det men förstår om man inte vill med tanke på grannsämjan. Nekar de till att äga katten så ta kontakt med ett katthem.

Uppkatten
7/31/17, 1:23 PM
#3

Är katten dräktig och har diarré så behöver den få hjälp omgående om det här ska sluta väl för henne och kattungarna. Tag kontakt med närmaste No Kill-katthem och förklara situationen. Exempel på No Kill - katthem är de SVEKATT-anslutna katthemmen. De hittar du på den här sidan http://www.svekatt.se/om-oss-27861480 om du kollar i höger spalten. Svårt att ge dig mer exakta råd när du inte berättar ungefär var i landet du bor.

Försök också att kolla upp om någon i närområdet äger katten, t ex genom att sätta upp lappar där du efterlyser kattens ägare/uppgifter om katten, eller genom att lägga sådana lappar i folks brevlådor.

Katten behöver i alla fall få komma in omgående så hon kan föda sina ungar inne, och hon behöver få hjälp mot diarrén.

Är det en tam eller en skygg katt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aahedda
7/31/17, 4:17 PM
#4

Hej Tack för svar! Har mitt hus i Skaraborg. Jag ringde ett katthem igen i Skara och kom överens att hon skall ringa mig ikväll. Kvinnan ville jag skulle fånga och köra katten till henne. Preliminärt kan hon ta emot på onsdag så då gör jag det. En mycket korkad fråga kanske men tror ni att det är dumt att använda min bur som min katt brukar åka i? De kunde låna ut en fälla men hon är så orädd att jag tror jag kan fånga henne utan en sådan. Tack igen!

[LadyK]
7/31/17, 4:18 PM
#5

Bara sanera den ordentligt efteråt. Hade inte använt min egen om den var i korg tex. plast/metall går att rengöra.

Uppkatten
7/31/17, 7:16 PM
#6

Är det Evas katthem så ska de vara OK som jag förstått det 🙂. Om du känner dig orolig för att använda din egen transportbur så har katthemmet säkert någon att låna ut. Annars är det som #5 skriver vanligtvis tillräckligt om man rengör transportburen ordentligt efteråt, t ex duschar ur den med rengöringsmedel + ev. använder ytsprit efteråt när den har torkat. Bra att katten får hjälp. Om det är många katter som hänger hos grannen så tycker jag att du ska diskutera med katthemmet hur man går vidare. De är de som har bäst koll på läget där nere.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: