Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1367 ggr
Kattencoffee
6/15/17, 12:29 PM

Genomföra flytt med två skygga katter

Hej allihop. Om 3 veckor ska jag flytta till en ny lägenhet och jag försöker planera så det ska ske så smärtfritt som möjligt för mina två skygga katter. Men skulle uppskatta alla möjliga tips från er! Det gäller två katter där ingen av dem går att hantera än, dvs lyfta eller bära runt på. Ingen av dem är aggressiv men blir lätt stressade av för mycket stoj såklart. Mina planer inför flytt: - Ca 3 v före: Jag kommer ta ut allt ur sovrummet (bor i en liten tvåa) och flytta in katternas grejer där. Deras klöspelare, mat och en av deras kattlådor. Även deras transportburar kommer stå därinne. Sovrummet kommer vara öppet för dem att gå ut och in i fram tills dagen före flytten. - Starta behandling med Zylkene någon vecka innan flytt. Min skyggaste katt blir betydligt lugnare av Zylkene har jag upptäckt, men fortfarande inte så lugn att hon går att hantera. - Dagen innan flytt kommer jag att stänga till sovrummet så får de vara där tills det är dags att åka iväg. De gillar sin klöspelare så jag tror de kommer antingen befinna sig därinne redan eller gå in dit självmant om jag blir närgången. - På själva flyttdagen kommer det ett gäng flyttsnubbar/snubbor hit och börjar bära ut allt ner till lastbilen. Jag valde en flyttfirma för att katterna ska slippa ligga för länge i sina burar under flyttandet. Medan flyttfolket bär ut och börjar bli klara kommer jag vara i sovrummet och försöka fösa in katterna i sina burar. Jag tror det hjälper katterna och mig mycket att vara på en liten begränsad yta så att det inte finns risk att de smiter in under en soffa eller annat trångt utrymme där de blir svåra att fånga in. Min bror kommer vara med under flytten och då de inte gillar honom så hoppas jag att de självmant kryper in i sina burar av blotta åsynen av honom :p (Burarna kommer vara placerade på ett sätt så de upplevs som trygga kryp-in. - Därefter när allt burits ut och lastbilen är klar att åka kommer jag och min bror att ta våran egen bil med katterna. Har inhandlat spännband för att sätta runt burarna så att de inte kan "spränga" dom. Kommer täcka burarna med något svalt mörkt tyg så det minskar stressen med alla intryck runtomkring. Mina planer efter flytt: - I den nya lägenheten finns en klädkammare där jag tänker att jag stänger in katterna med kattlåda och mat medan allt bärs upp och stökas med i lägenheten. Klädkammaren går att låsa till så att ingen råkar öppna dörren. Tyvärr finns inga vägguttag därinne, då jag tänkt förberede med en feliway-adapter, men om den sätts i rummet brevid borde det väl ändå ha en effekt? Ska ju täcka ca 60kvm. - När allt är uppflyttat och klart så får katterna vara kvar i klädkammaran de första dagarna, sovrummet ligger brevid med dörr mellan som jag tänker att jag kan hålla öppet för dem. Men att jag sedan introducerar resten av lägenheten långsamt. Lite funderingar jag har: - I nuläget har jag två st hårda transportburar till dom. Jag har länge tänkt köpa Sturdibags istället eftersom det känns som att katterna skulle uppskatta dessa mycket mer med tanke på mysfaktorn. Det jag är nervös för där är hållbarheten på dessa? Någon som vet hur tåligt nätet är som man drar för öppningarna? Har fått uppfattningen av att det ska tåla klor och sånt men är ändå nojjig över att de skulle kunna gå att klösa upp. - Är det någon som vet om man kan kombinera preparaten Zylkene och Calmex Cat? - Något annat ni tänker på eller något jag kan göra annorlunda? Hur gjorde ni? Tusen tack för all sorts input

http://kattencoffee.wordpress.com

Annons:
Katthemsmatten
6/15/17, 1:00 PM
#1

Du har gjort en bra plan, tycker jag. Du ska kanske inte räkna med att katterna placerar sig i transporterna och ligger kvar där när du kommer in och vill stänga in dem. Jag skulle gissa att chansen att de ligger i en "holk" i klösträdet (om den har en sådan) är väldigt stor. Det går att lösa antingen genom att faktiskt låta dem ha den möjligheten och när du ska få ut dem därifrån så har den en fleecefilt som du för in i holken. Se till att du har händerna under filten så att du kan arbeta med dem. Känn efter var du har ett huvud. Lägg filten över kattens huvud och försök sedan slå in resten av katten som en burrito/wrap och för försiktigt ut katten. Ställ transporten antingen med bakänden mot en vägg eller på högkant (enklast) innan du börjar fånga in katten. Katt och filt in i transporten och snabbt igen med luckan.

Ligger katten i transporten men hinner ut, försök att manövrera in katten i ett hörn med transporten som påpetare, lägg en filt över katt och transport så att katten inte uppfattar att det finns en smitmöjlighet. Katter brukar efter en stund gå in frivilligt, annars får man milt knuffa in dem. Bra om du har persienner  rummet som ska vara fällda för att inte katten ska försöka studsa ut via fönstret. Det viktigaste är att du är mycket lugn och bestämd i dina rörelser och när du håller i katterna. Skulle du misslyckas och katterna verkar stressade. Lämna dem i minst 30 minuter så de hinner lugna ner sig. Det är mycket lättare att fånga en lugn katt än en som är uppstressad.

Beträffande mjuka transport avråder jag å det allra bestämdaste. Det är alldeles för lätt att krafsa/bita sig ur. Dragkedjor går lätt sönder och du står med en tom transport. Du har ju redan tänkt på spännband när det handlar om de hårda transporterna, så du är uppenbart medveten om rymningsrisken.

Beträffande att kombinera preparat vågar jag mig inte på att säga något om just de här två, men om de har samma verksamma substans är det risk för överdosering. Kontakta din veterinär för råd! Tycker jag f ö att man alltid ska göra när man har funderingar på medicinering.

Personligen har jag aldrig brytt mig om att introducera nytt boende långsamt för mina katter. Det viktigaste är att man har säkrat alla möjligheter för dem att rymma, så inga öppna fönster och dörrar i början.

Lycka till och grattis till ditt nya boende!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattencoffee
6/15/17, 2:08 PM
#2

Supertack för alla råd och tips Katthemsmatten! Jag hade tänkt täppa till kojjorna i klöspelaren så att de inte kan kura i dom. De har en ganska stor kartong som jag gjort öppningar i på två sidor. En plan jag hade var att ställa in åtminstone en bur inuti kartongen och se om någon av dem går in i den, sen hålla för ingången och skjuta ner och på gallret. (Kartongen går att öppna ovanifrån. Det jag är nästan säker på kommer att hända är att båda katterna går in tillsammans i en bur. Då jag vet att de finner mycket trygghet hos varandra. Tror båda mina burar är stora nog att rymma dem, men känns ju sådär ändå hehe. Nej Zylkene och Calmex cat har olika verksamma ämnen och båda är receptfria. Zylkene rekommenderas man ju börja med några dagar innan med Calmex ska ges ca 30min före man vill ha effekt. Men precis som du säger så är det en veterinär jag ska ställa frågan till! Ok! Nej de brukar ju ligga stilla under dagen och börja utforska på natten när man sover.

http://kattencoffee.wordpress.com

Kattencoffee
6/15/17, 2:10 PM
#3

Oj avslutade inte sista meningen. Skulle skriva att jag tror du har rätt i det. När det blir tyst och lugnt så brukar de ju börja utforska.

http://kattencoffee.wordpress.com

Rafflan
6/19/17, 2:31 AM
#4

Jag flyttade med min skyggis för ett par år sen, då var han ganska tam innan flytten. Efter flytten var han på ruta 1, jag såg inte till katten på ca 48 timmar (även fast jag letade var han helt borta, det är normalt för honom när han inte vill bli hittad), sedan började han långsamt tassa fram så man såg honom på kvällarna och efter 1 månad var han ganska tam som innan flytten, han behövde bara tid för att hantera flytten i sin egen takt :)

Katthemsmatten
6/19/17, 12:25 PM
#5

#4 Det tar alltid tid för katter att landa i nya miljöer, tama som försiktiga. En månad var ändå snabbt att vara tillbaka till samma stadium som före flytten.

Flyttade en gång med en 14-årig katt som hade bott med mig sedan han var 6 månader. Vi hade flyttat tidigare, men då var han yngre.  Den första veckan satt han i princip dygnet runt och stirrade på ytterdörren. Han ville "hem", trots att hela familjen var med inklusive alla möbler. Sedan insåg han att det här var hemma och han slutade stirra på dörren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: