Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 3005 ggr
kalindas
2017-05-09 14:04

Känner mig lite ledsen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla fina Hönan  (den svartvita katten till höger) verkar ha skadat sitt ben. Hon går på tre ben och övre delen på frambenet ser svullen ut. Risk är att det är ett bett och då blir det snabbt infekterat 
Om det inte blivit bättre till imorgon så finns det bara två val. Fånga in henne i fälla och antingen skjuta henne eller om jag kan övertala min hyresvärd kolla henne hos veterinären. Vilket går på minst 700 kr + ev. medicin.
Jag har inte ett öre och katten är min hyresvärds, så även om han tycker att hon är vacker, så gissar jag på geväret. 
Det är nackdelen med förvildade TNR katter som går ute. Allt kan hända.

/Elisa

Annons:
Niseeu
2017-05-09 15:07
#1

Då tycker jag att du vänder dig till lagen berätta för din värd att det hen gör är brottsligt om hen inte ger sitt djur veterinär vård NU. Det är lag på det vid misstänke om skada eller om djuret är sjukt Kontakta din kommunen eller länsstyrelsen om du är riktigt orolig! Djuren kan inte stå upp för sig själva dom kan inte be om hjälp och berätta hur oerhört ont dom har. Det gör ont i mig att tänkta på vilka obeskrivliga smärtor katten måste ha och den måste få hjälp och det betyder inte ett skott i pannan utan att få komma till en veterinär nu! Vet du om katten är id märkt? jag antar att den inte är chipmärkt. Om katten inte har någon id märkning skulle du inte kunna försöka fånga in den med leverpastej, tonfisk, kokt kyckling, skinka eller ställa fram rå äggula i en transport bur om du har någon eller något liknande? Och övertala värden att få ta katten till veterinär eller ett katthem? Skälet till att jag frågor om id märkningen är att värden inte behöver ta dit katten isåfall men det är bra om du har värdens tillåtelse lagligt sätt. Så här ser lagen ut! Ett skadat eller sjukt djur ska så snabbt som möjligt få nödvändig vård om det inte är så sjukt eller skadat att det snabbt måste avlivas. Brott mot djurskyddslagen kan ge fängelse Förutom bestämmelserna om hur djur ska hållas, skötas och vårdas finns till exempel bestämmelser om vilka som har ansvar för tillsyn av djuren, det vill säga de som ser till att lagar och regler följs. Det är kommunerna, länsstyrelserna och Jordbruksverket som har det ansvaret. Djurskyddslagen ger alltså skydd åt djur vars ägare har försummat deras tillsyn och vård eller misshandlat dem. Om ett djur utsätts för lidande och missförhållandena inte rättas till kan myndigheterna besluta om att djuret ska omhändertas. Den som bryter mot djurskyddslagen kan dömas till böter eller fängelse. i högst två år fängelse och böter kan också bli straffet för den som döms för djurplågeri (enligt brottsbalken 16 kap. 13 §).

kalindas
2017-05-09 15:40
#2

I så fall får du anklaga mig för att bryta mot lagen då katterna är både id-märkta och kastrerade. Plus att de vårdas av mig.
Så nej, detta är inte vanvård!
Hönan skadade benet idag, för igår sprang hon som vanligt!
Alternativt om det är en böld så blev den infekterad idag.
Är jag på väg att hämta fälla och försöka fånga henne. Det är ingen tam liten dam som bara är att lyfta upp och traska till veterinären med.
Först gäller fälla och hoppas att hon går i den, sen får hon flytta in i en box jag har. Därifrån måste jag tyvärr skrämma henne igen och få hit en fångstbur.
Då kan jag komma lite närmare henne. Ser det illa ut så får ägaren välja vilket han vill göra och detta kommer bli bestämt innan katten på något sätt skulle fara illa.
Nej, jag vill inte att hon blir skjuten, det är en underbar och vacker katt, men det är inte mitt val! Då jag inte precis badar i pengar just nu och katten är inte min.  Så har jag inte råd att bekosta hennes veterinärvård.
Men jag lovar att jag ska tjata!

/Elisa

Niseeu
2017-05-09 16:16
#3

#2 I ditt inlägg så skrev du att ägaren till katten är värden du pratar om och att du tror att det är mer troligt att han tar fram geväret än att ta sin katt till veterinär och eftersom han äger katten så är det hans skyldighet att ta katten till veterinären precis som jag skrev i inlägg #1. Du skrev inget om att du tar hand om katten vilket betyder att jag inte kan veta det om det. Jag har inte anklagat dig för vanvård det handlar inte om hur du tagit hand om katten utan att det är ägarens skyldighet att ge katten veterinär vård enligt lag och om ägaren ( värden) inte gör det så är det olagligt. Jag menade inte att du skulle bekosta veterinären besöket utan att antingen ta katten till kattstallet eller till veterinärn åt ägaren på dennes bekostnad. Som jag skrev till dig innan så kan du vända dig till kommunen eller länsstyrelsen om ägaren till katten vilket du har skrivet är värden inte tar katten till veterinären utan hotar med geväret.

Honestyisdead
2017-05-09 16:19
#4

#1 och #3 Har rätt.

Uppkatten
2017-05-09 17:20
#5

TS du skulle kunna höra med Snuffe-fonden resp. Chickas minnesfond. Jag vet inte i vilken utsträckning de kan hjälpa till då det finns en ägare i det här fallet, men det är trots allt lite speciellt här med TNR-kolonin o s v. Så lägg alla kort på bordet och berätta precis hur det är så får de ta ställning till om de kan bidra eller inte. Alternativ 2 är ju att du försöker få till någon form av insamling på Facebook. Här på Hittekatter är insamlingar - som du säkert känner till - inte tillåtna, då det förekommit bedrägeri på sajten tidigare… Alternativ 3 är om det finns ett No Kill-katthem som kan ta över katten, ge nödvändig veterinärvård + omplacera katten…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2017-05-09 19:27
#6

Jag ska se hur jag gör. Först ska jag fånga in henne och kolla hur det ser ut.
Tror att hon kan ha fastnat i någon gren och sträckt benet, då hon inte visade några tecken på skada igår kväll. Tycker att om det var ett bett så borde hon visat smärta innan och likaså vara allmänpåverkad. Så tror skadan har hänt i natt.
Ska försöka övertala min hyresvärd, han är trots allt ganska lättövertalad. Men det sitter djupt i gamla bönder, det där med att inte betala för katterna. Dock är han ovanligt bra mot många andra jag träffat, mat får de fin och i överflöd. Kan inte heller anklaga honom om han väljer att avliva katten med ett skott. Han har jaktlicens och all rätt att avliva sitt egna djur. Så skulle hon bli så dålig och han väljer det beslutet, så gör han det så gör han inget olagligt. Det skulle ses som en välgärning att djuret slipper lida, av de flesta myndigheter.
Inte samma som att jag skulle gilla det och kommer såklart ifrågasätta det och det vet han.
Kommer kolla upp ev. sponsring. Har ju djurskyddet här som granne, men de har inte råd att sponsra detta då de har massor av egna att hjälpa. 😕
Hönan är iallafall än så länge glad och pigg, rullar sig på marken och äter glatt! Dock stödjer hon inte på vänster framtass och är svullen en bit upp på den.
Men som sagt, fällan är hämtad och sen är det bara att hoppas att rätt katt går in i den.

/Elisa

Annons:
Uppkatten
2017-05-09 19:35
#7

Känns hårt om en katt ska behöva skjutas ifall skadan är möjlig att åtgärda och katten i övrigt är pigg och frisk… Jag hoppas att det löser sig för er. Det är en väldigt fin kisse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2017-05-09 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

#7
Hon är väldigt vacker och snäll. Jag kan klappa henne nu, men inte så mycket mer. Det var hennes ungar som åkte upp till Stockholm för nåt år sedan.
Hoppas som sagt att jag får in henne.
Det är jättebra med TNR katter på ett vis, men när de blir skadade eller sjuka så är det ett helsike! Speciellt när inte pengarna till behandling finns. Har ju ingen förening bakom som sponsrar.
Alla fyra jag har hade behövt maskats av och även fixa skabben igen. Men det hjälper ju inte om jag behandlar tre, när den fjärde inte kommer nära. Plus att få dem att stanna så länge att jag kan få på dem stronghold eller liknade.
Krisar det får jag väl ta mitt kreditkort och hoppas att ingen av mina egna djur blir sjuka det närmaste året. 😮
Bilder nedan på de övriga tre. Hönan var inte där just då.

/Elisa

kalindas
2017-05-10 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#9

Glad idag! 😃
Hönan kom gående och skulle äta. Nästan ingen svullnad på tassen och haltade inte alls. Kommer att ha koll på henne ett tag nu och fällan får står framme oladdad. För skulle hon verka få feber så tar jag in henne. Kompisar har lovat att sponsra. 🙂
Tog lite foton på henne. ❤️

/Elisa

Honestyisdead
2017-05-10 09:25
#10

Verkar ju lovande :)

Uppkatten
2017-05-10 10:24
#11

Kan hon ha blivit stungen av geting/bi….? Håller tummarna för att det ordnar sig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niseeu
2017-05-10 11:27
#12

Vad härligt med positiva nyheter! Jag hoppas att allting ordnar sig för henne.

kalindas
2017-05-10 12:20
#13

#11
Det kan det ju vara. Tänkte faktiskt inte på det.
Var mer inne på att hon fastnat någonstans alternativt biten.
Det verkar iallafall vara mycket bättre idag och både hon och jag blir gladare om jag slipper fånga henne i fällan. Dvs om hon ens gått in i den.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2017-05-10 12:27
#14

Håller tummarna för att det läker och inte var något allvarligt. Bra kompisar du har som hjälper till när det är en svår situation. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2017-05-10 13:37
#15

När min första katt blev bi-/getingstungen i tassen så svullnade hela frambenet. När jag beskrev hur han såg ut/rörde sig så misstänkte veterinären en fraktur och ville ha in oss nästa dag för kontroll. Kommande dag så var dock katten i stort sett återställd men han fick komma till veterinär för säkerhetsskull (tam katt). Hoppas det ordnar sig lika bra för din katt med, så att det är över. Där jag bor finns det mängder av bin som är ute o flyger just nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2017-05-10 14:50
#16

#15
Inte så mycket bin här "tyvärr". Men getingdrottningarna har börjat dyka upp

/Elisa

Rafflan
2017-05-21 13:58
#17

#1 om ägaren har kunskap och väljer att själv avliva(skjuta) katten istället för att ta den till veterinären när den är sjuk/skadad och detta fullt lagligt. Det finns ingen lag som säger att djuret ska till veterinär, det finnas bara en lag som säger att djuret inte får lida och om ägaren själv kan avliva lidet djuret inte. Sedan kan man diskuterar vad som är rätt och fel, men jag säger bara vad lagen säger. TS: Skönt att det gått bra med katten.

kalindas
2017-05-21 19:42
#18

#17
Tack! 🙂

Hönan mår toppen nu! Troligtvis var det en geting eller ev. orm. Ingen hälta eller tendens till böld. 🙂

/Elisa

Uppkatten
2017-05-21 22:28
#19

Så skönt att höra! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: