Annons:
Etikettkattprat
Läst 1236 ggr
Nathaliealsen
2017-03-29 15:55

behöver hjälp!

Hej! Mitt namn är Nathalie och är 24 år.

Jag har en fråga som jag super gärna skulle vilja ha svar på!

Min bästa tjej kompis och pojkvän samt pojkvännen familj köpte två katter. Min kompis och pojkvännen köpte en och hans mamma och pappa en. Dom är syskon. Dom bor otroligt nära varandra tar 10 sekunder till varandra.

Nu till frågan

Nu är det så att dom flyttar katterna mellan husen var och varannan dag. För att dom inte vill att dom ska vara ensamma och ha någon att leka med. Men när dom inte är med varandra så går dom runt och mjauar hemma.

Jag tycker detta är fel. jag tycker är detta är stressigt för kattungarna!

Jag vill gärna höra era åsikter om detta. Jag kan inte mycket om katter jag är mer än hundmänniska och jag kan säga att jag hade aldrig gjort detta med min hund.

Tack för snabba svar!

Ha en super trevlig dag allihopa!<3

Annons:
Maria
2017-03-29 16:07
#1

Jag förstår inte riktigt?

De flyttar kattungarna för att de inte ska vara ensamma från varandra eftersom de jamar när de inte är tillsammans.

Hur tycker du att de ska lösa det hela? Låta katterna kanske vänjas av från varandra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2017-03-29 16:19
#2

Man bör aldrig ha en ensam kattunge, kattungar behöver vara två för att må bra. Det handlar både om trygghet och sällskap, men också om möjligheter till lek och bus. Vi människor kan aldrig ersätta en kattkompis. Vet inte om det var svar på din fråga?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nathaliealsen
2017-03-29 16:57
#3

kände att det va lite svårt att förklara.

Två familjer har köpt varsin kattunge som är syskon och dom bor i olika hus.

familjerna springer mellan husen varje dag och lämnar kattungarna hos varandra.Dom sover över hos varandra osv ibland. ibland kan hans föräldrar lämna katten på morgonen sen hämta den på eftermiddagen sen lämna den på kvällen sen hämta den på natten runt 23-00.

Katterna flyttas runt pådessa ställen varje dag. Ända sen dom fick dom.

Katterna går runt och mjauar efter varandra hela tiden tills dom träffas igen.

är detta okej ? 

bättre förklarat ? :)

Jag som hundägare hade aldrig lämnat mina hundar fram och tillbaka.

[[eskils_]]
2017-03-29 21:57
#4

Håller med Uppkatten, det är viktigt för en kattunge att ha sällskap av en annan katt, ung eller vuxen spelar mindre roll.

En annan viktig sak är att kattsyskon kan få ungar med varandra, och de ungarna riskerar att bli missbildade. Dessutom finns det för många hemlösa huskatter redan. Så jag undrar:

är detta huskatter?

är de av samma eller olika kön?

hur gamla är de?

Rödis
2017-03-30 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har faktiskt genom åren hjälpt till med liknande lösningar för kattungarnas optimala välmående. Men har nog ändå inget bra svar till dig då de jag haft att göra med inte sprungit runt och jamat efter den, eller de, andra. De har däremot varit lyckliga när kompisen kom och då lekt lös som bara den. Låter ju som att dessa behöver varandras närvaro hela tiden? Så jag undrar hur gamla de är? Om de tagits för tidigt från mamman, 12 v måste de vara… Är de otrygga av sig öht så kan situationen vara påfrestande… ni vet, man flyttar ju inte runt skygga katter. Har dock en katt, han är 4 år nu, hela hans trygghet var hos kattkompisarna! Han är dock utefödd, levde i en koloni på 9 katter som var mkt sammansvetsade och trygga med just sina fränder. Alla var dessutom skygga men just denne lärde sig kel genom att göra som mina egna tama kissar. Han ylar om han inga kattvänner har ikring sig, letar letar, är helt lost/olycklig. Skulle behöva va på plats och se dessa kattungars reaktioner för att ge nåt bra råd… kanske behöver de varandras närvaro hela tiden? Sen kommer ju det eskils nämner, att de blir kastrerade i rätt tid om de är olika kön!

Katthemsmatten
2017-03-31 12:13
#6

Enklast vore väl om en familj hade båda ungarna. Den andra kan gå dit och umgås med "sin" katt då och då. För mig låter det som en situation där människorna försöker både ha och äta kakan.

Det viktigaste för kattungarna verkar vara att de får vara tillsammans, inte var de är det. Det optimala, anser jag, vore att de fick bo tillsammans. Och att man ser till att kastrera dem så snart som möjligt. Ffa en hankatt kan man kastrera mycket tidigt då det är ett enkelt ingrepp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: