Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 1231 ggr
molbojse
2017-03-08 15:49

Miramis - from stray to stay

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Hittade alldeles precis detta forum också (varit aktiv på andra kattsajter på iFokus innan) och var ju bara tvungen att dela med mig om vårt nya tillskott - Miramis.

Innan vi träffade Miramis hade vi redan en huskatt på två år (svarta katten till höger på andra bilden). Plus, som han heter, har varit deprimerad i nästan ett halvår pga att han behövt vara ensam katt. Han är inte gjord för det, han har separationsångest och alla tänkbara beteendeproblem och olater då han blev tagen aaalldeles för tidigt från mamman, bara fyra veckor gammal.

I julas kom jag i kontakt med ett jourhem till Föreningen 9 Liv och hittade Miramis. Vi var där och hälsade på två gånger innan han levererades till oss i fredags. På beskrivningen av honom från jourhemmet så verkade denna "lilla" kille passa oss perfekt. Han är omkring 1½ år gammal, en lekfull grabb som tyvärr är lite för tjock i dagsläget. 9 Liv har haft flera försök till att fånga in honom men ute har han varit skygg och de har misslyckats alla gånger. I nästan nio månader traskade Miramis runt bland husen i ett bostadsområde i Norrköping. De boende har matat honom ibland men ingen har kunnat få kontakt med honom och alla närmanden har skrämt iväg stackaren. Först i mitten av december förra året gick han i fällan! När han sen kom till jourhemmet hade de förberett henne på att Miramis skulle vara en skyggis men ack så fel de hade! Han bara knatade ut ur buren och gjorde sig hemmastadd på en gång :D
Han är fullt hanterbar, går utmärkt att borsta, lyfta, undersöka och klippa klor så både vi, jourhemmet och katthemmet tror han haft en ägare innan. Hur vanligt är det liksom att hittekatter är fullt hanterbara av människor om de är utefödda och gått ute hela sitt liv? :o

Miramis är inte en knäkatt. Han är den typen som helst ligger bredvid en och spinner lite försiktigt.
När han kom till oss visade han intresse för Plus. Han försökte leka med honom på en gång men det var inte Plus intresserad av. Han morrade, fräste och slog honom med tassarna. Ojoj vad P var missnöjd över nykomlingen! Miramis visade hela tiden sig underlägsen och ville bara bli vän med Plus. Nu har det vänt fullkomligt. Plus rejsar efter Miramis, brottar ner honom och leker tills Miramis är helt slut. Han har bott här i snart en vecka och dessa grabbar sover nu ihop, äter ihop, går på lådan ihop, leker ihop och när Plus (fortfarande) får sin Zylkene så sitter Miramis precis bredvid och agerar moraliskt stöd :'D Trots att Plus spottade och fräste åt honom i början så befann de sig alltid i samma rum. Ropar man på den ena kommer båda. De följer varandra som skuggor, oavsett vem som kommer och jag har nog aldrig sett dom vara i separata rum en enda gång, förutom när vi behövt separera pga slagsmål i början. Då har Plus tvärdäckat av utmattning och Miramis har gått omkring och ropat efter honom tills de får träffas igen. Miramis har accepterat att han är lägst i rang men Plus är inte utnyttjande eller orättvis för de. Dom har en väldigt jämställd relation och deras samspel är helt fantastiskt! Enda gången det märks att Miramis är lägre i rang är när det kommer till putsande och lek. Miramis är den som, oftast, är underst i leken samt att han är den som putsar Plus för det mesta. Har Miramis precis gått på lådan måste Plus dit och kissa in sig. Har P varit på lådan går inte Miramis dit direkt efter. Annars är de väldigt lika i sin plats i familjen. Plus är även den som oftast springer efter och vill leka :D

Vi visste inte att det var Miramis vi saknade förrän han kom hit och blev ett med familjen. Han är så självklar hos oss. Efter så lång tid ute kommer han nu få spendera resten av sitt liv under vårt tak, i värmen och sällskapet av en kompis och med oändligt av kärlek.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Tarotstollan
2017-03-08 20:45
#1

Underbart att ni tagit hand om denna pälskling!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molbojse
2017-03-08 22:16
#2

#1 Haha, finns du här också? :D Kul, ju!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tarotstollan
2017-03-08 22:56
#3

#2. Jag finns lite överallt!👻😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
2017-03-09 12:47
#4

Härlig berättelse!

Jag har haft en gammal herre som gått ute 6-7 år innan han blev omhändertagen vid ca 14 års ålder. Den här herren hade klarat sig ganska bra tack vare att han lyckades behålla sitt förtroende för människan (mot alla odds). Han hade också en enorm integritet och pondus. Det räckte med att han mycket långsamt höjde höger framtass för att övriga katter i familjen skulle förstå att det inte var läge att försöka leka.

Lycka till i framtiden med Plus och Miramis!

Medarbetare Hittekatter iFokus

molbojse
2017-03-09 13:02
#5

#3 Haha, ja tydligen ;)

#4 Åh! Är det någon som vet om han är utefödd eller har haft hem innan? Kan man veta det på ett ungefär? :o
Dessa två grabbar är ju så unga så det här med att inte leka finns inte riktigt med i deras värld (än) ;)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
2017-03-09 14:40
#6

Min gammelkille hade säkert haft ett hem. Om han blivit utslängd eller kommit bort vet man inte. Utefödda katter behöver ha haft ganska nära kontakt med människor från tidig ålder för att bli tama så snabbt som din Miramis. Min bästa gissning är att Miramis har haft en familj men av någon anledning kommit bort/blivit utslängd. Hur som helst så får han det bra hos dig, i ett alldeles eget för-alltid-hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
molbojse
2017-03-09 17:39
#7

#6 Ja, det är lite så jag tänker också. Han var okastrerad och omärkt vid infångandet så det kan ju vara en fd sommarkatt som sen struntats i när det blev höst. Han sågs till i våras förra året första gången och då uppskattade de boende i området där han höll till att det var en ung katt. Han är försiktig av sig, lite lättskrämd och rycker till eller springer och gömmer sig om jag råkar tappa något eller slå i något som låter mycket (typ ett glas i diskhon eller sparka tån i ett bordsben) eller om jag rör mig för fort med för häftiga rörelser.
Annars är han faktiskt en tryggis :D

Jag är så tacksam att M valde oss som familj. Redan första gången vi var där och hälsade på så gick han raka vägen fram till sambon, tokkelade med hans fot och pussade honom på handen :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
2017-03-10 10:35
#8

#7 Katten har verkligen valt er!!❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: