Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1389 ggr
Uppkatten
12/28/16, 9:51 AM

Nyårssmällare uppfattas som smärta

Många hundar, men även katter och vilda djur, stressas svårt under nyårsfirandet…. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nyarssmallare-uppfattas-som-smarta

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
tlover
12/28/16, 9:55 AM
#1

Vadå uppfattas, till och med för mig gör det ibland ont på riktigt och då kan man ju endast gissa sig till hur det är med djur som har bättre hörsel.

Själv så brukar vi fira med sånadär lyktor (ej med ståltråd!) som man släpper iväg istället. Mycket trevligare för alla

l'm back

Tride
12/28/16, 10:14 AM
#2

Jag har katt och oroar mig för hur hon skall reagera på nyårsafton. Också människor oroas av de höga smällarna. Dessutom skadas både djur och människor allvarligt vid olyckor med raketerna. Privata raketer och smällare borde förbjudas eller åtminstone regleras. Fyrverkerier bör skötas av vana experter.🥳

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

OlleA
12/28/16, 10:49 AM
#3

Jag håller med er fullständigt! Jag bor mitt i skogen och älskar de vilda djuren, inte minst rådjuren som jag hjälper med stödmatning nu på vintern. Men att det ligger små gårdar och hus lite här och var även i en skogsbygd märker man sannerligen på nyårsnatten. Överallt ska det skjutas raketer, och vart ska djuren ta vägen när det smäller lika mycket från alla håll under nästan en timmes tid? De har ingenstans att ta skydd för dessa enorma smällar. När ni kör hem från ert nyårsfirande på små landsvägar, så tänk på att vettskrämda djur snabbt kan rusa ut på vägarna! Tidigare har det funnits protestaktioner med namnlistor mot fyrverkeriförsäljning till privatpersoner. Vet ni om det finns någon sådan som fortfarande är aktuell?

Olle

burmamys
12/28/16, 4:55 PM
#4

Håller med, fyrverkerier borde skötas av kommunen och försäljning till privatpersoner förbjudas! Nu är just mina katter helt orädda och sitter i fönstret och tittar på "showen", men jag vet ju att många andra katter och hundar tycker det är hemskt.

Uppkatten
12/29/16, 8:16 PM
#5

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
12/29/16, 9:20 PM
#6

Jag har skrivit under! Tack för länken 😊

Annons:
[[eskils_]]
12/30/16, 11:45 AM
#7

#5 Har också skrivit på. Snart 23.000 underskrifter.

Här kan man se hur antalet underskrifter växer: https://djurensratt.se/blixtaktion/fyrverkerier-och-smallare-skadar-djur#!/

Tride
12/31/16, 10:21 AM
#8

Tack! Jag skrev under

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Uppkatten
12/31/16, 4:02 PM
#9

Nu hoppas vi att alla håller sina djur inomhus under kvällen och natten (åtminstone), ifall de bor i områden där det smäller…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tride
1/1/17, 11:06 AM
#10

Min kisse var inomhus. Redan vid 18-tiden på kvällen smälldes det i området. Då hade hon gömt sig. När jag kom hem  efter att ha valt borta några timmar mötte hon mig i dörren. Matskålen var orörd. Hon hade alltså inte varit framme för att äta sina älsklingsrätter på nyårsafton. Nu släppte jag ut henne till en lugn och stilla natt, efter det hon kalasat på maten.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[BitterNöt]
1/1/17, 9:36 PM
#11

Finns även en lista här som pågått länge men som ska vara på g att lämnas in snart vad jag förstår
http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

OlleA
2/1/17, 10:28 PM
#12

Äntligen har namnlistan från Svenska Kennelklubben m fl lämnats in till regeringen. Då det är flera år sedan jag skrev på hade jag börjat misströsta att det skulle hända något någon gång. Hoppas verkligen att de tar till sig detta ordentligt!

Olle

Upp till toppen
Annons: