Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1752 ggr
kalindas
10/19/16, 10:12 AM

Behöver lite hjälp med Bamse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Snyggingen på bilden heter Bamse. Han är en TNR katt från gården jag hyr. En vacker och cool kille, men som tyvärr bestämde sig för att flytta till grannen en tid efter sin kastrering…
Grannen har inte varit superglad för Bamses val, då han skrämmer deras katter. Så igår fick vi fångat in honom. 
Nu sitter fine vackre Bamse här på gården i en stor box. Han lider ingen nöd och jag tänkte jobba med hans förtroende. Men det blir snart minusgrader och då blir det kallt för honom i boxen, plus att jag tycker synd om honom att behöva sitta där en längre tid.
Min fråga är: 
Hur ska jag gå vidare med honom?
Vill ju inte avliva en stor vacker katt på knappt 3 år.
Tror inte hans systrar som bor här, blir speciellt glada om han mot alla odds skulle välja att stanna hemma om jag släpper ut honom. Sen misstänker jag att han vandrar iväg till grannen direkt.
Så det bästa vore om jag kunde hitta ett hem till honom där han är långt härifrån och är trygg och får stanna.
Tror han kan bli ganska tam, då han har ett trevligt psyke och hans systrar är alla klappbara nu.
Men som sagt, hur ska jag gå vidare?

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
10/19/16, 5:22 PM
#1

Har du möjlighet att ta in honom i boningshuset? Då får du större chans att försöka få honom social när han tvingas vara i människors närhet men ändå har en chans att få gå undan. Börja med att försöka närma dig honom med mutor. Sedan försöka röra vid honom med hjälp av t ex en lång pensel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
10/19/16, 6:33 PM
#2

#1
Tyvärr fungerar det inte. Två hundar och sex katter, varav en Oriental som aldrig hade accepterat en vuxen katt. Sen är han än inte rumsren, hade kissat en jättepöl på golvet idag. Men hoppas att han snart ska fatta vad lådan är till för.
Mycket räddare nu än när han sist var inne och blev kastrerad.
Det enda jag kan göra här är att sitta hos honom och prata med honom och ev. se om det går att muta han med räkost.
Bästa hade ju varit om han fick komma till någon som har stor erfarenhet av skygga katter. Vet att han gärna låg bara någon meter ifrån grannen och var hur cool som helst där. Så han har det i sig att kunna bli tam. Kruxet är om jag är rätt person och han riskerar ju att vandra iväg igen om jag släpper ut honom här.. 😮

/Elisa

kalindas
10/30/16, 8:18 AM
#3

Fick släppa ut honom igen. Vi blev ganska bra kompisar och han slickade räkost från en pinne. Hade säkert kunnat bli riktigt tam.
Men då katthemmen har proppfullt och jag inte kan ta in honom i huset, så valde jag att släppa ut honom igen. kunde ju inte låta honom sitta instängd i en box i evigheter.
Får bara hoppas att grannen accepterar att han går där och äter eller har vett att plocka in sin mat. Eller att han håller sig här hemma igen.
Känns lite som ett misslyckande, men fanns inget alternativ.

/Elisa

burmamys
10/30/16, 11:31 AM
#4

Tråkigt att du inte fått bättre hjälp!😕 Går det att värmeisolera boxen han varit i så han kan söka skydd där när det blir kallt? Typ med frigolitskivor eller liknande?

kalindas
10/30/16, 1:10 PM
#5

#4
Hade kanske gått, men det kvittar då den inte är godkänd av länsstyrelsen, även om han hade det hur bra som helst där. Men kruxet var att han satt där ensam större delen av dygnet och det hjälpte ingen.
Katthemmen har fullt. De är ju tvungna att prioritera kattmammor med ungar och en stor frisk hane som dessutom är förvildad hamnar inte på prio 1 och jag vill inte tvinga dem plocka in honom.
Skulle någon vilja arbeta med honom, så får jag väl fånga honom i fälla längre fram. Men tycker det är synd om han ska sitta ensam i en mörk bur.

Varma ställen finns på gården. En hel loge full med halm där de kan krypa ner i hålor och värma sig.

/Elisa

burmamys
10/30/16, 1:37 PM
#6

Okej. Ja håller med om att det blir tråkigt för katten att sitta instängd sådär. Bra att det finns andra varma platser där han kan söka skydd om han vill det!

Annons:
[[eskils_]]
10/30/16, 4:04 PM
#7

Roligt att läsa hur du ordnar det för hemlösa katter omkring dig! Så skulle nog jag också göra om jag bodde på en gård.

Jättebra att söta Bamse är kastrerad, och att han har en varm plats att söka sig till i vinter.

kalindas
10/30/16, 7:29 PM
#8

#7
Jo, bara synd att han hellre vill vara hos grannen. 😕
De har bara en altan han kan gå in på, så han har det ju varmare här. Men hon har kanske godare mat.

/Elisa

Katthemsmatten
10/31/16, 12:17 PM
#9

Matar du hos dig även när han inte är där? Ibland kan det gå väldigt bra att mata in katter till ett ställe där man ordnat varm sovplats för dem. Kräver dock att man ständigt ser till att det finns mat att tillgå. Och givetvis tillgång till friskt vatten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
10/31/16, 12:35 PM
#10

#9
Har fyra TNR honor här, så de har alltid torrmat och får burkmat varje dag. Så mat finns det här.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: