Annons:
Etikettsajten
Läst 1735 ggr
Jaguar_
2016-09-28 06:28

Har jag en familj? Oro för katt! 28/9 -16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej hej alla!

Är det någon här inne som kännes vid denna lilla katt? Den är påträffad i Habo på en promenadväg mellan villaområden och lite skog, ca 15 min från centrum? Den har varit påträffad här i några veckors tid. Har lite tovor i pälsen, svansen är väl värst. Väldigt på och charmig katt som inte räds hundar eller människor. Vet inte om detta är kattens personlighet eller om den bara gått ifrån vad den känner för att få någon att bry sig om den. Den jamar och tittar efter en en lång stund när man måste vidare.

Jag har aldrig träffat på denna katt innan dessa veckor och den håller alltid till just här (kan inte vad området heter men där Habo gruppen ligger till gamla webes - som numera är DL) . Jagar troligt i den lilla skogen. Verkar sova vid ett av träden tidigt på morgonen. Har hört av kollega att hon sett andra haft den uppe på FB men ingen har reagerat så jag tänkte att jag gör en vild chansning och hoppas på hjälp här inne! Den har ingen id i öron och inget halsband.

Dåliga bilden men det var tidig morgon, på väg till jobbet och katten stod inte still på någon av dom.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Uppkatten
2016-09-28 06:32
#1

Katten kan kanske var id-märkt med ett chip under huden? Har du kollat på www.vilse.nu om katten är efterlyst? På VILSE finns också många bra tips om vad man kan göra om man har hittat en katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2016-09-28 10:53
#2

Lägg upp en egen annons om att du hittat katten på www.vilse.nu Kanske finns det någon som ser den och vet var katten bor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-09-28 13:40
#3

Var ligger Habo?

Katthemsmatten
2016-09-28 13:54
#4

Googlade, eftersom inte jag heller visste var Habo ligger:

Habo är en tätort och centralort i Habo kommun i Jönköpings län. Habo ligger någon kilometer väster om Vättern, nordväst om Jönköping.Wikipedia

Yta: 4,54 km²

Befolkning: 6 883 (31 dec. 2010)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jaguar_
2016-09-28 17:53
#5

Fanns ingen sådan kisse på vilse 😕 Träffade den nu igen på hemvägen…Man ser att den ligger där hela tiden typ..marken vid trädet är helt urgröpt…ligger lite lång päls där med och kände mer på den denna gång. Den är ju ganska tunn..och tovor som måste rakas bort baktill. Små tovor här och var i pälsen. Jag matade den med lite leverpastej (det vi hade med för tillfället helt enkelt). Den verkar inte vara vana att äta i handen…och var ganska så hungrig. Men den är väldigt försiktig.

Skulle gärna ta hem den. Mår så dåligt av att se den ligga där under trädet i ur och skur 😢

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[[eskils_]]
2016-09-28 18:23
#6

Du kan också själv lägga upp en annons i Vilse.nu, under fliken Hittade katter.

Och så kan du kanske få hjälp av den lokala djurpolisen, eller av Varma tassar.

Fint att du engagerar dig för kissen! ❤️

Annons:
Jaguar_
2016-09-28 20:50
#7

Ja har lagt upp en där :) Hoppas det blir respons..Synd de inte fixar så att fler vet om denna sidan. Jag önskar att jag visste att den fanns när min katt försvann. Kanske var någon som hittade honom då som jag inte vet om.

Iaf tror jag annonsen kommer vara uppe snart. Ska se om katten ligger där ikväll igen. Då ska jag ta med lite mer mat. Kattmat denna gången och ge.

Har hört av mig till ett ställe i eksjö så de har lagt upp på fb. Jag har ju inte fb så. Och tror de skulle ha katten på sin hemsida med.

Läste att de flesta katter som hamnar hos polisen avlivas om de inte har id. Kvittar om de är friska. Vet inte om jag vill sätta katten i dödsdom precis.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Uppkatten
2016-09-28 21:06
#8

När försvann din katt? VILSE.nu är en relativt nystartad söksajt och har fått stort genomslag. Det vore nog bra att kolla om den här katten är chippad låter det som.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2016-09-28 21:09
#9

Även annonser om katter som försvunnit för flera år sedan är förstås välkomna på vilse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jaguar_
2016-09-28 22:16
#10

Min älskade Spike försvann för 2½år sen 😕 Tror inte han lever nu. Isf skulle han vara 15 år. Kan ju men..Ja, jag kanske kommer lägga upp honom med. Jag misstänker ju att han blev 'stulen' på något vis, tagen av räven eller påkörd. Han var skygg mot allt och alla som inte var hans familj, men kan tänka mig att om man lockar med något riktigt gott så. När jag lade ut en annons på blocket om honom ringde det någon som lät seriös och jag gick undan på jobbet för att höra vad han hade att säga.. Sen lät han konstigt och han fick nästan en helt annan röst och pratade om orange i örat och att han hade förstört hans bil så han slog ihjäl kattj*vlen..sen lade han på… Så jag är föga pigg på att lägga ut en sökning igen :/

Var borta hos katten nu ikväll. Kollade igenom den och märkte att den har fått klasar med päls baktill och under frambenen. Tror inte det var så mycket innan… Plus att jag såg någon som cyklade förbi med en hund som började halft jaga den…. men den håller sig kvar vid trädet. Sen när jag gett den mat stötte jag på en dam i ett av husen och pratade med henne. Hon sa hon sett den ett tag just där och att det suttit lappar uppe om den på stolparna… Ska kolla imorgon om det finns något nummer så man kan messa och höra om de fått tag i någon.

Vet någon hur man får tag på Varma Tassar i Jönköping förutom på fb? Jag har ju inte fb så… än så länge har jag bara hittat dom via där… Kanske kan någon här inne som har fb hinta till denna katten och tråden?? Det skulle uppskattas mycket!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Katthemsmatten
2016-09-29 10:35
#11

Har du möjlighet att ta in katten, åtminstone under en period, till dess du antingen får kontakt med någon ägare eller till dess du kan få hjälp att få in den på ett no-kill katthem? En långhårig katt klarar sig sämre ute just pga att tovorna som bildas i pälsen snabbt blir ett pansar som hindrar katten att röra sig. Tovorna gör också att pälsen inte värmer katten. Det börjar bli höst med stormsteg här i Stockholmsområdet och det är nog likadant där du bor.

Hoppas du har möjlighet att få in den så den kan bli kollad om den har chip, få hjälp med pälsen och också bli avmaskad och få skydd och mat. I värsta fall kanske den kan bo i en klädkammare eller ett badrum under en tid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jaguar_
2016-09-30 06:26
#12

Jag är medveten om kattens tillstånd och så…men jag är tyvärr inte själv här hemma att bestämma om katten få komma innanför dörren eller ej. Vi har även gerbiler och varghund i vårt hus plus halvrenovering kvar av huset. Katten skulle få sitta inlåst i vår tvättstuga hela tiden (då de står även på sidor att man ska hålla djur man tar in i annan del av huset så det inte händer något). Jag vill gärna ta in katten så den slipper vara där ute, samtidigt så känns det taskigt att ta in den och stänga in den i tvättstugan…..men om det blir för jävligt för den så kommer jag troligt ta in den.

Har kontakt med katthemmet i Eksjö, men de svarade inte igår. Vill att vi ska polisanmäla och säga vi är i kontakt med dom och det är om de kan ta in den. Men vad vi läst så börjar den där avlivarklockan ticka så fort man ringt.

Har fått en vän att kontakta Varma Tassar på FB och hoppas de reagerar snabbare än Eksjö. Håller tummarna som attan att den svarar honom idag och att det kommer vara positivt.

Har annars gått igenom hela vänskapskretsen om vem som kan vara villig att ta hand om katten. Mamma väntar svar från en hon hoppas vill eller vet någon.

Finns det någon här inne som vill ta hand om denna katt? Det verkar ju inte vara någon respons på allt man gjort hittills eller på lappen på stolpar. :/

Matade den igår och kommer troligt göra det idag med om jag ser den.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Uppkatten
2016-09-30 08:21
#13

"Avlivarklockan" börjar inte ticka om du vänder dig till ett No-Kill katthem. Kolla på SVEKATTs hemsida om det finns något SVEKATT-anslutet katthem i närheten av där du bor. SVEKATT står för No-Kill.

Kanske kan du - om inte annat - be att få låna en chipläsare från närmaste katthem så kan du själv kolla om katten är chipmärkt (be dem visa dig hur en chipläsare fungerar). Man kan också ta med katten till en veterinär så kan de kolla efter chip där.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2016-09-30 10:57
#14

Ja, det vore jättebra om du eller någon kunde kolla om katten är chipmärkt. Chipläsare brukar finnas hos veterinärer, katthem och polisstationer och det brukar vara gratis. Tänk om kissen har en ägare som saknar den!

Tyvärr är det nog ont om Svekatt-anslutna katthem i Småland, men det finns ju andra som är bra också och låter katterna leva.

Men du har tur -- Jönköpingspolisen är en av de 3 i Sverige som har en djurskyddsavdelning. Du kanske kan fråga dem om de kan ta in katten, lägga ut en annons, och om ingen svarar ger de tillbaka katten till dig? Fråga kostar inget.

Det är bråttom att katten får komma in i värmen och få mat och hjälp med pälsen nu när kylan kommer. Långhåriga katter lider extra mycket pga tovorna.

Katthemsmatten
2016-09-30 11:06
#15

Även instängd i en tvättstuga är en bättre tillvaro för katten än ensam ute i den annalkande hösten med allt det innebär av regn, kyla och blåst. Med en tovig päls, som kommer bli än tovigare i väta, så går katten en fruktansvärd framtid till mötes.

Hoppas du kan ta in den och sedan följa de råd du redan fått i tråden för att om möjligt hitta kattens ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jaguar_
2016-09-30 20:32
#16

Hej alla!

Glada nyheter för kissen! Det är 3 pers som är intresserade av att ta emot katten till sitt hem. En är en gammal kollega till mig. Så om inte de två första är seriösa kommer den få ett hem hos den 3e och då kör jag hem kissen till sitt nya liv.

Ägaren hittades och av orsaker som är oklara vill inte/kan inte ägaren ta hand om katten…. Jag kommenterar inte detta beteende då jag inte vet orsaken fullt ut varför denne inte kunde detta och valde denna väg.

Men äntligen tur för den norska skogskatten som för övrigt är 4 år, chipmärkt, kastrerad och heter Rolex 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-10-03 20:32
#17

Rolex fick sitt nya hem för 2 dagar sedan! Grattis du underbara katt! Kommer sakna dig och din personlighet! Till och med Varjo (Vår CsV tik) tittar efter katten när vi går förbi där han brukar/brukade ligga 😃 Hon är van att vi stannar en stund och ger mat och gosa.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[AnimeV4]
2016-10-04 05:16
#18

Skitbra jobbat! Så glad jag blir för Rolex!😍

Katthemsmatten
2016-10-04 12:14
#19

#17 Du har gjort ett superbra jobb som sett till att Rolex fått ett nytt hem. Tänk om alla la ned så mycket energi på att verkligen hjälpa en stackars hemlösing istället för att förvänta sig att "någon annan" ska ordna allt. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-10-04 12:23
#20

Verkligen jättebra jobbat Jaguar_! Håller med #19. 🌺

Annons:
Jaguar_
2016-10-04 21:29
#21

Det var en tjej på fb med som annonserade om katten. Tror den kom till en av hennes personer som var intresserade. Det var iaf 2 intresserade och vet att den ena killen hade redan 1 katt. 🙂 men tack ska ni ha! Jag har messat och ringt som en galning till allt och alla haha!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: