Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1226 ggr
Uppkatten
2016-07-17 13:29

Katten lämnas kvar hemma...

Allt fler lämnar katten hemma och åker iväg över helgen… Eller kanske åker de iväg på en hel veckas semester…

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/allt-fler-lamnar-katten-hemma

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Tibonnanj]
2016-07-17 13:48
#1

Tillsyn 2 ggr om dagen låter till och med det för lite. Jag och min sambo får dåligt samvete om vi lämnar vår katt ensam bara över dagen (8 h). Vi ska ha barn snart och när förlossningen kommer igång kommer jag se till att vår kattvakt kan hämta kissen samma dag som vi åker in.

Vår katt är dessutom ensamkatt och väldigt sällskaplig. Finns ju såklart katter som är mindre sällskapliga men alla katter blir ju vana vid familjen/personerna den bor hos och blir kanske jättestressad eller ledsen om en obekant kommer 2ggr om dagen utan att en skymt av de "vanliga" människorna på flera dagar.

Katthemsmatten
2016-07-18 12:41
#2

Förstår inte heller hur man kan lämna katter så länge med i bästa fall någon extra toalåda och en foderautomat. Allra mest synd tycker jag om ensamma katter som inte ens har en kompis som sällskap. Hur egoistiskt som helst!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Wickedwoman]
2016-07-27 20:21
#3

Åh varför gör man så? Man kan väl anmäla om man vet att detta händer att ägaren lämnar kvar katten, till polis/länsstyrelsens djurskyddsinspektörer? Men det leder kanske ingenstans?

Uppkatten
2016-07-28 08:58
#4

Man kan definitivt anmäla och det kan mycket väl leda till att katten omhändertags eller till att kattägaren  kontaktas av  polisens djurhandläggare/länsstyrelsens djurskyddsinspektörer och får redogöra för omständigheterna bakom den anmälan som kommit in. Jag tror att det fortfarande finns en stor okunskap bakom det här med att djur lämnas ensamma, kanske har man alltid gjort så i familjen/släkten och ingen har riktigt reflekterat över det. Men naturligtvis säger det också något om djurs status.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
2016-08-10 11:46
#5

Delade artikeln på min facebook-sida och förstår inte hur man kan lämna en katt ensam över helgen, men bra att folk märker sånt och anmäler till länsstyrelsen tycker jag!

Det här var min kommentar till artikeln på facebook "En bra artikel och kolla gärna på videoklippet om ni skulle få för er att bjuda över mig under en helg så följer Joanna och Kiara med… "

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Carmarino
2016-08-10 13:14
#6

En kvinna lämnade sin katt och sina guldfiskar ensamma i nära två veckor:
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-10/far-bota-for-ensam-katt-och-guldfisk


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: