Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1044 ggr
MissanTissan
6/30/16, 5:03 PM

Tips på foderstation?

Hej!
 Lite kluven, sen jag ställde fälla och fångade fem kissar med humanfälla efter en rymning så är det inte längre någon som vill gå till stället jag fodrade på förut, så har tänkt flytta den.

Hur jag hade förut var en kartong, med vaxduk runt så det inte skulle bli blött och dom skulle få skydd över huvudet med ett hembyggt vindskydd åt dom.

Men nu är kartongen trasig, vet inte hur den gick sönder tyvärr.

Någon som har en ide över hur jag kan fixa iordning en ny-bättre foderstation?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
7/1/16, 12:28 PM
#1

Uppfattar jag dig rätt att det är en kattkoloni du matar? Är de i så fall kastrerade eller matar du i väntan på att få in dem på ett katthem? Jag vet att frågorna är något OT, men det är bra att veta för att få en känsla för hur länge du kommer behöva mata.

I början när man fångat många katter på korttid så kan det bli så att katterna söker sig till andra platser, men de brukar ändå återkomma. Själv använder jag gamla transportburar och klär dem med en sopsäck för att det inte ska komma in regn. Katterna brukar inte ha problem med att gå in och äta. Om du flyttar matplatsen, tänk på att inte flytta den allt för långt och i början mata med blötmat, tonfisk eller kyckling t ex för att det ska lukta gott en lång väg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
7/1/16, 3:26 PM
#2

Tanken är att att få reda på om det är en kattkoloni eller inte. När min jourkisse rymde så sattes en gopro upp och mist 15 katter sågs gå runt. Några smala, några fint skick.

Fångade in en katt som farit i bråk, han såg ut att vara i fint skick annars så jag satte bara på "Är det någonskatt" halsband, men har inte fått något svar.  Sen någon huskatt här och där med halsband och fin hälsa.

Sen togs Zorro ifrån där, så nu är det mer för att få en överblick och veta vad det är för katter. Och är det en koloni, så får vi väl göra TNR, och sedan börja leta hem åt dom och fånga in när dom får ett.

Okej! Jag har några samlalådor från ikea (Vanliga genomskinliga, mellanstora. Får solklart plats med en vanlig katt i den eller fler) Med uppklippt sida som en entre. Tänker om man lägger filt/påse runt så det är mörkare kanske? Tror du det kan funka? Har inte så värst många transportburar längre. (Dumt av mig) men sålde/gav bort dom flesta då jag inte hade plats. Nu har jag så det räcker för dom jag har hemma + en

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
7/1/16, 4:00 PM
#3

Tror absolut att det kan fungera. Öppna i en kortände och för att försäkra dig om att det inte blir vasst så katterna riskerar att skada sig kan du använda silvertejp där du skurit upp öppningen.

Bra att hålla litet koll på katterna. Förhoppningsvis är de flesta ägda och använder sig av matstationen för att få sig ett mellanmål istället för att gå hem när de är hungriga. Det är ganska vanligt att ett flertal av katterna som syns ätande inte är hemlösa. Det är om man börjar notera katter som ständigt rör sig i ett område och som är ovanligt vaksamma när man försöker sig på att kontakta dem som man kan misstänka att det är en liten hemlösing.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
7/1/16, 6:21 PM
#4

Det är så dom är öppnade. Använde limpistol och limmade runt kanterna så det skulle bli avtrubbat, så det är inte vasst.

Hoppas också det! En av dom vet jag har ägare. Resten undrar jag över.

Bor väldigt nära ett industi område så det skulle inte förvåna mig om det var en koloni. (Inte massvis med hus runt omkring) Men några.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: