Annons:
Etikettkattprat
Läst 1624 ggr
deedee
2016-06-26 12:21

Skygg katt kom inte in igår :(

Hej!

Vill inte lägga in en bortsprungen-annons riktigt än, eftersom det bara har gått ca 12 timmar. Mest ventilera oro och se om det finns några tips på hur jag bör göra så här i tidigt skede. En av mina katter, en 10-månader gammal kastrerad hona kom inte in sent igår när jag ropade in katterna. Min hane kom in som vanligt. Hon har alltid kommit in strax innan eller strax efter honom. 

Hon kom som 5-månader gammal till mig i december och var då "halvtam", dvs väldigt skygg och ovan vid människor efter uppväxt utomhus på en gård. Men med tiden har hon blivit tryggare och lugnare med människor. Hon går att lyfta då och då korta stunder och klappa lite när hon ligger bredvid i soffan. Jag har övat inkallning med henne och hon brukar lyssna bra och komma och få godis. Hon och hankatten är bästa vänner. Ska tillägga att hon är dubbelt märkt (chip och tatuering, registrerad) samt har halsband med telefonnummer (dock en sån variant som ska gå av lätt om hon fastnar). 

Hur panikslagen ska jag vara? Hon är ganska liten i storleken fortfarande (tror att hon är mindre än en 10-månaders ungkatt bör vara) och det har regnat från och till sedan igår kväll. Har ropat och skakat godisask säkert en 8 ggr igår kväll och mitt i natten samt nu i morse, samt varit ute med en vän och ropar och lyssnat efter svar nu på förmiddagen. Börjar bli riktigt orolig och uppgiven. Hon har ju aldrig varit borta mer än kanske 2 h.

Annons:
Sindri
2016-06-26 12:44
#1

Ju tidigare du efterlyser desto bättre!

Uppkatten
2016-06-26 13:32
#2

Det finns ingen anledning att vänta, utan om katten inte kommer hem som den brukar så är det bra att sätta igång att söka + efterlysa inom kort. Lägg in annons på www.vilse.nu och läs noga igenom söktipsen som finns samlade där.

När en katt inte kommer hem som den brukar är sökfrågan alltid: "Vad hindrar katten från att komma hem?".

Det är väldigt vanligt att utekatter blir instängda någonstans av misstag så lägg mycket tid och energi på att genomsöka stängda utrymmen såsom garage, uthus, växthus, källare mm. Börja med er egen fastighet och be sedan att själva få söka igenom grannfastigheterna i en allt vidare cirkel.

Inte minst yngre katter är väldigt nyfikna på att undersöka olika utrymmen och blir då lätt instängda av misstag. Tänk på att instängda katter sällan "ropar på hjälp", de reagerar istället med att bli tysta och gömma sig. Därför gäller det att leta noga och gärna flera gånger om i stängda utrymmen.

Särskilt viktigt att kolla garage/bostäder där ägaren precis har rest iväg på semester eller liknande!

Tänk på att katter kan bli instängda på de mest märkliga ställen så använd din fantasi när du letar!

Det är också relativt vanligt att yngre katter blir ivägjagade av äldre, mer revirstarka, katter - så kolla även upp i träden så att din katt inte har blivit uppjagad i ett träd och inte tar sig ner igen.

Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

deedee
2016-06-26 13:51
#3

Tack för alla tips! Det som oroar mig extra är just att hon redan är skygg av sig. Hon går inte att plocka upp från marken. Men kommer som sagt på inkallning. Finns det ngn idé att fundera på kattfälla t ex?

Uppkatten
2016-06-26 17:47
#4

Du kan absolut överväga att försöka få hyra/låna en s k kattfälla från t ex ett katthem. Be om noggranna instruktioner för hur den ska användas/placeras/övervakas.

Se till att mata nattetid utanför huset tills dess att du har fälla på plats. Genom att mata kan du hålla kvar katten i området lättare (ja, om hon inte t ex är instängd av misstag någonstans). Mata nattetid så slipper du att fåglarna äter upp all mat.

Erbjud också en fri väg tillbaka in, t ex genom en dörr som lämnas öppen till sent in på natten. Se till att dörren inte kan slå igen av sig själv. Ställ väldoftande mat en bit in i rummet, t ex tonfisk. Se dock till att inte andra djur (eller barn) försvinner iväg ut, och tänk i första hand på er egen säkerhet.

Bästa tidpunkten att leta och locka är - precis som du är inne på - i skymning, mörker, gryning, d v s under den lugna delen av dygnet. Var ute MÅNGA timmar i sträck så dags och vänta in katten i husets närhet. Om du får syn på henne så "jaga" henne inte - hon ska komma till dig.

 Om det regnar mycket så kan det spela in, många katter ligger och trycker när det regnar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

deedee
2016-06-27 09:58
#5

Hon är HEMMA! :) Hon kom hem själv när jag ropade för femtielfte gången. Såg även grannens stora biffiga katt lura i buskarna. Hen kan säkert ha skrämt henne! tack för alla tips!

Katthemsmatten
2016-06-27 10:54
#6

Vad skönt att höra. Nu får du vara försiktig med att släppa ut henne en tid. Helst ha henne som innekatt eftersom hon är skygg. Nästa gång kanske du inte har samma tur.  (Jag är kanske litet pessimistiskt lagd.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
2016-06-27 11:05
#7

Grattis!!! ❤️🎈🎂 Jag håller med Katthemsmatten, det kan nog vara bra att ha henne inne (åtminstone en tid) så att hon verkligen har koll på var hon hör hemma. Hon är lite ung för att gå ute själv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: