Annons:
Etikettkattprat
Läst 1364 ggr
MissanTissan
2016-06-20 00:10

Svårt att leka

Hej!

Min jourkatt har börjat vilja leka mer och mer, då jag köpt en ny leksak (En fjädervippa fast typ som ett fiskespö så hon får space)

Hon hoppar och leker, men hon blir lätt rädd av leksaken om hon te.x. Får tag i den och den inte går att gå iväg med. (Hon är väääldigt stark för att vara så liten och har dragit sönder repet efter andra gången så jag har fått knyta om den.)

(Har testat med att få den att försvinna under mattor och tidningar men det intresserar inte henne. Hon tycker om när det är väldigt mycket fart och den flyger och hoppar.)

Det är kul att hon börjar öppna sig mer, men tråkigt att det skrämmer henne så lätt.

Funderar nästan på om hon ser det mer som jakt och att hon ska få något gått från det en lek.

Tips på hur jag kan göra det roligare?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
2016-06-20 11:55
#1

Det vi kallar för kattens lek är alltid ett substitut för jakt, så ja, hon jagar. Kan du inte låta henne få gå iväg med spöet så hon känner sig nöjd. Du kan ju sedan åla efter och ta tag i det igen efter en stund. Hennes tillfredsställelse är ju det viktigaste, eller hur? Du kan också se om hon går igång på laserpekaren. En del katte har väldigt stort behov av att fånga sitt byte, medan andra tycker att själva jagandet är det väsentliga. Det som är bra med laserpekaren, tycker jag, är att man kan hålla på och låta katten jaga ganska långt ifrån människan och sedan, när katten är riktigt inne i leken gradvis se till att den rör sig närmare. När du leker, ligg gärna på golvet så du inte blir riktigt lika jättestor och hemsk som när du står.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-06-20 12:40
#2

Jag har testat att låta henne dra iväg med det, men det skrämde henne jättemycket när spöet följde efter och sprang och gömde sig. Nöjd var hon när hon slet av själva fjädrarna. Jag funderar på om jag ska kanske göra det till en matning, tex. Att när hon Fångar den så får hon en bit kyckling, lever eller vom.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2016-06-20 16:40
#3

#2 Det är i alla fall värt att testa. Tänk bara på att inte ge för mycket utan det ska ingå i den totala mängden foder per dygn. Och dessutom vill jag varna för att använda matning för att göra katter trygga under en längre period. Det är risk att de börjar se människan som en matautomat och utnyttjar det för att få sin godbit men i övrigt inte blir ett dugg mer social.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-06-20 17:28
#4

Nejdå, utan då gör jag det bara i början så hon lär sig att fånga den är en belöning i sig. Te.x. att jag klicker tränar in det.

Jasså? Dom har ju fri-tillgång till torrfoder och äter som dom vill. (Dom håller bra vikt ändå, Gemina har en liiiiiiten mage, men det har hon haft sen innan hon kom)

Dom rör på sig så mycket så det bränner dom snabbt. Springer race hela tiden på nätterna och upp och ner på möbler och klättra hit och dit. <3
Jag ger dom en vom köttbulle per dag istället för blötmat. Och deras godis som dom får är lever, hjärta eller något bra foder som dom sålt i små påsar för en billig peng så det är inte jätte onyttigt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2016-06-21 10:23
#5

#4 Låter som du har riktigt bra koll på maten. Det jag menade var att man inte ska locka med godis hela tiden för att de ska våga göra saker. Då lär de sig att gör de exakt det här så händer detta och sedan bryr de sig inte mer. Därför är det bra om man kan hitta andra vägar för att nå dem. Klappa med pensel nedanför örat, på kinden osv. De brukar lära sig att det är skönt ganska snabbt. De flesta i alla falll, men inte alla. En del katter är rädda för penseln och då får man försöka hitta andra sätt att kunna beröra dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-06-21 10:57
#6

Jo det såklart,

Igår lekte vi massvis (Utan godis)
Och hon blev rädd några gånger, men kom snabbt tillbaka och fortsatte. I slutet så brydde hon sig inte om hon inte kunde springa iväg med den, då körde hon dragkamp en stund, sen släppte hon och väntade på att det skulle röra på sig igen. <3

Hon var helt slut när vi var färdiga! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
2016-06-21 15:25
#7

Vad härligt #6

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-06-21 15:26
#8

Ja verkligen! Är så stolt att hon faktiskt lär sig så snabbt! Det känns verkligen att hon börjar trivas mer och mer både här och med mig.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
2016-07-03 12:58
#9

Härlig läsning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: