Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 8864 ggr
MissanTissan
6/6/16, 12:54 AM

Upphittad svart katt Stockholm

Vi satte en fälla åt våran jourkatt som rymt, men inom två timmar fångade vi en svart katt (Gissar på att det är en hane, men har inte kunnat kolla det)

Han ser ut att ha gått igenom ganska mycket, massvis av sår (Från slagsmål antagligen.)
Ful och äcklig päls, och geggiga ögon.

Men denna katt visar tydligt att han varit någons någon gång i tiden.

Han är så otroligt social, vill bara ligga i knät/nära hela tiden och vi träffades nyss.
Han har vad jag sett ingen örontattuering eller halsband.
Kommer kollas av veterinär hos katthem imorgon så är han chippad så ses det. Bilder kommer imorgon.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tarotstollan
6/6/16, 1:02 AM
#1

Så fint att ni hjälper även denna kissen! Hoppas att er egen jourkatt hamnar i fällan snart också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
6/6/16, 1:06 AM
#2

Hoppas också det!
Jo men självklart. Nästan så jag kommer behålla honom om han inte har hem. Så otroligt trevlig kille!! (Äger ingen katt, utan bara jour.)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
6/6/16, 1:08 AM
#3

Kissen är överlycklig över EN säng, mat och vatten och en hand som klappar "honom". Han vill bara ligga nära såfort han får chansen. Helt okej med att bli buren/lyft. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
6/6/16, 5:23 AM
#4

Fy, inte rört sig ur sängen alls, bara sovit hela natten. (Kollar till ganska ofta)

Måste ha varit helt slut. Stackarn. Om några timmar är det iväg mot katthemmet/veterinären.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
6/6/16, 6:20 AM
#5

Vi får hoppas att det inte är någon ägare som medvetet släpper ut honom med geggiga ögon etc.

Hittar ni inget chip-/öronmärkning så bör du ändå lappa ordentligt i närområdet, ifall han trots allt skulle vara ägd och bo i området.

Se till att hålla honom avskild från dina egna djur så att han inte för över ev. smitta till dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
6/6/16, 6:24 AM
#6

Det tyder mycket på att han inte haft ett hem på vääääldigt länge.

Han vaknade nyss till, klev upp och började jama. Är livrädd för en om man står men älskar en om man sitter ner. (Samma höjd)

Det ska jag göra! Men om han har ägare ändå som vet att han ser ut såhär så vill jag nog inte lämna tillbaka honom.. Han ser inte alls okej ut, vilket borde märkas om han var ägd.

Han är i kattrummet, som bara har ett tyghus som han sovit i. Men ska tvätta det sen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
6/6/16, 8:37 AM
#7

💕💕💖💕💖💖💕

För att du tar dig an kissen och engagerar dig för hemlösingarna i din omgivning! <3 <3 <3 <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
6/6/16, 9:07 AM
#8

Jag förstår absolut om du inte skulle vilja lämna tillbaka honom till en ev. ägare i närområdet om han är i dåligt skick. Det där kan bara ni som träffar katten avgöra (du + katthem + veterinär).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
6/6/16, 11:59 AM
#9

Denna saga har högst troligt ett lyckligt slut.
Han hade örontattuering och efter många sökningar så hittade vi ägare. Han har tydligen varit borta i två år!

Han hade gått 3 km ifrån hemmet, men lyckats ta sig över E18 och en hel sjö. Så inte så konstigt att han inte hittade hem.. Hon kommer ringa mig efter hon slutat och förhoppningsvis hämta honom då<3

Zorro heter han tydligen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
6/6/16, 12:51 PM
#10

#9 Underbar nyhet, jättebra jobbat!! 🙂❤️🐱🏆🥳☀️

Om alla kattägare fattade att de måste ID-märka och ägarregistrera sina katter, skulle vi få läsa fler historier med så här lyckligt slut.

MissanTissan
6/6/16, 12:57 PM
#11

Tack! <3
För mig är det självklart, jag vet att om någon skulle fånga in Gemina skulle jag vilja att dom skulle kolla runt för henne också..

Man hjälper ju till så mycket man kan. Och det är inte jag som gör det största jobbet, utan det är underbara katthemmet som lånar ut kattfälla och tar emot dom för att kolla dom. För hur jag en skulle vilja hade jag själv inte haft råd att åka in till veterinären med en hemlös katt.
:(

Han är född 2007 så det är en gammal kissekatt!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
6/6/16, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Detta var mig en svårfotad katt! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
6/6/16, 7:27 PM
#13

Då hoppas vi på en lycklig återförening efter två år! ❤️Bra jobbat! Jag hoppas också att Gemina snart är hemma igen. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MissanTissan
6/6/16, 7:40 PM
#14

Zorro blev hämtad av sina ägare som både var glada och ledsna över att ha hem honom. (Glada för att ha hem honom, ledsna över hur han såg ut.)

Förstår er som gör det här, att ta en katt som levt två år i helvete på gatan och bara göra ett försök. Så kommer denna nisse slippa det från och med nu. <3
Det var nog en av det mest givande jag någonsin varit med om. Fy vilket lyckorus.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
6/6/16, 9:01 PM
#15

HURRA! ❤️Vad glad jag blev att han hade ägare som verkligen ville ha honom tillbaka. Hade du varit hos veterinären med honom så han fick hjälp med sina öron eller skulle de göra det?
Kände Zorro igen sin familj?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
6/6/16, 11:39 PM
#16

Vad härligt med ägarna!

Hoppas nu bara att dem lärt sig en läxa, ser till att kastrera Zorro nu och se till att inte släppa ut honom vind för våg utan uppsikt mer! (om det var en ryminngsolycka så må det ju vara hänt, men de flesta släpper ju bara ut sina kissar och tror att de alltid per automatik ska hitta hem igen efter sina friarstråt eller skrämselflykter. Men så fungerar det ju inte.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/7/16, 1:46 AM
#17

Zorro var skeptisk, men jag hade precis bråkat lite med honom för att få ner honom i transporten så han var inte så glad. Men han började jama som en galning när han såg matte.

Hon berättade att han hade rymt när dom flyttade, att dom letat och letat hur länge som helst. Men att dom tyvärr gett upp då dom inte sett en skymt av honom på ett år. Hoppas också dom kastrerar honom och håller honom inne nu. Tror inte han kommer vilja gå ute efter dessa två år.
Jag vet inte hur dom skulle göra, men hon ska komma förbi imorgon och lämna av transportburen hon lånade av mig. Så kan fråga då hur hon har tänkt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
6/7/16, 9:21 AM
#18

Kul att han jamade när har återsåg sin matte! 🙂❤️

Berätta för matte att det är mycket större chans att få tillbaka Zorro om han är kastrerad, om han skulle rymma igen! En kastrerad katt har inte lust att ge sig iväg på några längre promenader utan håller sig nära hemmet.

Han bör också veterinärundersökas förstås.

De har haft stor tur att han har överlevt som hemlös så här länge.

Tjeja
6/7/16, 12:01 PM
#19

Ja fråga verkligen hur de tänker framöver.. kastrering, vetkoll, vaccinering och försäkring behövs nu till stackars zorro! Det är det minsta de kan göra för honom nu när han varit ute på ensam tass så länge! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/7/16, 12:49 PM
#20

Jo verkligen! <3

Hon skulle komma förbi ikväll så hör med dom då. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Maria
6/7/16, 2:15 PM
#21

Så härligt att läsa om Zorro❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MissanTissan
6/7/16, 6:23 PM
#22

Nu har jag frågat lite om honom. Och hon säger att han är kastrerad.

Hon ska avmaska och så och kommer höra av sig om det är något.
Han har tydligen sovit hos dom näst intill hela natten i sängen, resten av tiden satt han vid fönstret och jamade.

Hon vill väldigt gärna ha kvar honom, men bor i lägenhet så har inte möjlighet att släppa ut honom, vilket för mig bara är bra. Så det är ju positivt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
6/7/16, 8:37 PM
#23

Hoppas hon håller honom kvar där i lägenheten nu då och inte släpper ut honom igen på försök! Tips om koppelträning vore något för henne kanske? 🙂

Du kan väl tipsa henne om att ifall hon inte anser sig kunna ha honom kvar så finns du och katthemmet som gärna hjälper henne att hitta ett nytt bättre hem åt honom! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
6/7/16, 8:57 PM
#24

Glöm inte in nätningen på balkongen om hon inte redan vet det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
6/8/16, 1:04 AM
#25

Hon sa att hon hade varit ute med honom. (Antog i koppel)
igår.

Jag sa att kunde hon inte ha kvar honom så får hon höra av sig, att jag gärna ställer upp som jourhem. (Förälskad i denna katt! :') )

Det enda är väl att han är LIVRÄDD för hundar, och jag har ju ett gäng på tre i familjen som ofta hälsar på (En själv) Dom ignorerar katter, men han blev rädd bara han såg hunden flera meter bort.

Så får vi se hur det går vidare.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
6/10/16, 5:59 AM
#26

Fast hundrädsla kan han ju vänja sig av med. I alla fall vissa individer han får träffa ofta nog för att lära känna! 😉

Hoppas verkligen att hon hade koppel på för zorros skull. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/10/16, 9:56 AM
#27

Jo det såklart.

Men hon har inte hört av sig så jag antar att det går bra. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
7/4/16, 12:00 AM
#28

Tyvärr mår Zorro inte bra av deras barn, och bajsar utanför lådan, vill hoppa av balkongen och går runt och skriker så nu vill dom omplacera Zorro.

Jag har erbjudit att agera jourhem- Då en av mina är redo att flytta tillbaka och leta sina hem och den andra blir ensam kvar.

Så när jag har haft min semester om några veckor så kommer lillen hit.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
7/4/16, 12:19 AM
#29

Skönt att du är beredd att hjälpa Zorro igen, han kanske vill stanna hos dig?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
7/4/16, 12:32 AM
#30

Passar han in hos mig, funkar med hunden så självklart. Har ingen egen katt, och han är ju faktiskt 9 (Snart 10?) år.

Han är ju väldigt mysig, så det är ju ett plus. För då kan jag eventuellt vara jourhem åt en katt i taget (en skyggis) så kanske han kan vara stöd/visa att människor inte är så farliga.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/4/16, 7:21 PM
#31

Det låter ju som en toppenplan! Hoppas hoppas att ni fastnar så för varandra att han vill bo kvar hos dig!  ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
7/4/16, 7:58 PM
#32

Jag är redan fast, nu är det bara upp till honom.  ;)

Hoppas hoppas att han kan lära sig att hundar är ofarliga.

Tror jag kommer låna in en mer kattvan hund en min grabb då min kille gärna vill lukta men det efter så låter han katten vara, då är den inte längre intressant.

Men tror att om han går fram så kan det eventuellt skrämma Zorro mer. Vi får se :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/5/16, 6:03 AM
#33

Håller alla tummar o tassar här hos oss! 

Hoppas du fortsätter att hålla oss uppdaterade hur det går för erallihop!?

För det är klart att hela familjen måste ju trivas tilsammans också. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
7/5/16, 7:39 AM
#34

Absolut! :D

Ja det är ju det! :)

Vad tror ni, ska man ha en stor kattvan hund eller en liten som är halvvan? En liten kanske är mindre läskigt?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
CayKantos
7/7/16, 1:53 PM
#35

Tror att mindre hundar är mindre läskiga, eftersom katten kan känna dom har en "chans" men kolla då att katten inte börjar slåss med hunden istället :p PS bilder är alltid välkomna! ;) ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
7/7/16, 5:02 PM
#36

Okej! Men då testar jag nog det när han kommer.

Han har fortfarande inte anlänt, kommer den 25/7 :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

CayKantos
7/7/16, 5:19 PM
#37

Ohh! Spännande! Lycka till :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
7/7/16, 5:24 PM
#38

Tack! Ja det ska det bli. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/7/16, 6:26 PM
#39

Jag tror tvärt om. En kattvan hund är lättast att "värma upp till" oavsett storlek! Ja såvida hunden inte bryr sig vill säga. Är det en kattvan vovve som vill leka kan det bli svårare. 

Ju mer hunden "inte bryr sig om katten" ju smidigare går det, oavsett storlek det är min erfarenhet. Och större vovvar brukar ta det lugnare och oftare vara blyg för katter än små energiska hundar som vill jaga eller leka.

Däremot, om kemin klickar positivt mellan hunden och katten så kan en liten hund kanske bli en mer jämbördig lekkamrat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
7/7/16, 10:29 PM
#40

Okej! För den lilla är nog lite mer på.
Den stora har jag haft ihop med mina två jourisar (En som flytta till sitt föralltidhem igår! Woohoo!)

Och han var väldigt försiktig och luktade på den ena, fick en smäll, och sen lät han dom va helt och hållet. Helt ointresserad. Han är väldigt lugn och snäll, så kanske passar bättre.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

tiger tok
7/8/16, 10:35 AM
#41

Vilken klippa du är som tar dig an honom, tänk om alla vore som dig!😊👍💖💞

Annons:
MissanTissan
7/8/16, 1:02 PM
#42

Tack! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/9/16, 10:04 AM
#43

Ja den vovven som ignorerar katterna är klart bäst! Den vovven kommer bli uppvaktad av kissen till slut och troligtvis om kissen är kelig kommer den att sova med/på vovven emellanåt till slut.

Men en energisk lekfull vovve behöver katten nästan växa upp paralellt med från valp/kattunge som snuttar mjölk brevid varandra för att det ska bli riktigt lyckat ihop. 

Såvida inte hunden lär sig snabbt att låta katten vara ifred. Men småhundar har oftare mer jaktinstinkt i sig än större och då blir de gärna triggade av kattens motreaktion istället. 

Jag hade rent generellt valt en stor vovve framför en liten om jag inte visste något om hundarnas personlighet i övrigt. 

Men helst en lugn vovve som ignorerar katten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
7/9/16, 11:05 AM
#44

Okej! Vad bra då vet jag. Men ska låta honom landa och bli van vid omgivningen först så han känner att han har gömställen. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
7/24/16, 9:09 PM
#45

Nu har Zorro kommit hit. Han är ganska traumatiserad av bilfärden, vilket är förståligt. Men ändå lika mysig och go som han var sist.. Fy vilken underbar katt.. <3

Vill bara ligga i famnen nu och mysa.

Vill inte bråka med honom idag, men han skulle behöva klippa klorna.
Hur gör man det på snällast sätt på en ovan katt?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
7/27/16, 2:09 PM
#46

Ta det lugnt med kloklippningen så han verkligen hinner landa. Sedan får du försiktigt försöka ta honom i knät och ta en klo i taget. Det kan ta lång tid att få 18 klor klippta på en katt som inte är van, men bättre att bara ta en åt gången och han inte blir stressad och rädd än att tvinga fram alla klor på samma gång.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
7/27/16, 8:24 PM
#47

Han rörde sig inte nästan alls första natten, låg på samma plats. Märke ju att han hade en klo som vänt runt och börjat gå in i trampdynan :(

Så satt och klappa och klappa och sedan försiktigt klippte jag den, han brydde sig inte alls utan ville bara bli klappad.

Så testa några fler klor och han låg så nöjt och spann i famnen<3

Hade inte tänkt göra det att börja med, men när han inte brydde sig så är det ju bättre för honom att inte ha för långa klor. Sen var han uppe och gick, till skålen först för att dricka och äta och sedan på lådan.. Stackars liten. Försöker fota lite imorgon. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/27/16, 9:07 PM
#48

❤️ Bra jobbat! Du måste vara en hejare på att klappa bra!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
7/27/16, 10:01 PM
#49

Det tror jag! Tränat i många år ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/27/16, 10:40 PM
#50

#49 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
7/28/16, 12:31 AM
#51

Tror Zorro blir kvar hos mig… Hoppsan. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
7/28/16, 7:07 AM
#52

#51 😊😍💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
7/28/16, 7:10 AM
#53

Ser fram emot bilderna också! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
7/28/16, 9:00 AM
#54

Härlig läsning! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
7/28/16, 10:42 AM
#55

Yes! Blir efter jobbet ;)
Men han har blivit riktigt, riktigt tjock nu. :P
Här ska bantas. (Försiktigt då)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
7/29/16, 1:52 PM
#56

Fotade, men hittade inte sladden till datorn för att föra över bilderna. Ska försöka leta fram den under kvällen.

Nu far vi iväg på "semester" (Vi ska transportera hemlösa hundar från irland)  men syrran och hennes pojkvän (Som blivit förälskade i honom) är hemma och tar hand om lilla Zorro plutten.

Kommer sakna honom under veckan, men sen är jag hemma resten av året och har allt tid i världen för honom. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
7/29/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Lättfotad är inte namnet. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
8/3/16, 10:28 AM
#58

Min syster, som inte är superförtjust i att få päls på sina kläder/saker men är djurvakt har blivit såpass kär i honom nu att hon flyttat ner honom till hennes rum. Hon skriver hela tiden "Han bara ligger och purrar i mitt knä och i soffan hela tiden. Han är helt underbar. Hur skulle man inte vilja ha en katt som honom."

Funderar på att döpa om honom, ny start-Nytt namn? Han lyssnar inte till Zorro och verkar helt obebrydd när man säger det.

Vad tror ni? Och isåfall. Någon som har tips på namn? :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
8/3/16, 10:56 PM
#59

Tja, han har ju blivit Sambo med dig, så varför inte testa det namnet!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
8/3/16, 11:09 PM
#60

Funderade på något med svart. Typ (Ink, Vader m.m)
Sen tänkte jag mer på att han överlevt så mycket så tänkte typ Survivor, Res (Kort för Rescue) Loved eller något.

Men sen slog tanken mig.. Min hund heter Chip. Varför inte typ. Fish eller Dipp. (Fish and Chip, Chip och Dipp) Det hade ju varit något. Haha

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
8/3/16, 11:26 PM
#61

👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
8/4/16, 10:54 PM
#62

Mysbilder! <3 Så go o kisar mot dig när du fotar! <3 Vad gäller namn gillade jag Sambo iden faktisk o tycker det lät mysigt! Chip & Sambo låter kul o bra ihop tycker jag o kan skapa kul följdfrågor när man berättar om dem tex. Dipp tycker jag personligen går fetbort då det får mig att tänka på depressionsdippar och tröstätning mer än något annat. En negativ association för mig alltså. Fish låter kul förstås men ska inte namnet spegla personligheten lite också ? Kanske det gör ifs? He he ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
8/7/16, 11:57 AM
#63

Kom hem igår natt och sov inne hos honom och då låg han tätt intill mig och purrade mesta delen av natten.<3

Han äääälskar fisk har jag märkt. Tonfisk och torkade sardiner är favoriten.. Så tyckte det var lite roligt.

Köpte ett bra sele åt honom när vi var borta som han inte ska kunna ta sig ur så vi kan börja träna på att gå ut ihop. Hoppas han gillar det, gör han inte det så ska jag inte tvinga honom. Men han ligger så gärna och tittar ut och suktas av utomhusvärlden.

Är inte superglad i Sambo namnet, Gillar lite konstigare namn en så. Sen för mig känns det lite opersonligt, att han bara bor med mig. Vill att han ska få sig alldeles egna fina namn, men han kan kallas för Sambo. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
8/7/16, 9:07 PM
#64

Tja gillar han fisk är ju Fish ett lite kul namn.  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
8/11/16, 6:24 PM
#65

Ja! Tror det blir det.

Enligt ägarna skulle han ha varit avmaskad, men det tror jag inte såvärst på. (Det tittade ut mask för någon vecka sedan) Så nu är han avmaskad, har fått frontline i nacken (Det första han fick av mig) och vi har tränat lite med selet så jag passade på häromdagen att ta ut lillkillen på koppel. Det tyckte han inte om, så jag har inga planer på att göra det igen. Han kommer förbli innekatt.
Han la sig platt på marken och jamade, så jag plockade upp honom och höll om honom. Då satt han tyst och purrade och luktade på allt. Så han tyckte det var okej, från min famn. Men ville inte utforska själv.

Jag kommer flytta snart, då jag fått jobb. Perfekt för Fish, han kommer ha ett eget rum, med tillgång till hela huset som är stoooort.
Om, mot förmodan, han är sugen på att gå ut framöver, så har jag selet kvar och han har en stor gård och skog att utforska med mig vid sidan.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
8/11/16, 11:20 PM
#66

Låter helt underbart!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
8/15/16, 5:01 PM
#67

#65 Du måste börja med att träna honom att ha selen på mycket korta stunder inomhus. Sedan kan man förlänga dem när han vänjer sig vid känslan av att ha selen. Slutligen sätter man på koppel och upprepar proceduren. Men jag skulle rekommendera att du inte börjar med att ta ut honom förrän han varit hos dig minst 6 månader. Det finns ändå alltid en risk att en katt kan ta sig ur en sele när den blir skrämd. Har den då ingen koppling till platsen den bor på är risken stor att den försvinner och blir hemlös.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
8/15/16, 5:15 PM
#68

Jag fångade ju honom precis utanför huset, så han känner till området. :)

Men han vill inte och då tänker jag inte tvinga på något. Han är så otroligt underbar, sover tätt intill på nätterna i sängen och vill ha uppmärksamhet 24/7.

Jag rör mig mycket i sömnen, så ibland puttar jag av honom från sängen (Gör inget då det bara är madrass på golvet eftersom vi flyttar) och då går han och dricker/går på lådan, sen kommer han tillbaka och "headbuttar" mig sådär som dom gör när dom vill bli klappade. :P
Då flyttar jag på mig och han lägger sig tätt intill och purrar.

Har blivit svårt att somna utan hans purrande :P Men förhoppningsvis så är det flertal år innan jag behöver leva utan det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
8/15/16, 7:47 PM
#69

❤️❤️❤️😍#68 vad mysigt det låter! 😍😃❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tarotstollan
8/15/16, 7:53 PM
#70

Låter som han har fått det mer än bra! ❤️Han visste vilken fälla han skulle gå in i!😉🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
8/15/16, 8:01 PM
#71

Något nytt om Gemina?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
8/15/16, 10:45 PM
#72

Gemina fångade vi in bara någon/några dagar senare. Sen var hon hos mig ett tag innan hon sedan åkte tillbaka till katthemmet och hittade ett hem, men hon rymde därifrån också. Så jag åkte på "Rescue" uppdrag och fångade in henne där också. (Det var i ett garage så jag behövde inte fällan) Då ville hon inte ha kvar Gemina..
Men sitter just nu och har eventuellt fixat en gård som kan tänka sig att ta emot Gideon och Gemina som älskar djur och tar väldigt bra hand om dom. Men då skulle dom bli stallkatter, vilket jag tror skulle vara bättre för dom då Gideon är så skygg. Gemina kanske hade kunnat funka, hos någon som mig. Som har otroligt med tålamod. Men ja, hon vill vara en utekatt, vilket hon visat tydligt med sina rymningar.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
8/15/16, 11:04 PM
#73

Ok, skönt att hon kommit tillrätta i alla fall! 👍Hoppas att det fixar sig med gården och att katterna gillar att vara där.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
8/16/16, 9:47 AM
#74

Ja hoppas det också! Sen kommer jag bo väldigt nära och kunna titta till dom ofta :'D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
8/24/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#75

Idag har han fått besöka veterinär. Hälsocheck, avmaskad, vaccinerad och pass är fixat. Han är kastrerad sen innan och microchip fick han hos katthemmet när vi var där. Hälsochecken visade (Vilket jag redan sett) att hans framtänder är brutna. Den ena behövs opereras ut, så när vi flyttat ska vi försöka hitta en veterinär som är bra och kan göra det. Tråkigt, men så är det ibland. Men annars frisk! Tror inte jag någonsin träffat en katt som Fish. (Zorro) Han är så otroligt snäll… Gör någon något på honom som gör ont/skrämmer honom så kurar han bara ihop sig till en boll… <3 inget försök på att riva/bita. Finns inte ett elakt ben i honom. Och plockar man upp honom när han är rädd så håller han om dig och börjar genast purra. Riktig mammig<3 När vi kom hem så sprang han och gömde sig i 10 minuter. Sen blev han hungrig, och då kom han fram och käkade sen la sig bredvid mig i sängen. Jo, han var 1 kg överviktig, så vi köpte ett dyrt veterinärfoder. Royal canin satity tror jag det heter. Prata länge om hur vi kan hålla honom frisk och glad och ja, början på nya livet startar på fredag när vi flyttar<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

CayKantos
8/25/16, 1:16 PM
#76

Liknar vår lakrits så himla mycket, så kan inte låta bli att bli så himla kär i honom!😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
MissanTissan
8/25/16, 1:29 PM
#77

Oj, det var bara halva texten som kom med..

Han har inte ett enda ont ben i kroppen, har aldrig försökt riva/bitas. Även om han hos veterinären blev tvångsmatad en avmaskningstablett…

När vi kom hem från veterinären så tänkte jag att nu måste han ju hata mig..
Han sprang iväg och gömde sig, men blev hungrig efter tio minuter och kom fram och åt och sen kröp upp bredvid mig i sängen och purrade. <3

Imorse väckte han faktiskt mig, jag var så trött att jag sov igenom mitt alarm och vaknade av att han stod PÅ mig, ena baktassen på min kind, den andra på halsen och sen stod han och knådade med sina framtassar på mitt bröst, så jag började gapskratta och då sprang han bort till matskålen och titta på mig med en tiggande blick.

Han är inte så glad i sin diet. Enligt veterinären så skulle han behöva gå ner 1kg. Vilket jag var helt med på så nu har vi köpt ett svindyrt dietfoder åt honom. Royal Canin Satiety tror jag det heter.

#76 Jasså? o: Har du någon bild på honom? :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

CayKantos
8/25/16, 1:46 PM
#78

Hahaha! Kanske kan hitta fram några, han är omöjlig att ta bilder på, som om det inte var svårt nog eftersom han är svart 😂

Så dårliga mobilbilder.. men dom har typ samma ögonfärg oxå, även om min katt typ aldrig har sina ögna helt öppnade xD Din verkar dock lite mindre än min pälskling :D

https://www.instagram.com/p/-vqxC1OrVl/
https://www.instagram.com/p/BF_JKr8urYT/
https://www.instagram.com/p/BCkiKanOrfN/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
8/25/16, 4:20 PM
#79

Ja faktiskt ganska lik. :D
Såg yngre och piggare ut dock en vad lilla Fish är <3

Vad väger din? Fish väger 5,8 kg o:

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
8/26/16, 11:46 PM
#80

Alltså hur underbar kan man bli? På riktigt? Det var en väldigt lång resa till nya huset, han fick åka i en väldigt bra hundbur (det är plast runt nästan hela, bara framsidan som är galler så det känns tryggare, men bra ventilerat ovanpå också)
Med låda, mat, vatten och säng.
Det var väldigt otäckt, självklart, han klagade första 10 minuterna men satt knäpptyst resten av tiden.

Väl framme så ställer jag in buren i rummet, låter honom sitta där en stund så han hinner känna sig lite tryggare innan jag släpper ut honom. Medans så hämtar jag in katt-trädet och toalådan, fyller toalådan och placerar ut trädet, sen öppnar jag åt honom.. Då flyger han ut in i famnen på mig och där sitter han 5-10 minuter. Sen går han in under sängen och lägger sig tillrätta. Jag tänker att han ska få lite egentid och går och äter, när jag kommer tillbaka in i rummet 10 minuter senare så ligger han i sängen, ser ut som han redan äger rummet.
<3

Lägger mig bredvid i sängen och då purrar han och pussas en massa.

20-30 minuter efter jag släppt ut honom så går han runt glatt och utforskar i hela rummet. Fram till katt-trädet och klöser lite på det, sen äter han och sen mer mys. <3

Kärlek! Allt jag känner för honom! Huset är perfekt för honom och hunden, OM mot förmodan, dom inte skulle gå ihop, så går det att stänga av och fördela huset så båda har utrymme att röra sig på utan att det blir jobbigt.

Vad har jag lärt mig? Dom bästa katterna finns precis utanför dörren ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
8/27/16, 12:05 AM
#81

Å, så underbart!❤️🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
8/27/16, 7:36 PM
#82

Va härligt! Sån kisse vill jag också ha! Hur kunde förra ägarna inte uppskatta en sån go kisse liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
8/27/16, 9:46 PM
#83

Undrar jag också. Men enligt henne gick han runt och skrek, gick utanför lådan och försökte hoppa av balkongen. Men var inte så konstigt kände jag när jag hämtade honom och hennes barn stod och drog i transportburen och peta på honom och han bara skrek och skrek, när vi satte oss i bilen och han slapp det så var han tyst. <3 Skriker när han blir väldigt rädd, aldrig annars.
Kan svara en om man tittar på honom och pratar med honom, men går inte runt och jamar.

Funderar lite över en kompis till honom i framtiden, någon äldre hona kanske? Vad jag sett har han inte något problem med andra katter.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
8/28/16, 5:43 AM
#84

Nog för att han kanske var rädd för barnen också… Men han visar ju tydligt att han utvalt dig som sin människa! <3 Det kanske var meningen att han skulle till dig redan från början? ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tiger tok
8/28/16, 8:23 AM
#85

Ja han hade nog valt dig?! Toppen att du kunde ha kvar honom 💕 💞

MissanTissan
8/28/16, 12:32 PM
#86

Tror nog han gjorde det! <3 Ska försöka göra en video collage av honom när jag fått hit min kameraladdare så får ni se lite klippa av honom också <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

CayKantos
8/29/16, 7:30 PM
#87

Ingeeen aning, han ser dock aldrig pigg ut xD Han är ganska gammal, tyo 10 år, och han har vart underviktig ett bra tag, så vi började ge lite blötfoder, tyvärr inte färskfoder <:( men han kom upp i vkt iaf!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
8/29/16, 9:30 PM
#88

Det är bra!
Fish blir överlycklig över blötfoder.
Köpte lite BARF-Bullar för det var jätterea, så funderar på att BARFA, annars får han nog en pyttebit eller 50/50

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
8/30/16, 11:57 PM
#89

Måste bara berätta vad lillen gjorde imorse. <3

Han vet att han får sitt torrfoder direkt när jag vaknar, brukar vara mellan 6-7.

Och han älskar ju mat. Så han blir väldigt överlycklig och springer runt dig och visar hur mycket han älskar en. (Tigger förfullt)
Men idag så var jag rätt seg, och då kom min kompis som bott här i några dagar för att hjälpa mig få allt färdigt innan jag börjar på nya jobbet för att väcka mig. Han väckte mig och sedan gick han till köket, jag hörde honom ta ett steg och sedan massa tassar efter, och efter en massa "Mjau mjau mjau mjau" Aldrig hört honom jama så mycket. Bara non-stop. Haha! Så jag klev upp och matade honom och då var han supernöjd och glad och gick och lade sig i fönstret.

Tänkte höra lite, han verkar vara rätt sugen på att gå ut, utomhus. Huset vi flyttat till är ute på landet och det finns inga stora bilvägar i närheten, Mest bara små oanvända grusvägar. Har endast sett en katt i området, men det var en ganska lång bit från vårat hus och Fish är ju kastrerad. Det enda jag ser som kan vara farligt är väl att vi kommer få hit hästar. Men annars säkert. 

Vad tycker ni? Vågar man släppa ut honom? Isåfall, hur gör man då för att se till att han hittar tillbaka till huset?
Verkar som det var selet han inte gillade ändå. Tränade med det idag med godis och lek som belöning och då gick det lite bättre. Men han brydde sig inte om det alls i början, gick nog för snabbt. :/ Det är ju min första egna katt, har endast tidigare varit jourhem åt två väldigt skygga katter. Så jag lär mig ju medans jag gör.

Men han älskar mig, älskar soffan men ligger nästintill alltid i fönstret när jag inte är hemma. Och vi skulle behöva någon duktig musjägare i stallet ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
8/31/16, 12:17 PM
#90

Det är alltid säkrare att ha katten  sele. Fortsätt att träna. Korta stunder åt gången som du långsamt utökar. Sedan samma sak med att sätta på kopplet på selen. 

Har du möjlighet att ha en innätad uteplats eller balkong så är många katter nöjda med det.

Om du ändå väljer att låta Fish gå ute fritt så måste ni först ha bott åtminstone 4 månader i huset så han känner tillhörighet. Sedan måste du vara med honom ute de första veckorna han får gå ut och du ska se till att ta in honom om kvällarna. Det sistnämnda gäller alltid eftersom katter gärna vandrar längre på nätterna och som människa underskattar vi gärna hur långt de går. Det handlar om många hundra meter om det inte finns något som hämmar deras revir. Andra katter, t ex.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
8/31/16, 2:23 PM
#91

Okej! Vi har börjat snacka om att eventuellt försöka bygga en inhägnad på altanen vi har. Men det skulle bli relativt dyrt och måste fråga husägaren först då jag bara hyr. Hoppas hoppas! :)
Blir nog koppel som gäller då. Bara träna träna.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
8/31/16, 8:58 PM
#92

Jag håller med Katthemskatten! Jag hade aldrig vågat riskera min kisse och släppa ut henom på egen tass. Det finns allt för många risker med att han blir bortjagad av andra katter och djur i omgivningen och vips är han borta och ensam igen.

Nej koppel eller inhägnad är det som gäller tycker jag med. Du kan ju alltid koppelträna honom inomhus innan. Så go som han verkar vara tror jag inte att det behöver innebära allt för stora bekymmer att göra det. Man får sammanknippa koppelträningen med något positivt (godis eller gos t e x) så kan de flesta kissar lära sig att acceptera och ibland även uppskatta koppel. :)🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
9/1/16, 11:15 AM
#93

Man ska aldrig koppelträna utomhus. Det är alldeles för lätt för en katt att krångla sig ur selen. Det finns en, ganska dyr, typ som egentligen är konstruerad för att sätta fast mindre hundar i säkerhetsbälte. Den typen har två remmar, en under magen och en över ryggen, vilket gör det svårt för katten att komma loss. Plus förstås en som går runt hals och runt mage.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/1/16, 1:30 PM
#94

Får bli några träningspass.

Hur ofta? Kan man göra en gång per dag?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
9/1/16, 5:33 PM
#95

#94 Det kan du . Men se till att det är korta pass som utökas tidsmässigt när/om du märker att katten accepterar selen. Det får inte bli psykiskt påfrestande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/1/16, 5:44 PM
#96

Absolut! :D Grejt!

Inatt stod han och knådade på mig hur länge som helst, eftersom han inte är så väldans lätt så fick jag ett blåmärke mellan revbenen, där han knådade. Men jag ville inte säga till/putta bort honom, han var så väldigt söt <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/1/16, 6:41 PM
#97

<3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
9/2/16, 8:15 PM
#98

Fick en liten idé.

Det är ungefär 100 meter till gårdens stall, där har vi nu kaniner. Imorgon får vi även höns, och sen kommer hästar, getter, grisar och får framöver.
(Dom bor säkert nog för att han inte ska kunna ta sig in till dom, och jag är ju där som sagt)

Tänker, det är en del vildmöss där inne, och jag har gått runt och kollat i varje hörna inne i stallet och det finns ingenstans han kan ta sig ut. (Kollade åt kaninerna som är mästare på att rymma)

Vad tror ni? Kan jag ta med honom ner dit medans jag är där? Så kan han få springa och jaga medans jag jobbar i stallet? Utan sele alltså. Iallafall tills jag tränat färdigt med selet. För idag var han väldigt nära på att smita ut genom dörren när vi fick besök av Jehovas vittnen och tror han börjar bli lite rastlös och understimulerad även om jag leker med honom varjekväll. :/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/3/16, 4:12 AM
#99

Jag hade ju inte vågat lita på att ett stall är rymmningssäkert. Men så har jag ju inte sett det du talar om heller. Om du själv är säker på att det är rymmningssäkert och tryggt låter det ju annars som en ypperlig stimulans för kisse att få följa med till emellanåt. Om inget annat en bra lokal att koppelträna i också. Men för övrigt tror jag att koppelträna så kisse kan få tillgång till gräs och natur till nästa vår skulle vara ett lyft oavsett. Bor ni dessutom på en sådan fin gård kanske det finns utrymme att bygga en större kattgård också i anslutning till bostaden? Det ultimata är ju ändå en skyddad utevistelse dit kisse kan gå när han själv vill och ändå röra sig fritt. Men det är en lyx inte alla har möjlighet att ordna fast man önskar det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/3/16, 2:50 PM
#100

Frågade husägaren om det och han sa nej, tyvärr.

Det finns inga fönster i stallet, eller glipor. Finns bara några små små mushål här och där i stallet, men inget en sådan stor katt tar sig igenom. Om han får in tassen ens blir jag chockad. :P

Stallet är väldigt fint, och renoverat för att vara stall ändå. Bara man håller dörrarna stängda så är det inget problem, dom går att låsa inifrån så ingen kommer och öppnar medans han springer runt.

Koppelträning jobbar vi på, men för att inte stressa på det så jobbar vi några korta pass så får det ta den tid det tar helt enkelt. Och han har ändå möjlighet till att röra sig och utforska och jaga.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/3/16, 11:11 PM
#101

Nej, Fish får aldrig någonsin gå ut igen, inte ens ut i stallet. :(

Han var i stallet med mig idag, först gick det väldigt bra. Han luktade och gick runt och utforskade. Hittade vart mössen gömmer sig och satt utanför och stirrade och väntade på att jag skulle öppna dörren till loftet (Där dom är för det mesta)

Jag gick iväg och jobbade på mitt, och när jag kom tillbaka så satt han fortfarande och stirrade hål i dörren. Då pratade jag med honom och gick för att klappa honom, men då kurade han ihop sig på marken som om han var superrädd för mig helt plötsligt. Och när jag då klappade honom så började han skaka.
Sen sprang han iväg från mig och gömde sig, jag pratade lugnt med honom som jag alltid gör, men han var verkligen livrädd. Inte för stallet, eller djuren, men för mig.

Det tog väldigt lång tid att få in honom igen, jag fick långsamt krypa mot honom, medans jag pratade lungt och försiktigt. Inte titta på honom och hålla handen utsträckt mot honom. annars så sprang han iväg. Tillslut kom jag fram igen och då kurade han ihop sig igen. Då plockade jag upp honom och höll om honom, och då kände jag att han blev mycket lugnare och tryggare direkt. Vi gick bort till dörren, satte honom i transportbur och sedan gick vi in igen.

Kollade till honom lite under dagen, och då låg han och sov eller var på lådan osv.

Men nu när jag kom hem så var han hungrig, och då går han runt och stryker sig mot en, och då haltade han på högerframben :(

Jag plocka upp och kollade alla tassar och ben efter någon skada(Sår, sticka, hål) , men ingen alls. Kände efter brutna eller dislockerade ben men inget sådant heller.
Bör jag oroa mig? Ta honom till veterinär?
Eller kan det ha varit att han bara drog en muskel när han sprang?
Usch, mår så dåligt nu. Älskar honom så jäkla mycket och det sved till i hjärtat när han var så rädd för mig.. Och när jag nu ser att han har ont.

Han äter, purrar, går runt, hoppar, dricker, myser så jätteont har han nog inte… Men nog till att han haltar iallafall :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/4/16, 12:48 AM
#102

AJ då. Stackars liten! :-( Det kan inte varit så då att han nyss gjort sig illa redan när du gick emot honom och att han därför redan var skärrad och rädd att det skulle göra ont att bli petad på? Eller så är det redan så inpräntat i honom sedan tidigare att människor i "utom-huset är hemska? Att samma folk som tidigare varit trevliga mot honom inomhus råkat göra honom illa utanför vanliga bostaden så att säga? *gissar vildt*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/4/16, 9:18 AM
#103

Jag vet faktiskt inte, kan vara så, men han satt bara vid dörren från att jag lämnade honom till att jag kom tillbaka (Jag var i stallet bara utom synhåll men jag hörde honom och jag såg skuggan av honom)

Det kan ju vara så, och det skulle förklara varför han så gärna vill gå själv och inte med mig.
Men direkt när vi kom in så fick jag klappa honom och så. Imorse väckte han mig igen genom att gå på hela mig, från fötter till axlarna och sedan lägga sig tätt intill mig. <3 Låg ett bra tag och bara pussade och klappade på honom.

Han ÄLSKAR pussar. Första djuret jag träffat som gjort det. :P Sticker själv fram huvudet när jag gör pussljud. Mest på kinderna vill han då bli pussad på.
Fy vad jag älskar honom!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/5/16, 2:23 PM
#104

Nu mår tassen mycket bättre ändå. Så tror han kanske bara sträckte sig eller något.
Och fick faktiskt äntligen igång gammelgubben i lek, och vi lekte ett bra tag med hjälp av en ny leksak. (En kattvippa men det är som ett fiskespö) Hade ett sådant förut, men den bet jourkatten helt sönder.

Men nu har jag en ny och den uppskattas väldigt av Fish.

Har nätat två fönster nu också så vi kan vädra utan några rymningar och det gillar han väldigt mycket, han sitter och luktar och tittar ut och hör och det underhåller honom i några timmar per dygn<3

Såg också en svart kisse sitta ute på fältet, så ensam katt i området är han iallafall inte, men den var väldigt skygg.
Såg ut som den hade klippt på toppen av ett öra, gör dom inte så när dom gör TNR?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
9/5/16, 3:43 PM
#105

#104 Man klipper inte några öron i svenska TNR-projekt. Tror du förväxlar med kastrerade katter som lever i hotellträdgårdar i Tunisien som TNR. De katterna klipper man en liten bit av örat på.

Katten kan ha förfrusit örat och toppen har ramlat av.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/5/16, 9:11 PM
#106

Såg på något rescue i usa video att det är så många att dom måste hålla koll på vilka som kastrerats redan och då klipper dom toppen av örat.

Vi har faktiskt flyttat till Norge, då det var där jag fick jobbet. Men nu kommer jag ha gott om pengar att skämma bort Fish i resten av hans dagar <3
Tror han kanske nöjer sig ändå med att vara inne.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/6/16, 6:33 AM
#107

Så mysigt att läsa om hur go och gosig Fish är! <3 Blir alldeles avis. Vill också ha en kisse som gillar att bli pussad på juh! :-) <3 hihi Skönt att tassen verkar bättre! Och smart att nära in fönstrens. Det kan hjälpa mot utesuget lång väg många gånger bara det att kunna sitta o spana o lukta i luften på vad som rör sig i omgivningarna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/6/16, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Några bilder <3 Jag skulle säga att han trivs. Vad tror ni? ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
9/6/16, 10:23 PM
#109

Han trivs verkligen med sitt liv nu och det är honom väl unt efter vad den stackaren har gått igenom!👍🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
9/6/16, 11:21 PM
#110

Han ser ut att stortrivas! 😃👍😍 Å njuter i fulla drag! Härligt!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/7/16, 7:30 AM
#111

Ja! <3 Igår började Fiah göra något som han inte gjort tidigare. Han går runt benen och purrar/jamar som han gör när han är hungrig, även om han har mat eller precis fått mat? Han rör sig mycket mer i huset och vill gärna utforska där han inte varit en (toan osv) Vad försöker han säga?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
9/7/16, 8:35 PM
#112

Att han behöver mer stimulans på något vis antar jag. Antagligen därför han verkade vilja ut förut. Samtidigt är det tecken på att han trivs och känner sig trygg! Dvs han är nyfiken på mer och nya saker. Kanske han behöver lite mer daglig lek och lite variation i vad du gör när du leker med honom? Det bästa hade nog varit en lekkamrat/kompis. Dvs en till kisse att brottas, tvätta o busa med på samma nivå som han själv tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/8/16, 8:44 AM
#113

Har ni några tips på olika sätt jag kan stimulera honom?

Kompis kommer han få, måste bara vara rätt tillfälle. (Har nu äntligen fått honom försäkrad för 60000:-)
Men vi snackar om någon gång väldigt snart, men ja, Fish måste operera sina tänder. Så det kommer kosta.

Igår så jobbade jag hela dagen, när jag kom hem på kvällen så möttes jag inte av någon glad liten svart kisse som strök sig mot mig och ville ha mer mat.

Hela huset var tomt. Så jag letade överallt, i varje hörn och varje skåp, men han var helt borta.
Jag hade några hantverkare här under dagen som var och jobbade på köket.
Dom måste ha släppt ut honom, för han var där när jag åkte och alla fönster var stängda :(

Jag letade efter honom i en timme ute, men hittade honom inte. Så jag gick in och hämta hans favorit blötmat och hällde upp i en skål och ställde vid trappen.

Sen sätter jag mig där och börjar gråta, trodde han skulle försvinna i ytligare två år och aldrig mer komma igen. Eller som Gemina, som var borta i flera dagar. När jag helt plötsligt ser två ögon lysas upp av min ficklampa, bakom hörnet av ett hus framför mig kommer en nöjd liten svart katt. Som stryker sig mot huset och sen fortsätter gå. Jag ropar på honom och han tittar nyfiket, men han vill inte komma/komma nära mig. Jag försöker försiktigt gå bort till honom, men han blir rädd och vill inte att jag ska ta i honom eller vara nära. Kom som närmst två meter ifrån. Då backade jag, öppnade dörren och ställde kattmaten innanför dörren.

Satte mig helt stilla på trappen mitt emot vårat hus och väntade, efter en stund ser jag honom jogga mot dörren. Klättrade upp för trapporna och satte sig och åt, då gick jag bort till honom och han sprang in, jag stängde dörren och gick bort till honom, då strök han sig mot mig och jag lyfte upp honom och kramade om honom hur länge som helst.

Aldrig någonsin att han får gå ut igen. Jag skulle aldrig klara att ha honom som utekatt :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/9/16, 10:19 AM
#114

Har du provat leksaken Da Bird? Laserpekare? Solkatter? Matlabyrinter? Olika sätt för kissen att vara tvungen att jobba för att komma åt sin mat ger stimulans till hjärnan. Alltifrån godisbitar i petflaskor med hål i till labyrinter som finns att köpa i djuraffären i olika svårighetsgrader är bra t ex.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/9/16, 11:33 PM
#115

Jag har några matlabyrinter som han fått testa som var hundens från början, men han har bemästrat dom snabbare en min border collie gjorde! o:

Har en leksak som liknar Da Bird, men inte exakt den.

Solkatter, vad är det? :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/10/16, 9:51 PM
#116

Solkatter är ljusreflexer helt enkelt. Ta en liten spegel och spegla solen genom fönstret på en vägg t e x.. det är en solkatt :)

Da bird är så mycket bättre och effektivare än de flesta liknande leksaker i tråd från en pinne. Det är hur den rör sig och låter när man drar den genom luften som triggar kattens jaktsinne som en riktig liten fågel nästan.

Kul att han är snabbare än vovven på matlabyrinter! 😃 Inte så konstig att han behöver mer stimulans då! Du får hitta på fler matlabyrint varianter och leksaker till honom då! lite mer avancerade saker också. Det är mycket man kan hitta på själv hur man kan gömma godisbitar så kissen får jobba för att komma åt godsakerna!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/11/16, 9:56 PM
#117

Hunden kom idag, (han blev kvar hos föräldrarna för han var nyopererad när vi åkte)

Fish hatar honom, fräser och reser ragg. Hunden är helt obebrydd, men han vill ju vara med mig just nu då han inte känner till huset.. Men det vill Fish också som saknat mig efter att jag varit borta över helgen (Har haft djurvakt när jag var borta som bott här med honom, men han saknade ju självklart mig) Har köpt en GPS tracker åt honom, ifall han skulle få för sig att rymma igen.. :P
Är så rädd om honom.

Hittade en annons om en kastrerad 8 årig hundvan katthane som fanns väldigt nära som älskar andra katter och kel. Väldigt sugen.. Men är så rädd för om försäkringen kommer täcka operationerna eller ej på honom. Kommer inte ha råd att försäkra den katten då.

Men Fish får sina operationer såfort försäkringen går igenom (Inget bråttom.)
Det är två tänder som ska bort och en knöl. :/ Vill gärna göra allt samtidigt så man inte behöver söva honom flera gånger. Eller vad tror ni?

Tips på hur jag ska som bäst introducera hund/katt? Bara hålla koll på hunden och låta katten hälsa själv?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/12/16, 10:26 AM
#118

Typ så som du själv föreslår tror jag. Så länge vovven ignorerar kisse kommer det gå bra. Kisse märker med tiden att vovve är harmlös och med tiden kommer kisse nog lära sig gilla vovve riktigt mycket t o m. Det är ju en stor mjuk o varm kamin att stryka sig mot och sova hos. Men som sagt det förutsätter att vovve ignorerar kisse och inte triggas till lek eller jakt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
9/12/16, 10:30 AM
#119

Viktigt är nog bara att inte lämna dem ensamma med varandra utan se till att alltid ha koll på dem tills de är vana och trygga med varandra. Viktigt att ffa kisse har tillgång till någon tillflykt där vovve inte kommer åt och kisse kan spana på vovve i lugn och ro också.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/13/16, 2:36 PM
#120

Det har faktiskt gått väldigt bra, han är inte längre så väldigt rädd för hunden, kan ligga drygt 50 cm ifrån hunden utan problem, men vill hunden då lukta på honom så fräser han och hunden  har  fått en smäll på käften, men utan klor så det gick bra.

Lämnar dom aldrig själva, hunden åker med mig till jobbet och är med mig vart jag än går så då har Fish hela huset till sig själv<3

Men snart kanske det blir en till.. Vågar inte spoila för mycket ;D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
9/13/16, 2:51 PM
#121

Katten har snart lärt hunden vem som bestämmer :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/13/16, 8:10 PM
#122

Hahaha, jo! Det är lite så.

Jag bryter alltid, då jag inte tog med min hunds munkorg.
Inte för att han skulle gå fram och bita, men får han tillräckligt med smällar så kan han nog nafsa till och varna, inget som kommer skada men kanske skrämmer katten ännumer så jag vågar inte riktigt chansa.

Hunden, Chip har bott med alla möjliga olika djur och är väldigt respektfull, aldrig gett sig på eller skadat något djur.
Har haft tamråttor med honom och han låg bara och sov med dom gömda i pälsen <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/14/16, 3:18 PM
#123

Jag tror dom kommer bli bästa vänner i snar framtid.. :P

Igår låg hunden med mig i sängen så kom lilla Fish in i rummet, tittade på mig och då lyfte jag upp honom i sängen med mig, han la sig tillrätta och purrade och mös i flera timmar. Hunden låg 10-20 cm ifrån och sov, vaknade, luktade på katten, somnade och katten reagerade inte ens på att han luktade denna gång. Så inatt vågade jag ha dörren öppen med båda inne i rummet och Fish sov tätt intill hela natten medan hunden sov i hundburen bredvid (Frivilligt, den är alltid öppen men han gillar den)

(katten kan springa undan under både säng, soffor och fåtöljer.) Dom har också märkt att dom har en gemensam fiende. DAMMSUGAREN :')

Fick äntligen kameran och fick några bra bilder på Fish, ska bara kolla igenom dom så laddar jag upp några.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/14/16, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#124

<3 Kommer ta ett tag för mig att kunna få riktigt bra bilder.. Han är inte lättfotad..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/14/16, 8:10 PM
#125

Det ÄR svårt att fota svarta/mörka djur bra. Tycker du lyckats få till riktigt fina bilder! Härligt att det går så framåt i katten o hundens relation! <3 Inte oväntat men ändå roligt! Skönt att det flyter som förväntat liksom. Spännande med en till på ingång! En jourkisse kanske? :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
9/14/16, 8:26 PM
#126

Jo, sen är han inte så samarbetsvillig heller. :P
Han ligger oftast och myser någonstans, inte ofta han är uppe och går på dagarna, utan det är nätterna som gäller och då är det svårt att fota.

Jo.. <3 Hahah.

Ingen jouris. Men mer info kommer om det blir något ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/17/16, 2:44 PM
#127

Okej, så nu har en liten kattunge flyttat in.
En av gårdarna i närheten kom förbi och frågade om vi ägde den, berättade att den gått runt hos dom ett tag tillsammans med en till kattunge, men att den andra var borta nu. Dom hade frågat runt bland flera av våra grannar men ingen sa att dom ägde den. :/
Igår sa jag att jag kunde ta in den så får vi leta vidare och om ingen äger den så får den nog stanna den också :')

Jag vet inte hur gammal den är eller vad det är för kön, men den är inte liten utan skulle gissa på några månader. Tror det är en hane då det ser ut som den har små pungkulor men har aldrig kollat kön på kattungar förut.

Dom hade fångat in den i deras stall, så när lillen (Som jag kallar Zombie, för det är vad" han" såg ut som) somnade direkt i min famn och brydde sig inte alls när jag plockade bort alla fästingar den hade i öron och på kroppen.
Jag fick (Stackars liten) bada "honom", för han var väldigt skitig. Bajs i pälsen och sånt :(

Idag har jag börjat avmaska" honom", och "han" har fått en kur frontline.

Jag vill inte att om "han" har någon sjukdom att Fish ska få det så han bor i "karantän" inne i badrummet just nu.

Han var helt hysterisk över att få så mycket kontakt, purrade non-stop, till och med när han var på andra sidan rummet, strök sig över hela mig, höll sig fast i kläderna och ville inte släppa mig, somnade på mig och vägrade att jag flyttade bort honom ifrån mig :( </3 Mitt hjärta brister

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
9/17/16, 8:53 PM
#128

😃🙂😭 Jag både skrattar, är glad och gråter över denna lille "kille" som äntligen fått hjälp. Hoppas, hoppas, hoppas  verkligen inte att de eller du hittar någon ägare och att "han" får stanna hos dig!
Hoppas också att den andra katten hittas och får hjälp och ett nytt hem, de forna ägarna skall inte ha några katter!😡😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
9/17/16, 9:43 PM
#129

Jo.. För han är ju tam, så någon har han ju bott hos :(

Ska försöka få några bilder på kön så jag är säker och någon bild på honom så jag kan lista ut vilken ålder han drygt är.

Just nu tänker jag bara få honom att må bättre. Lillavän. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/18/16, 12:38 AM
#130

Men liten Zombie då! :'-( Vad Skönt att hem kom till just dig och får hjälp! <3<3 Underbart att läsa också hur rätt du gör med tvätt, avmaskning och karantän också!!! Hurra för människor som dig MissanTissan! <3 <3 <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/18/16, 7:43 AM
#131

Jo.. <3
Jag som alltid tänkt "Jag ska absolut adoptera från katthem" Så adopterade jag inget alls, dom bara dök upp och wips. :')

Måste bara berätta, jag håller på skrattar ihjäl mig.. Hunden är ju bara för underbar.
Idag så matade jag katterna och skulle sedan gå ut med hunden, så ropade jag på hunden som låg i soffan, men då gick Fish och ställde sig mitt i dörröppningen och stirrade på hunden. Hunden försökte gå förbi, men då fräste katten åt honom. Så han backade och la sig platt på marken för att visa respekt. Han brukar ju alltid komma direkt när man ropar, han är superglad i att gå ut. Så jag fick flytta katten och då sköt han förbi som en raket :') <3 <3<3
Fish skiter helt i hunden nu, går runt och visar upp sig så glad och ståtlig. Men han är lite kaxig ibland. :P Han är ju inte rädd, men han låter ändå.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/18/16, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#132

Svårt att fota en kattunge som inte vill stå stilla med mobilen, Han har fått två bad så han luktar så otroligt gott<3 men bajset är nästintill borta. Men ser ni om det är en hane/hona? Och vad tror ni för ålder? Han ser mindre ut på bilden kan försöka få en bild som visar hur hög han är från marken

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
9/18/16, 10:17 AM
#133

Svårt att säga om könet. Jag har svårt att se vilken vinkel det är fotat i. Var är analöppningen? Underbar hund som visar sån respekt! <3 Precis vad kissar behöver för att bli kompis med den! <3 Vilken fin härlig familj du fått ihop där ts! <3 Grattis till er alla 4 Godingar! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/18/16, 11:22 AM
#134

Analöppningen är vid det svarta, vet inte riktigt hur jag ska fota bättre när "han" inte kan stå stilla :')

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/18/16, 12:13 PM
#135

Undrar över karantän också, hur länge bör han vara där och vad bör man leta efter för symptom?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/18/16, 8:08 PM
#136

Mitt hjärta brister för lilla Zombie som kastar sig över maten :(
Aldrig sett en katt vara så som han är.
Inte ens Fish var så illa :( Man hinner inte ens ställa ner skålen innan all mat är borta. Lilla lilla vän <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
9/18/16, 8:12 PM
#137

Stackarn😕.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
9/18/16, 11:49 PM
#138

Awe.. Men det kommer lugna sig med tiden när han märker att han alltid får all mat han behöver ändå. Kan vara lite tröst att tänka på så länge i af. <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/19/16, 7:30 AM
#139

Jo..
Men gud vad hysterisk han är över allt. Mat, kärlek.. Han bara hänger fast i mig och vill inte att jag släpper honom. Han knådar konstant, speciellt i mitt ansikte, och trycker ofta sitt ansikte mot mitt för att känna när jag andas… När jag stoppar ner honom så skriker han och försöker klänga fast i mig..

Min hyresvärd var inte så glad över att jag  "skaffat" en till katt, men jag sa då att jag kunde ta med honom ner i stallet när jag var där så kunde han hjälpa till att jobba (Aka fånga möss) då blev han glad!
Så win-win, för då behöver jag inte lämna honom när jag jobbar. <3

Jag är ju inte en kattungemänniska, jag är en sån som njuter av äldre djur. Hade tänkt ta och adoptera någon äldre dam som vän till Fish..
Men ja, världen tyckte väl att jag skulle ha en kattunge :')

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
9/19/16, 10:01 AM
#140

Jag är nog lite lik dig där, jag föredrar också äldre djur som är förbi "slyngelstadiet" och hunnit lugna sig lite. Hi hi. Men det fina med kattungar är ju att de med växer upp och mognar tillslut ;-). Sedan är de ju bara för hjärtskärande söta… Men det är ju förstås naturens överlevnadsskydd, för annars skulle man väl inte stå ut med alla energiska busträck som yngel bland alla däggdjur har för sig?. ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
9/19/16, 10:19 AM
#141

Du bör ha katten i karantän i två veckor efter första vaccinationen mot kattpest och kattsnuva. Detta för att katten ska ha ett grundskydd mot dessa sjukdomar. Det är bra om den inte träffar flera djur innan den är fullt vaccinerad. Andra injektionen ges efter ca 28 dygn. Katter som levt i kolonier är ofta tysta bärare av kattsnuva och den kan blomma upp, därav att man ska vara försiktig. En kattunge har svårt att klara kattsnuva. Kattpesten är dödlig för unga djur. Äldre kan klara sig med litet tur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/19/16, 10:20 AM
#142

Haha jo.. :P Det var ju därför jag tyckte Fish var perfekt. Gammal liten gubbe<3

Så mycket skönare att ha det lugnt och tyst.

Han är med mig i stallet nu och tycker det är superkul att utforska, men följer mig som en hund :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/20/16, 6:17 PM
#143

Alltså gud, jag har den perfekta katten (Menar Fish)

Han bara myser och myser och myser och idag gjorde jag en "purrito" av honom och höll om honom. Du gav han mig en puss <3 
Min lilla fiskpinne<3 Bättre katt finns inte!
Usch vad hjärtat kommer brista när han försvinner. Det är nu man önskar att han var 2-3 år..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/20/16, 8:20 PM
#144

<3 <3 Ni är nog menade för varandra! ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/20/16, 8:44 PM
#145

Ja det är vi verkligen <3 Fattar fortfarande inte riktigt att jag hade så otroligt tur att just han klev in i fällan den dagen. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/21/16, 10:32 AM
#146

Zombie har äntligen börjat bli mer kattunge och mindre Zombie. :P

Nu håller han inte i mig för sitt liv, lite lugnare, avslappnare.
Idag utforskar han till och med stallet istället för att följa efter varje steg jag tar!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
9/21/16, 10:38 AM
#147

Härligt! Då börjar han bli tryggare med att du finns kvar och inte bara överger honom vilken sekund som helst! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/21/16, 2:30 PM
#148

Zombie är rätt dålig i magen, tror att det är fodret.

Några tips på vad jag kan ge för att underlätta för magen? Ris? Kan man ge det till katter?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
9/21/16, 3:07 PM
#149

Kokt torsk, utan salt. Alternativt kan du köpa Fortiflora, ett medel man strör på maten för att stabilisera magen. Rätt dyrt, men effektivt. Finns i zoo-handeln.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
9/21/16, 4:36 PM
#150

Okej! Ska köpa in torsk först och testa, och funkar inte det så blir det Fortiflora! :) Tack !

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/21/16, 7:52 PM
#151

Torsk, eller fisk ö h t får min kisse jättediarré av, så undrar vad det är som gör honom så dålig av torsk då om det skall vara bra för magen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/21/16, 8:49 PM
#152

Oj o:

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
9/22/16, 10:07 AM
#153

#151 Det finns katter som är allergiska mot fisk även om det är fler som är det mot kyckling. Kan ju vara därför din kisse blir så dålig i magen. Vill tillägga att jag inte är veterinär, så det är en personlig reflektion baserad på vad jag märkt i större katterier.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
9/23/16, 1:51 PM
#154

Hunden har nu lärt sig att man inte ska titta katten i ögonen när han fräser, så han tittar bort eller ner i marken. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/23/16, 7:14 PM
#155

Awe… Stackars goa vovven! <3 Så suttit han är! <3 Han kommer med största sannolikhet bli älskad av bussarna med tiden eftersom han är så respektfull! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/24/16, 3:14 PM
#156

Jo <3 Han saknar sin hundkompis, så han har försökt lägga sig bredvid katten några gånger. Men såfort hunden lägger sig ner bredvid, så reser sig katten och går :') <3

Zombie tycker om att följa med ut med hunden, men då ligger han innanför jackan och sticker bara ut huvudet. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/25/16, 8:30 AM
#157

Vad hände egentligen? :') Jag satte ner hundmaten, hunden började äta och gick sedan för att hämta ett glas vatten så kommer jag in i rummet och då sitter katten och tuggar på hundens mat och han sitter och dreglar en meter ifrån… Hahah!

Lillpojken då<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/25/16, 8:20 PM
#158

Näe stackars vovven.. där får du nog kanske sätta ner foten och visa att matte bestämmer vems mat som är vems!? 😃

Stackars vovve sakna kompis och istället bli alldeles utmobbad av en annan konstig fyrfoting! 😭😉

Hur går det med lilla snissen då? Kanske han och vovven kan bli bättre kompisar? Hur länge har du tänkt ha lillen i karantän? För du hade väl redan avmaskat honom en gång i alla fall och varit till vet med honom? Jag vet själv inte heller hur länge en illa nerlusad kisse behöver sitta i karantän.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/25/16, 9:26 PM
#159

Jag har tänkt ta ut honom imorgon, han har börjat bli bra i magen också från torsken jag provade.

Jo jag plockade bort honom direkt.
Men han känns lite trottsig just nu.. Smet ut idag när jag skulle ta ut hunden, försökte fånga honom men då sprang han några meter bort, så jag lät bara dörren stå öppen och gick med hunden, då gick han två meter ifrån hela promenaden och retades.. Sen sprang han in igen när vi kom tillbaka. :/ Såfort han sätter en tass utanför dörren hoppar hjärtat ur bröstet på mig. Får sån otrolig ångest. :(

Men hoppas han slutar när han får bebiskompisen. :/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/25/16, 9:58 PM
#160

Skönt ändå att han följde efter er hela vägen! Det visar ju att han inte vill förlora dig i alla fall ju! ❤️

Mina två första kissar när jag var barn (vi hade utekatter, visste ju inte bättre då), brukade nästan alltid "följa med" oss ut på hundpromenaderna. Sällan de höll sig på stigen på rad med oss andra utan de smet runt och höll sig på ganska långt avstånd så vi inte såg dem alla gånger förrän de plötsligt skuttade fram i vägen någonstans mitt ute på promenaden.

Förstår att du blir rädd dock. Det hade jag också blivit. Men försök glädjas åt istället att han faktiskt följe efter er och höll koll på er hela vägen. Det är en stor kärleksförklaring bara det! 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
9/25/16, 11:07 PM
#161

Jasså? Jag trodde han bara retades <3
Två grejer han inte missar.. Middag och sängdags för då får han massa mys och pussar <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/26/16, 7:19 PM
#162

Jag funderar på att köpa en hundväska åt Fish.. Han verkar tycka om att följa med i famnen, men tycker det är läskigt att gå för nära mig och jag vågar inte ha honom lös.
Tänker att han kanske hade tyckt om att sitta med i en väska och få se allt, när jag går med hunden men att han var säker? Vad tror ni?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/26/16, 10:07 PM
#163

Personligen vet jag ingen vanlig kisse som gillar att "åka väska" men det är väl bara att prova?

Spontant tror jag att kissar generellt är för självständiga för att trivas att sitta fast och inte kunna röra sig fritt. Då är koppel mer troligt att lära sig uppskatta tror jag.

Men tycker ändå att det är värt att prova och se hur han reagerar på att "åka" (bäras runt) i transportväska? Blir tungt och jobbigt att bära bara tror jag.

Å andra sidan… amerikanerna har ju barnvagnar designade till att dra sina husdjur i och har med sig både hundar och katter som bebisar i vagn. ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/26/16, 11:26 PM
#164

Kände samma sak, men han är så väldigt närgående och vill att man håller i honom när han är rädd. Då känner han sig trygg. Inte annars. Han älskar att få sitta i armarna när jag är ute (Brukar ha koppel men det reagerar han inte på i famnen, bara när man sätter ner honom)
då kan han lukta och njuta av allt, men inte annars. Så tänkte att det kanske var värt ett försök. Blir inte att han får utforska själv, men bara att han får känna dofter och se saker.

idag fick pojkarna träffas, och det kändes som ganska positiva tecken. Fish brydde sig inte, lillen reste ragg först och tyckte han var jätteledsen men Fish satt och tvättade sig för sig själv, efter en stund så lungade sig lillen och gick fram och nosade på Fish, som nosade tillbaka. Stod bredvid honom en stund men gick sedan iväg och strök sig mot en garderob. Sen började lillen leka med mig, då gick Fish fram och jag är osäker på om dom lekte eller om Fish sa ifrån. Dom lät inte, men dom bråttades lite. Inga klor eller tänder och var inte våldsamt. Jag tror och hoppas dom lekte, för sen gick Fish och Zombie började genast leka med mig igen.

Sen så la sig Fish ner och då gick Zombie bort och lekte med hans öra tills Fish blev aningen irriterad och gav honom en liten dask med tassen.

Ville inte att det skulle bli förmycket för Fish så bröt inte långt efteråt, men har tänkt att lägga på mer och mer tid och tillslut får dom springa runt ihop. Men vill gärna ta det sakta så inte Fish tycker det är förmycket, för det gjorde han med hunden ibörjan så jag delade lite på dom på nätterna.

Fish är lite rolig, han gick fram till hunden, luktade på honom, strök sig mot honom och då försökte hunden slicka på honom men då smällde han till hunden och gick surt därifrån. Hunden bara titta på mig. Men hunden har nu fått en hundkompis som hälsar på ibland så dom kan leka på tomten, så han är inte lika beroende i kattens uppmärksamhet<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
9/27/16, 11:30 AM
#165

Se där! Lilla Zombie fångade sig en vildmus idag i stallet! <3 (Han följer fortfarande med när jag är på jobbet och han tycker det är skitkul. Skuttar runt och leker med hö och ben. <3 )

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/27/16, 11:35 AM
#166

Tjo hooo vilka härliga nyheter! Det går ju strålande för hela familjen så som jag läser det! ❤️ 🏆❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
9/27/16, 11:51 AM
#167

Ja <3 Otroligt skönt och hjärtvärmande! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
9/29/16, 5:15 PM
#168

Jag smälter! <3

Idag hoppade Fish upp i fönstret och kikade upp, då kom lilla Zombie och tittade ut han också <3 Så satt dom där bredvid varandra <3

Nu ligger Zombie och sover som en liten stock i sängen och håller om min arm, Fish ligger vid min rygg och hunden vid fötterna<3 

Älskar dom små fluffarna så sjukt mycket. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
9/29/16, 8:52 PM
#169

😃😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/4/16, 9:53 PM
#170

Nu har första lönen trillat in på kontot, så ska jag höra av mig till försäkringsbolaget och sen blir det bara att boka in en tid hos en veterinär för att ta ut dom trasiga tänderna på lilla Fish. Han har inte ont, men jag tror inte det är så bekvämt för honom.. Dom ser rätt fula ut.

Har dragit åt hans diet lite hårdare för han har inte gått ner så jättemycket, men han är så hungrig hela tiden, går runt och jamar och tigger och stryker sig runt benen. Stackars liten.. Men han måste gå ner i vikt nu när han börjar komma upp i denna ålder..

Älskar ljudet katten gör när han går runt och ska ha mat, man hör hur han stampar med benen högt i golvet för att man ska höra honom bakom sig. :')

Skrattar lite åt hur dumma han och hunden är. Idag så hamnade dom båda i hallen, katten skulle åt ena hållet och hunden åt det andra, golvet är väldigt halt där och hunden och katten hatar det. Så står båda och stirrar på varandra, tillslut springer hunden såfort han kan igenom hallen för att inte få sig en fräs/smäll och katten springer så fort han kan förbi hunden.. Sen nästa sekund låg dom bredvid varandra i soffan… Knäppisar.

Zombie och Chip älskar varandra :') Chip (hunden)  la sig tätt intill mig och då la sig Zombie med rumpan på mig och med huvudet och framtassarna på Chip<3

Och Fish vid fötterna då<3

Sen kom Chips hundkompis på besök (En kattvan liten hund, men är väldigt på) som skrämde lilla Zombie, då sprang Chip emellan och skulle skydda lilla Zombie. Bråkade inte men sa ifrån och sen vände han sig och pussade på Zombie <3

Usch så söta dom är med varandra.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/4/16, 11:18 PM
#171

<3 härlig läsning! Hi hi <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/5/16, 6:18 PM
#172

:( Idag har jag hört både Zombie och Fish nysa.

Vad kan det vara? Dom nös inte igår? Dom är lite kalla om nosarna och blöta.

Ska jag ta till veterinär?

Zombie har äntligen börjat bli bra i magen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/5/16, 6:25 PM
#173

Nosar skall vara blöta och kalla! När de är varma och torra är något fel och ibland feber! Så det är ett friskhetstecken att de är kalla och blöta!  😉

Att de nyser kan bero på vad som helst! Allt ifrån kattsnuva till att de sniffat på något dammigt eller något som inte luktade gott båda två.

Vänta en dag eller två och se om de fortsätter nysa. Om de fortsätter nysa eller börjar snora också så är det bra att ringa och rådfråga veterinären. Men om de inte fortsätter att nysa utan det var något tillfälligt tycker jag att du kan sluta oroa dig.  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/5/16, 8:53 PM
#174

Jag dammsög idag, och insåg att jag missat under soffan i två veckor så det var rätt dammigt där. Hoppas det var därför..

Men Fish strök sig på Chip igenn!<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
10/6/16, 8:08 PM
#175

Kan säkerligen varit dammet i så fall. Ingen mår ju speciellt bra av damm liksom, inte heller djur. 😛

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/10/16, 5:38 PM
#176

Zombie och Fish är bästa vänner nu… :P
Dom sover ihop hela dagarna och sen leker dom hela nätterna :´)

Zombie är så jäkla tuff, Han klättrade upp på hunden och la sig, som morrade lite för att säga att han inte ville, men det ignorerade Zombie så började han putsa Chip. Chip la sig då tillrätta och sen låg dom där och sov tillsammans. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/10/16, 6:03 PM
#177

Hi hi hii vad härligt! 😁😻💕 Ååh kan du inte visa lite bilder på alla de 4benta charmörerna i familjen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/10/16, 8:16 PM
#178

Jag har massor på telefonen men har aldrig någon surf att gå ut på internet, men ska försöka få över dom nu :D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/10/16, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#179

Sötaste odjuren <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/10/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Tagen nu

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
10/10/16, 8:45 PM
#181

Jättefina bilder!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MissanTissan
10/10/16, 8:56 PM
#182

Tack! Sånna här "minut" bilder från mobil, jobbar mycket just nu när jag inte är med djuren så hinner aldrig ta fram kameran tyvärr

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/10/16, 11:02 PM
#183

Härliga bilder! 😍

De matchar varandra på alla sätt uppenbarligen! Både personlighetsmässigt och utseendemässigt också ser jag ju nu! hi hi 👍 Vilket underbart gäng du fått ihop i din familj! Blir avis (men utan att vara undis! ;) !  ❤️😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/11/16, 8:04 AM
#184

Jag har haft otroligt tur med mina djur, alla tre är så unika. Hunden tog jag emot från irland, han var helt förstörd, vanvårdad, misshandlad och bodde fastkedjad i ett skjul.. :( Ändå har han ett hjärta av guld.
Och Min lilla Fiskpinne (Fish) han är så otroligt charmig och härlig. <3
Lillen är så tuff och rolig. :')

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/11/16, 4:21 PM
#185

Fick en liten tanke, kanske visste ägaren att han hade något magproblem och det var därför han blev hemlös?

Man kan ju aldrig veta.. Men känns ju märkligt att någon skulle göra sig av med en sån söt liten bebis…

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/12/16, 11:33 AM
#186

Ljuvliga bilder. Din misstanke ang. tidigare ägaren är förmodligen inte helt fel. Värre saker har jag mött som volontär. Dessvärre :-(

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
10/12/16, 12:20 PM
#187

Usch, nej jag vet… Har själv volontärarbetet ett tag, lite svårt här jag bor nu då det är långt till närmsta katthem..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/12/16, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#188

<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
10/13/16, 4:57 AM
#189

UUUUUSCHHHHHHH

Jag vaknade precis till ljudet av tuggande. Tittar till hunden, han sover, letar vart ljudet kommer ifrån och ser Zombie sitta under sitt klösträd och han äter på något. Tänder lampan och går och kollar - han ska bara äta sitt foder. Vad äter han på? En död mus. Som han fångat inne D: (Bra gjort, men usch!) Känner mig dålig för att jag måste ta bort den, så först tar jag bort Zombie och ger honom hans mat och sedan tar jag bort musen..

Kan ju förklara varför han varit dålig i magen om han fångat och ätit massa möss i stallet medan jag jobbat

Det roliga är ju det att jag satte ett pling halsband på honom igår kväll, för att han helatiden smyger på hunden och skrämmer honom. Så han lyckades fånga en vildmus med pling!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/13/16, 2:12 PM
#190

Duktig kille! Konstigt att matte är så otacksam när han är så duktig 😃

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
10/13/16, 3:36 PM
#191

Ja! Duktig var han, men då får han ju inte äta den D:

Är så orolig över hans lilla mage. Men han fick allt beröm!<3

Blir glad när han tar möss, men tycker självklart synd om dom.. 

Men sen är jag så rädd för bakterier från vildmöss (Då jag har tammöss och inte vill att dom ska smittas av något)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/13/16, 6:32 PM
#192

Duttiga kissen (förlåt, vilddjuret)! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/15/16, 12:26 PM
#193

Lite självmordsbenägen kattunge jag har..

Försöker sno köttben från hunden. Tur att jag har en snäll hund och alltid övervakar med maten. Haha

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/15/16, 10:55 PM
#194

Övervakar?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/16/16, 12:12 AM
#195

Menar att jag alltid sitter med och ser att inget går snett. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
10/16/16, 12:25 AM
#196

Aah DU är förstås den som övervakar! Ha ha ha. Jag läste det som attt det var hunden som var snäll och övervakade… XD

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/16/16, 2:43 PM
#197

Hihi, jag skrev lite knasigt! :P Blir så ibland, jag skriver oftast ganska sent då det är då jag har tid att vara online just nu. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/16/16, 7:55 PM
#198

Hittade ännu en död vildmus i mina kaniners stallbox.. :P

Det står alltså nu:

3 till Zombie

2 till kaninera

0 till Fish

0 till Chip

(När kaninerna tar fler möss en katten)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/16/16, 9:16 PM
#199

Men Fish är ju iofs proffs på att njuta av livet och vara söt <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/16/16, 11:00 PM
#200

Du har ju själv gett han namnet "Fish" som säger allt jue!

Han är en fiskare inte en musjägare! 😉

Och Chip är ju visserligen svartvit men han ser i alla fall inte ut att vara någon Jack Russel Terrier precis! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/19/16, 1:12 PM
#201

Haha, såklart!

Nej, han är en Border Collie, som ska valla. Men han hittade en liten musbebis ute på fältet som försökte springa för sitt liv.. Men han slickade på den och rusade vidare. Han är bara alldeles för snäll <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/19/16, 5:23 PM
#202

Han har alltså förstått att han ska valla, inte döda. Duktig vovve!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
10/19/16, 5:58 PM
#203

Mja, han är inte bra på att valla heller :') Har inga jaktinstinkter alls..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/24/16, 12:47 AM
#204

Kärleken för mina små fluffmonster. <3

Jag åkte iväg över helgen till min familj i Sverige för att fira min syster som fyllt år.

Hade en kollega som vaktade småttingarna åt mig, och möttes nu ikväll av en hund som flyger ut genom dörren och är överlycklig på en ny nivå. Snabbt efter hunden kommer lilla Zombie som bara sätter sig mitt i hallen och tittar på mig. Jag säger då "Hej, bebisen" Och han får fnatt, springer rakt mot mig och kastar sig på mig, hänger sig fast i byxorna med klorna och jag får lyfta upp honom, han slickar mig i håret och purrar massor. Går sedan på Fiskjakt, och hittar Fiskpinnen i soffan, som stirrar surt på mig. Riktigt arg var han, ville inte ha med mig att göra.. Tills jag mutade med godis, då kunde han säga hej <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/24/16, 10:59 AM
#205

Alla har sitt sätt att tala om att man är önskad. Att Fisken var så sur visar verkligen att han vill ha dig i närheten. Det är faktiskt en större kärleksbetygelse än de övrigas glädje.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
10/24/16, 8:01 PM
#206

Joo<3 Jag vet, han sover hos mig varje natt, medan dom andra två gör sin egna lilla grej.  (Zombie springer maraton och har party hela natten och Chip ligger i soffan och tittar på <3)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/24/16, 8:10 PM
#207

Idag när jag var nere i stallet (Där jag jobbar) Så hade mössen tagit över och kissat och bajsat i kaninernas vattenskål, tagit sig in i grisarnas och hönsens mat och slitit sönder påsarna.

Så jag blev riktigt irriterad, och operation stoppa mössen sattes igång. Vi åkte och köpte foderhinkar med lock och sen började vi städa, mitt när vi städade så dyker en mus upp och springer runt och luktar mitt i stallgången, det är ljust och vi är högljuda.

Så jag sprang in och hämtade Zombie, (Hyr hus av bonden) släppte honom och han tog musen direkt. Men släppte den och då for den in i höet, så när vi flyttade på höet så flög två möss fram, Zombie tog den ena och den dog snabbt, han hade inte tid att leka med den. Sen for han efter den andra, han fick ett dåligt grepp och den försvann iväg.

Riktigt duktig var han och i slutet av dagen så tog han 3 möss efter att vi letade.
Vi såg totalt 5 stycken, men han hann inte ikapp med dom andra. 

Så nu är bonden så pass glad på Zombie att han köpte en leksak åt honom <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
10/24/16, 8:29 PM
#208

Bra att bonden ser vilken nytta Zombie gör för honom. 👍 Synd bara att mössen måste dö, det är ju ett liv det också.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
10/24/16, 8:51 PM
#209

Jag älskar möss, har tammöss. Men när jag säger att vi har ett musproblem så gäller det inte 10 eller 50 möss, det är så pass många att man hör i väggarna och i taket hela tiden.. Vi har försökt med humana fällor, men det funkar verkligen inte. :( Har vi tur fångar vi en mus varannan dag, men det gör inte en sån stor skillnad.

Tycker så jäkla synd om dom själv, men ja.. När dom börjar hålla på förstöra så pass mycket, och själva inte mår bra (Då det har varit b.la två stycken som hoppat ner och drunknat i hästarnas vatten) Så tror jag att det bästa vore att försöka få schack på det innan det blir massa sjukdomar bland dom

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tarotstollan
10/24/16, 11:09 PM
#210

Jo, det är ju klart att det inte går att ha det på det viset. Vet hur det var när jag bodde på landet och under vintern hade möss i huset. Hörde hur de sprang i väggarna och krafsade, kunde vara svårt att sova ibland.😃
En natt väckte mamma mig, för då hade en mus sprungit rakt över hennes ansikte och hon var hysterisk. Den natten sov vi på madrasserna nere i vardagsrummet!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
10/25/16, 7:40 AM
#211

Åh fy! Det var en natt häromdagen det kändes som något litet sprang på mig, trodde det var en mus men när jag vaknade så såg jag att det var Zombie som sprang fram och tillbaka och lekte med en leksaksmus

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/25/16, 8:54 AM
#212

En liten parentes mitt i allt. Du har väl planerat att "kolla masken" på zombie regelbundet när han nu är en sån duktig musjägare? Kanske den nöjda bonden kunde stå för dessa kollar åt killen när han nu gör ett så fint jobb? :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/25/16, 12:16 PM
#213

Jo, blir att göra. Ska boka in kastering och chippning snart, så får jag ta och köpa några såna också. :)

Hur ofta bör man testa?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/26/16, 8:11 PM
#214

Det gäller att hålla koll på avföringen och när man ser misstänkta indikationer så som symptom och fynd i avföringen så testar man helt enkelt.

Detta för att annars om man sätter upp bestämda regelbundna intervall kan kissen bli antingen gående länge och lida eller det motsatta, man testar onödigt ofta och det kostar onödigt mycket för plånboken utan mening.

Så läs gärna på om de olika maskar som svenska katter oftast drabbas av och kolla vad de ger för symtom och hur man upptäcker smitta.

Ser och märker man inget alls på lång tid men man vet att katten fångat och ätit möss kan det förstås vara skäligt att kolla ändå tillslut,  men hur ofta man bör göra det då för säkerhets skull beror ju på hur mycket katten är ute och jagar. En kisse som är ute dagligen året om och till hälften lever på sina möss kanske man behöver kolla en gång i kvartalet. Medan en katt som zombie kanske räcker att kolla en gång var 6:e månad om man inte har sett något tecken alls på någon smitta. Är kissen en innekatt som aldrig träffar på möss eller har några kompisar som har smittats behöver man bara kolla om det finns indikationer på mask.

Anledningen till att man skall använda "kolla masken" istället för avmaskningsmedel regelbundet eller direkt är för att  skydda katten om onödig behandling och förebygga resistensbildning bland parasiterna. Olika maskmedel fungerar olika bra på olika masksorter, när man använder kolla masken kan man få masken artbestämd också så man kan köpa rätt maskmedel och slipper felbehandla katten med något som ändå inte fungerar också.

Så man kollar helt enkelt först och visar det på mask så skaffar man rätt sorts maskmedel och behandlar kissen! 🙂

Här har du mer jättebra information om maskar hos katt och varför man bör kolla!  http://www.kattstatus.se/sida84.html

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
10/26/16, 8:24 PM
#215

Okej! Det visste jag faktiskt inte om. Känns skönt att ha alla er underbara eldsjälar att vända mig till när det gäller mina fluffmonster då jag aldrig haft katter (Annat en två jourisar) 

Läste länken, du har inte några tips om vart jag kan lära mig mer om hur man ser?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
10/26/16, 8:32 PM
#216

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt

Här har du en hel del bra information! Sedan är det bara att googla och surfa runt och titta. På youtube och liknande ställen kan man även hitta filmklipp på hur avföring och symptom kan se ut ibland.

allt man hittar stämmer ju förstås inte. Men med SVA som grund att gå tillbaka till har du bra underlag för alla parasiter som är vanliga hos svenska katter i sverige. 🙂

Läser du dessutom igenom sidan från kattstatus jag länkade till först så hittar du både rekommendationer för olika parasiter och maskar samt bra länkar att läsa mer på!😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[[eskils_]]
10/29/16, 11:42 AM
#217

Man kan använda fliken Sök upptill här på sidan också, och skriva in avmaskning. Då hittar man t ex denna tråd:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/52d95d878e0e741bd7000569-rad-om-avmaskning

Obs att det är olika sorters avmaskningsmedel för vuxna katter och kattungar som (lilla söta) Zombie.

MissanTissan
10/31/16, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#218

Ska åka ner till veterinären idag och köpa kolla masken. :)

Men måste visa dessa bilder *_*

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/31/16, 12:18 PM
#219

Fin liten misse!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tarotstollan
10/31/16, 10:53 PM
#220

Så fin!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
10/31/16, 11:03 PM
#221

😍❤️😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/1/16, 8:04 AM
#222

Tack!
Har lite frågor, lillen har fortfarande inte blivit bättre med mat, han "morrar" åt Fish och Chip när dom kommer nära och han äter och han slukar maten som han aldrig sett den tidigare. Kan jag göra något för att underlätta för honom?

Sen så rusar han in genom dörrar såfort jag öppnar dom, och han är så liten att jag ser inte alltid att han gått in. Så helt plötsligt kan jag höra honom jama ifrån te.x. garderoben, toaletten, KYLSKÅPET. Tur att han börjar jama såfort  dörren stängs då. Men, tycker det är obehagligt och klockan 7 på morgonen är jag så trött att jag inte tänker på sådant. Vad gör jag åt det ? Går det att lära honom att han inte får göra det, eller får jag bara vänja mig ?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
11/1/16, 4:40 PM
#223

Beträffande maten så kanske han lugnar sig med tiden när det handlar om att morra åt de andra. Han har nog inte förstått att det finns mat så det räcker åt dem alla. För att få honom att sluta hetsäta, försök lägga maten direkt på en bricka och inte i en skål. Det finns särskilda aktiveringsskålar, men testa först med det enkla att ge honom på bricka (eller direkt på golvet). Då kan han inte få i sig så många bitar åt gången. I en skål är det lätt att "suga" in massor av mat på ingen stund alls. Påföljden brukar bli att de kräks.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
11/1/16, 6:56 PM
#224

Tack för tipsen! Min mamma har nog aktiveringsskål hemma som hon inte använder som hon brukade ha till våran labrador när han precis kommit. Kanske kan låna den. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
11/2/16, 5:03 PM
#225

Katter är oftast tämligen smarta när det gäller att få i sig mat, så efter en tid kan man behöva byta typ av skål.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
11/3/16, 4:05 PM
#226

Ah! Okej! Ja, då kan jag alltid köpa nya allt eftersom. :)

Idag kom väskan jag beställt, och Fish älskade att få gå med på promenad. Han låg i väskan, med filt och kudde, med "säkerhetsbälte" (Sele som satt med ett litet koppel i väskan) och huvudet stack ut så han kunde lukta på saker vi gick förbi, det var superintressant. <3

Zombie slet sönder Da Bird leksaken jag köpte efter att vi lekt med den två gånger :/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
11/3/16, 4:59 PM
#227

😃 flåt att jag skrattar… Zombie behöver inte leka med da bird han är ju ett riktigt rovdjur. Det är fish som behöver da bird stimmulering!  😉

Härligt att Fish gillade promenaden!🏆

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/3/16, 7:50 PM
#228

Haha! Jo.. Iofs!
Han leka med honom också. :P Men får köpa en ny topp bara så får det bli Fish's leksak. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
11/4/16, 10:16 AM
#229

BR Leksaker har en liten fisk som man kan lägga i t ex tom toalåda med vatten. Den brukar vara väldigt uppskattad att titta på, smälla till med tassen och öht brukar katterna se konfunderade och roade ut när de får leka med fisken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
11/4/16, 12:07 PM
#230

Det ska jag kolla efter nästa gång jag är i Sverige! :D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
11/8/16, 3:46 PM
#231

Vi har massor av katter här också har jag märkt allt eftersom. Men det är en liten kisse som sticker ut, en som ser precis ut som Fish, men hen ser ut att ha en skada på ett öga. Den är korthårig, men har superlång vinterpäls nu. Ser lite smal ut, men inte överdrivet. Men den är skygg och hungrig, påminner så mycket om Fish att det svider i hjärtat.. Hörde med hyresvärden men han har sagt absolut nej. Men att den kan få bo i stallet, det är väl bättre en inget, det finns en kattlucka som man kan låsa.

Har börjat ställa ut kattmat och vatten åt hen. Fick lite bilder på hen, och satt och prata ifrån fönstret då det är precis utanför.

Men vad tror ni? Om stallet? Det är superkallt ute just nu, jag har tjockjacka och fleece men fryser ändå massor. Kan bara tänka mig hur illa det är för stackars lilla kissarna.. :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
11/8/16, 7:03 PM
#232

#231 Stallet är bättre än att vara ute. En långhårig katt lider värre av kylan än korthåriga eftersom de ofta har stora tovor som gör att deras rörelser blir 'inlåsta' och även gör att det inte kan bildas luft i pälsen som kan bilda skydd mot kylan.

#230 BR Leksaker har säkert möjlighet till internet shoping.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
11/8/16, 10:14 PM
#233

Jo tänkte nog det.. Frågan är hur jag får in hen utan att skrämma hen för mycket.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
11/9/16, 12:33 AM
#234

Burfälla och mat brukar vara effektiva sätt att få fast en kisse ju.. Du kan inte få låna burfälla från katthemmet igen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/9/16, 8:56 AM
#235

Jag bor i Norge nu. Och det är låååångt till närmsta katthem, och där vet jag inte riktigt om dom lånar ut sånt. :/

Jag kommer nog försöka få tillit och sedan göra en lådfälla typ. Funkade med en förrymd höna, så borde väl funka på en katt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
11/9/16, 1:11 PM
#236

#231 Ställ en frigolitkoja i stallet nära maten, så kissen får varmt. Då är den lättare att fånga in. Här kan man beställa färdiga kattkojor: http://kattkoja.se/

MissanTissan
11/9/16, 2:44 PM
#237

Jag har inte dom pengarna just nu, tyvärr. :( Då alla mina tre pojkar har fått åka till vet. en del senaste tiden. :/ Men i snar framtid borde jag nog kunna få fram dom pengarna

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
11/11/16, 1:33 PM
#238

#237 Fråga i fiskaffärer eller apotek om de har frigolitlådor som de kan skänka dig. Med silvertejp, frigolitlådor och hö som isolering kan man göra underverk och det dyraste blir tejpen. Googla på kattkojor och gör en modifierad variant. Vad som helst är bättre än ingenting och jag vet att du har haft grymt bra lösningar tidigare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
11/11/16, 1:56 PM
#239

Jo! Har hittat några lådor jag ska snickra ihop, sen bara bege mig mot apoteket för att höra. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
11/11/16, 10:41 PM
#240

Håller tummarna att de har frigolitlådor att avvara!

Annars hjälper även tjocka lager med hö väldigt mycket också och håller mycket värme.

När jag var barn och vi hade utekatter bygde vi om ett gammalt utedass och fyllde det med halmbalar och inredde en koja i höet till kissarna. Den kojan blev mycket populär och när man öppnade dörren och stack in handen i "boet" där var det väldigt varmt där inne när någon av kissarna var eller nyligen varit där. Värmen höll sig fantastiskt bra. Även när det var -18 grader ute var det varmt och skönt inne i "boet".

Ett tips som också värmer gott är om man har någon gammal ullfilt man kan lägga i boet! Tvätta först så den blir tovad tjock  och det håller värme fantastiskt bra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/11/16, 10:56 PM
#241

Åh! Vilket bra tips! Är hö bättre en halm? Har båda på gården så spelar ingen roll egentligen!

Har däremot märkt en sak som gör mig lite förrvirrad, när Zombie kom så hade han knappt några morrhår, dom hade gått av eller blivit avbitna. Efter ett tag så började dom växa ut igen, och bli fina, men för bara någon dag sedan så blev dom jättekorta igen, som om dom brutits eller bitits av.. Vad kan det bero på?

Han har varit superbra i magen sen jag satte honom på intestinal och han fick lite antibiotika. Men undrar, kan en katt utan magproblem också äta det? Skulle underlätta att bara behöva köpa ett foder istället för två :P Och Fish har äntligen gått ner till hans idealvikt. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
11/11/16, 11:07 PM
#242

Jag vet inte om det skiljer sig något mellan hö och halm. Skrev fel ovan också det vi hade inne på "dasset" var halm inte hö. Spontant känns det som om halm borde hålla mer luft = varmare, emedan hö kanske är något mjukare?

Det effektiva med frigolit är att man inte behöver lika tjockt med frigolit som hö/halm och det blir inte skadat av fukt så det håller bättre.

Men gör du en låda inne i stallet är den ju ändå skyddad mot nederbörd och borde hålla sig hyfsat ändå. Men en liten låda räcker inte för att isolera med halm/hö. Jag skulle välja väggar som är en åtminstone en liten bal tjock i alla fall i så fall.

Vad det med morrhåren beror på har jag inget bra svar på. Det kan inte vara så att andra kissen tuggat av dem för honom?  

Vet inte vad gäller fodret heller men spontant låter det ju inte som att det skulle skada en frisk katt. I alla fall så länge det är anpassat foder och inte foder som innehåller läkemedel också. Finns det läkemedel i så kan det ju bli problem istället däremot.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/12/16, 9:49 PM
#243

Ah okej! Stallet har däremot värme inne i sig, så det är just nu 11 + inne i stallet (Om termometern stämmer helt)
Så är osäker om det behövs inne i stallet, men däremot ska jag nog bygga en kojja ute som alla grannkatter och vildkatter kan dela om så behövs. :)

Det tror jag inte, då han knappt hade morrhår och att Fish inte är en sådan katt som gillar att sitta nära och tvätta/bita i honom. Funderar mer på om det är "fel "på honom eller om han gör det mot sig själv på något sätt. :/

Ska läsa innehållet imorgon!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ApanAnn
11/13/16, 4:47 PM
#244

En del magsnälla foder är extra näringstäta och extra lättsmälta så titta noga så att inte Fish blir för uppgödd av fodret om du ger samma till båda. En del katter med magknas kan ju ha svårt att ta upp näring så därför är en del magfoder extra smarriga och med extra mycket energi i. Min ena katt får Royal Canin GI torrisar och de är goooodiiiis tydligen så vi blandar bara med fodret hon haft tidigare och det verkar fungera för lilla magen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
MissanTissan
11/13/16, 9:52 PM
#245

Det är det han får. Royal Canin GI alltså. Men med hills id blötfoder för mage

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
11/22/16, 6:42 PM
#246

Blir att leva snålt nästa månad, men har skrapat ihop tillräckligt för att kunna se till att katterna ska få sina sista saker fixade hos veterinären. (Fish's avbrutna huggtänder är bokade att tas ut på måndag) Och efter den operationen ska jag boka in direkt så att Zombie kan kastreras, vaccineras och chippas. (Kostar dubbelt så mycket i Norge som det gör i Sverige, men Zombie har inget pass och har inte råd för att fixa det också för att åka och göra det i Sverige)

Anledningen Fish's tänder fick vänta var för att det blev en del akuta veterinärbesök med Zombie, men Zombie's mage har hållit sig fin, och han blev precis avmaskad igen efter att ha kört kolla masken, inklusive hunden och Fish för att dom delat vatten skål och katterna toalåda.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
11/22/16, 7:36 PM
#247

Synd att man ska vara tvungen att ha pass för djur mellan norge och sverige! Trodde jag verkligen inte faktiskt! 🤦‍♂️

Skönt att äntligen få tänderna fixade! ❤️ Och toppen att du kollat masken på hela gänget! 👍

Härlig rapport ändå och hoppas du får en massa bra julbonuspengar i julklapp så ekonomin återhämtar sig snabbt för dig!  😃❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
11/22/16, 11:02 PM
#248

Ja! verkligen.. Sen måste dom avmaskas varjegång man åker Sverige-Norge hos veterinär som kan underteckna i passet att det är gjort, så blir lite krångligt.

Ja, ska bli intressant att se om det kanske hjälper lite med att han är så skeptisk när man går mot honom (Kan ju vara att han har ont?)

Hoppas också det… Drömmer om att ha råd i framtiden till att kastrera den sista okastrerade kaninen och sedan efter en ny dator. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
11/30/16, 11:49 AM
#249

Fish är opererad sedan måndag, tanken var att göra Zombie denna vecka men jag har fått influensan så blir nästa vecka. Allt gick bra för Fish, och han är mycket mer social.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
12/1/16, 12:11 AM
#250

Härligt! Hejjja Fiskegubben! 😻

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
12/1/16, 1:10 PM
#251

Funderar över foder, Fish har ju gått på Saitaity nu ett tag, men har gått ner till det han ska så han kommer få äta upp det sista nu och efter det byta till ett vanligt foder. Vill gärna att Fish och Zombie ska kunna dela det fodret (Alltså att Zombie går på 50/50 med vanligt och Gastro)

Vilket foder är bra för båda två i sånna fall? Steriliserad? För Zombie kommer kastreras snart och Fish är redan kastrerad. Kör Royal Canin.

Sen undrar jag även, jag har en 2,5 kg kitten and mother oöppnat foder. Ska jag ge lite till Zombie i fodret han äter även om jag inte kommer fortsätta med det fodret eller är det dumt med hans mage? Ska jag isåfall ge till Fish eller ska jag bara ge bort påsen?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tjeja
12/1/16, 4:03 PM
#252

Det bästa vore ju om du kunde vänja dem vid blötmat och ge dem det i fortsättningen. Nästan all blötmat är långt mycket bättre än det bästa torrfodret liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
12/1/16, 10:09 PM
#253

Är det så? För jag har bara fått höra att blötmat har massvis med socker i sig som inte är bra o: Jag vill bara ge det bästa för dom, men så svårt och veta vad det är då alla har olika åsikter :')

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
12/4/16, 5:35 PM
#254

Va??? då har du nog fått det om bakfoten. Det är torrmat som måste innehålla spannmål =socker, för att binda. Blötmat anklagas ofta för att innehålla mest vatten. Men så är det ju. Bytesdjur innehåller ju mest vatten.  Naturligt så dricker ju kattdjur väldigt sällan vatten utan får i sig nästan all vätska de behöver från sina bytesdjur.

Sedan finns det ju förstås en massa skräpblötfoder av olika slag som gör reklam för att de innehåller "nyttigheter" som havre, vete grönsaker etc etc" men det är bara billigare än kött och rent ut av hälsofarligt för katterna i längden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
12/4/16, 5:54 PM
#255

Vilka blötfoder tipsar du om isåfall? :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
12/4/16, 6:50 PM
#256

Ja här hemma i sverige är det faktiskt bland de billigare blötffodrena som är de bästa och innehåller minst andra tillsatser än animalier, Mjau och Bozita.

Men det allra bästa av allt är ju om man har möjlighet att ge sina katter Barf (biologiskt anpassad rå föda) dvs att man skaffar råa produkter och själv blandar ihop en lagom mängd av olika sorters kött och benprodukter för att ge en korrekt balanserad kost. "Mush" är barffoder som finns som färdigblandad färs i endel djuraffärer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
12/4/16, 9:08 PM
#257

Jag kör barf med Chip, hunden. Och då kör jag Mush. 

Har två påsar Mush för katt, men energin att börja läsa på är liten just nu. Har fått jobba helger också för att ha råd med veterinärbesöken som varit :P 

Får ta en sak i taget helt enkelt. :P 

Men blötfodret jag gett som tillskott har varit Bozita till Fish och just nu Hill's i/d intestinal för Zombie

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
12/4/16, 9:14 PM
#258

Kör på med bozita då så länge! Det är betydligt bättre än de allra bästa torrfodrena på marknaden och bättre än de flesta veterinärfoder också!🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
12/4/16, 10:19 PM
#259

Ah! Okej! :D Då gör jag det!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
12/5/16, 1:52 PM
#260

Nu kom jag nyligen hem med Fish och Zombie (Fish var på återbesök som sa att det såg jättebra ut efter operationen) 
Och Zombie är nu, Kastrerad, Vaccinerad, Chippad och öronmärkt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
12/5/16, 4:22 PM
#261

Yaay för Fish och Zombie!🏆😃👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lena
12/26/16, 1:31 PM
#262

#260 Toppen att höra! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MissanTissan
2/1/17, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#263

Hej igen! Var ett tag sedan nu. :P 

Fish och Zombie mår bra, men satt och funderade på hur jag ska kunna jobba bort ett av Zombies problem. 

Att kasta sig över maten har han slutat med, men han har inte släppt på sin seperationsångest. Han klarar att gå runt utan en om man är i samma rum, men skulle jag gå in i ett rum och stänga dörren så får han panik och börjar skrika på toppen av lungorna, låter som om någon håller på slå ihjäl honom. Skriken är verkligen hjärtskärande. Jag har försökt att ignorera honom, men han slutar inte. Han fortsätter skrika och skrika och skrika. Jag har försökt att "vänta" tills han är tyst och ge honom godis, men han är aldrig tyst. Och har testat att hälla upp blötmat i skålen och gå iväg i en kort stund, men han väljer att stå och skrika över att äta. Så har slut på ideer nu. 

Någon som kanske har tips? 

Annars så har Zombie blivit världens trevligaste lilla katt, har aldrig rivit eller bitit någon. Kan bära runt på honom, pussa, mysa hur länge som helst, och han bara ligger och spinner i famnen. Konstigt nog så älskar han vatten nu, eftersom jag fick bada honom så mycket när han var liten och inte klarade att tvätta sig själv och hade bajs över sig hela tiden. Så nu "simmar" han i vattenskålen. Och känns nästan som han ibland gör sig skitig bara för att få bada, då kommer babybadkaret fram och han hoppar direkt i och sätter sig och spinner. Han kommer när man ropar och följer med mig och hunden på promenader ganska ofta. Han och hunden älskar varandra, och han brukar springa efter hunden och härma honom. Vilket är otroligt gulligt eftersom båda är svart-vita så ser det ibland lite ut som far-son :P 
Han har blivit gårdens-clown ❤️

Fish blev mer glad och framåt efter tandoperationen och gick från att nästan alltid ligga i famnen till att såfort jag sitter/ligger ner så är han där för att mysa. 
Vi har tränat lite mer sele/koppel och det går jättebra. Ska fortsätta ett tag till innan jag går ut med honom, men hoppas han också kommer kunna följa med i sommar på promenader. 

Hunden, Chip har jag däremot efter rönken fått reda på att han har ett medfött höftproblem som är så illa att han kommer behöva avlivas. Alla som känner Chip, inklusive veterinären var väldigt chokade över detta, då han varit dålig på att visa att han har ont. Jag har pendlat mellan många tankar om hur jag skulle försöka kunna rädda honom. Men tyvärr finns det inget att göra. Operation funkar inte då det är i båda höfterna och inte bara ett. Och att ha honom kvar, bara för att han inte visar symptom tycker jag är själviskt. Han är en aktiv ras, och om jag har kvar honom kommer jag inte kunna ta honom på dom promenaderna hans hjärna behöver men kropp inte klarar. Och det känns inte rätt. 

Fish är lika svårfotad som alltid, medan Chip och Zombie posar varje gång dom får chansen

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
2/1/17, 9:47 PM
#264

Så tråkigt med Chip!😕 Glad att det funkar och går relativt bra med katterna!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2/2/17, 4:45 PM
#265

Nej men usch vad tråkigt med Chip! 💔 Fina fina govovven 💔

Härligt att det går så bra med kissarna❤️, men sorgligt att de ska förlora sin fina matchande vän !😢

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MissanTissan
2/2/17, 9:39 PM
#266

Ja. Jättetråkigt. Det slog hårt när jag fick reda på det. Men försöker bara tänka nu och inte då så Chip får ett bra slut. Imorgon fyller han 5 år, och då är ett stort kalas inplanerat. Med hund-tårta och några av hans hundkompisar kommer för lek-träff. ❤️

Jag firar alltid födelsedagar hos djuren, med "djurtårta" men iår blir det lite extra

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
2/3/17, 1:44 AM
#267

Har du bokat in tid för avlivning?

Förstår att det känns jättesnopet och fruktansvärt sorgligt! 💔 Men det är klart att man inte vill plåga sin älskling att leva ett smärtsamt liv bara för man själv har svårt att släppa. Men jag tycker också det är bra att du tar tid och avslutar fint tillsammans med Chip så han får lite guldkant på tillvaron sista tiden! ❤️

Nu vet ju inte jag vad för vett du har men personligen hade jag nog vänt mig till ytterligare en annan kunnig vet för att få en "second opinion". Då jag har svårt att lita även på de bästa veterinärer jag träffat.

Ifall det nu skulle vara så, mot all förmodan, att en annan mer kunnig hund ortoped skulle ha en helt annan åsikt om hur bra det går att hjälpa vovven. 

Jag har nämligen själv varit med om att olika veterinärer sagt helt olika saker om mina katter.  Djursjukhusets akutveterinär sade avliva när vi var på akutbesök men min vanliga kattspecialist sade dagen efter att det går att behandla och få ordning på det så katten kan få ett bra liv ett bra tag till. Han fick flera år till och han bli helt frisk en lång period innan det stupade utför och fick ta slut. Det handlade visserligen om något medicinskt (diabetes) och inte ortopedkirurgiskt. Men jag tror ändå att olika veterinärer kan se olika möjligheter och lösningar.

Givetvis skall man inte utsätta sin vän för långa plågsamma behandlingar som inte kan ge tillräckligt med livskvalitet för att vara värt plågan. Men min kisse fick jag 7 år till med . Då tog det flera månader att få rätsida på sjukdomen, men efter mindre än ett halvår var han helt frisk och återställd. Sedan höll jag honom kvar några månader för länge i slutänden efter att han krashade igen, men det var ju för jag hoppades att det skulle kunna vända igen. När jag fick veta att han dessutom hade fått cancer förutom sin diabetes så förstod vi att det inte skulle gå förstås och han fick somna in.💔

Jag är i alla fall glad att jag fick rätt stöd av min sedan fortsatta veterinär så vi fick 7 fina år till tillsammans! Även fast det var flera månader i början med allt ifrån blodsocker prover flera ggr /dag, insulin behandling, övervakning, reglerad mat osv osv. Det var massor av hårt jobb i början men det var så värt det! 

Nu vet ju jag inget om Chip och hans höftfel förstås, men med rätt veterinär kanske det går att få honom smärtfri ändå? Om inte, så är det ju klart att han inte ska behöva leva ett plågsamt liv. 

Tja, vad du än väljer att göra så vet jag att du gör det med Chips absolut bästa för ögonen. Du vet bäst själv om du tror att en annan vet. skulle kunna se andra möjligheter.

Kram till dig, Chip och ja hela familjen! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
2/3/17, 3:54 PM
#268

Det var det första jag själv tänkte, aldrig i livet att jag sätter min hunds liv i en människas hand. Så jag skickade rönkenbilden till en annan veterinär, och fick samma svar. Har även lagt upp bilden på en facebook grupp (Visst det säger ju inget om man inte är specialist) men dom har sett en eller annan rönken bild och alla tre ställen har sagt att hunden måste ha fruktansvärt ont och att det är E/E höfter.  Vilket gör mig så väldigt ledsen att jag inte märkt det. Eller, jag har ju anat något, men absolut inte så illa som det var. Rönkenbilden har jag fått, så jag har den om någon är intresserad att titta på den. 

"Vid röntgenundersökning påvisades kraftig deformerande artros båda höftleder med måttlig-kraftig artros (bennybildning) runt båda höftleder. Han har troligen fötts med sk dysplas i båda höftleder vilket innebär att höftledsskålen är dåligt utvecklad"

Är lite av det jag fått höra av veterinären. Jag har vetat i cirka 3 veckor och gjort allt jag kan för att Chip ska få ett så bra slut som möjligt. Med massa god mat, leksaker, mys och kärlek. Hans födelsedag blev stor och han har haft flera hundkompisar här idag. <3 

På tisdag kommer jag ta bort honom hos veterinären han varit hos mest. På måndag ska han fotas av fotograf och träffa några vänner. 

Inte bara jag som är ledsen, jag vet att hans bästa hundvän, mammas hund kommer bli jätteledsen då dom varit som fastklistrade i varandra i 3 år.  Samt Zombie som verkligen ser upp till Chip.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
2/4/17, 12:11 AM
#269

Beklagar att det är så allvarligt.😢🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2/4/17, 10:08 PM
#270

Ååh Missan Tissan så sorgligt !!! Fy vad hemskt för er allihop!  💔

Stackars stackars Chip som fått levt med sådan smärta och stackars er alla som förlorar er fina gemenskap! 😢💔

Men tänkt vad skönt ändå att Chip fått ett liv med sådan fin guldkant nu på slutet tillsammans med er och vilken.. "välsignelse" (eller vad man ska säga?) att ni har fått uppleva er gemenskap och fått leva tillsammans så lyckliga alla pälsklingar och du tillsammans (försöker se det fina och positiva att minnas genom all smärta ❤️).

Jag är så glad att ni fått ha varandra alla 4 och att Chip har lyckan att få sluta sitt liv lyckligt hos just er! ❤️

Stora Varma Kramar till dig och er alla fyra! ❤️🌺❤️🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
2/4/17, 10:14 PM
#271

❤️Försöker se det som så, att han har ont och att jag gör rätt för honom. Men även om jag vet det, så är det så jäkla tufft. Att veta att jag aldrig igen kommer få vakna upp till hans fluffiga ansikte och glädje skutt. 

Tyvärr är det ju såhär med djur. Men jag trodde ju att jag skulle ha honom i många år till, inte att det skulle sluta såhär vid bara 5 år… Usch.. Han skulle bli gammal och grå med mig, och vi skulle göra så otroligt mycket tillsammans. Men det blir aldrig av nu.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
2/4/17, 11:13 PM
#272

❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2/6/17, 5:55 PM
#273

Tufft beslut, men så kärleksfullt och rätt. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
3/7/17, 7:50 PM
#274

Både Fish och Zombie är helt perfekta för just mig.. Kan man tänka sig, att dom valde mig och då blev det så himla rätt. :P 

Helt underbara katter! Friska och glada, som vanligt. Fish var hos veterinären för att rönka en knöl, som visade sig vara en fettknöl. Och han var så sammarbetsvillig och satt så fint i mitt knä och väntade. <3 Han sitter alltid och stirrar på mig på morgonen och väntar på att ögonen ska öppnas, och när dom gör det så börjar han jama för då är det frukost <3

Zombie flörtar med alla. 
Han samlar på strumpor och älskar kokt broccoli. Han har även smakat på en ärta som jag tappade på marken och det var det godaste som fanns. Funderar nästan på om han kunde bli terapikatt, han är så acceptabel med all hantering. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
3/8/17, 5:55 PM
#275

Vad härligt Missan Tissan! Det är nog planerat att ni skall ha varandra i det här livet redan innan ni föddes kan jag tänka. Kanske ni levt flera tidigare liv tillsammans med. Varesig man tror på sådant eller inte, måste man ju ändå hålla med om att en sådan förklaring vore helt logisk om möjligheten finns. Det har ju hänt många förr att man hittar så "rätt" att det känns som att det inte bara kan vara en lyckad slump att man funnit varandra! 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
3/9/17, 7:16 AM
#276

Nej, men eller hur! Känns verkligen som vi var som gjutna tillsammans. <3 

Något må ju ha spelat in sin del i det hela.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
3/9/17, 11:21 AM
#277

#274 Ja när "katten själv får välja" sin människa brukar det bli så bra! Fish och Zombie verkar vara riktiga mysproppar, som har gjort ett bra val. 🙂

MissanTissan
3/9/17, 5:40 PM
#278

Ja! :P 

Dom är verkligen det, övernaturligt mysiga. Fish älskar när man pussar honom på huvudet, och kommer och försöker "Head-butta" en hela tiden, för att få pussar. Älskar dom verkligen. <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
6/6/17, 8:32 AM
#279

Tänk vad tiden går fort. Idag är det ett år sedan jag hittade den svarta, eländiga, hungriga och trötta lilla Fish. Jag vet inte när han är född på året men vi har satt idag som hans födelsedag. Så 10 år idag! ❤️ Kunde inte ha bett om en bättre katt. ❤️

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tarotstollan
6/6/17, 8:42 AM
#280

Grattis till Fish på årsdagen!🐱✨

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
6/8/17, 3:49 PM
#281

Ett senkommet grattis till Fish och en eloge till dig, MissanTissan, för att du sett till att Fish har ett fint hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tjeja
6/8/17, 6:47 PM
#282

Grattis fina Fish och MissanTissan på årsdagen och födelsedagen! 🌺🎈❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/9/17, 9:17 AM
#283

Tack! ❤️

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Rafflan
6/19/17, 3:03 AM
#284

E/E höfter säger inget om hur ont hunden har, en hund med E/D höfter blev 11 år innan höfterna började begränsa hundens möjlighet till ett bra liv och man fick ta bort hunden.
Enda sättet att veta om en hund har ont av höfterna genom en veterinär undersökningen, vilket jag antar att dem gjort om dem rekommenderat dig avlivning :'(
Ville bara informera om detta då det blivit mer vanligt att hundfolk rekommenderar att ta bort hundar med dåliga höfter innan dem fått ont pga att "dem kommer få ont i framtiden så lika bra att ta bort dem nu"

MissanTissan
6/19/17, 3:39 PM
#285

Han hade artos också med kraftiga lagringar.. Efter rönken blev det värre, han ville inte gå i trappor, ville inte gå ut på promenader osv.. Han hade tyvärr ont, men han fick en bra sista tid ❤️ Saknar honom mer en ord kan beskriva

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
6/19/17, 3:39 PM
#286

Han hade artos också med kraftiga lagringar.. Efter rönken blev det värre, han ville inte gå i trappor, ville inte gå ut på promenader osv.. Han hade tyvärr ont, men han fick en bra sista tid ❤️ Saknar honom mer en ord kan beskriva

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
6/19/17, 3:39 PM
#287

Han hade artos också med kraftiga lagringar.. Efter rönken blev det värre, han ville inte gå i trappor, ville inte gå ut på promenader osv.. Han hade tyvärr ont, men han fick en bra sista tid ❤️ Saknar honom mer en ord kan beskriva

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Rafflan
6/19/17, 5:08 PM
#288

#285 ja när dem visar att dem har ont finns det tyvärr inget att göra, men han fick en bra tid hos dig iaf :)

Tjeja
6/20/17, 11:05 PM
#289

💔❤️❤️❤️

Tack i alla fall för den fina tiden han fick hos dig MissanTissan! 🌺❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/22/17, 5:41 PM
#290

❤️

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

tiger tok
6/24/17, 8:22 PM
#291

Missan Tissan, hur går det med katterna ( och dem andra djuren:))? :)

Tjeja
6/28/17, 6:06 AM
#292

Du kanske kan starta en ny tråd om dina pälsklingar o deras utveckling? Det är mysigt att följa och dela glädje och sorger med er. ❤💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissanTissan
6/28/17, 2:19 PM
#293

Fixar en ny tråd ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
6/28/17, 4:35 PM
#294

Jag låser tråden för vidare kommentarer. Det finns en ny tråd här 

Medarbetare Hittekatter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: