Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1038 ggr
Uppkatten
2016-06-03 15:16

Katträddning i Uppsala

Efter en vecka i ett träd skulle katten få undsättning av arborister, polis och Uppsala katthem. Då händer det här… http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ska-radda-katten-da-intraffar-det-ovantade

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2016-06-03 15:18
#1

Har du någon information om hur det gick för den stackars katten?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2016-06-03 15:26
#2

Inte mer än vad som framkommer i filmen som finns i länken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tjeja
2016-06-03 18:08
#3

Men det sägs ju i filmen och det syns redan från start. Kissen mår bra och är hemma hos sin familj igen 🙂 som förtvivlat letat efter kissen i över en vecka.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
2016-06-03 18:51
#4

#3 Möjligen kan man undra om det är hela sanningen. En katt som inte äter och dricker på en vecka och som tvingas klamra sig fast i ett träd och därför inte kan vila ordentligt mm mår sannolikt inte helt bra när den kommer ner. Dessutom har det varit mkt varmt flera dagar i Uppsala. Att klamra sig fast i ett träd ger ofta t ex muskelsmärtor hos katten. En katt sover väl normalt sett ca 75% av sin tid - vilket knappast går att göra i ett träd, det lär också påverka katten. Vill minnas att det stod/sas att katten var uttorkad (då den inte fått i sig tillräckligt med vätska), och frågan är om man har hunnit kolla upp inre organ ännu. Inte minst levern kan ju ta stryk när katten inte får mat på flera dagar.

#1 Det är möjligt att jag kan få mer info om katten framöver. Återkommer i så fall.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tjeja
2016-06-03 19:58
#5

Men har ni tittat på klippet igen? för det jag ser när jag klickar på länken innehåller den info ni letar efter..

Dem tog den ju till Ulltuna direkt när den kommit ner. I början när man ser den sitter den och äter och ser helt ok ut. Uttorkad sade dem att den var så den fick väl vätskepuckel på ulltuna antar jag… 

Sedan tar det förstås ett tag för den att återhämta sig helt men den filmen jag ser så tror jag att kissen har fått det den behöver akut och har det den behöver för att repa sig helt.

Eller ser ni något annat än det jag ser? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
2016-06-03 20:20
#6

#5 Vad jag är fundersam kring är bl a hur de inre organen mår, och på just den här filmen ser man inte ut att ha kollat det ännu (jag ser inte att det är rakat på frambenen och ser inget bandage). Förklaringen kan vara att katten är uttorkad, för då vill jag minnas att provsvar kan bli felaktiga. Därför kan det vara bra att vätska upp katten etc först och ta prover lite senare. Rätta mig gärna om jag har fel.

Däremot håller jag med om att katten ser ut att må bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tjeja
2016-06-03 20:27
#7

Ja precis.. den ser ut att må bra, har kontrollerats av kunniga veterinärer på ett universitetsdjursjukhus. Jag förutsätter alltså att veterinärerna planerat en uppföljning med provtagning osv när kissen hunnit repa sig en smula. Därför jag skrev att jag tror kissen har de förutsättningar tillgängliga som behövs.

Inget av detta vet man förstås om det är säkert. Men eftersom man ser kissen och ser skicket den är i nu, och att den har kollats och omhändertagits av folk som bryr sig, så tror jag att de även ser till att kissen får den vård den behöver.

Och oavsett vad vi hoppas, tror och tänker, så ser man i alla fall att kissen kommit ner från trädet och fått komma hem efter veterinärbesöket, bara det är en bra början. 🙂

Sedan vore det förstås kul att få veta fortsättningen och få veta att kissen mår bra och fortsätter att få må bra. Men historien talar i alla fall om hur situationen som var för tillfället löstes och att kissen kom både ner och hem helskinnad så långt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
2016-06-06 21:09
#8

Skönt att kissen kom ner i vilket fall som helst. Nu kan ägarna i alla fall hålla koll på den, hoppas att de går ut med den i koppel efter detta!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: