Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1934 ggr
MissanTissan
2016-03-24 23:10

Behöver tips

Hej! Skulle vilja göra något kul åt jourkatterna, men har tomt på ideer. Vet att dom är uppe och leker massor på nätterna, har varit med en natt och har en goprokamera upsatt så jag kan se vad dom gör. Men dom är för rädda för att leka med mig, med vippor då alltså. Har köpt en som är som ett fiskespö så dom inte behöver vara nära. Men dom är ointresserade ändå. Någon som har tips på hur man kan fixa så man kan leka med dom på något sätt eller bygga någon leksak som dom kan leka med själva som är foligare en någon plingboll eller tygmus?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Uppkatten
2016-03-25 08:43
#1

Det ligger i kattens natur att främst vilja leka främst på kvällar och nätter. Räkna med att det tar ett tag innan de blir helt bekväma där hemma och vågar börja leka med dig etc.

Många lite skygga katter föredrar leksaker som inte låter så mycket. Mina katter vill t ex inte ha plingor i sina leksaker. Populära leksaker här hemma är istället boinkar, studsbollar, pingisbollar, toapappersrullar som man klipper "ringar" av mm. Även en del kattmyntaleksaker är uppskattade, liksom prasseltunneln.

Vill du leka tillsammans med katterna så tycker jag att du ska prova med t ex vippor som du drar så att de försvinner in under en matta/tidning. Det brukar vara svårt för katter att motstå. Har vippan ett trubbigt skaft så kanske ett skaft som försvinner in under en matta/tidning är ännu mer spännande att jaga.

Även små myntamöss eller annat som knyts fast i ett snöre och dras runt (och in under mattor) kan vara spännande. Men lämna aldrig snören framme så att katten kan få tag på dem!!! (snören kan orsaka allvarliga skador om katten sväljer dem).

Du skulle också kunna testa med en laserpekare (godkänd för att användas vid lek med katt!), om katterna inte blir för stressade av det (mina katter älskar laserpekaren).

Att "hämta godis" hos matte/ur mattes hand är en annan bra lek när man umgås med försiktiga katter. Så småningom kanske katten t om vågar kliva upp i ditt knä för att hämta en godbit?

Att kasta iväg torrfoderprickar som katterna får jaga kan också vara en spännande och uppskattad aktivitet, mina katter älskar det. Jag brukar sitta i en fotölj framför TV:n och sprätta iväg torrfoderprickar (en o en), och katterna rusar kors och tvärs och fångar.

Tänk på att ifall du använder torrfoder/godis vid lek så kanske du behöver minska fodergivan vid måltiderna något.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
2016-03-25 11:21
#2

Tack för tipsen! Gemina lekte lite med mina tår för första gången igår sent på kvällen medan jag läste för dom (så dom vänjer sig vid mig) och Gideon kom fram och titta/ luktade på mig för första gången!!! Ska testa lite allt möjligt, matfixerade är dom inte. Dom tvärvägrade skinka, och grillad kyckling var bara intressant när jag inte var där. Även det lämnade dom dock mycket av. Ska testa lite fisk med dom och se om dom gillar det och lite andra typer av godis.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
2016-03-25 11:31
#3

Ja, det är bara att prova sig fram. Förmodligen blir de mer intresserade av mat när de blir mer trygga. Se dock till att ha en stabil "grundkost" åt dem så att de inte blir dåliga i magarna. Helst ska man ge samma kost som i förra hemmet (om de haft ngt sådant?) tills dess att katterna har bott in sig ett antal veckor. Därefter kan man mkt långsamt slussa in dem på nytt foder om man vill det.

När det gäller kyckling så gissar jag att du redan vet att man måste ta bort alla kycklingben noga, eftersom tillagade kycklingben kan skada kattens mag-tarmsystem. Skriver det ändå, eftersom det kan finnas fler som läser här som inte känner till det.

Kul att katterna är nyfikna på dig! Det är en bra början! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
2016-03-25 16:41
#4

Just nu får dom ett val av fyra olika foder, två blötfoder (En gång per dag) och två torr, det som dom åt på katthemmet och ett jag köpt innan. :) dom är väldigt bra i magen. Jo det vet jag om :) brukar köra på kycklingbröst så det inte är ben i. Men bra att säga ändå! Ja det tyckee jag också !

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2016-03-29 11:16
#5

Hoppas du hittar något som de är intresserade av så du lättare kan komma nära dem. Leka brukar fungera bra med skyggisar. Snören och laserpekare har jag upplevt fungerar bra. Däremot är många katter rädda för fjädervippor av någon anledning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-03-29 23:40
#6

Mina tår tycker Gemina om att leka med. Men då måste jag sitta väldigt stilla och titta bort. <3

Var i djuraffären och letade kattgodis, så nu testar jag på två nya godisar. Det ena ÄLSKAR DOM! Är så glad! Det är VOM köttbullar, fick tipset att inte ge dom blötmat och ge en köttbulle per kisse om dagen.

Dom testade det två gånger nu, magen är som den ska men aptiten har gått upp (Vilket är bra då dom inte åt såvärst mycket först.) Så nu äter dom torrfoder också, i en bra mängd.

Köpte kattmynta i sprejflaska och sprejade på klösträden då dom börjat klösa på gardinerna (Gör egentligen inget här men ska dom vidare blir det nog inte uppskattat av nya ägarna) så nu har dom börjat klösa där också. <3 Är så stolt över dom.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Katthemsmatten
2016-03-30 11:33
#7

Tårna kommer nog inte deras framtida ägare gilla att de leker med 😛

Bra att du hittat lösningar på att få upp aptiten och även hittat något du kan locka fram dem med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-03-30 19:09
#8

Hon typ, gör glädjeskutt när jag viftar på tårna, springer fram och luktar och sedan gör några fler glädjeskutt. Inte att hon slår/River/Biter

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2016-03-31 12:26
#9

Aha! Det var ju bra att hon inte ger sig på fötterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2016-03-31 12:37
#10

Ja<3 Hon är bara för söt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: