Annons:
Etikettkattprat
Läst 1489 ggr
Uppkatten
3/13/16, 7:15 AM

Katt istället för medicin

Att katter kan vara lugnande och läkande för oss människor tror jag att vi alla är överens om. Att ta hjälp av djur inom vården är många gånger genialt (höns i anslutning till äldreboendet sommartid, hundar och ponnyer som hälsar på o s v).

Men även spinnande robotkatter kan ge lugn och minska läkemedelsanvändningen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3020703-robotkatt-skapar-gladje-pa-aldreboendet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
3/14/16, 10:33 AM
#1

Fantastiskt! Undrar om de, väsentliga billigare, katterna som ligger i en korg och spinner och som gick att köpa för några år sedan skulle fungera lika väl.

Medarbetare Hittekatter iFokus

evastar
3/14/16, 10:02 PM
#2

Såg ett klipp på en liten förvirrad tant som fick en katt i sitt knä. Hon lyste upp, liksom rätade på sig och började klappa katten medans hon med mjuk röst sade " Du är världens finaste katt". Så rörande att se hur kontakt med djur och människa kan locka fram glädje och livslust.

catcult
3/17/16, 5:02 AM
#3

Vid något lättare sömnproblem kan en spinnande katt bredvid i sängen vara ett utomordentligt sömnpiller. Även vid panikångest kan en spinnande katt ha viss lugnande effekt, även om det förstås inte kan mäta sig med effektiva mediciner.

Har själv ynnesten att ha en katt som känner av min extrema mensvärk och lägger sig på min mage och spinner högt. Detta är guld värt och lindrar en hel del, även om jag förstås inte blir av med värken och fortfarande är helt handikappad och inte kan göra någonting - inte ens koncentrera mig på en tv-serie eller film.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

molbojse
3/18/16, 4:04 PM
#4

Sen vi fick lilla Plus har min ångest blivit betydligt bättre. Aldrig har jag tidigare varit med om att vara på ett gränsfall till panikångest och gråta så hysteriskt att jag knappt kan andas och sluta helt tvärt bara för att katten kom och klappade en på kinden och sen la sig i knät på en och spann 😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
3/19/16, 5:23 PM
#5

Katter kan verkligen vara underbara terapeuter!❤ Jag har upplevt det med mina katter, både när jag varit ledsen som t ex i somras när min mormor dog, och då jag haft ordentligt ont, som innan och efter jag opererades nu i höstas. Särskilt Simon men även Saga verkar känna när jag mår dåligt, de lägger sig i famnen och spinner högt. Får se om Sindra är lika känslig/ uppmärksam. Forskning har ju visat att dels har spinnandet en läkande effekt för katterna själva, och dels har spinnandet en lugnande inverkan både för katten och för den människa som håller en spinnande katt i famnen. Men jag föredrar levande katter framför robotkatter. 😉

Uppkatten
3/19/16, 5:27 PM
#6

#5 Jag håller absolut med, men gissar att robotkatter kan vara ett bra alternativ för t ex patienter som har en sjukdom som gör att de blir våldsamma ibland o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
burmamys
3/19/16, 6:53 PM
#7

#6 ja det hhåller jag med om! Men för de äldre som inte är aggressiva, eller allergiska, så är nog en levande katt det allra bästa, förutsatt att katten är lugn till sättet och van vid och tycker om att träffa nya människor.😊

Uppkatten
3/19/16, 6:59 PM
#8

#7 Det tror jag med. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: