Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3961 ggr
Sandelius
2016-02-10 17:28

Sår under hakan? Svarthaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lurviga vän har nydligen fått ett sår på hakan. Det ser inte riktigt ut som de fall av svarthaka jag har sett tidigare men kan det vara det ändå? Eller vad kan det annars vara? 

Bilden är tagen strax efter att jag tvättat såret. Innan dess fanns det svarta, torkade sår/blodbitar i pälsen. Det är som en upphöjning och blöder lite från ett hål i mitten så att säga. Det tycks även ha blivit större de senaste dagarna. 

Han är en innekatt, cirka sex år. Matskålarna är av rostfritt stål. Han har aldrig haft några liknande sår. Funderingar på vad det kan vara och vad man ska göra mer än att tvätta med ljummet vatten?

Tack på förhand! :)

Annons:
Katthemsmatten
2016-02-11 11:11
#1

Ta med katten till en veterinär för diagnos och behandling. Eftersom du säger att såret verkar bli större finns all anledning att inte försöka behandla själv. Vad det kan vara har jag svårt att säga. Det krävs en veterinär för diagnos.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sandelius
2016-02-11 16:50
#2

Svullnaden har gått ner betydigt under natten. Kanske räckte det med att tvätta och tömma på var? Jag avvaktar tills imorgon för att se om det fortsätter i samma riktning. Tack för snabbt svar! :)

Katthemsmatten
2016-02-12 14:42
#3

Håller tummarna för att det var något så enkelt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: