Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2721 ggr
MissanTissan
1/28/16, 3:03 AM

Kan man ta hem dom?

Hej! I drygt ett år nu har jag engagerat mig mer en att bara volontärarbeta på katthem och börjat mata hemlösa katter/Bygga skydd åt dom. Idag träffade jag på en ny kisse, hemma hos mig faktiskt. (Jag bor ute på landet med nästan inga grannar) Denna är sjukt rädd för människor och hungrig som en varg. Har aldrig sett en katt äta så snabbt. Grejen är att jag kommer flytta snart och vill inte lämna kvar en katt som fått mat hos mig tidigare. Så jag började fundera. Jag kan ju inte sitta och åka 1,5 timmar varjedag rent ekonomiskt. Men jag har ju tid, plats och pengar för en katt. Så frågan är, kan man som privatperson bara fånga in katter och ta dom till veterinären och kastrera/hälsokolla/scanna och se om någon äger lillen? Och om inte, behålla kissen? Eller hur fungerar sådant? Ska man ha den ute då eftersom den är van vid det? Vill hellre ha en innekatt för att hålla hen säker isåfall. Ett till problem är att jag har hundar. Som aldrig träffat katter, men dom är vana vid smådjur och så. Men tänker, katten kanske är rädd?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Honestyisdead
1/28/16, 3:38 AM
#1

Är den underviktig? Ovårdad? Jag hade nog tagit den till vet. Och en del utekatter kan trivas som innekatter, andra inte. Går inte att säga i förväg tyvärr.

Katthemsmatten
1/28/16, 10:45 AM
#2

Ta katten till veterinär och kolla om den är chipad samt gör en hälsoundersökning och få den vaccinerad och kastrerad. Det senare givetvis under förutsättning att katten inte är id-märkt. Är den det så får du nöja dig med hälsoundersökningen under tiden som du annonserar efter eventuell ägare. Gör en polisanmälan om att du hittat katten. Under tiden kan du absolut ta in den så den slipper lida. Förhoppningsvis har du ett rum du kan ha den i så att både katt och hundar får börja vänja sig vid doften av varandra. När det sedan blir dags att introducera dem för varandra kan jag rekommendera att hundarna får träffa katten en och en och att du har koppel på dem så du har kontroll om de, mot förmodan, skulle få för sig att katten ska jagas (som lek). Gör bara korta besök med hundarna i början. Du kommer märka när det är dags för längre och okopplade besök.

Katter som är utefödda eller varit hemlösa länge blir ofta väldigt glada över att få komma in i värmen där de kan vila och får mat. De brukar uppskatta det så mycket att de gärna blir innekatter för resten av livet. Det finns ju möjlighet att ge dem stimulans via en innätad balkong eller ett fönster på glänt så de inte kan komma ut.

Håll oss uppdaterade hur det går. Det är alltid intressant att följa fall där någon engagerar sig så mycket som du gör.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
1/28/16, 11:08 AM
#3

Jag vill understryka att det är viktigt att du annonserar efter ägaren på olika sätt, OM det skulle finnas en ägare (det kan ju röra sig om en utefödd/övergiven katt). Dels tycker jag att du ska sätta upp efterlysningslappar i närområdet där du efterlyser uppgifter om katten/ägaren, lägga lappar i folks brevlådor mm.

Efterlys också kattens ägare på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Efterlysta djur, Bortsprungna katter - djur.id, Hjälp katter hitta hem igen o s v. Det finns även Facebook-grupper för annonsering om efterlysta/upphittade djur som riktar in sig på mer avgränsade geografiska områden (risken är dock att katten kan ha kommit långt ifrån och att du då inte når ägaren). Använd dig också av Hittakissen.se .

Jag tycker definitivt att du ska ta in katten, och se till att få den kollad hos veterinär (inkl. koll av ev. ID-märkning). Välj då en skyggisvan veterinär, fråga t ex katthemmet om tips på lämplig veterinär. Katter klarar sig inte själva, så att lämna kvar den är inget alternativ, i så fall måste man hitta någon annan som kan ta sig an katten.

Många katter som levt ute kan få ett mkt bra liv som innekatter.  Det man bör tänka på är sådant som stressreduktion respektive miljöberikning.

Hör gärna av dig här om du behöver tips, råd och stöd framöver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
1/28/16, 12:53 PM
#4

När jag fångat in själv så har jag anmält upphittad till polisen och annonserat med bild på Blocket. kolla ev chip. satt lappar  i området där katten fångades in. viktigt att man ger  en ev ägare en ärlig chans om en sådan finns,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MissanTissan
1/28/16, 2:01 PM
#5

Okej! Ska försöka fånga in katten när jag är färdig med flytten, annars kanske det blir alldeles för stressigt med att komma till ett hem där det byggs och så. Jag har tänkt bygga en inhägnad åt kaninerna i vår som dom kan få komma ut och springa i på sommaren, katten kanske också kan få vara där? Idag kom inte lillen när jag la fram mat. Hoppas på att se hen ikväll. Jag kommer uppdatera massor sen när det är dags Hur fångar man in skygga katter? Burar? Isåfall vart köper man Sådana? Ska jag vaccinera kissen direkt vid veterinär besök?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
1/28/16, 2:09 PM
#6

Hör med ett katthem om du kan få hyra/låna fällor. Be dem förklara hur man laddar fällan och hur man lämpligast placerar fällan och annat man bör tänka på. Transportburar är mycket svårare att använda. Det går att köpa fällor själv på nätet om du vill det. T ex Havaheart och Lotin.

Är katten inte id-märkt och registrerad tycker jag du vaccinerar direkt under förutsättning att katten är i så gott skick att det fungerar. Veterinären ger dig råd om det. Är den inte registrerad och du inte får kontakt med någon ägare via lappar etc. (se tips från Uppkatten) så är det dags att kastrera. En okastrerad katt är inte så roligt att ha inomhus. Vill du omplacera katten så är det enklare att göra det om dessa basala saker är ordnade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
1/28/16, 2:24 PM
#7

Hade du tänkt ha katten tillsammans med kaninerna i en inhägnad menar du? Det kan fungera bra, men det finns också katter som jagar/äter kaniner. Det finns även kaniner som jagar katter… Kanske tänkte du att de får turas om? En inhägnad med tak i anslutning till huset  eller en in-nätad balkong är jättebra för innekatten som extra stimulans.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
1/28/16, 7:30 PM
#8

Nej, inte samtidigt utan att katten också kan använda och gå ut när kaninerna är inne. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
1/28/16, 8:03 PM
#9

#8 Kaniner brukar ju dessvärre behöva ha nät i botten för att inte gräva sig ut, medans nät kanske inte är så skönt för känsliga katt-tassar. Hoppas du hittar någon lösning som passar er alla 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
1/28/16, 10:59 PM
#10

Jag brukar ha nät under marken, sedan ett lager jord och sedan planterar jag nytt gräs. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
1/28/16, 11:11 PM
#11

Bra idé!!!👍

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
1/28/16, 11:25 PM
#12

Tack! :D Sen tänkte jag att jag kan göra en gång till huset med kattlucka så kan katten gå in och ut som hen vill, men att jag kan låsa den när kaninerna är ute. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
1/29/16, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Igår när jag kom hem var maten borta och imorse satt lillen och väntade utanför dörren. Såfort jag öppnade sprang den iväg en bit men kom snabbt fram när jag öppnade en burk med kattmat. Lade märke till att lillen hade väldigt dålig hörsel. Det var ett ljud längre bort och katten vred och vände på huvudet men kunde inte lokalisera vart ljudet kommit ifrån. Hen ser heller inte smal ut.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
martdat
1/29/16, 11:05 AM
#14

mina kaniner bor lösa i huset.  jag har rastgård från altanen och ut så både katter och kaniner kan gå in och ut hur de vill när vädret tillåter. Men man måsste naturligtvis veta att katter och kaniner fungerar ihop innan man släpper ihop dem .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MissanTissan
1/29/16, 4:20 PM
#15

Mina kaniner frigår på övervåningen, men nedervåningen är för hundarna och isåfall missen. Osäker om kissen skulle gå ihop med dom, vågar inte riskera att någon far illa.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
2/7/16, 11:16 PM
#16

*Uppdatering*

Katten bor fortfarande ute, har pratat med en katthjälp som gärna vill låna ut en fälla.

Jag håller på läser och köper in allt möjligt kissen skulle behöva. Känner att flytten måste bli klar först innan jag tar dit en katt som redan kommer vara rädd som det är. Sen kommer jag ha all tid i världen för den stackars lilla<3

Äter med god aptit och låter mig komma närmre och närmre.

Vet inte vad jag ska hoppas på, att den inte har hem eller att den har det. 

Känns som folket som bor runtomkring ser katter som ett verktyg, inte som ett djur. :/

Men om hen har ett hem, kan jag öppna dörrarna åt en annan. Men ja, är kluven om vad jag ska tänka.

Klösträd kommer senare, nu har jag köpt klösbrädor och några hyllor att klättra på. När kattrummet är färdigt så laddar jag upp bilder! Så får ni vara med och tycka om något saknas.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/8/16, 11:48 AM
#17

Vet du, Missan Tissan, det är inte så viktigt att allt är perfekt (vad nu det är) när den här katten kommer till dig. Det viktigaste för den är att få en plats att vila på där det är varmt och det finns mat och en låda att uträtta sina behov i. En plats där den kan känna att den vågar slappna av och sova på riktigt, inte bara som nu, bara sluta ögonen litet. Alltid beredd på att fly. Att få komma in är det som är viktigt. Att du finns där beredd att hjälpa den att bli trygg och att den får värme, kärlek, mat, vatten och vid behov veterinärvård.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2/8/16, 7:53 PM
#18

Känner också det! Problemet är att jag måste tömma ur och snabbt fixa lite. Vilket är svårt nu. Men nästa vecka kommer jag förhoppningsvis ställa ut fällan åt missen. Vad ska man hoppas på för kön?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
2/8/16, 9:54 PM
#19

Någon som kan säga vad man bör köpa in innan katten flytta in?

Kattlåda, mat, skålar, klösträd, gömställe.. Mer? Vill ge lillen det bästa.. Ska köpa mer grejer imorgon.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/9/16, 10:26 AM
#20

#18 Honor ger ju snabbt upphov till flera hemlösingar så de brukar prioriteras när man inte har plats för alla. Annars behöver ju även hanarna få komma in och slippa sin hemska situation så jag skulle inte "hoppas" på något kön utan vara glad över att kunna rädda en individ till ett bra liv.

#19 Du har redan listat det som är nödvändigt. Några leksaker kan du lägga till även om det troligen kommer ta ett tag innan katten är så avslappnad att den vill leka. På sikt en borste/kam plus klosax. 

Du håller väl oss uppdaterade om hur det går med infångandet och sedan hur det går för kissen och dig? Det är väldigt roligt att följa trådar "från skyggis till tryggis".

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
2/9/16, 11:35 AM
#21

För mig spelar kön ingen roll. Tänkte bara om man skulle hålla tummarna på något.

Okej! Vad bra! Leksaker har jag miljontals hemma, har både råttor och kaniner (Dom har ett eget rum med stängd dörr) och dom brukar jag köpa kattleksaker åt. Så har kattvippor, små plingbollar och allt där i mellan. Klosax samt borstar har jag också.

Något till sjukvård som kan vara bra att ha hemma? Har hört något om druvsocker, vad är det?

Kommer hålla er uppdaterade! Tycker själv att det är kul att skriva om hur mycket framsteg djuren gör så jag kommer ihåg efter flera år.

Rummet har jag spacklat och börjat måla så snart! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/9/16, 12:29 PM
#22

Jag har aldrig hört talas om att man ska ge katter druvsocker och det är ingenting som finns i medicinförrådet på det katthem där jag är volontär. Märker du att katten börjar se hängig ut, rådgör med veterinär istället för att experimentera själv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2/9/16, 12:52 PM
#23

Jo självklart! Veterinären är go-to men kan alltid vara bra att ha smågrejer.

Har te.x. alltid lindor/Sårsalva/Critical care hemma åt smådjuren.

Druvsocker var det något med om dom slutade äta? Eller diabetes hos katter?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/10/16, 11:33 AM
#24

Som sagt, har aldrig varit med om att ge en katt druvsocker trots att jag haft katt i mer än 40 år och 10 år som volontär. Kanske någon annan här vet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2/10/16, 12:13 PM
#25

#24 Tror jag har läst nånstans (Josefa?) att man kan ge druvsocker eller honung utrört i vatten till en katt eller kattunge som är uttorkad och matt, för att få igång den. Tills man har fått hem mjölkersättning eller riktig mat som den vill äta.

Har ingen egen erfarenhet av detta.

Katthemsmatten
2/10/16, 1:41 PM
#26

#25 I så fall finns det knappast någon anledning att ha det hemma som apotek. En katt som är inne har man hunnit ta till veterinären innan den är i så dåligt skick. Och den här katten verkar ju efter omständigheterna må bra redan nu tack vare TS som ser till att den får mat och vatten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2/10/16, 1:48 PM
#27

#26 Det kan ju vara medtagna katter eller kattungar som man har hittat ute.

Annons:
MissanTissan
2/10/16, 2:43 PM
#28

Okej! Vad bra då vet jag. :)
Vill vara så förberedd som möjligt. Fällan ska jag hämta på måndag och lägga ut direkt. Så snart så!

Ska man boka veterinärtid? Eller hur gör man när man ska fånga in, med veterinären?

Ska man vänta en natt eller åka dit direkt?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/10/16, 3:13 PM
#29

Se till att inte mata dygnet innan du ska sätta fällan så att missen är hungrig. Då går den lättare in. Håller tummarna för att det ska gå fort.

Om katten ser frisk ut på håll behöver du inte ha någon bokad veterinärtid eller fundera på att åka in akut. Det är dessutom nästan omöjligt att boka för man vet aldrig när de går i fällan. Den kan gärna få landa några dygn innan du tar den i en vanlig transportbur till din veterinär. Då kan det vara bra att ha tid för att kastrera, vaccinera och id-märka plus allmän kontroll på en gång. Dvs, det är nödvändigt att veta kön på katten för att veterinären ska kunna avsätta tillräckligt med tid. Det går väsentligt fortare att kastrera en hane än en hona som du vet.

Har du använt fälla tidigare? Om inte, be den som lånar ut den att visa noga. Se till att foderluckan på Lotinfällan, om det är en sådan du får låna, verkligen är ordentligt stängd. Använd gärna buntband eller snören för att fästa den. Det är inte ovanligt att en rädd katt slänger sig i fällan så att matluckan lossnar och katten försvinner ut den vägen. Då tar det mycket lång tid innan det är lönt att ens försöka fånga med samma typ av fälla.

Lycka till i nästa vecka!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2/10/16, 6:26 PM
#30

Okej! Vad bra då vet jag. Har använt humana rått/musfällor tidigare men det är nog inte alls samma sak? Den ser frisk ut! Funderar på om man kan kolla Chip/id dock, om det är någon ägare.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
2/11/16, 11:13 AM
#31

Chipläsare har de flesta större polisstationer. Veterinärer brukar hjälpa till att läsa av eventuellt chip gratis. Förhoppningsvis är katten både id-märkt och märkningen registrerad hos Djur-id och/eller Sverak.

Nej, jag tror inte att rått/musfällor fungerar på samma sätt, men jag har å andra sidan inte använt några. När du lånar fällan, be om en ordentlig förklaring på hur du ska använda den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2/12/16, 11:35 AM
#32

Okej! jag ska kolla chip när jag lämnar tillbaka fällan. :) Har köpt massa saker åt kissen nu. Den viktigaste känner jag är halsbandet. "Jag tillhör" För nu kommer kissen tillhöra denna familj. Missen behöver inte ha den på sig, men tänker nog hänga upp den vid en av kissens sängar eller något.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
2/12/16, 11:35 AM
#33

Okej! jag ska kolla chip när jag lämnar tillbaka fällan. :) Har köpt massa saker åt kissen nu. Den viktigaste känner jag är halsbandet. "Jag tillhör" För nu kommer kissen tillhöra denna familj. Missen behöver inte ha den på sig, men tänker nog hänga upp den vid en av kissens sängar eller något.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Pudelbus
2/23/16, 6:36 PM
#34

Hur går det? :)

Annons:
Lena
2/24/16, 11:30 AM
#35

Så bra att du engagerar dig i denna kisse! Håller tummarna att allt går bra vid infångandet och vid flytten. 

När det gäller fälla finns det några olika modeller för katter. Det brukar gå att lösa ut dem både automatiskt och manuellt. Viktigt att hålla koll på fällan när man har riggat den.  Och att det är en fälla avsedd för katt. Är den för liten kan katten bli skadad vid infångandet. 

Här i länken ser du några olika bilder på Kattfällor. De av trä är inte tillåtna längre. Den första bilden är en så kallad Lotin fälla och en av de vanligaste.  Den går att lösa ut manuellt med en spik/stoppnål i ett långt snöre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MissanTissan
2/24/16, 7:10 PM
#36

Det går sisådär, att låna fälla var svårare en jag trott. Men på söndag borde det bli nu. Om inget händer och hon behöver åka. Har börjat volontärarbetat på katthem igen, 3 dagar i veckan så jag kan få lite tips när hen väl kommer :) kissen kommer fortfarande dagligen och äter som hen ska.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
2/24/16, 7:10 PM
#37

Det går sisådär, att låna fälla var svårare en jag trott. Men på söndag borde det bli nu. Om inget händer och hon behöver åka. Har börjat volontärarbetat på katthem igen, 3 dagar i veckan så jag kan få lite tips när hen väl kommer :) kissen kommer fortfarande dagligen och äter som hen ska.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Aaangelica
3/7/16, 11:24 PM
#38

Vet inte hur det har gått för dig? Men jag har en hemlös katt, eller ja föredetta hemlös då han nu bor hos mig :-) Jag såg en katt ute som var full av tovor & massa skit i pälsen (han är korthårig), satt utanför dörrar i hopp om mat men sprang så fort han såg en människa. Så jag bestämde mig för att försöka fånga in den här katten, vilket gick över förväntan. Jag hade som tur var hundgodis i fickan som fick agera lockbete. Jag satte mig på huk & rörde mig inte det minsta, kastade ut en hundgodis mot honom som han tveksamt sprang fram till & åt. Jag gjorde likadant men kastade godisarna kortare sträcka varje gång tills han tillslut var väldigt nära. Då la jag en hög med godis på marken som han började vräka i sig & jag passade på att försiktigt få klappa honom (han gick med på det efter ett bra tag). Han fortsatte äta & sen var jag snabb som tusan & fångade honom med händerna & höll honom nära min famn & in till mig fort så fort som det bara gick. Han fick flytta in på min toa så länge. Anmälde till polisen, kollade märkning hos vet. vilket gav noll, satte upp lappar, efterlyste på facebook & blocket samt hörde runt i samhället. Enligt människorna här (ganska litet samhälle) så har han gått runt här i flera år & tiggt mat men ingen vet vems han är. Han blev avmaskad & slapp all mask han hade. Rakad & duschad, fick mat. Och nu är han en glad innekatt & tacksam till precis allt han erbjuds dagligen. Från att springa & gömma sig så fort han såg mig till att nu komma springandes & ställa sig på bakbenen "bär mig!!" så fort han ser mig & somna i ens famn, så underbar! Så jag tror absolut "din" katt kommer trivas som innekatt (självklart skiljer det sig från individ, men jag tror hen kommer vara tacksam). Och delen med hund råder jag dig att göra som #2 skrev. Jag själv har 3 stora hundar & den metoden fungerade kanon för mig. Lycka till med kissen! :-)

MissanTissan
3/7/16, 11:43 PM
#39

Jag var i kontakt med Hemlösa katter i nöd  via facebook som jag skulle låna fällan av, så vi hade bestämt in en vecka sedan. Dagen innan jag skulle hämta fällan var jag och matade katten, då red grannen förbi (Vi bor ute på landet)

"Jasså den katten!! Det är ju bondens!"

Tog mig lite mer en en vecka att få tag på honom, men tillslut fick jag tag på bonden som var förbaskat otrevlig.
Det var hans "Mästerjägare". Han hade alltså tre katter till..  (Tottalt fyra då, med denna lilla stackare)

Inte nog med det men denna var tydligen den mest sociala..
Har matat den i ett halvår, i början stack den såfort jag ens var 5 meter bor, nu senaste tiden backar den iväg vid 1 meters avstånd..

(Trodde det var en ny katt, men insåg snabbt att det var samma rädda som jag matat under hela tiden jag varit där. Man såg den knappt i början och den brukade äta maten när jag inte var där.)

Jag hörde även hur det såg ut med utfodring och skydd, han svarade snabbt "Jag fyller på maten när den är tom. Katten bor i ladugården."

Inget namn på katten annat en "Mästerjägaren" Sen hade han inte längre tid att prata..

Stackaren. Verkligen.

Tanken är att vara jourhem istället. Har volontärarbetat 3 dagar i veckan hos Norrtäljes katthem, så har erbjudit idag att vara jourhem åt någon skyggis.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
3/8/16, 11:23 AM
#40

Har du kollat om katten är id-märkt? Om inte så kanske den trots allt inte har någon ägare………………..

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
3/8/16, 4:39 PM
#41

Nej, faktiskt inte. Kanska ska ta och göra det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: