Annons:
Etikettsajten
Läst 2332 ggr
Malin0
2016-01-08 18:18

Ny katt, behöver hjälp!!

Hej ! Vi har för 3 dagar sen tagit över en hon katt på cirka 10 månader, vi har två hankatter sedan tidigare (2 och 4år). Problemet är att den nya katten är väldigt skygg för oss människor och kommer endast fram på natten. Hon verkar inte ha ätit eller kissat sen hon kom? Detta kan väll inte vara normalt? Nån som har något tips eller erfarenheter på vad jag kan göra? Har provat ställa fram mat och vatten vid hennes "gömställe" men hon har inte rört det än. :( samma sak gällande lådan. Är hon deprimerad kanske? Eller är de fullt normalt?

Annons:
Uppkatten
2016-01-08 19:08
#1

OK. Låt henne få vara i ett eget rum tillsvidare. Du måste försäkra dig om att hon äter, dricker och kissar och bajsar. Det är inte OK om hon inte ätit/druckit/kissat, det kan t om vara direkt skadligt för henne.

I rummet bör det finnas ett bra gömställe för en stressad katt, t ex en säng som hon kan krypa in under. Häng något för sängen tills vidare så hon känner sig ännu tryggare där under. Ställ kattlådan alldeles intill hennes kryp in. Använd en sand i kattlådan som hon känner igen sedan tidigare, och helst samma sorts kattlåda som hon har haft förut.

Ställ en vattenskål under sängen, men så långt från kattlådan som möjligt.

Ställ även in mat till henne under sängen, men håll det långt från kattlådan men även en bit ifrån vattenskålen.

Ge henne mat som hon är van vid att äta sedan tidigare, och som hon brukar tycka om. I det här läget är det inte läge att byta foder. Mät/väg maten innan du ställer in den till henne och mät/väg senare och se om det har gått åt någon mat (kan förstås vara svårt med blötfoder som torkar… men försök att bilda dig en uppfattning om huruvida hon rört den!). Strö också ut ett litet antal torrfoderprickar på golvet (eller kattgodisar), räkna dem innan du strör ut dem, så är det lätt att kolla senare om hon har ätit något.

OM hon inte äter alls så måste du kontakta veterinär för hjälp!!! En katt bör inte vara utan mat i mer än högst ett dygn, sedan börjar levern ta skada, vilket kan bli allvarligt.

Du måste också kolla i kattlådan - men även på andra ställen - och se om hon kissar. Tänk på att hon kanske föredrar att kissa någon annanstans än i lådan just nu. En katt som inte kissar får inte i sig den vätska som den behöver och behöver då vätskas upp hos veterinären (som då t ex kan lägga en vätskepuckel under kattens hud uppe i nacken). En katt som inte får i sig den vätska den behöver, kan därtill bli lite illamående och får då svårt att komma igång och äta.

Det är väldigt vanligt att det tar flera dagar/ett par veckor innan en katt kommer igång och äter/dricker normalt efter flytt. Men hon måste få i sig någonting, i alla fall små mängder mat!!! Vill hon inte äta den mat som hon vanligtvis gillar så får du chansa och testa olika sorter/godbitar så hon i alla fall äter något. Risken med foderbyte är dock att katten blir dålig i magen.

Just nu måste du tänka "stressreduktion". Har du Feliways doftavgivare för vägguttag i rummet där hon vistas? Annars; köp en sådan över nätet eller på apoteket. Den signalerar till katten att det här är ett tryggt ställe att vara på för katter.

Lämna katten ifred så mkt som möjligt de första dygnen, men ha stenkoll på mat, vatten och kattlåda. Men försök inte klappa, kela, umgås o s v nu de första dagarna utan låt henne landa i lugn och ro. Låtsas som att hon inte finns, om det inte blir nödvändigt att t ex hjälpa henne med stödmatning.

Det är helt normalt och förväntat att hon väljer att utforska sitt nya hem nattetid. Låt henne fortsätta med det.

Se till att hon har gott om bra gömställen i "sitt" rum, och att hon även kan "fly uppåt" t ex upp på en fönsterbräda, upp i en bokhylla, upp i en klösmöbel eller liknande.

Varifrån kommer hon/vad har hon för bakgrund? Berätta mer så försöker vi hjälpa dig med tips och råd!

Men låt henne få ha det riktigt lugnt och tryggt nu de närmaste dagarna. Inga andra katter, absolut inga hundar o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2016-01-08 19:10
#2

Jag tycker också att du ska gå in och läsa i tråden "Skygg katt som gömmer sig", där tror jag att du kan hitta en hel del tips och råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2016-01-08 20:30
#3

Det finns också en tråd inne på Katter i Fokus som heter "En sk vildkatt" där jag tror att du kan hitta en del bra tips och råd. Kolla in den med! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

evastar
2016-01-08 20:33
#4

Hej Malin0, Du har fått nyttiga o kloka råd av Uppkatten. Lycka till och låt oss gärna veta hur det fortlöper. Efter att ha erfarenhet av två hemlösa katter vet jag att det går i små steg och ibland i stora steg, ibland bakåt och ibland, glädjande framåt. Tålamod, kunskap och kärlek är nog nycklarna och allt det verkar du ha i din strävan att ge trygghet i ett gott hem till din(a) katt(er).

Malin0
2016-01-09 10:19
#5

Hej! Tack för alla svar! Stängde in henne igår i vårt sovrum, med mat, vatten och kattlåda. Imorse när jag vaknade hade hon både ätit och kissat . Hon vågade sig till och med upp i sängen och ville bli klappad! :D var jätte mysig. Men så fort jag reste mig upp ur sängen blev hon rädd igen och la sig under Sängen, så jag lät henne vara där. Är på jobbet nu så får se hur hon är när jag kommer hem :). Hur länge ska jag ha henne instängd i eget rum? Blir hon inte ännu mer ovan vid andra katter?

Uppkatten
2016-01-09 20:21
#6

Så skönt att hon har börjat äta och kissa!

Du bör ha henne i ett eget rum tills dess att hon verkar lugn, trygg och avslappnad där inne. Det är bra om hon t ex vågar sova ovanpå sängen, om hon kommer igång och vill leka med er o s v. Hon ska äta, dricka, kissa och bajsa normalt samt tvätta sig. Våga röra sig i rummet. Anledningen till att hon inte ville äta/kissa o s v tidigare var förmodligen för att hon var mycket stressad, vilket är vanligt när små katter får nya hem.

Så småningom - när hon har blivit lugn och trygg och kanske t om lekfull - kan ni successivt ge henne tillgång till fler rum, ett i taget. Skynda långsamt och låt henne få utforska ett rum i taget i lugn och ro. Först när hon är trygg och avslappnad i det nya rummet ger ni henne ett rum till. Se hela tiden till att hon har flera trygga gömställen dit hon kan dra sig tillbaka om världen blir för stor och läskig. Hon ska också ha möjligheter att "fly uppåt" (t ex upp i en klösmöbel eller upp på en fönsterbräda).

Så småningom kan du låta henne och de andra katterna få nosa på varandra genom t ex en nätdörr, men låta dem få vara kvar i olika rum. Därefter kan de få byta rum/filt  med varandra så hon får bli mer van vid deras lukt, och de får bli mer vana vid hennes lukt. Ta det lugnt, det är absolut inte bråttom, och nej - att hon får landa i lugn och ro gör henne inte mer ovan vid andra katter. Däremot så minskar det hennes stress inför allt det här nya. För en liten katt kan två nya kompisar i ett nytt hem vara förenat med rejält med stress.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: