Annons:
Etikettbilder-filmklipp
Läst 4857 ggr
Uppkatten
2016-01-03 16:43

Spännande TV-dokumentär om katter & deras beteende

Har ni sett de spännande programmen "Världens natur: katter" (3 delar)…?

Om inte så finns de på SVTplay  nu ytterligare några dagar till.

Passa på att kolla på dem. Intressant och lärorikt.

http://www.svtplay.se/sok?q=v%C3%A4rldens+natur+katter

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
evastar
2016-01-04 12:44
#1

Mycket intressant programserie!

Jag kommer ihåg att han som körde våra adopterade katter till oss från Sthlms katthem just sade att man inte lagt ned så mycket forskning på att lära sig om katters beteenden. Att man nu vetenskapligt studerar katters stressnivåer, hälsa och liv höjer deras status, tror jag. Att det inte bara blir "en katt klarar sig" ,typ, utan att de behöver omsorg, vilket vi kattägare naturligtvis redan vet! 

Som kuriosa kan jag tillägga att jag såg delar av programmen tillsammans med en mycket uppmärksam liten katt bredvid mig. Hon följde noga med vad som hände på tvskärmen, likt en uppmärksam idealstudent!

burmamys
2016-01-04 14:24
#2

Även mina två satt och tittade med mig, särskilt Saga! 😊 Tycker också det var en bra serie, men skulle önska att de även tittat på innekatters beteende, nu jämförde de förvildade gårdskatter med bykatter med tillgång till lucka, så de kunde gå ut och in som de ville, i ett område med väldigt många ute/innekatter. Och det finns viss forskning på katters beteende. Jag har läst sammanfattningar av rapporter på en portal som heter Messybeast, kompletterat med några andra källor och skrivit fyra artiklar som jag lagt på Burma iFokus. De handlar om kattens evolution och domesticering, naturliga beteende och uppfattning av världen, känsloliv och sociala behov, och intelligens och inlärning. Vore jätteroligt och intressant att få feedback från er som har erfarenhet av skygga katter, eftersom jag bara har erfarenhet av mina väldigt sociala burmakatter. 😊

Upp till toppen
Annons: