Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1422 ggr
Uppkatten
12/30/15, 8:19 PM

Är din katt rökare?

Röker du? Har du funderat över hur det påverkar dina djur? Kanske är det dags för ett nyårslöfte som påverkar både djurens och djurägarnas hälsa positivt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22016840.ab

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Annielle
12/30/15, 8:25 PM
#1

Väldigt bra nyårslöfte! 🙂 Hoppas att det kan göra rökare mer motiverade.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tarotstollan
12/30/15, 8:47 PM
#2

Nej här rökas det inte! Kommer det någon hit som rökar så får de göra det på balkongen.
Tycker att det är hemskt med folk som rökar och har antingen både barn och djur eller det ena av det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

taylor__lambert
12/30/15, 9:09 PM
#3

Nej, slutade röka för två år sedan. rökte aldrig hemma, eller på balkongen, eller när min hund var med ute på promenaderna men jag såg hur det ändå påverkade honom. Rökning ska inte ske på balkongen heller, det är störande för grannar, mina djur mår väldigt dåligt där jag bor pga att det röks så mycket och de "nya förbättrade" fönstren vi har släpper in mycket luft och det går inte att stänga dom ventilerna.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Uppkatten
12/30/15, 10:23 PM
#4

För många år sedan hämtade jag hem en ljuvlig liten kattpojke från en familj där de vuxna var storrökare. Han luktade alldeles fruktansvärt illa av cigarettrök när jag fick hem honom och det tog många dagar innan han började lukta gott och rentvättat och jag kunde börja njuta fullt ut av att ha honom nära intill.

Han fick redan tidigt i livet biljud på andningen, och avlivades vid 15 års ålder p g a andningsrelaterade besvär. Jag tror än i dag att det berodde på att han tillbringade sina första viktiga månader i en familj med storrökare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
12/30/15, 10:25 PM
#5

Bra artikel och bra idé till nyårslöfte för dem som ännu inte slutat röka! 🍸✨ 

"Studien har hittills visat en direkt koppling mellan djur som vistas i rökiga miljöer och hälsobesvär hos djuren så som cancer, cellskador och viktökning.

Katter påverkas i störst utsträckning, även om katten vistas ute.

Det kan ha att göra med att katter tvättar sig själva så ofta, vilket påverkar mängden rök de får in i kroppen när de slickar sig."

Tarotstollan
12/30/15, 10:31 PM
#6

#3. Jag har rökare både över och under mig och de som bor under har både hund och katter, de rökar alltid på balkongen och inget man kan göra åt eftersom det är lagligt.
Jag har personligen väldigt ont av cigarettrök så jag brukar få springa och öppna balkongdörren allt eftersom de är ute och röker eller är inne!
Har däremot inte märkt något på mina katter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
taylor__lambert
12/30/15, 10:38 PM
#7

#6 nja, ja lagligt är det, men anmäler man till hyresvärden (om man bor i hyresrätt) så anses det som ett störnings moment, precis som att man inte ska föra oväsen efter 10 på kvällen. Men man orkar ju inte anmäla hela tiden, varje gång, det enda dom gör åt saken är att skicka ut ett brev om att det stör andra som bor i lägenheterna.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Tarotstollan
12/30/15, 10:47 PM
#8

#7. Bor i bostadsrätt så det hjälper tyvärr inte. Vet att det är många som klagat men får bara till svar att lagen ger dem rätt, har vi ont av röken får vi stänga våra dörrar och fönster.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
12/30/15, 10:52 PM
#9

Det är sorgligt att rökare ska ha någon slags "rätt" att stänga sin egen balkongdörr och sedan dumpa röken i grannarnas lägenheter… Jag begriper faktiskt inte det fenomenet riktigt. Speciellt inte när det är så väldokumenterat att rökning - och även passiv rökning - är skadligt - för alla. Och cigarettrök letar sig in - genom balkongdörrar, fönsterspringor, genom ventilationen o s v… Det kommer man inte ifrån. Varför är rökares skadliga beteende viktigare att "skydda" än övriga boendes rätt till skydd mot rökning???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

taylor__lambert
12/31/15, 1:49 AM
#11

#9 precis. De har gjort ett aktivt val att röka och fortsätta med det. Jag valde att sluta men måste ofrivilligt fortfarande andas in den äckliga röken för att folk inte tar hänsyn till andras hälsa. När jag rökte försökte jag till största mån inte vara nära någon människa eller lägenheter. För att jag visste hur jag mådde innan jag började röka och hur illa det luktade. Det funkade hyfsat ok faktiskt men ibland så kom en människa från ingenstans.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lena
12/31/15, 8:30 PM
#12

Ja detta borde vara högmotiverande för den som röker att börja med lite sundare levnadsvanor. Om inte annat sluta röka inomhus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evastar
12/31/15, 10:55 PM
#13

Så självklart att rökning också påverkar djuren! Säger som någon redan sagt ovan i kommentar, att man hoppas att detta kan bli motiverande för de som röker att kunna sluta. Jag hörde att katter är speciellt utsatta och att teorin var för att de slickar sig och därigenom får i sig mer av partiklarna från rökningen.

Annons:
ElisabethB
1/1/16, 2:02 PM
#14

Ja, det säger sig självt att rökning inte bara påverkar människorna, utan även många husdjur.
För en del kan det vara så svårt att sluta på egen hand att man inte klarar det, då kan man t.ex. vända sig till sin vårdcentral och be om hjälp. På det sättet förbättrar men sina möjligheter att lyckas avsevärt.
Själv lyckades jag sluta röka med hjälp ifrån vårdcentralen, efter att innan jag kontaktade de försökt sluta vid flera tillfällen utan att lyckas.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: