Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1546 ggr
Uppkatten
2015-12-27 10:42

Hemma efter 7 år

För sju år sedan försvann katten Miko. På juldagen i år kom beskedet till hans familj: Miko var hittad och ägarna hade kunnat spåras via chipmärkningen.

Tänk så många fler katter som skulle kunna få komma tillbaka hem om fler av oss id-märkte och registrerade våra katter. Enligt SCB 2012 så är bara cirka 40% av de ägda svenska katterna id-märkta och ännu färre är ägarregistrerade. Varför är man inte mer rädd om sin katt? Varför tänker man inte till redan innan katten springer bort?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22002077.ab

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
ElisabethB
2015-12-27 20:07
#1

Ja, det är tragiskt att en så enkel och billig "försäkring" inte används. De flesta veterinärer har ju dessutom att någon form av ID-märkning ingår i katreringskostnaden. Sen kostar det bara ett frimärke att registrera i Sveraks id-register. Den kostnaden kan man väl ta sig råd med?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2015-12-28 18:04
#2

#1 Det finns många som inte förstår att veterinären visserligen märker katten, men att de själva ska stå för själva registreringen. Jag önskar att veterinärerna är tydligare med den saken och att de kunde tillhandahålla registreringsformuläret.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-12-28 18:15
#3

#2 Väldigt synd. När jag id-märkt har jag alltid fått med en registreringsblankett, antingen till Sverak eller Djur-ID. Därför tog jag för givet att alla veterinärer gör så och det är jättetråkigt om de inte informerar ordentligt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2015-12-28 18:19
#4

Länge sedan jag behövde id-märka själv. De senaste åren har jag köpt katt via katthem och då är det redan fixat. Numera ser även katthemmet till att registrera den nya ägaren hos ID-registret. Kostnaden är inbakad i adoptionsregistret. SVERAKs formulär följer med vid leverans av katten och man informerar noga om att det är smart att ha katten registrerad i båda registren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2015-12-28 20:25
#5

Jag skulle önska att ID-märkning och ägarregistrering gjordes "på köpet" vid kastrering, som en alldeles självklar åtgärd. Cirka 80% av de ägda svenska katterna är kastrerade. Tänk om lika många kunde vara chippade och ägarregistrerade. Det skulle göra en väldig skillnad för många katter och deras ägare över tid. Men även för t ex katthemmen som då kunde lägga mindre tid och resurser på ägda katter som de får in men som de har svårt att hitta ägaren till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: