Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2075 ggr
Uppkatten
2015-12-03 19:36

Låt katten få vara katt!

Att kalla katten för "sin bebis" är en sak, men att hantera katten "som en bebis" är däremot inte tillåtet. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/ammade-katt-far-djurforbud  resp. http://www.expressen.se/kvallsposten/korde-katt-i-barnvagn--forbjuds-att-ha-djur/

Sannolikt har djurägarna någon form av förståndshandikapp eller egen psykisk ohälsa. När djur far illa finns det ofta en djurägare i behov av hjälp och stöd bakom rubrikerna. 

Det är viktigt att samhället markerar att katter ska hanteras väl, och att det inte är OK att t ex "använda djur som bebisar".

Man slås än en gång av hur sårbara djur är. Och hur beroende de är av att vi människor hanterar dem väl… Och att det finns så många olika sätt att "missbruka" djur på…

Man undrar också hur det står till med vården när det gäller människor med psykisk ohälsa…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Kille77a
2015-12-03 19:43
#1

Likadant att spöka ut hundar med diverse kläder….

Calcifer
2015-12-03 19:46
#2

Ja jösses. Nog för att jag kan säga typ "kom till mamsen" till min katt ibland, men det är väl ungefär där gränsen går. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-12-03 19:47
#3

#1 Nja, det beror lite på. Vissa raser behöver kläder antingen för att skydda mot sol eller kyla. Och om hunden behöver ha en tröja på sig, så länge den inte är skadlig, varför skulle ägaren inte få välja en som de tycker är snygg, rolig eller söt? Däremot tycker jag inte man ska klä hundar i onödan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2015-12-03 19:57
#4

Det finns verkligen folk till allt… Bra att någon reagerade, helt sjukt ju. Stackars katter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2015-12-03 20:07
#5

Ja, det är "sjukt". Men det är också viktigt att förstå att det ofta finns sårbara och sjuka människor bakom den här typen av djurskyddsärenden. Människor som behöver stöd och hjälp men som kanske inte alltid får eller har fått det. Människor som kanske i sin tur har svikits av samhället.

Djuren i sin tur är helt beroende av att omgivningen ser, förstår och larmar…

D v s att man Reagerar och Agerar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VästkustFia
2015-12-03 23:52
#6

Håller med TS.

Själv har jag svårt att se på katter och andra husdjur som "bebisar", särskilt när de blivit fullvuxna. Varje art är ju på sitt sätt med sina speciella behov och man vinner knappast på att förmänskliga dem.  Däremot kan jag tänka på och tala om de djur jag känner som mina fyrbenta kompisar🙂.

Annons:
Katthemsmatten
2015-12-04 10:35
#7

Det är mycket ofta det ligger någon form av psykisk ohälsa bakom vanvård av djur. Det är så tragiskt att nedmonteringen av humansjukvården när det handlar om psykisk ohälsa medför att djur far illa. Lika illa är det att många äldre som med tiden blir förvirrade inte får hjälp att se till att de djur de har, och som ofta är deras enda sällskap eftersom det inte finns äldreboenden i den utsträckning som vore önskvärt. Inte förrän någon ser hur illa det står till får djuren hjälp. Ofta är det för sent, men för dem som ändå klarar sig är lidandet över när de överlämnas till djurhem och sedan adopteras ut. För människan däremot, fortsätter misären.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
2015-12-09 10:28
#8

#3 ja dem kan ha täcken eller praktiska tass skydd, men jackor med luva med pälskrage, klänning, skor som liknar Converse osv, det är inte för djurens skull?

Lena
2015-12-09 23:22
#9

Det finns mycket tragik bakom sådana här fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: