Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1690 ggr
Daniel_N
2015-10-26 09:58

Sissi försvunnen i Halmstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min katt Sissi försvann natten till söndagen  från Klackerupsgatan 23 i Halmstad och jag har letat, satt in annons i HP etc. utan resultat. Hon är renodlad innekatt och har aldrig varit ute i ett helt dygn. Hon har svart-sköldpaddetäckning med vitt och beige - mycket svart i pälsen, vit päls på bröst, mage och tassar samt spetsen på svansen och beige päls på kinder samt insprängt i det svarta (se bilderna)

Jag har haft henne sen hon var 10 veckor och hon fyllde 15 i juni men är för sin ålder ovanligt frisk och kry (var hos veterinär förra året som aldrig sett en katt i den åldern med så friska tänder och kropp). Hon är steriliserad, ganska liten och inte överviktig.

Jag letar på kvällar/nätter, på dagtid ligger hon definitivt och gömmer sig någonstans (hon har förmodligen blivit bortjagad från Klackerups-området av alla de utekatter som går runt sina revir) samt att all trafik, människor och fåglar skapar så mycket ljud att det är nästintill omöjligt att lyssna efter jamande. 

Kanske ett rop ut i rymden men om någon i området utanför Klackerup (hon är inte kvar i absoluta närområdet; Kla) har sett henne eller råkar ropa sissi skulle jag vara tacksam. Hon är väldigt snäll och vänlig (men med största sannolikhet rädd och hungrig), är som sagt renodlat innekatt och är extremt saknad. 

Om ni kan kolla era källarutrymmen och/eller garage eller liknande kan de uteslutas.

Områden som hon kan befinna sig i: Östergård, Östra Lyckan, Carl Kuylenstjärnas väg, Maraton, Gustavsfält, Klotet, Nyatorp, ja i princip hela området på båda sidor om Wrangelsleden från Linehed till rondellen vid Enslövsvägen/Växjövägen till Laholmsvägen från Linehed till järnvägsviadukten. 

/Daniel

Annons:
Katthemsmatten
2015-10-26 14:34
#1

Lägg in även på kattpolisen.ifokus. Lappa, lappa och lappa i ett stort område, minst 400 m, från platsen hon försvann. Hoppas du upprättat matställe. Även om säkert andra katter också kommer att äta där så finns det i alla fall en möjlighet att hon hittar maten. Om hon får mat så är risken mindre att hon begär sig längre bort för att få tag i föda.

Sedan kommer jag göra dig besviken. Det tillhör det mest ovanliga att katter som försvunnit ut av misstag jamar till svar om man ropar efter dem. En stressad och rädd katt håller sig dold och i det ingår att vara tyst, helt tyst. Du behöver alltså ficklampa och lysa i buskar och upp i träd för att möjligen få syn på blänket från ögonen.

Håller tummarna från Stockholm  för att du ska hitta henne snart.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2015-10-26 15:33
#2

Kolla på idhund.se om de har något sökekipage i er närhet som ev. kan hjälpa till att söka.

Idhundar är utbildade på att hitta bortsprungna katter och hundar, och ska avbryta i tid så att de inte skrämmer djuret de letar efter. Har sett att de ofta är till stor hjälp i sådana här sammanhang.

När idhunden markerat i vilket område/i vilken buske katten befinner sig så kan det vara bra att ha en sk kattfälla till hands som man kan ladda och ställa ut nära där katten befinner sig. S k kattfällor kan ofta lånas/hyras från t ex ett katthem och laddas med väldoftande mat. De brukar vara ett bra hjälpmedel just när innekatter har kommit ut av misstag. Be om noggranna instruktioner för hur kattfällan ska placeras, användas och övervakas!

Innekatter som kommer ut på det här sättet blir ofta kvar alldeles i husets närhet de första dygnen. De gömmer sig och är helt tysta (för att undgå rovdjur). Som Katthemsmatten skriver så är det extremt viktigt att ställa ut mat nattetid (då fåglarna inte snor maten så dags) samt att man är ute MÅNGA timmar i sträck i skymning-mörker-gryning och väntar in katten (ffa i husets närhet första dygnen). Har man tur kan katten så småningom våga ge sig till känna.

En katt som gömmer sig i ett buskage kan bli mkt liten och näst intill "osynlig" och alltså svår att se även om man VET att katten befinner sig i buskaget.

Erbjud gärna en fri väg tillbaka in om det är möjligt, t ex genom en altandörr som får stå öppen till sent in på kvällen. Men tänk i första hand på er egen säkerhet.

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar + lägg lappar i folks brevlådor (minst 400 meter bortåt i varje riktning).

Efterlys gärna katten på Facebook på sidor som Vi längtar hem, Hittakissen mfl.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2015-11-04 23:07
#3

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: