Annons:
Etikettsajten
Läst 2326 ggr
Zamioculcas
9/27/15, 12:28 PM

Kan dessa katter vara från samma kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter här med fyra hittekatter som enligt bonden, som lämpade av dem på katthemmet, är från samma kull… Men jag är lite skeptisk. Jag har googlat som en tok och nu frågar jag här. Vad tror ni? Är de lika gamla?

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Annons:
monstermash
9/27/15, 12:30 PM
#1

Har du ingen bättre bild där man ser hela båda katterna?

jossan...
9/27/15, 12:36 PM
#2

de kan nog vara det, vi har haft katter från samma kull som var helt olika i storlek (och färg) förstår inte varför de inte skulle kunna vara det?

Gud vad bra jag stavar…

Katthemsmatten
9/28/15, 11:18 AM
#3

Svårt att vara säker med tanke på bilden, men även om det skulle skilja något hekto i vikt mellan katterna är det troligt att de är ur samma kull. Det finns alltid någon unge som får komma sist till spenarna eller som får den spene som producerar minst mjölk. Då blir det storleksskillnad. 

Färgmässigt kan ungar i samma kull vara väldigt olika. Det beror på vilka gener de ärvt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Forest]
10/1/15, 9:32 PM
#4

Våran hittekatt mamma födde en liten minsting som vart även minst, det skiljer mycket även på dom när dom vart vuxna. Jag skulle säga att dessa helt klart kan vara från samma kull

Zamioculcas
10/2/15, 5:48 PM
#5

Tack för svaren! Det lustiga är att den störste killen är den mest tillbakadragna och den som får mat sist om man inte "styr" lite över fördelningen. Han är skyggare än de andra tre och har ett helt annat hårlag fast de är lika i ansiktet, så jag funderade på om det var samma pappa men olika kullar. Tacksam för att ni tog er tid att svara. 😊

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

[Forest]
10/2/15, 8:32 PM
#6

5 kan även vara samma mamma och samma kull men olika pappor 😉

Annons:
Uppkatten
10/3/15, 9:35 AM
#7

Det är inte helt ovanligt att en kattunge i kullen är mer försiktig och tillbakadragen än övriga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zamioculcas
10/3/15, 11:59 AM
#8

#7 Jo, jag vet ju att de kan vara olika i lynnet men det jag tyckte var udda var alltså att han är störst och skyggast och får minst mat. Det var delvis ett svar på #3 som sa att det i en kull alltid finns en mer tillbakadragen som får minst mjölk. Jag menar att det alltså var lite intressant att den här skyggaste grabben alltså inte var den minste utan tvärtom. Olika färg har de, ja. Inte så mycket dessa men deras syrra är tabby. Det har jag inte tänkt så mycket så, det känns ju bara helt vanligt. Däremot har han alltså annorlunda hårlag. Som en betydligt äldre katt, inte kattungefjunig. Tack igen för svar, nu har jag lite input och kan sluta fundera på det. :)

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

jossan...
10/3/15, 2:52 PM
#9

Men det var ju i såna fall den minsta som fick minst mat. Det andra kan ju bara vara för att de är olika till temperamentet?

Gud vad bra jag stavar…

Zamioculcas
10/3/15, 7:30 PM
#10

#9 Ja, det förstår jag. Som sagt var det bara en reflektion över att det är den störste av dem jag idag måste vakta lite på så att han också får mat. Självklart är de olika individer och alla individer är olika i temperament och sätt. Det förstår jag så väl.

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Mr Raja
10/4/15, 12:00 AM
#11

Du skriver att det är fyra men du har satt ut en bild på två så jag antar att alla är samma som ovan och jag ser en röd och en creme,  Det kan tyckas vara två olika färger men det är egentligen röd och utspädd röd. Det kan det bli i samma kull om bägge föräldrarna bär genen för dilution (utspädd färg).

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
10/4/15, 12:05 AM
#12

Vad gäller mönster så syns mönstret på alla röda katter, mer eller mindre. Det kallas för "Agouti" och kan vara lite olika sorters. Tabby som du skriver är den som ser ut som krumelurer, Tigré är den som ser randig ut och Spotted är mer åt prickhållet. Det finns även ett mönster som lägger sig över alla mönster som kallas för Tickad och ett som man säger är "ospecifiserat". Och alla delas de upp i färg/koder.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Zamioculcas
10/4/15, 4:51 PM
#13

#11 Tackar. Jo, de här två är röd och creme. Vi har även en creme som är "tvilling" med denna, och en bruntabby tjej men det var inte att de har olika färg jag funderade på. Tack dock för att du tog dig tid att svara.

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: