Annons:
Etikettkattprat
Läst 1326 ggr
Katthemsmatten
9/24/15, 11:50 AM

Den extrema trubbnosigheten måste få ett slut

Aftonbladet har idag en bra debattartikel som handlar om trubbnosighet som ger djur förkortad livslängd och försämrad livskvalitet. Primärt handlar den här artikeln om en specifik hund, men veterinärens syn på extrem trubbnosighet hos såväl hund som katt framkommer tydligt.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21464002.ab

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Ary
9/28/15, 10:23 AM
#1

Jag har själv haft en perserhane (Romeo) som var trubbnosig med svårt att andas genom nosen och rinnande ögon, perserhonan (Julia)  som inte var lika trubbnosig hade inga sådana problem. Så här på efterhand tänker jag att det var lika bra att jag inte avlade på honom…

Katthemsmatten
9/28/15, 11:13 AM
#2

#1 Det låter som ett mycket klokt beslut. Tråkigt nog verkar det som om trubbnosade hundar och katter ökar i antal och att idealet verkar vara att ju trubbigare (i mina ögon mer missbildade) ju "finare".

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
9/28/15, 12:11 PM
#3

Ja, det är sorgligt när folk tänker mer på utseende och egna preferenser än på djurets hälsa och välbefinnande.

Tänk själv så jobbigt det måste vara att tvingas leva utan att kunna andas ordentligt, och att inte kunna promenera, springa etc som alla andra…

Och det här gör vi människor mot de djur som står oss närmast… (genom vår avel, genom köp av dessa raser etc)???? 

Det är både skrämmande och inhumant. Själv blir jag bara ledsen när jag ser en katt som har nosen uppe mellan ögonen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
9/28/15, 12:32 PM
#4

Det som man får hoppas på är att uppfödaren avlar sundare har man ett djur som har problem med nosen så avlar man öht inte på den.  Det bör även köpare tänka på att man letar efter en uppfödare som tänker på helheten och sätter sundheten före utställningsvinsterna före, självklart ska varje avelsdjur vara bra föredömme för sin ras men själv ser jag inte jätte stora fördelar på alla fina bemärkelser fäderdjuren fått. Jag lägger mer vikt i sundheten och bakomliggande friskhet i leden.

Uppkatten
9/28/15, 2:05 PM
#5

Tyvärr förekommer ju även s k buskavel där man avlar kors o tvärs på sina katter, ibland med förödande effekter när det gäller t ex nosens placering vilket i sin tur alltså påverkar kattens andning och livskvalitet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
9/28/15, 3:47 PM
#6

#5 Det har jag dessvärre sett allt för många gånger. Det gör så ont att se dessa stackars individer med problem att äta, tandproblem, rinnande ögon……. Listan kan bli lång.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: