Annons:
Etikettsajten
Läst 1767 ggr
Mariee
9/1/15, 5:40 PM

Min katt har gått ner 3 hg under augusti

Hej!

Kan det vara värmen som har fått min katt att gå ner så mycket? Jag väger honom den första varje månad och blev förskräckt när han plötsligt gått ner så mycket. Han har inga andra symtom och augusti har ju varit väldigt varm.

Annons:
OberonsMatte
9/1/15, 6:08 PM
#1

Jag tycker att det låter oroväckande mycket och rekommenderar ett blodprov hos veterinären. Finns ju en del sjukdomar som kommer väldigt smygande och inte direkt märks i början annat än som viktnedgång.

Hur gammal är din katt och hur mycket väger han?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
9/1/15, 7:28 PM
#2

Jag håller med #1. Det låter som att det bör kollas upp hos veterinären. Det är en stor viktminskning och sådana ska tas på allvar. Många sjukdomar kan behandlas ifall de hittas i tid. 

Jag har själv aldrig upplevt att svensk sommarvärme påverkat hur katterna ätit.

Har katten vistats ute extra mkt under sommaren? Det brukar kunna få katter att minska i vikt, eftersom de rör på sig mer, men det låter fortfarande som en stor viktminskning. Fungerar vågen som den ska - inget gammalt batteri som behöver bytas ut? Vikten kan också variera lite mellan olika vågar - men jag förutsätter att du har använt en och samma våg när du vägt katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mariee
9/1/15, 8:31 PM
#3

Min katt är 15 år och innekatt. I dag vägde han knappt 4.8 kilo.  För en månad sedan 5.1 kilo. Jag har själv vägt mig direkt efter jag vägde katten och vågen funkar perfekt. Jag har alltid använt samma våg när jag väger honom.

I maj flyttade jag till den lägenheten där jag bor nu och det är första gången jag har en lägenhet med fönster åt enbart ett håll - väster. Under den varma perioden har det varit som att bo i en bakugn med ugnsluckan stängd, eftersom ingen luft har kommit in när vinden kommit från öster.

Mariee
9/1/15, 8:47 PM
#4

Min katt är också helt vettskrämd för veterinärbesök sen han blev illa hanterad hos Evidensia-veterinären här nere i Nyköping.  En djurvårdare tog honom i nackskinnet och drog ut honom ur buren när han redan var livrädd.  Det gjorde att han vid återbesök fick ren panik och kastade sig mot burväggarna efter att jag äntligen kämpat in honom i buren. Han bajsade och kissade  i buren under färden av rädsla och trampdynorna lämnade våta fläckar på behandlingsbordet. Därför är jag väldigt rädd för att åter behöva utsätta honom för någonting så hemskt. Jag har hoppats att det är enbart den extrema värmen som var i lägenheten under augusti som orsakade viktnedgången. Jag ska väga honom i morgon bitti igen,  för han har ätit så bra idag nu när värmeperioden är över.

OberonsMatte
9/1/15, 9:12 PM
#5

#4 Låter inget vidare att djurvårdaren drog ut katten ur buren på det sättet! Prova att lyfta av överdelen av buren nästa gång!

Hoppas att vägningen imorgon ger ett mer positivt resultat och att viktnedgången bara var tillfällig!

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
9/1/15, 9:56 PM
#6

Bedrövligt att det fortfarande finns folk inom djursjukvården som bemöter djur på det sättet. Jag har själv råkat ut för en veterinär som skulle tvinga ut en svårt sjuk katt med andningsbesvär ur transportburen på ett sätt som fick mig att fullständigt sätta i halsen. Kanske kan du vända dig till någon annan mottagning och förbereda katten med t ex Feliway och Zylkene? Viktigt också att t ex lägga en filt över buren för att minska stress och intryck.

Även jag bor i en mindre lägenhet (37 kvm) med alla fönster åt väster. Precis som du skriver så kan det bli väldigt varmt. Jag har därför balkongdörren öppen hela nätterna och drar för persienner och mörkläggningsgardiner dagtid under soliga, varma dagar för att göra tillvaron bra för katterna. Har dock aldrig märkt någon påverkan på katternas aptit av värmen, varken hos de katter jag har nu eller hos de katter jag hade tidigare. Men det utesluter förstås inte att din katt reagerar annorlunda.

Precis som #5 så hoppas jag förstås på en ny vägning med ett mer positivt resultat och att viktnedgången bara var tillfällig. Samtidigt bör man ha med sig i bakhuvudet att sjukdomar ofta börjar dyka upp hos katter i den här åldern. Därför är det jättebra att du väger katten regelbundet. Då har man större möjlighet att hitta en del vanliga kattsjukdomar mer i tid, och får större chans att sätta in behandling. Vid viktnedgång hos (äldre) katt vill veterinären vanligtvis ta ett blodprov för att kolla t ex hur sköldkörtel, lever och njurar mår. Man brukar också vilja utesluta att katten har drabbats av diabetes.

Håller tummarna för att allt blir bra med din katt och att vågen visar på 5,1 kg i morgon! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mariee
9/2/15, 8:04 AM
#7

Tack för era svar. Jag vägde honom nu på morgonen, men vikten är densamma, tyvärr. . .   Jag är så ledsen.  Jag köpte honom i september för två år sedan från Stockholms Katthem och hade hoppats att han skulle må bra i många år. Vid seniorkontrollen för knappt två år sedan var alla proverna bra.  Men jag vet ju att man får räkna med att en gammal katt blir sjuk och får krämpor.

Här finns en Vettris-veterinär också som tur är. Jag får vända mig dit, fast jag fasar för att behöva utsätta honom för veterinärbesök. Bara att kämpa in en vettskrämd katt i transportburen är förfärligt. Det var ett bra råd att lägga en filt över buren. Det har jag aldrig tidigare gjort. Men Feliway har tyvärr ingen effekt på hans skräck. Jag använde det förra gången.

Mariee
9/2/15, 1:55 PM
#8

Jag ringde Vettris nu och fick beskedet att avvakta. Väga honom en gång i veckan och om han fortsätter att gå ner i vikt trots att han äter mycket, eller om han blir slö, då ska jag komma dit med honom och lämna blodprov. Då kan det vara sköldkörteln.  Så nu ska jag vänta med vägningen en vecka och hoppas, hoppas att han inte går ner mer i vikt.

Hon lät så bra och lugnande när jag talade om hur skrämd han blivit vid besöken hos den Evidensia-ägda djurkliniken. De kommer att handskas försiktigt med min kisse. På Facebook läste jag också många positiva recensioner  om den här veterinärpraktiken  från andra kattägda.

Uppkatten
9/2/15, 6:02 PM
#9

Vad bra att du har ett alternativ.

Håll lite koll på om katten dricker och kissar mer än vanligt, samt får sämre aptit. Det skulle kunna indikera t ex att njurarna inte mår så bra.

Om du har testat Feliway utan effekt så skulle du kunna testa Zylkene vid behov nästa gång ni måste iväg till veterinären. Det är ett kosttillskott avsett för katter, som används mot stress. Det är små kapslar som man delar mitt itu, och inuti finns ett pulver som man strör över kattens mat. Även kräsna katter brukar gilla det. Man kan börja ge det kanske någon vecka inför ett planerat veterinärbesök. Många kombinerar det med Feliway. Zylkene kan köpas på en del större apotek men också över nätet.

Håller tummarna för att vikten stabiliseras/ökar igen. ❤️

Mina katter kommer förresten också från Stockholms katthem 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mariee
9/2/15, 8:43 PM
#10

Har aldrig tidigare hört talas om Zylkene, men det låter väldigt intressant. Det skulle jag kunna testa. Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: