Annons:
Etikettsajten
Läst 1678 ggr
eveliten86
2015-08-22 17:24

Tämja kattungar

Jag skrev tidigare om kattfamiljen jag fångat in och är stödhem åt. Kattungarna är nu rätt stora och mamman är märkbart trött på dem (hon är stor om magen så jag tror den nya kullen kommer snart). Kattungarna är troligtvis äldre än 12 veckor, men de är inte handtama än så de är inte riktigt flyttbara ändå. Två av ungarna äter ur min hand och leker gärna med mina fingrar (de har sällan klorna ute då), och om man är snabb kan man klappa dem när de springer förbi i leken. De andra två är mer försiktiga, även om det ibland går att klappa dem i leken. Hur kan jag göra för att få dem mer handtama? Har ni några bra tips?

Annons:
LinaLj
2015-08-22 17:38
#1

Det första är att inte låta dem leka med dina händer. Det bäddar för dåliga vanor längre fram när det inte är så gulligt att ha dem hängande i händerna 😉.

Annars så brukar det bara vara att ta det lugnt i deras närhet, se till att du ofta är där de är utan att de känner sig inträngda. Låt dem söka kontakt och kontakt ska alltid belönas med antingen en klapp eller någon gobit.

Om de är så stora och mamman snart ska ha en ny kull så kan det vara bra att hålla mamman och de stora ungarna avskilda från varandra i alla fall under delar av dagen. Speciellt när nästa kull kommer så att de stora ungarna inte leker allt för våldsamt med småttingarna eller så att mamman inte känner sig tvingad att mota bort de stora.

Uppkatten
2015-08-23 18:50
#2

Jag håller med #1 om att du ska undvika att låta kattungarna leka med dina händer. Det kan vara kul med en kattunge, men inte när det blivit en stor katt på 6,5 kg och den fortfarande vill jaga händer…

Försök vara lite grann "som Magnus Uggla". D v s "Där jag är är det alltid bäst" (roligast, godast godis o s v). Lek mycket med kattungarna. De blygaste kattungarna kan behöva få en egen lekstund när de modigare har lekt sig trötta.

Använd gärna fleecesnören, vippor och annat som du kan använda så att kattungarna kommer nära dig, kanske t o m upp i ditt knä. Är det en blyg kattunge kanske du måste ha t ex en kattunnel mellan dig och kattungen för att den ska våga leka med dig.

Passa på att klappa om kattungen kommer inom klapp-avstånd, men det ska ske lugnt o fint så kattungen inte känner sig jagad av dina händer. Du kan också prova att klappa kattungarna lite fint när de ligger på något riktigt tryggt ställe. Klappa då inte rakt uppifrån. Ibland kan det vara lättare att få klappa med t ex en lekvippa eller med en elementpensel. Spretande fingrar är ngt många skygga katter ogillar - undvik det.

Möts din och kattungens blick så ska du blinka långsamt och titta bort och gäspa. Det signalerar att du är ofarlig.

Att ta upp kattungen i en handduk och "tvångsgosa" med den är ett annat "trix" som jag har skrivit om tidigare, och som många förespråkar. Räkna med en del protester i form av fräsande kattungar - det är helt OK att det blir så. Håll kvar katten mjukt o försiktigt tills du känner att den börjar slappna av lite. Träna ofta och låt det få ta en stund!

Prova att lägga torrfoderprickar allt närmare dig. Kanske vågar de sig fram för att hämta. Kanske vågar de t om stå med en eller flera tassar i ditt knä för att hämta.

Att sitta med när kattungarna får sin mat serverad och att passa på att klappa när de äter är ett annat alternativ. Nu har de väl fri tillgång till foder, antar jag, men kanske får de blötmat ibland, och kanske kan du passa på då…? Först kanske du måste sitta en bit ifrån, men med lite träning brukar det gå att få sitta nära skygga katter när de äter, och att så småningom få klappa dem. Med kattungar brukar man kunna skynda snabbare, och det är viktigt att kattungarna blir tama så snabbt som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

eveliten86
2015-08-24 08:04
#3

Tack för svaren! Konstigt det där med att inte leka med handen. Jag har ändå haft katter i hela mitt liv, varav alla kommit till oss som kattungar, och alla har fått leka med våra händer som små utan att det blivit problem när de blivit äldre. De har liksom fattat att inte ha klorna ute när vi leker, och oftast är det även mjuka tassar från kattungarna här som slår mot våra fingrar. Jag misstror er absolut inte, tycker bara det känns märkligt att jag aldrig märkt av det tidigare. En av kattungarna fick jag kela med i runt en minut i förrgår, men igår var de mer rädda - vi hade dammsugit i rummen brevid deras vilket var allt annat än poppis. Mamman är ofta i eget rum numer, hon väljer själv att gå in där på morgonen och kommer ut på kvällen. Dörren mellan henne och ungarna hålls då stängd. Kattungarna protesterar ljudligt mot detta, men mamman verkar inte bry sig nämnvärt. Jag jobbar vidare!

Upp till toppen
Annons: