Annons:
Etikettkattmat
Läst 2576 ggr
[K Hagström]
8/20/15, 9:39 AM

Foder

Hej alla :) Jag har en fråga till er , hur många använder Applaws torrfoder till kissarna ? Och ni som gör det , har ni märkt att dom blivit dålig i halsen typ hostar , harklar , sväljer mer än förut ? Vad rekommenderar ni för torrfoder om jag behöver prova nåt annat ? Av mina 4 kissar så har Dixie mest problem med halsen (varit till vet och fått Metacam för röd och irriterad hals men kraxar fortfarande varje dag men mindre ) Kobra och Knazen små "hostar" ibland . Bara Lucy som inte har problem . Det är inte kattsanden för den har vi haft samma hela tiden .

Annons:
Uppkatten
8/20/15, 3:21 PM
#1

Jag använder Applaws torrfoder till båda mina katter sedan kanske ett halvår tillbaka. Jag har inte märkt några problem med det fodret. Använder kyckling-varianten. Ingen hosta och inga andra konstigheter. Har tyvärr inget torrfoder att rekommendera dig, eftersom kattmatsindustrin är en riktig djungel, där det är svårt att veta vad som är "bäst". Många rekommenderar dock att man väljer ett proteinrikt foder med lågt innehåll av kolhydrater, eftersom katten till sin natur är en köttätare. Många anser också att blötfoder är bättre än torrfoder, spec. om man väljer ett blötfoder med lågt kolhydratinnehåll, men också för att katten då får i sig ordentligt med vatten, vilket är bra eftersom katter är dåliga på att känna törst. 

Andra gånger får man helt enkelt välja det torrfoder som katten tål eller accepterar att äta… (t ex om man har en katt med ngt hälsoproblem).

Hoppas i alla fall att du hittar något bra alternativ! Berätta gärna hur det går.

Trodde även veterinären att bekymren berodde på fodret? Katter kan ju även bli röda i halsen även av andra orsaker, tänker jag. T ex av virus/bakterier. Har själv behandlat en katt med halsont för flera år sedan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[K Hagström]
8/20/15, 7:23 PM
#2

"1  Ja det är en djungel att hitta ett "bra" foder . Mina kissar får blötmat också men alla tycker inte det är så gott 🙂 Veterinären sa inget om foder , dom trodde att tex ett grässtrå hade fastnat i hennes hals men dom hittade inget . Bara jag som undrar om jag kanske ska prova ett annat foder än Applaws . Alla kissarna är duktiga att dricka vatten också 😃

Uppkatten
8/20/15, 8:27 PM
#3

De tog ingen halsodling på katten? Det minns jag att man gjorde på min katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
8/22/15, 10:24 PM
#4

Ja du, vad ger du för blötfoder? Tänkte om de kanske vill ha något annat… Mina har tidigare hatat blötfoder - särskilt paté, men nu när jag i samråd med veterinär börjat blanda i extra vatten smakar blötmaten tydligen mycket godare.. (Förstår inte varför de tycker det.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[K Hagström]
8/26/15, 1:56 PM
#5

Förlåt att  jag inte har varit in här på ett tag .   #3 Dom tog ingen odling på henne .       #4 Dom får olika blötfoder som Applaws , Mjau , Cosma .

Upp till toppen
Annons: