Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 14991 ggr
marianne s
2015-08-17 16:17

Skygg katt som gömmer sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

vi har precis fått hem en skydd hittekatt som vi ska ta hand om och skulle behöva lite tips om hur man på bästa sätt kan få katten att känna sig trygg.

Igår kväll lät vi katten vara i sin låda som vi forslat henne i så att hon skulle kunna komma ut när hon själv ville. Jag matade henne och hon lät mig klappa och klia henne. Hon tvättade sig och verkade ganska lugn. Vi lät henne vara kvar i lådan och tänkte att hon kanske vågar sig ut under natten för att utforska lägenheten.

När jag kom ut från badrummet stod hon plötsligt i köket. Hon blev rädd när hon fick syn på mig och gömde sig under ugnen. Där stannade hon hela kvällen.

Nästa morgon fick jag mata henne igen och hon vågade sig ut från sitt gömställe (jag  hade ställt en skål med mat i köket men det såg inte ut som om hon ätit så jag sträckte fram en sked med lite mat på som hon åt). Jag lekte lite med henne och hon strök sig mot mig. Sedan gick hon in i sovrummet och ligger nu gömd längst in under sängen. 

Jag går in i rummet då och då och pratar lite med henne men tänker att hon får ta sin tid och att det är mycket nytt för henne nu. Hon är villig att låta sig klappas och kela så jag tror inte direkt hon är traumatiserad, men hon gömmer sig mycket. De tidigare ägarna sa att hon gömde sig hela tiden och att de andra katterna var elaka mot henne.

Finns det något man borde tänka på? saker man kan göra för att hon ska känna sig trygg och våga sig fram?

  • Redigerat 2022-04-14 16:23 av Uppkatten
Annons:
Medaljjägaren
2015-08-17 16:30
#1

Ni ska kanske bara låta den vara ett tag, så att den vänjer sig, liksom :)

YEY, INSIDER!

Uppkatten
2015-08-17 17:48
#2

Hon behöver tid att landa i sitt nya hem. Räkna med att det tar minst ett par veckor - skynda långsamt alltså.

Se till så att hon har ett eller flera bra gömställen, t ex under sängen, i sin kartong o s v. Det är även bra om hon kan "fly uppåt", t ex sitta bakom gardinen i fönstret, eller om hon har en lite högre klösmöbel.

Bor ni i en större lägenhet så kan ni avgränsa den så att hon bara får tillgång till 1-2 rum att röra sig i nu i början.  Först när hon verkar trygg på den ytan så ger ni henne tillgång till fler rum.

Bädda skönt på gömstället. Ställ kattlådan alldeles intill hennes gömställe, så hon inte behöver leta/vara stressad när hon ska på lådan.

Ställ även mat o vatten i gömställets omedelbara närhet (eller under t ex sängen om så behövs).

Mat o vatten ska stå en bit ifrån kattlådan. Det bör även vara en bit mellan matskålen och vattenskålen (de ska inte stå precis bredvid varandra). Men allt ska finnas i hennes närhet.

Se till att ha det mkt lugnt hemma nu den första tiden. Försök arbeta in rutiner ("så här går det till hemma hos oss: först får jag mat, sedan rengör matte kattlådan, sedan leker vi en stund o s v". Det ska vara lika-lika-lika, så långt det är möjligt. Dagen ska bli förutsebar för katten, den ska veta vad som är att vänta.

Köp gärna Feliway och sätt i vägguttaget, det kan köpas över nätet på t ex Apotea, eller på en del apotek. Det signalerar till katten att det här är ett tryggt ställe att vara på.

Sitt mkt inne hos katten men utan att tränga henne. Locka med godis och lek. Vänj henne vid att du bara finns där i hennes närhet, att du pratar med henne, läser högt för henne, ger henne lite torrfoderprickar o s v. Att hon får känna din lukt och höra din röst.

Du ska vara lite "som Magnus Uggla": "där jag är är det alltid bäst" (roligast, godast o s v).

Undvik att "stirra" henne i ögonen. Möts eran blick så blundar du långsamt och vänder bort blicken. Gäspa gärna samtidigt. Det signalerar att du är vänligt inställd. Gå aldrig rakt mot henne. Möts ni så kan du stanna upp, gå åt sidan och på så sätt visa att du inte är ngn jätte som kommer att trampa på henne.

Rör dig gärna lågt i hennes närhet: d v s sitt på golvet, sitt på huk o s v. Tänk på att du blir väldigt stor för en liten katt!

Är det en ung katt så satsa mkt på leken! Lekterapi är fantastiskt för lite skygga o försiktiga yngre katter. Prova om hon gillar tysta leksaker, eller leksaker som låter. Bollar eller vippor o s v.

Se till så att hon får i sig i alla fall NÅGON mat nu under de första dagarna, men räkna med att det kan ta ett par veckor innan hon vågar äta "normalt". Men hon måste äta NÅGOT! Katter är mkt känsliga för svält. Ibland är katter mer benägna att äta om man strör ut t ex torrfoderprickar på golvet. Då ser du också om de försvinner och får på så sätt veta om hon ätit ngt. Ge helst samma mat som hos förra ägaren nu de första veckorna. Man bör undvika snabba foderbyten spec. vid flytt.

Se också till så att det kommer kiss i kattlådan, så du vet att hon får i sig vätska. Hon bör också bajsa inom 2-3 dygn ca.

Räkna med att hon kommer vara aktiv främst nattetid nu i början.

Men lugnt och tålamod och tid och lek och godis är mina tips. Uppdatera gärna om hur det går och dra dig inte för att fråga om det är ngt du funderar över.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-08-17 18:00
#3

Hur gammal är katten och vad har hon för bakgrund?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-17 18:43
#4

Tack för dina kloka tankar och råd!
Jag har ställt hennes låda och mat och drickskålen i sovrummet så att hon kan komma fram ur gömstället under sängen när hon vill. 
Jag märker att hon är lätt att locka till lek. Jag satt med en fjäder och hon smög sig fram från under sängen och ville leka. sedan strök hon sig mot mig och jag fick klappa och klia henne. Jag gav henne lite mat och hon åt direkt ur matskålen den här gången. Jag har även lite kattgräs som står vid sängen som hon nosade nyfiket på. Men nu är hon gömd under sängen igen. Jag tror inte att hon har använt lådan än, jag har försökt leka lite med sanden så att hon ska förstå att hon kan använda den.
Förstår katter själva att de ska gå på lådan eller behöver man träna upp dem?

Jag har skapat en liten plats i bokhyllan bakom ett skynke (provisoriskt uppsatt) och lite utrymme i fönsterbrädet bakom gardinen. 
Vi bor i en tvåa. Men hittills har hon bara varit i köket och sovrummet. Jag försöker vara kreativ och hitta fler gömställen åt henne. 

Kattens bakgrund är lite oklar. Någon ville inte ha katten och lämnade henne hos en familj i Småland. familjen tog hand om henne under sommaren. Där var hon en utekatt, men de hade flera andra katter som inte var snälla mot henne så hon gömde sig mest och höll sig undan. Hon lät sig tydligen inte ens klappas då utan var bara rädd.
Familjen kunde inte ta hand om henne längre och därför tar vi nu hand om henne. De visste inte så mycket om henne, inte ålder eller någonting. Men hon är ganska liten så jag gissar att hon är ung. Men vi tänkte försöka ta henne till veterinären snart så kanske de kan fastställa hennes ålder.

marianne s
2015-08-17 18:47
#5

Just det, jag såg henne dricka några klunkar vatten också, men inte mycket. Hon visar inte så mycket intresse för vatten, bara maten. Ger henne blötfoder så hon får i sig vätska via det i alla fall.

Uppkatten
2015-08-17 21:30
#6

Katter brukar vanligtvis fixa det där med kattlådan själva, förutsatt att du har en bra sand + kattlåda som katten trivs med. För en del katter som levt ute länge/alltid vet jag att man ibland får blanda upp kattsanden med jord under en period för att katten ska vara bekväm med det, men det tror jag inte gäller din katt.  Det är viktigt att du verkligen gräver runt lite i kattlådan så du ser om hon kissat/bajsat, för det är något du måste ha koll på så hon kommer igång med det. Ha med i bakhuvudet att hon också kan välja att kissa någon annan stans än i lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
marianne s
2015-08-18 09:10
#7

Nu har hon gått på lådan! Vi var ute en stund i går kväll och när vi kom hem hade hon rafsat runt i sanden, vi fick gräva och rengöra åt henne.  Hon har börjat röra sig mer i sovrummet nu. Hon har hoppat upp på sängen, stod en stund och tittade ut genom fönstret men verkade sedan blir rädd och försvann blixtsnabbt under sängen igen. 
Hon vågade sig även ut i köket när jag var där, strök sig mot mig några gånger och rusade sedan in i vardagsrummet. Efter att ha undersökt vardagsrummet lite sprang hon tillbaka och gömde sig under sängen igen. 

Vi har skaffat Feliway fast i spray-form. Har sprejat på en filt som vi lagt i sovrummet och på en borste. Hon kom ut och nosade och strök sig mot filten. Sedan nosade hon på borsten och strök sig mot den med. När jag borstade henne med borsten liksom kråmade hon sig och det ryckte till i svansen. Jag tolkade det som att hon njöt, men är osäker på vad det betyder.

Nu i morse hällde jag upp mat åt henne i köket. Hon vågade sig ut och åt ganska mycket. Jag satt på golvet bredvid henne och försökte vara stilla. Hon reagerar så snabbt om han rör sig för hastigt eller om man reser sig upp och jag ville inte störa henne när hon åt. Efter ett tag flyttade jag mig långsamt bakåt och försökte resa mig upp långsamt. Då pilade hon snabbt in och försvann under sängen igen.
Jag hoppas att hon vågar sig ut för att äta resten av maten sedan. 

Tycker det är svårt att veta hur man ska göra. Vi försöker vara mjuka i våra rörelser och inte röra oss för snabbt runt henne, men det  krävs så lite för att hon plötsligt ska vara borta.  Men hon vänjer sig ju fortfarande vid allt och jag tycker att hon utforskar och vågar lite mer för varje dag, så det får väl ta sin tid.

Uppkatten
2015-08-18 17:12
#8

Jag tycker det låter väldigt bra så här långt.

När det gäller Feliway-spray så är det viktigt att du inte sprayar sakerna i kattens närhet, sprayet måste hinna "dunsta" innan katten släpps in i rummet eller innan sakerna du sprayat presenteras för katten. Det innebär att man ska avvakta  minst 15 minuter efter sprayning innan  katten släpps in i rummet, eller innan sakerna som  sprayats presenteras för katten. Det beror på att det finns ett ämne i Feliway som kan stressa katten om det inte får dunsta bort först. En del katter kan reagera starkt på det, på ett negativt sätt (bli oroliga). Väggadaptern tycker jag själv är bättre för då utsöndras en jämn mängd Feliway hela dygnet. Sprayet brukar jag mer använda i transportburen vid resa o s v. Du får prova dig fram  vilket du tycker fungerar bäst.

Precis som du skriver så måste allt få ta sin tid. Se det positiva i att hon är pigg och nyfiken och vill utforska. Det finns katter som ligger under sängen/badkaret i flera veckor i början, och som varken vill leka eller låter sig klappas. Att din katt är försiktig och lite på sin vakt är helt i sin ordning och en sund reaktion tycker jag. Fortsätt bara vara lugn och fin med henne och erbjud godis, mat, rutiner och lek. Blir hon rädd och "flyr undan" så försök att snabbt locka tillbaka henne med något gott eller med någon rolig leksak. Försök få henne att känna sig glad och modig.  Men minst 2 veckor får du räkna med att det tar innan du vet/ser lite bättre vad det är för en liten kattflicka som du fått hem.

Det är helt OK att hon har utrymmet under sängen som sin trygghet just nu. Det har mina katter haft i alla tider, även om de numera bara vistas där om det t ex kommer någon ovanligt läskig besökare.

Se gärna till att det finns i alla fall några gömställen i varje rum som lockar henne att utforska (samtidigt som det finns gömställen där om hon skulle behöva dem).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-19 13:00
#9

Tycker att Feliway som man sprayar funkar ganska bra, men skulle vilja skaffa den typen som man sätter i väggen.

Igår till idag natt jobbade jag jour och var tvungen att lämna lilla Audrey. Min man var hemma med henne under kvällen. När han skulle gå och lägga sig upptäckte han att hon kissat i vår säng.

Jag läste att man kan spruta vatten på katten om den gör något den inte ska. Fungerar det? I så fall måste man ju komma på henne i stunden och jag gissar att ingen var där när hon kissade i sängen igår. Det är konstigt, för hon använder lådan så flitigt. Hur kan det komma sig att hon kissade i sängen?

Idag när jag kom hem satt vid sängen och pratade med henne. Efter en stund kom hon ut. Jag gav henne lite mat och hon åt och strök sig lite mot mig. Det kändes som om hon var lite mer avvaktande än tidigare, undrar om kan ha märkt att jag var borta och det kan ha att göra med det? Läste att katter gillar rutiner. Tyvärr jobbar jag oregelbundna tider, men försöket skapa morgonrutiner de mornar jag är hemma. 

Jag har skapat lite nya gömställen åt henne runtom i lägenheten och får se när hon vågar sig ut på upptäcktsfärd igen.

Uppkatten
2015-08-19 17:44
#10

Jag brukar avråda från att spruta vatten på katten, speciellt när det gäller försiktiga/blyga/skygga katter. Jag tycker inte alls om den metoden. Tvätta allt hon kissar på med ättika, det räcker inte med tvättmedel och vatten. Ättikan tar bort lukten så att HON inte känner lukten längre. Blir lukten kvar i sängkläder etc så ökar risken att hon använder sängen som toalett igen.

Nu är hon alldeles ny hemma, så jag skulle inte göra någon stor affär av det i dagsläget.

Rent allmänt så kan man säga att det är bra med flera kattlådor i lägenheten, så det alltid finns en i närheten. Se också till att kattlådorna är väl rengjorda, en del katter vill inte att det ska finnas kiss eller bajs-högar i lådan. Om du har huv på kattlådan så bör du plocka bort luckan. Ha en mjuk o fin kattsand, helst parfymfri. Har du en kattsand som hon upplever som vass att gå på så ökar risken för felkissning. Själv tycker jag att Evercleans parfymfria kattsand är bra, den gillar mina katter. Ha också ordentligt med kattsand i lådan så hon kan gräva ordentligt. Rengör inte kattlådan med ngt som luktar citron. Det är en lukt som många katter skyr.

Feliway som väggadapter rekommenderas ofta när katter felkissar.

Är katten okastrerad så bör den kastreras inom kort, då kissandet kan ha med revirmarkering att göra. En del katter bajsar också utanför lådan för att markera sitt revir. En del katter använder även sitt kiss för att "dölja" lukter som de inte gillar.

Ibland kan det vara bra att avgränsa kattens utrymme till ett enda rum, och först när den är rumsren där så får den tillgång till större yta. Ta bort mattor o textilier från golvet. Lägg en presenning eller ett duschdrapperi över sängen tills hon vant sig vid att bara kissa på lådan. Ställ en matkopp ovanpå sängen. Den markerar "här äter vi - här kissar vi inte" (katter vill ofta inte äta o kissa på samma ställe".

Ibland kan också sjukdomar hos katten göra att de felkissar, t ex om katten har en urinvägsinfektion.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-19 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Ja, jag vill egentligen inte spruta vatten på henne, känns fel, och speciellt eftersom hon är så rädd ändå. 

Nu har jag strött ut lite godis åt henne över sängen och hon hoppade upp för en stund sen och åt lite, satt en stund och tvättade sig och verkade lugn.
Jag lockade henne med godis och hon vågade gå genom köket ut i vardagsrummet. Hon lekte lite med mattan vi har där och satt en stund och såg sig runt i rummet. Sedan la hon sig ned och slickade pälsen.

När jag tömde lådan hade hon bajsat lite precis utanför lådan. Vet inte om det kan ha råkat hamna där för att hon krafsat runt eller om hon kanske blivit stressad. Jag försöker vara jättenoga med att tömma lådan så ofta jag kan. Funderar även på att skaffa en till låda framöver.

Uppkatten
2015-08-19 21:36
#12

Man brukar rekommendera att man har en kattlåda mer än man har katter. 1 katt = 2 kattlådor, 2 katter = 3 kattlådor o s v. Men sedan är katter lite olika "känsliga" när det gäller hur kattlådan ska se ut (med eller utan huv t ex), var den ska stå, vilken sand man använder, hur ofta lådan behöver göras ren o s v.

När det gäller kattungar/ungkatter som kanske inte är helt rumsrena ännu så kan det vara bra med någon extra låda så att de alltid har en kattlåda nära till hands. Det ska vara lätt för katten att göra rätt.

Att det kommer lite bajs utanför ibland får man nog räkna med. Katten kanske gräver så det skvätter över lite, eller sätter sig för nära kanten. Ibland kan katten vara lite hård i magen så det sitter kvar lite bajs i rumpan när katten hoppar ur kattlådan o s v. Vad man vill undvika är ju däremot att katten medvetet bajsar utanför kattlådan. Gör den det så gör man rent med ättika, så det inte luktar "katt-toalett" (för katten!) där katten har gjort sina behov. Finns doftämnen kvar kan katten vilja fortsätta bajsa/kissa utanför på samma ställe.

Hon ser jättefin ut på dina foton!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

eveliten86
2015-08-21 22:23
#13

Vår lilla kattfamilj kissade i sängen och soffan till en början, även om de fattade grejen med kattlådan direkt. Vi gjorde så att vi tog bort dynorna från soffan (inget mjukt och krafsvänligt kvar) och ställde torrfoderskålen i sängen. Det funkade super! Vi kunde inte ha någon filt eller annat tyg ligga framme åt dem på golvet, då kissade ungarna där, men efter ett tag när det bara varit lådan som lockade så är de numer rumsrena!

Annons:
Uppkatten
2015-08-22 07:05
#14

Min kattflickor var inte heller helt rumsrena de första veckorna här hemma. Det var kökssoffan och textilier som halkat ner på golvet som det blev kissat på 3-4 ggr. Vet inte om det var ena kattflickan eller båda. Den ena såg jag när hon felkissade ett par ggr, båda gångerna var hon lite extra stressad. Jag använde samma tricks som #13 beskriver (d v s bort med dynor o textilier, och så fram med en matskål på kökssoffan, och så närhet till kattlåda förstås), det hela med mkt gott resultat. De har sedan inte felkissat mer och jag har haft dem i 4½ år nu. Men faktorer så som stress, fel kattsand, att katten är okastrerad o s v kan inverka negativt, så det är bra att se över sånt också ifall katten felkissar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-23 09:40
#15

Tack för era tips! 

Att strö godis på ställen där hon skulle kunna tänka sig att kissa har funkat bra för oss. Vi upptäckte att hon kissat i soffan, men efter att ha strött godis där har hon inte gjort samma sak igen.
Igår blev vår katt livrädd för dammsugaren. Hon hade sitt gömställe under sängen som hon haft de senaste dagarna och vi behövde dammsuga i sovrummet. Vi försökte locka ut henne först så att hon inte skulle behöva vara i samma rum som dammsugaren, men hon ville inte komma ut. Till slut var vi tvungna att börja dammsuga i rummet. 
Katten låg tryckt längst in under sängen. Efter ett tag hördes plötsligt ett brak, och vår katt hade kastat sig mot glasdörren i panik. I nästa stund såg jag henne pila förbi mig. Hon rusade ut i vardagsrummet och kastade sig i desperation upp i fönsterbrädan. Våra blommor föll i golvet och porslin gick i krasch. Sedan satt hon och gömde sig bakom gardinen. 
Vi lät henne vara ifred där ett tag. Efter ett tag fick jag klappa henne men hon reagerade inte på min röst utan satt helt stilla.

Senare på kvällen kom hon fram när jag satt utanför hennes gömställe. Då var hon sig lik, strök sig mot mig och ville gosa, 
Men så for min man kom in i rummet (det var han som dammsög i sovrummet) rusade hon livrädd in i sitt gömställe. Jag antar att hon tycker att han är farlig efter dammsugar-incidenten. 

I morse hade hon hittat ett nytt gömställe under soffan i vardagsrummet. Hon vill inte komma ut och äta som hon brukar på mornarna.
Är rädd att hon är traumatiserad och att vi totalt förstört det vi försökt bygga upp med henne, att hon ska känna sig trygg och att vi inte vill henne illa.

Uppkatten
2015-08-23 12:16
#16

Jag skulle nog låta henne vänja sig vid dammsugarens ljud lite på håll till att börja med. D v s stänga in henne i ett rum och dammsuga det andra. D v s låta katten styra vilket rum man kan dammsuga för stunden. Dra också ner persiennerna innan du börjar dammsuga ifall hon försöker kasta sig ut genom fönster (vilket är en stressreaktion).

Sopa sedan upp det värsta skräpet med sopborste och skyffel i rummet som katten är i. Ev. kan du kanske våttorka där lite försiktigt. Du får försöka läsa av hennes reaktioner och hur nära du får komma när du städar.

De flesta katter tycker det är jobbigt med dammsugaren. Mina båda gömmer sig vanligtvis längst in under sängen varje gång jag ska dammsuga, och då får de ha det utrymmet lite ifred. Jag har dessutom tre klädlådor under sängen som de kan gömma sig bakom, så de känner sig extra trygga. Då har de ändå bott här i 4½ år…

Tänk på att Audrey inte har någon aning om vad en dammsugare är och vad den är till för. Dessutom låter den illa och rör på sig. Och luktar. Och länge pågår det. 

Så: se till så att hon har det så lugnt o tryggt som möjligt när ni dammsuger, och låt katten få komma i första hand och städningen i andra. Dammsug ett rum en dag, och nästa rum en annan dag, beroende på vart katten håller hus.

Tids nog kommer hon att vänja sig vid ljudet och att det här med städning är något återkommande som inte innebär någon omedelbar fara för henne. 

Din man får se till att bjuda på mycket mat o gott o leka lite extra med henne nu så han blir mindre "otäck" igen.

Kanske kan det vara bra att låta dammsugaren stå framme då och då framöver - så Audrey har möjlighet att undersöka den närmare när den är tyst och stilla…? 

Det är inte helt lätt att hamna bland människor som gör en massa läskiga saker som man inte alls förstår…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2015-08-23 12:21
#17

När vi fick hem vår skygge hittekatt så dammsög vi inte på två månader🤫 Han var sååå rädd för allting så jag använde sopborsten istället och det gick jättebra.

Sedan fick han vänja sig så sakteliga men efter 2 år gillar han fortfarande inte dammsugaren utan gömmer sig men kommer fram så fort den stängs av.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

marianne s
2015-08-25 10:29
#18

Jag visste inte att dammsugaren var så läskig! men det är klart, eftersom katten inte förstår vad det är.
Nu har vi gjort som du föreslog, Uppkatten, att när vi dammsuger stänger vi dörren till rummet hon är i och dammsuger i de andra rummen. Vi undviker att dammsuga i det rum hon befinner sig i. Sovrummet som just nu är hennes tillhåll får helt enkelt vara lite dammigt, man kan ju alltid dammtorka och borsta.

Skönt att höra att katten ändå kan vänja sig vid ljudet av dammsugaren!

Audrey har blivit lite kräsen vad gäller maten. Förut gav vi henne Icas kattmat i färs som hon åt. Sedan köpte jag Gourmet och nu är det det enda hon vill ha. Har inte riktigt hjärta att ge henne maten hon ändå inte vill ha, så nu ger jag henne Gourmet. Någon som har erfarenhet av det? är det onyttigt eller är det OK?

Jag har nu bokat in en hälsokoll för Audrey och även kastrering framöver. Hoppas att det inte blir för jobbigt för henne. Har ställt fram buren så att hon ska vänja sig vid den.

Uppkatten
2015-08-25 17:08
#19

Många anser att all blötmat är bättre än torrfoder, och att man ska välja både blötfoder och torrfoder med ett lågt kolhydratinnehåll i, eftersom katten är en utpräglad köttätare. En del blötfoder innehåller socker, dock i liten mängd. Om jag har förstått det rätt så är det som ett slags konserveringsmedel. Katter är inte särskilt intresserade av sött i sig.

Mjau och Bozita rekommenderas på många kattsajter, men man får vara försiktig och ge små portioner de första veckorna, eftersom många katter annars blir dåliga i magarna av de blötfodren. Gourmet hade jag en gammal sjuk katt som åt. Det var det enda han ville äta. Hur bra eller dåligt det är har jag ingen uppfattning om (jag minns helt enkelt inte, och för honom fanns inget alternativ).

Kolla även på burken så att det är ett helfoder.  S k kompletteringsfoder kan ges ibland, men på daglig basis behöver katten ett helfoder. Mina egna kräsna katter ger jag Applaws torrfoder och Sheba eller Mjau-blötfoder.

Tyvärr är det svårt att veta vad som är "bäst" eftersom kattmatsindustrin är en riktig djungel… och det finns många som vill tjäna pengar på kattmat och på olika specialfoder… Men kattens normala föda är ju möss och småfåglar så det kan man tänka på när man är ute och handlar kattmat.

Vad bra att du har bokat tid hos veterinären. Har du berättat för mottagningen att det rör sig om en lite skygg och försiktig kattflicka? En del mottagningar har större vana vid sådana katter än andra. Passa på att vaccinera och id-märka henne när ni ändå ska till veterinären. Audrey kommer säkert tycka det är jobbigt, ni får göra vad ni kan för att underlätta för henne. Det är inte roligt när ens katt är stressad och fräser etc, men veterinärbesök måste ändå göras, även om man som matte/husse tycker det känns tufft.

Vad bra att du har ställt fram transportburen redan nu så hon får vänja sig vid den. Montera bort luckan så hon inte fastnar i. Lägg lite torrfoder och godisar där inne så hon upplever den som ngt positivt. Sedan när du ska transportera henne så bäddar du med t ex ett tjockt badlakan i botten (katter vill inte halka runt). Själv brukar jag spraya badlakanet med Feliway en stund innan (i god tid så det hinner dunsta innan katten sätts i buren!). Sedan måste man se till att stänga buren mkt noga så katten inte tar sig ut om den blir rädd. Sätt gärna ett spännband på längden och ett på tvären runt buren som en extra säkerhetsåtgärd. Lägg sedan en fleecefilt eller ngt liknande över buren så det känns tryggt för henne därinne när hon ska ut och åka. Ha gärna ett extra badlakan med i packningen, ifall det hon har i buren blir nedkissat/nedbajsat under färden.

Det ska bli spännande att få veta ungefär hur gammal hon är tycker jag.

Du bör också se till att försäkra henne så snart som möjligt, om det inte redan är gjort. Olycksfallsförsäkringen brukar börja gälla på en gång, men det brukar ta ett par veckor innan sjukförsäkringen börjar gälla. För tyvärr så blir katter sjuka förr eller senare (även innekatter), och veterinärvård är tyvärr väldigt dyrt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-25 23:16
#20

Tack för att du engagerar dig Uppkatten och för alla dina råd! Det känns så fint att kunna skriva här!

Jag tittade på paketet Gourmet Gold som vi har och det står att det är helfoder. Googlade runt lite och vissa säger att det inte är så nyttigt, andra säger att det är allt deras katter vill ha. Svårt att avgöra..

Audrey äter inte längre annan mat vi försöker ge henne. Ställde fram blötfoder från Ica men hon slickade bara på det, åt inget. Så då ställde jag fram Gourmet istället och hon slickade rent tallriken.
Ska undersöka lite andra märken och typer, men jag måste ju ge henne något som hon tycker om och vill äta.

När jag pratade med veterinären sa jag att hon var skygg och de sa att de skulle vara försiktiga med henne.
Är lite nervös för vi har en tid på fredag efter lunch och jag är rädd att hon inte ska komma ut ur sitt gömställe under sängen så att jag kan sätta henne i buren. Hon kommer ofta fram när jag sätter mig och pratar med henne men under dagen brukar hon mest vilja sova. Funderar på om man borde försöka locka fram henne tidig morgon och sätta henne i buren.. men det kan ju inte vara så kul för henne att vara instängd där halva dagen.. Vill bara att det ska bli bra. När hon är längst under sängen är det helt omöjligt att få fram henne om hon inte själv vill.

Annons:
marianne s
2015-08-25 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Igårkväll hoppade Audrey upp i sängen när jag låg där, första gången hon gjort det självmant. Sedan låg hon och gosade, ville bli kliad och la sig i mitt ansikte om jag inte gav henne full uppmärksamhet. Hon blir bara modigare!

marianne s
2015-08-25 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

.

Uppkatten
2015-08-26 07:51
#23

Vad jag förstod så är det en hälsokoll som gäller på fredag efter lunch? Vad tror du om att ge henne t ex bara en liten frukost, och sedan locka fram henne i god tid innan ni ska åka med något väldoftande såsom tonfisk eller räkor…? Om hon gillar att leka så kanske någon spännande leksak kan locka fram henne? T ex laserpekaren, en papperstuss på ett snöre eller liknande (lämna henne aldrig själv med snören bara). Kanske någon ny spännande leksak som hon inte har utforskat tidigare (inte alltför läskig dock)? Precis som du beskriver så vill ju katter gärna sova på dagtid, och då gärna på något tryggt ställe. Det ligger i kattens natur. Försök att inte själv bli stressad (lättare sagt än gjort, jag vet), men ofta fungerar det bäst om man själv är så "lugn och vanlig" som möjligt.

Helst bör man undvika att ha katten i bur i flera timmar. Om jag har förstått det rätt så får man egentligen bara ha katt i bur vid transport och i samband med kattutställning.  Många katter blir stressade i buren, och de kan behöva kissa o bajsa etc. Men att sätta in henne i lite god tid för att komma till veterinären i tid är förstås OK.

Och får du problem med att få in katten i transportburen så ringer du bara till veterinären och berättar det och kommer överens om hur ni ska göra. Är de vana vid lite försiktiga och skygga katter så har de varit med om det förr. Veterinären jag brukar anlita vet precis hur det är att ha sådana katter, så hon är väldigt flexibel när det gäller just den gruppen katter.

Härligt att Audrey kommer upp i sängen och vill gosa! Och det redan nu! Bra jobbat! Underbara bilder!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-26 16:24
#24

Tack för tipsen inför veterinären. Jag pratade med dem idag om att hon är skygg och de sa åt mig att komma in lite tidigare så kan vi få ett rum där Audrey kan få acklimatisera sig lite. 

En annan sak som jag lagt märke till. Audrey har börjat nafsa ganska mycket. I början kunde hon nafsa försiktigt på min hand när vi lekte och då försökte jag snabbt ta dit en leksak eller liknande så att hon kunde nafsa på den istället. Men eftersom hon bara gjorde det under lek tänkte jag att det var ett slags lekfullt nafsande. Men nu har jag märkt att hon nafsar oftare. Hon kan komma fram och kela, jag kliar henne och hon nafsar mig i handen. Hon brukar slicka mig på t.ex armen och sedan nafsa på den, hon slickade mig till och med på kinden och nafsade sedan. Det är absolut inget hårt nafsande, det gör inte ont, men det det känns konstigt att hon gör så. Hon hade precis ätit när hon gjorde det så det kan inte ha att göra med att hon är hungrig. Kan hon vara understimulerad?
Jag leker med henne så ofta jag kan. Hon har en klösbräda men verkar inte intresserad av den fast jag krafsat på den själv flera gånger för att visa henne hur hon kan använda den. Vad kan det betyda att hon nafsar? mår hon inte bra eller är det normalt att de gör så?

Uppkatten
2015-08-26 20:43
#25

Det kan finnas flera orsaker. Kolla om hon nafsar när du rör vid någon speciell kroppsdel på henne. Kanske har hon ont någonstans och markerar när du kommer åt det stället, eller kanske är hon lite "extra rädd" om någon spec. kroppsdel.

Kanske har någon använt sina händer för att leka med henne när hon var yngre så hon tror att det är OK att bita på människor. = "ful ovana".

En del katter uppfattas nafsa för att få uppmärksamhet. Då kan en kattkompis kanske vara en bra åtgärd. Vi människor har svårt att kunna stimulera en katt lika bra som en kattkompis gör.

Försök iaktta henne och se om du kan se ngt tecken på stress när hon är på väg att nafsa (kanske förändras hennes blick, muskelspänning, svanshållningen eller ngt annat), ser du något sådant så skulle jag rekommendera att du avbryter t ex leken/goset redan när hon är på väg att hamna i "nafsandet". Kanske kan du avleda henne, annars skulle jag se till att bli "ointresserad och störttråkig" varje gång som hon är på väg att nafsa. Ev. avbryta all kontakt för stunden och vända ryggen till.

Men skulle jag gissa på något så tror jag att det är någon form av "kärleksbett" som hon utdelar, t ex när hon blir lite för uppjagad. En del katter nafsar mer regelbundet på sin matte/husse när man gosar, en del nafsar ganska hårt dessutom.

Jag tycker du kan nämna det för veterinären.

Undvik att låta Audrey leka med dina händer/fötter.

Och fundera vidare utifrån mina funderingar ovan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-08-28 06:35
#26

Hoppas det går bra för er nu i dag.

När ni kommer tillbaka hem så låt Audrey få lugn och ro i ett lite nedsläckt rum, så hon får möjlighet att "smälta utflykten". Bete dig som om allt är som vanligt, d v s gör ingen "grej" av att ni har varit hos veterinären. Det är bättre att du beter dig som om ni ö h t inte har varit där 🙂. Då kommer hon också att snart bete sig som vanligt igen. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-08-28 15:50
#27

Tack för dina tips och råd!
Nu har jag precis kommit hem från veterinären med Audrey, gud, det var en pärs, jag är alldeles skakig själv.

Ungefär en timme innan vi skulle åka lockade jag fram henne med lite lax. Hon åt och kelade. Sedan lyfte jag upp henne och försökte försiktigt sätta henne i buren. Hon fick panik när hon insåg vad jag skulle göra, sprattlade sig loss och for in under sängen igen. Jag gav inte upp utan satte mig vid sängen igen. Den här gången ställde jag buren ovanpå sängen så att jag skulle slippa bära henne genom rummet. Jag lockade med lax igen och hon kom fram. Jag lyfte upp henne och satte henne i buren.
Hon jamade, det lät som om hon grät, det var så hjärtskärande. Jag la en filt över så att hon skulle få det lite lugnt, satt och pratade med henne och försökte lugna ned henne. Men när det var dags att gå hade hon fortfarande inte slutat jama, och hon kastade sig till och med runt i buren och försökte ta sig ut.
Jag hade tänkt ta tunnelbanan men kände att det inte skulle fungera så jag beställde en taxi.

När vi kom fram till kliniken jamade hon inte utan satt bara hopkrupen i buren och skakade. Veterinären var jättebra med henne, lyfte ut henne och undersökte henne. Audrey fick en vaccinspruta som hon klarade galant. När det var dags för chip-märkning slet hon sig loss vid varje försök så vi bestämde att hon ska få chip-märkning i samband med kastrering när hon ändå är nedsövd. 

Veterinären gissade på att Audrey var äldre än ett år eftersom hennes tänder är färdigutvecklade, hon sa att Audrey kan vara mellan 1-1,5 år. Sedan sa hon också att hon gissade att Audrey har mask, hon har inte blivit avmaskad nämligen, de förra ägarna verkar inte ha gjort det. Så efter en vecka när vaccinet lagt sig ska vi avmaska henne.

Nu är Audrey under sängen igen. Jag släckte ned sovrummet och gjorde det mörkt, som du föreslog, Uppkatten, och lät henne själv komma ut ur buren. Nu ligger hon längst in under sängen och återhämtar sig från chocken. 

Jag är redan nu nervös över kastreringen, hur det ska gå att få in henne i buren igen efter det här, och hur hon kommer må. Men jag antar att allt sånt löser sig.

Annons:
Uppkatten
2015-08-28 17:01
#28

Jag tycker du verkar ha gjort ett jättebra jobb! ❤️ Vad duktig du var som inte gav upp utan hittade en ny strategi. Förstår dock att det kan kännas lite jobbigt eftersom du inte är van vid katter som beter sig så här.

Att få in katter i transportburar kan vara "hur svårt som helst". Det gäller även riktigt tama katter. Min ena katt kan jag bara lyfta in. Den andra katten är en mindre mardröm att få in… (trots att hon gärna ligger o vilar i transportburen här hemma). Det finns katter som panikrusar, katter som ylar så de så när skrämmer slag på grannarna, katter som hellre vill hoppa ut genom fönstret än sitta i en transportbur o s v.

Jag tycker du gjorde helt rätt som valde taxi framför tunnelbanan. Tunnelbanan är säkert OK med en trygg katt, men för en som är ängslig är taxi mycket bättre så där var du väldigt klok tycker jag.

Om hon är svår att lyfta in i transportburen så kan du nästa gång prova att sätta in henne med rumpan först. Ett annat trick är att ställa transportburen på högkant (om du har en vanlig "gammeldags" transportbur), och "sänka ner" henne i den uppifrån. 

Det blir väl förresten jättebra att fixa chippet när hon sover. Det är vanligt att man passar på att chippa i samband med kastreringen. Se till att hon inte smiter för er innan dess bara. Det räcker i vissa fall med en vädringsspringa på bara 3-4 cm för att en katt ska kunna klämma sig ut.

Har hon gått ute kan hon definitivt ha mask. Det finns "Kolla masken test" att köpa på apoteket, om man vill testa om katten har mask innan man väljer att medicinera. Du kan googla och läsa mer om det. Tyvärr ser man dock inte bandmask med hjälp av det testet, och bandmask är rätt vanligt hos katter som gått ute och ätit möss och fåglar. Bandmask brukar man dock kunna se som små "riskorn" i rumpan på katten. Ibland kan man också se olika typer av maskar i kattlådan eller när katten kräks. Så man kan antingen välja att avmaska, eller så gör man ett test och avmaskar bara om det finns indikationer på mask. Det blir allt vanligare att man testar innan man ev. medicinerar eftersom det är onödigt att ge ett läkemedel om katten inte har mask. Tidigare avmaskades det både i tid och i otid…

Låt henne ha det lugnt nu, så hon (och du!) får smälta dagens upplevelse. Tids nog kommer hon att vilja umgås, leka och kela igen, men just nu är lugn och ro det viktigaste (d v s stressreduktion).

Låt transportburen få fortsätta stå framme och gör den till ett mysigt ställe för henne (men se till så att hon inte använder den som toalett). Lägg gärna lite godis därinne åt henne då och då så buren förknippas med något positivt.

Förstår att du är lite nervös inför kastreringen. Men sedan kan allt bara bli bättre för henne ❤️. Då slipper hon fara illa ute, vara oönskad, föda oönskade ungar o s v. Du har valt att göra en jättefin insats för den här kattflickan. 🌺

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

evastar
2015-08-28 19:47
#29

Håller verkligen med om att du gör en viktig insats för dIn fina kattflicka, Audrey. En sådan insats som vi önskar att alla kattter fick, leva trygg liv med omvårdnad och kärlek. Hoppas att ni blir av med masken nu, kan det vara därför hon är så liten, som du skrivit tidigare, dvs att hon inte kunnat tillgodogöra sig näringen från maten? Tack för att du delar med dig i denna tråd, så att vi kan följa med, lära o stötta varandra i detta viktiga arbete för allas våra fina katter, och din fina lilla Audrey! Vilken tur hon hade som kom till ansvarsfulla människor.

marianne s
2015-08-29 09:41
#30

Tack för ert fina stöd! ❤️

Audrey gömde sig under sängen under hela dagen igår men kom fram på kvällen och åt. Nu beter hon sig som vanligt, är lekfull och hoppar upp i sängen med mig. När vi skulle lägga oss igår märkte vi förresten att hon kissat i sängen igen. Men det är inte så konstigt. Det måste varit precis efter att hon kommit hem från veterinären (jag ställde buren på sängen och lät henne gå ut själv), och jag tänker att hon fortfarande var rädd och skakad, hon hade även bajsat i buren. 

Ska vara extra försiktig med öppna fönster och sånt, fram till att hon blivit kastrerad och chip-märkt. 
Angående nafsandet förresten, sa de hos veterinärexamen att det antagligen är för att hon är en hittekatt och varit mycket ute, att det är vanligt då.  
Det är så skönt att se att hon verkar må bra och är sig själv igen!

marianne s
2015-08-29 09:44
#31

Här upptäcker Audrey sin nya leksak 😊

marianne s
2015-08-29 09:45
#32
Uppkatten
2015-08-29 13:10
#33

Påminner bara än en gång om att tvätta nedkissade sängkläder med ättika så att katten inte känner sin egen urinlukt i sängkläderna. Använder man enbart tvättmedel och vatten så lockas katten att fortsätta kissa på samma ställe. Sängen ska vara ett obekvämt ställe att kissa på, så lägg gärna ett duschdraperi eller en vaxduk över så blir det mindre trevligt att kissa där.  Annars låter det bra allting och filmen är jättefin.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-09-02 17:53
#34

Nu har vi skaffat en till kattlåda åt Audrey och hon har inte kissat i sängen eller soffan sen dess, så jag hoppas att det fortsätter så. Vi har en låda i sovrummet där hon mest är (under sängen är fortfarande hennes bästa gömställe) och en i vardagsrummet, dit hon vågar sig på natten. Så fort jag sätter mig ned vid sängen och pratar med henne så kommer hon fram. Och om jag någon gång går in i vardagsrummet sen kväll eller natt kan jag se henne ligga i soffan eller sitta uppe på bordet, hon passar på att utforska när ingen är där. 
Veterinären sa åt mig att hålla ögonen öppna för biverkningar av vaccinet, hon sa att katten kan bli trött eller febrig. Men jag tycker att hon är som vanligt!
Vi har skaffat medicin mot mask också som vi ska ge henne. Det är i tablettform man jag tänkte att man kan krossa och blanda i maten. 
Någon som har erfarenhet av ifall det brukar fungera? är lite orolig att hon ska känna att det smakar annorlunda och inte vilja ha.

Annons:
marianne s
2015-09-03 22:31
#35

Alltså, Gud! Imorse såg jag en mask på Audrey! Hon var i sängen och gosade med mig när jag såg något konstigt vitt på hennes rygg. Det rörde på sig.. Det var en stor, vit mask! Jag har aldrig sett en så stor mask!! Gav henne medecinen Mot mask i Form av krossade tabletter i mat men hon måste känt att det luktade annorlunda och ville inte äta. Någon som har erfarenhet av mask? Snälla hjälp!

Uppkatten
2015-09-04 06:40
#36

Mask är vanligt hos katt som gått ute, ffa spolmask och bandmask. Bandmasken är uppbyggd av segment, och syns ofta som "riskorn" i rumpan på katten sedan ngt enstaka segment följt med avföringen ut. Kommer fler segment i rad ut ser man en lite längre "platt" mask. Spolmask ser mer ut som spagetti och kan komma ut t ex när katten kräks. Googla så hittar du bilder på de olika maskarna och kan avgöra vilken du sett.

Jag har själv inte avmaskat katt på typ 10 år, eftersom jag har haft innekatter som varit maskfria. När jag höll till mkt i stall som yngre avmaskade jag stallkatter regelbundet.

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att få i katter maskmedel i form av tabletter.  Det kräver teknik.

Krossade tabletter i mat har jag inte heller fått att funka särskilt väl. Vet att en del gömmer medicinen i en liten portion tonfisk, andra gömmer medicinen i en klick smör och smetar ut det på kattens tass - då tvättar katten bort det (o får på så sätt i sig medicinen). Men medicin på tassen försöker många katter stryka av sig mot t ex möbler, eller sprätter med tassen så det flyger i väg. Och medicin i tonfisk - ja, där finns förstås risken att katten inte äter allt.

Jag vet inte så mkt om vilka maskmedel som finns i dag. Har läst att det funnits med köttsmak, att det funnits spot on-varianter o s v, men jag har ingen erfarenhet av dessa läkemedel. Går säkert att googla o kolla om dessa finns kvar.

"På min tid" brukade jag välja ngn slags pasta som man kunde spruta i kattens mun och som tog både bandmask, spolmask mm. Vet inte om den finns kvar i dag, eller om det finns något motsvarande.  Pastan tyckte jag fungerade bäst, även om man då får (tvångs-)hålla katten en kort stund.

Hoppas du får fler tips o råd här under dagen. Men att katten har mask är i sig inget konstigt, kattungar kan få spolmask via kattmammans mjölk och både spol- och bandmask får katten i sig via sin föda (när de går ute). Kanske kan du diskutera med apoteket vilken medicin som är lättast att få i katten, eller med din veterinärmottagning?

Och är det helt hopplöst att själv få i henne en nödvändig tablett så kanske veterinären/ngn sköterska där kan hjälpa dig att få i katten medicinen.

Håller tummarna för att du hittar något läkemedel som går lätt att ge henne ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-09-04 06:40
#37

Ps. Du kan säkert också lägga ut samma fråga på Katter i fokus och få en massa tips.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-09-05 22:58
#38

Tack Uppkatten! 🌺

Jag tror att hon har bandmask, ser ut som det när jag googlar.

Har lyckats applicera medicin i tubform nu, i hennes nacke, och hoppas på att den verkar. Antar att man i så fall ser död mask i katt-toan, så jag hoppas på att se det snart!

Katthemsmatten
2015-09-09 15:51
#39

Spot-on, som du har använt är det enklaste sättet att avmaska. Se bara till att inte klappa henne i nacken de första dygnen.

Avmaskning i tablettform verkar smaka ruskigt illa och det är väldigt svårt att få i katten det. Även om man gömmer en nedmald tablett i god mat så kan man inte vara säker på att katten äter upp allt.

Du gör ett fantastiskt arbete med Audrey!

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2015-09-11 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#40

Tack för tips och uppmuntran!! Nu hoppas jag att masken är borta, är inte säker på hur man vet när den är det bara? Har inte sett någon död mask i katt-toan, men har inte heller letat jättenoga (eftersom det är lite obehagligt att behöva se masken). Hur långt tid brukar det ta? brukar medicinen fungera?

Jag ser sådan förändring i Audrey. Hon är nästan inte samma katt som kom till oss för några veckor sedan. Hon ligger i sängen nästan varje morgon när jag vaknar, krafsar ibland på mina fötter för att väcka mig. Hon kommer ut i vardagsrummet och övriga lägenheten ibland även på dagtid, hoppar upp bredvid mig i soffan och balanserar runt på soffkanten. Hon är lekfull, hennes favoritleksak är ett långt snöre/rep som hon jagar.

marianne s
2015-09-23 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hej igen!
Nu skulle jag behöva lite tankar och råd!

Jag har precis kommit hem med Audrey från veterinären. Hon har blivit kastrerad och ID-märkt. Hon har en tratt runt halsen och ska ha det i tio dagar till innan stygnen ska tas bort.
Hon verkar fortfarande trött och påverkad av narkosen. Jag ställde ner buren på sängen och öppnade. Då kom hon ut direkt, röde sig ganska långsamt men verkade ändå stressad och ville därifrån. Hon hade svårt att gå med tratten. Nu har hon hoppat ned och krupit in under sängen.
Veterinären sa att jag ska hålla henne varm och tänkte lägga en filt om henne men det går ju inte när hon ligger längst under sängen.
Jag är orolig för hur hon ska klara sig med tratten  när hon är ensam. Imorgon jobbar både jag och min man länge och det känns inte bra att lämna henne ensam hela dagen med sin nya trapp. 
hur kan man göra? brukar det ske olyckor med tratten? Tänker mig att hon kan fastna med den på något sätt. Borde jag ta ledigt från jobbet och vara hemma med henne?

Annons:
Katthemsmatten
2015-09-23 15:57
#42

Det brukar inte vara så vanskligt med tratten. Du kan ju kolla om det finns ställen där det skulle kunna vara så att hon fastnar och i så fall försöka åtgärda det. De första dygnen brukar de hålla sig i relativ stillhet. Jämför ett kejsarsnitt så förstår du operationens dignitet. Just det där med att försöka hålla dem varma kan vara svårt eftersom deras naturliga reaktion är att gömma sig. Vädra kort och intensivt, låt det inte stå några fönster på glänt som skapar drag. Lägg gärna något mjukt, men inte luddigt, underlag i närheten av platsen hon gömmer sig. Förhoppningsvis lägger hon sig på detta och håller sig därmed varm.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2015-09-23 17:58
#43

Jag vet att del katter kan ha lite svårt att äta och dricka med tratten på. Kolla så att sånt fungerar innan du bestämmer dig för att åka och jobba tycker jag. Ibland kan man behöva byta mat-/vattenkopp  så att det fungerar bättre för katten att äta o dricka.

Har även hört om en del katter som lyckats fastna i med framtassen i tratten, du får försöka kolla lite hur hon beter sig med tratten helt enkelt.

Annars är det som Katthemsmatten säger: undvik drag. Bädda mjukt o varmt där hon väljer att ligga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2015-09-23 21:36
#44

vilken fin tråd med så stora framgångar hoppas allt löser sig med kissa inne nu efter kastreringen. Tratt har vi inte haft på katten alls då jag införskaffat en uppblåsbar krage som funkat bra. Lycka till med kissen jätte söt är hon verkligen

marianne s
2015-09-24 07:51
#45

Tack för era tankar och råd!

Audrey har ätit och druckit (hon drack ganska mycket, mer än hon brukar), jag tror hon var väldigt hungrig efter att ha behövt fasta 12 t innan kastreringen. Hon har lite svårt att äta med tratten så jag får hjälpa henne.
I morse hade tratten nästan lossnat så vi fick sätta dit den igen ordentligt. Sedan skulle vi ge henne smärtstillande som vi fått utskrivet från veterinären. Det är i en liten spruta som man ska spruta in i hennes mun. Men det var helt omöjligt att göra det, hon vägrade öppna munnen och bara vred sig ur greppet. Så till slut blandade vi in smärtstillande i maten istället och hon åt nästan allt. Det enda är ju att det är svårt att veta om hon fått i sig all smärtstillande eller inte. Men jag tror att hon har det. Vill ju inte att hon ska ha ont idag :(
Är lite nervös över att lämna henne ensam men tror det kommer gå bra. Igår kväll var hon nästan sig själv, hon var uppe i sängen med mig och ville leka. 

Veterinären sa att katter brukar bli lugnare med tratten eftersom de "skäms" när de har tratten på. Det verkar inte stämma med Audrey, hon lekte precis som vanligt. Det enda är att hon är mer lättskrämd eftersom hon inte ser så bra med tratten, och hon är lite mer försiktig.
Jag hoppas att det går bra för henne idag!

Uppkatten
2015-09-25 19:05
#46

Hur går det för er?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-09-27 19:18
#47

Det har gått bra hittills och Audrey beter sig precis som vanligt.

Vid ett tillfälle har hon på något sätt fastnad med framtassen i tratten och vi fick hjälpa henne loss. Vid ett annat tillfälle slet hon sig loss ur tratten, det var när jag skulle torka bort lite mat som hamnat på den, jag höll i tratten med händerna och Audrey slank undan och lyckades glida ur tratten.
Hon sprang och gömde sig under sängen och låg där och tvättade pälsen. Efter lite jobb lyckades vi lyfta upp henne och sätta på tratten igen.
Jag ligger i soffan bredvid mig och kurrar som hon brukar, enda skillnaden är att hon inte kan nafsa eller slicka mina händer lika lätt som förut. 
Jag har inte märkt några andra biverkningar av varken smärtstillande eller efter kastreringen. Det verkar inte som om hon har ont.

Uppkatten
2015-09-27 19:45
#48

Vad bra det låter!!! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2015-09-28 11:16
#49

När ni är hemma och har henne under uppsikt kanske hon kan få slippa tratten. Den ska ju bara hindra henne från att försöka slicka såret och själv ta stygnen. Så länge ni ser henne kan ni ju se till att hon inte har en chans till det.

Skönt att det går så bra!

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2015-09-29 08:34
#50

bra förslag! Det är svårt att alltid ha uppsikt bara, eftersom hon gillar att gömma sig, Även om hon är ute mycket mer i hela lägenheten nu, och har hittat en ny plats att ligga i vardagsrummet, så händer det ändå att hon ligger under sängen. Är rädd att hon ska slita upp såret/bita i stygnen när ingen ser. Men ska fundera, det vore verkligen skönt för henne att slippa tratten en stund ibland.
Vi har bokat tid nästa måndag när de ska ta bort stygnen. Så det är knappt en vecka tills hon helt kan bli av med tratten!

Katthemsmatten
2015-09-29 13:56
#51

#50 Du gör ett fantastiskt fint jobb med henne. Hon verkar gå framåt och bli mindre skygg redan. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2015-10-04 19:14
#52
marianne s
2015-10-04 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Tänkte uppdatera lite om hur det går. Imorgon ska Audrey äntligen få bort stygnen och bli av med sin tratt. Efter det hoppas jag att vi inte ska behöva åka till veterinären på länge. Det är häftigt att se hur Audrey har förändrats. Från den rädda lilla katt som gömde sig under sängen och knappt vågade sig ut och äta, till en katt som sitter i vardagsrummet, kommer fram till ytterdörren när vi kommer hem eller ska gå. Jag vet faktiskt inte om Audrey var en riktigt skygg katt från början, för riktigt skygga katter förändras väl inte så snabbt? Hon kanske bara var blyg? Nu följer hon efter mig runt i lägenheten var jag går. Sitter jag i soffan hoppar hon upp bredvid mig, promenerar över tangentbordet till datan om jag inte ger henne full uppmärksamhet. Lägger sig bredvid och spinner eller stryker sig mot mig. Hon gillar att sova med huvudet mot min arm. Så fort jag reser mig upp tittar hon upp. Går jag in i sovrummet dröjer det inte länge förrän hon hoppat upp i sängen med mig. När jag kommer ut från badrummet sitter hon och väntar precis utanför. Är jag inne för länge börjar hon jama tills jag kommer ut. Hon känns lika social och tillgiven som en hund. Hon kommer nästan alltid när jag ropar på henne också. Jag tror ich hoppas att hon håller på att bli en trygg katt som mår bra!

marianne s
2015-10-04 19:30
#54

Förresten. Funderade lite på det här om hon känner sig trygg. Det verkar som om hon gör det. Eller är hon så tillgiven för att hon känner sig otrygg?

Katthemsmatten
2015-10-04 20:35
#55

Jag tror att hon haft ett hem tidigare men blivit förvildad. Då brukar det gå relativt snabbt för katten att minnas att människor inte är farliga. Till skillnad från hundar visar inte katter den typ av tillgivenhet du beskriver för att söka skydd. Hon är tillgiven för att du förtjänar hennes tillgivenhet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
2015-10-05 08:06
#56

Kan ha varit försiktig därför att de situationer hon mött tidigare i livet inte varit särskilt roliga för henne. Minns att du t ex berättade om revirstarka katter där hon bodde tidigare, som inte var snälla mot henne. Ibland är det klokt eller nödvändigt att vara försiktig när man är en liten katt!

Det viktiga för katter är dock här och nu. Där gör vi människor ibland fel med våra hundar och katter, vi tycker så "synd" om djuret för det djuret har varit med om tidigare i livet att vi hämmar djurets rehabilitering och utveckling. Många av oss behöver lära oss att vara "här och nu" för att bäst kunna hjälpa otrygga djur framåt i sin utveckling.

Jag håller helt med Katthemsmatten om att Audrey är tillgiven därför att du förtjänar hennes tillgivenhet. Bra jobbat med andra ord! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2015-10-11 18:54
#57

Tack för era tankar!
Audrey är äntligen av med tratten och verkar väldigt glad över det!
Det gick bra hos veterinären. De sa dock att hon hade en liten klump på stället där stygnen suttit. Troligtvis är det en reaktion på stygnen, sa de, men vi ska hålla koll på klumpen, om den inte försvinner efter ett tag kan det vara något annat. Jag hoppas verkligen inte att det är något!

Audrey känns väldigt bekväm hemma nu. Hon hoppar runt och är aktiv, tvättar sig ofta och vill umgås mycket. Här om dagen hade vi gäster hemma och hon var nyfiken på dem med. Hon drog sig undan om de ville klappa men kom ut i vardagsrummet där vi satt och ville gärna ligga där på en stol och vara med oss. 

Vi har ett litet sele och ett koppel och har pratat om att kanske ta ut henne en dag framöver. Jag är egentligen livrädd för att göra det eftersom jag är så orolig att hon ska springa bort, så jag tvekar lite. OM vi tar ut henne tänkte vi isåfall bara låta henne känna lite på gräset, nosa runt lite på gården bakom vårt hus.

marianne s
2015-10-11 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Audrey ligger i soffan =)

Uppkatten
2015-10-11 20:55
#59

Jag tycker absolut att du ska vänta med att ta ut henne i koppel!

Hon behöver bli tryggare med er och  med sitt nya hem först. Det är också en väldigt dålig årstid för henne att komma lös ute, IFALL oturen skulle vara framme. Att katter kommer lösa vid koppelpromenader är dessvärre väldigt vanligt. Jag har själv varit med om det, och det var inte roligt. Det innebar 3 dygns oavbrutet sökande, dessbättre räckte det med 3 dygn i vårt fall. Men det var panikslagna och sömnlösa dygn ska du veta.

Men det är alltså en väldigt dålig årstid att börja ta ut en katt i koppel. Det blir allt kyligare ute och allt större risk för skador av kylan på katter som kommer lösa…

Gör i stället så att du vänjer henne långsamt vid selen inomhus, och tränar nu under vinterhalvåret på det här med sele och koppel inne. Fungerar det bra och du upplever att du har fått en lugn och harmonisk katt, så kan du sedan överväga på nytt under senare delen av våren om det är dags att prova ute. Chansa inte!!! Särskilt inte om du bor där det är gott om biltrafik.

Katter kan ha ett alldeles utmärkt liv även utan koppelpromenader! (Jag har haft både koppel-katter och rena innekatter och märker ingen större skillnad).

Audrey har varit med om väldigt mycket nu på kort tid: en lång resa, ett nytt hem, kastrering etc. Det är bra att det går framåt, men skynda långsamt 🙂. Tänk på att en trygg katt inne kan bete sig på ett helt annat sätt när den kommer ut.

Att du är livrädd för att prova är förmodligen också för att du känner på dig att det inte alls är dags ännu. Så lägg de funderingarna åt sidan över vintern och njut av att ha henne hos dig i trygghet istället.

Själv köpte jag sele och koppel till min skyggaste katt för fem år sedan… Det är ännu oanvänt och kommer nog att förbli så inser jag nu… 🙂

Jätteskönt att Audrey är av med tratten. Hoppas det löser sig med den lilla "bulan". Hon är verkligen en jättesöt liten katt ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2015-10-12 14:40
#60

Håller med Uppkatten. Det finns ingen anledning att börja ta ut henne så här års. Hon är sannolikt minst lika lycklig som innekatt hos dig. Hon vet hur kämpigt livet där ute är. Enligt min erfarenhet av skyggisar så är de mindre intresserade av att gå ut än katter som är uppfödda inne i tryggheten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2015-10-13 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Det låter vettigt att inte ta ut henne nu när det är så kallt. Sedan får vi de hur vi gör i vår-sommar. Om det är så att en katt kan ha ett bra liv och vara lycklig/få sina behov tillfredstälda som helt o hållet inomhuskatt så vore det egentligen att föredra. Vill verkligen inte riskera att Audrey springer bort. Förresten verkar den lilla "klumpen" ha blivit mindre så hoppas på att den försvinner snart.

Uppkatten
2015-10-13 21:07
#62

Jag växte upp på landet med katter som gick in och ut bäst de ville. När jag själv flyttade hemifrån saknade jag verkligen "att ha katt" men trodde inte att det gick att ha katt i en etta på 37 kvm. Sedan träffade jag många som sa att det faktiskt fungerar, och jag träffade en katt som levde i en likadan lägenhet som min, och jag såg ju att det var en harmonisk och välmående katt. Så när en liten stallkatt-unge en dag behövde ett hem så bestämde jag mig för att ge det en chans. Snart insåg jag att han behövde en lek-kompis, så då var vi plötsligt tre. Vi fick drygt 15 år tillsammans. Det var 2 mkt harmoniska katter, som hade god tillgång till sin balkong, men de fick också koppelpromenader under sommarhalvåret (de ville inte gå ut när det var kallt).

Idag har jag istället 2 f d skyggisar som jag lever med. De är enbart inne + på balkongen, och det fungerar väldigt bra. De är lugna o trygga o harmoniska katter. De har inga beteendestörningar, inget stressbeteende - ingenting som indikerar att de bor för trångt eller saknar utevistelse. Sedan tror jag förstås att de skulle uppskatta om jag bodde större, eller om jag bodde så jag kunde ha en rastgård åt dem eller så de kunde gå ute fritt under trygga former. Visst vore det kul för dem. Men nu är det det här jag kan erbjuda, och jämfört med att gå ute som skyggisar i hemlöshet så är det här mkt mkt bättre för dem.

Sedan får man ju se till att de har en stimulerande innemiljö, med klösmöbler, en bra utkiksplats på fönsterbrädan, kryp-in, gosstunder, lek o s v. Bra om katten kan röra sig på flera nivåer i rummet också, t ex via hyllor på väggarna, så upplever de utrymmet inomhus som större.

Att ha två katter upplever jag också som väldigt bra för dem, den lek etc som de ger varandra har jag som människa svårt att ersätta.

Men det finns alltså mkt man kan göra för att katten ska trivas bra inomhus, och det finns mkt inspiration att hämta här på nätet, t ex på Youtube.

Vad skönt att knölen verkar bli mindre! Håller tummarna!!!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
marianne s
2015-10-31 11:46
#63

Hälsningar från Audrey som leker med täcket! ❤️

Uppkatten
2015-10-31 12:27
#64

Jättesöt ❤️!!! Och så trygg hon ser ut nu!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lol V Stein
2015-11-03 14:49
#65

Åh vad fin hon är!

Katthemsmatten
2015-11-04 12:42
#66

Vilken lycklig liten kisse hon är! Och så enormt lik min egen lilla skyggishona, Chanda. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2015-11-04 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Åh, tack för era fina kommentarer! <3

marianne s
2015-11-10 20:54
#68

Hej igen!

En sak jag funderat lite på. Audrey jamar väldigt mycket. Eller, det hon låter väldigt mycket. Det är olika läten som liknar jamande. När jag ropar på henne ger hon ifrån sig ett litet ljud innan hon kommer, hon jamar så fort hon ser någon av oss, hon jamar när hon ska hoppa upp på bordet.. nästan hela tiden.
Som jag förstått det handlar jamandet om att hon kommunicerar med oss. Men det är svårt att förstå vad hon vill ibland. Är det alltid någon katten vill när den jamar? eller kan den liksom jama lite för sig själv?

Katthemsmatten
2015-11-10 21:05
#69

Mycket handlar om kontakt och hålla litet koll på medlemmarna i sin koloni. Det ljud hon ger ifrån sig när du ropar är ungefär som det svar kattungar ger sin mamma när hon lockar. Hon accepterar dig som del i sin familj och kommunicerar med dig som hon skulle göra med andra katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
marianne s
2016-01-03 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Det var länge sedan jag skrev här, tänkte uppdatera lite om vår lilla Audrey.

Audrey väldigt social, kelig och lekfull. Hon vill ofta vara i samma rum som oss.

Vi ska snart flytta och jag funderar lite på hur vi kan göra flytten så lätt för Audrey som möjligt. Vi kommer flytta till en större lägenhet så förhoppningsvis kommer hon tycka om det, och det kommer ge mer utrymme för katt-träd och liknande. 

Vi har också funderat på att gå ut med Audrey i koppen i vår. Jag vet egentligen inte om det är något hon skulle vilja, de gånger balkongen stått på glänt har hon mest verkat rädd. Men hon sitter mycket i fönstret och tittar ut. Jag vet inte riktigt hur man ska tänka. Audrey var ju en utomhuskatt från början, bodde på en gård, men gömde sig mest och var rädd.  Jag tycker att hon verkar glad och nöjd med innehållet, och jag vet inte om ute-världen är spännande eller om den skulle skrämma henne. 
Vi provade idag att ta på henne hennes sele så att hon skulle få vänja sig lite vid den. Hon fick gå runt inomhus med selen. I början var hon väldigt rädd, gick hukad mot golvet och ville gömma sig. Men det gick ganska snabbt för henne att bli som vanligt. Nu går hon runt i lägenheten med selen på och beter sig som vanligt, även om hon då och då försöker bita i selen. 

Har någon erfarenhet av att ta ut kapp i koppel, hur går det? om man har en katt som från början var väldigt skygg men som nu blivit trygg, finns det en risk att katten blir rädd igen av att få komma ut?

burmamys
2016-01-04 01:03
#71

Jag har följt din tråd och tycker du gör ett jättefint arbete med fina Audrey! 😊 Jag går ut regelbundet med mina två katter, båda säger till när de vill gå ut och det blir ungefär varannan dag, oftare på sommaren, men om det regnar eller blåser vill de inte gå ut. Saga (kastrerad hona) vill gärna gå på långa strövtåg, kollar liksom av sitt "revir", medan Simon (kastrerad hane) är mycket mer försiktig, periodvis vill han bara stå i porten och titta och lukta, annars drar han iväg och tittar och nosar mycket mer intensivt, jag tycker han verkar mer nervös och han kommunicerar mycket med mig och söker bekräftelse. Men vill absolut gå ut! Jag har ingen erfarenhet av skygga katter, men utifrån det jag läst på olika håll verkar det som att många f d skygga katter blir rädda när man tar ut dem. Tänker att om du vill testa så ta det sakta och låt henne styra. Skulle inte ta ut henne i bur utan istället bara öppna dörren och följa med på det hon vill, om hon vill. Om du bär iväg henne så är nog risken större att hon får panik. När jag började gå ut med mina så gjorde jag så - jag vände dem vid sele och öppnade dörren och lät deras nyfikenhet styra. Använde slak lina i början och övergick efter några promenader till flexikoppel, för att kunna kommunicera genom kopplet, så katten känner mina rörelser och jag känner kattens. Numera säger de till när de vill byta riktning genom att ta ögonkontakt och jama. Jag tycker det är jätteroligt att gå ut med mina katter, men var försiktig så Audrey inte blir rädd. Låt henne välja!

Uppkatten
2016-01-04 10:28
#72

Jag har själv aldrig flyttat med (skygg) katt (däremot bott i barack under renovering), men naturligtvis innebär det en hel del stress för katten. Dels att ni börjar flytta runt och köra iväg möbler från den nuvarande lägenheten, och så ny lägenhet med nya lukter, och era möbler som plötsligt dyker upp i en främmande lägenhet, och som kanske inte står - i förhållande till varandra - som de brukar. Allt sånt här reagerar katter på.

Personligen skulle jag låta ett rum där hemma stå orört så länge som möjligt så att något är sig helt likt för katten. Samtidigt skulle jag möblera upp minst ett rum i nya lägenheten så att det är "färdigt" (och kattanpassat!). Det rummet skulle jag sedan flytta över katten till, och låta henne vara i de första dagarna tills ni kommer mer i ordning o s v. Och sedan skulle jag successivt ge henne tillgång till resten av lägenheten.

Jag skulle också sätta in en Feliway doftavgivare för vägguttag både i den nuvarande och i den nya lägenheten innan ni börjar flyttstöket. Det är också viktigt att det finns bra gömställen på båda ställena hela tiden, och gärna möjligheter att fly uppåt (t ex i en klösmöbel).

När jag bodde med mina tidigare kattpojkar i en barack i samband med stamrenovering så var de rätt ordentligt stressade till att börja med. Båda katterna ville t ex första natten sova tätt pressade mot mig (under täcket), vilket de normalt sett aldrig gjorde. Vi bodde i baracken någon månad vill jag minnas, och stressen minskade förstås, men de hann aldrig "landa fullt ut" under den månaden. Så räkna med att det kan ta tid!

Det är viktigt att Audrey hinner landa ordentligt i sitt nya hem innan du ö h t överväger att ta ut henne. Först när hon är helt lugn och trygg och "vanlig" kan du börja fundera i de banorna igen. Katter kan behöva bo in sig många veckor (månader) innan de ser den nya bostaden som just "hemma". Hur lång tid det tar är olika från katt till katt och från situation till situation.

När det gäller skygga katter så kan de reagera annorlunda ute än vad de gör inne. En skyggis som blivit lugn och trygg inne i sin bostad och med sina människor kan bli en ordentligt rädd katt ute, som reagerar på saker o ting som man kanske inte alls har förväntat sig.

Du får fundera kring hur du tror att hon kommer att reagera om det dyker upp främmande människor (som vill klappa), cyklar, bilar, andra katter, lösa hundar o s v. För det gör det. Räkna också med att det kan komma pysande luftballonger, helikoptrar, folk kan skjuta raketer trots att det är mitt i sommaren, det kan dyka upp arga fåglar som vill anfalla för att skydda sina ungar, grävlingar, ja t om leguaner…. (jodå, jag har faktiskt mött allt detta på koppelpromenad med katt…).

Jag vill inte skrämma dig, för det ÄR en fantastisk upplevelse att få vara ute med sin katt varje kväll, större delen av året, men har man en försiktig katt så är det inte självklart att det fungerar bra, och risken är att katten t ex sliter sig.

Det viktiga just nu är hur som helst att ni får en lugn och fin flytt och att Audrey får gott om tid att bo in sig i den nya lägenheten och att hon får bli trygg där.

Har ni balkong på nya lägenheten så är det förstås bra om ni kan näta in den ordentligt med t ex rådjursnät eller svetsnät framöver, så kan hon få vara ute på balkongen när hon börjat bli trygg där hemma. Balkongvistelsen gör ju också så att hon vänjer sig vid de ljud, lukter o s v som finns i just ert område. Och så får hon chans att kolla in gårdens katter, hundar mm. Balkongen är en fantastisk källa till intryck och stimulans, inte minst när det är mörkt ute. Min ena katt tillbringar gärna hela nätterna på balkongen under sommarhalvåret.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2016-01-06 10:27
#73

Det låter bra att låta katten styra när man går ut. Jag gissar att Audrey kommer tycka att det är väldigt läskigt i början, och om hon vill gå in igen så gör vi det. Det kan ju även vara så att hon inte vill ta promenader, det kanske är för skrämmande för henne, det får vi märka. Men då har vi gett henne chansen i alla fall.

Tack för tips om flyttningen! Att näta in balkongen tycker jag låter som en bra idé! Då kan Audrey få känna vinden och höra ljud, men ändå vara i trygghet.

marianne s
2016-01-25 12:50
#74

Jag är på gång att eventuellt byta jobb och funderar lite kring hur det påverkar Audrey. Just nu jobbar min man kontorstider och jag jobbar oregelbundna tider (mycket kvällar), vilket betyder att någon ofta är hemma och det är sällan som Audrey är ensam mer än fem timmar i streck.
Om vi båda övergår till att jobba 9-16-tider betyder ju det att Audrey blir ensam hela den tiden. Jag vet inte om jag övernojar, de flesta jobbar ju vanliga tider.. Hur fungerar det med era katter?
Audrey är så social och jag är orolig att hon ska bli ensam och rastlös. Hon brukar iof kunna roa sig själv, leka med en boll eller liknande, men ändå.

Att skaffa en till katt som kan hålla henne sällskap är ett alternativ antar jag. Men jag tror att Audrey har det ganska bra som det är. Hon har ju en historia av att blivit illa behandlad av andra katter och nu verkar hon så trygg och lugn, jag vill inte att hon ska bli rädd och otrygg igen.  Jag såg även ett program om katter där de menade att katter egentligen trivs bäst själva, men kan lära sig att "acceptera" att leva med en annan katt. Vet inte om det stämmer?
Hur ska man tänka?

Maria
2016-01-25 12:54
#75

#74 Du kan kanske skaffa en kattunge?

Det har vi gjort genom åren och det har varit lyckat för både den äldre och den unge katten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katthemsmatten
2016-01-25 15:23
#76

Att skaffa kattunge är jag inte säker på är helt rätt. Det beror på Audreys temperament. Om hon är väldigt pigg, lekfull och utåtriktad så kan det fungera. Minns inte hur gammal hon anses vara, men av erfarenhet vet jag att katter som passerat 5-6 års ålder i allmänhet tycker att kattungar är för intensiva. Skaffa i så fall hellre en yngre katt, kanske 1-2 år, med samma temperament som Audrey. Och se till att det är en katt som är snäll mot andra katter.

Skaffar du katt på ett katthem bör du kunna få hjälp att välja en katt som fungerar för alla inblandade parter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
burmamys
2016-01-25 16:39
#77

Håller med Katthemsmatten, ju mer lekfull och utåtriktad/ kontaktsökande Audrey är, ju större behov har hon av sällskap, och ju större behållning kommer hon ha av att få sällskap. Mina två burmakatter har väldigt stort utbyte av varandra, de är varandras lekkamrater och trygghet, de leker och tvättar varandra och sover alltid tillsammans. Unnar alla katter att få uppleva detta, men det stämmer att inte alla katter har lika stort behov av att umgås med en annan katt. Fördel om den nya katten är yngre men inte en vild och busig kattunge. Själv skulle jag söka en ungkatt som är minst 6-7 månader, så den här lärt sig vara social/artig, men helst inte äldre än 1,5 år, så den inte är fullvuxen så den inte utmanar Audreys status. Den nya bör inte vara kaxig/dominant utan hellre mild och mjuk, och ha ungefär samma aktivitetsnivå som Audrey, och naturligtvis kastrerad. Om du väljer en hane, tänk på att det tar 1-2 månader efter kastrering innan könshormonerna och viljan att para försvunnit. En del hanar behåller lusten att para ännu längre (min hane är en av dem), och det kan upplevas jobbigt för Audrey. Alltså säkrast att välja en hona. Som Katthemsmatten sa, be dem på katthemmet hjälpa dig att välja en lämplig katt. Varmt lycka till =)

Uppkatten
2016-01-25 18:09
#78

#76 Vill minnas att Audrey bedömdes vara 1-1,5 år i höstas någon gång, så kanske närmare 2 år nu…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marianne s
2016-01-26 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Det stämmer att Audrey är ca 2 år.  Hon är väldigt lekfull och utåtriktad så jag kan tänka mig att en yngre katt skulle kunna fungera bra. Det är något att fundera över i alla fall. Just nu tror jag att Audrey har det bra och är nöjd. Men vi får se hur det blir när vi flyttar och med mitt nya jobb.

Ska fundera vidare. Tack för tips!

marianne s
2016-03-19 08:44
#80

Vi har flyttat och flytten har gått bättre än jag vågade hoppas. Hon verkar trivas bra och rör sig i lägenheten ännu mer än vad hon gjorde förut. Hon har till och med börjat hoppa upp i bokhyllor och i handfat i badrummet. Hennes favoritplats är att sitta eller ligga i fönstren och spana ut efter saker som vi inte kan se. 

Hon verkar inte intresserad av världen "utanför". Om balkongen står öppen tycker hon att det är läskigt. Det verkar som om hon känner sig trygg hemma och inte har någon nyfikenhet av att komma ut i koppel eller liknande. 

En sak vi funderar på är att hon har långa klor. Hon brukar klösa på soffan och på mattor. Vi ska skaffa ett ordentligt katt-träd åt henne också har vi tänkt.
Jag vet inte om vi borde klippa henne själva också? Om man håller i henne sprattlar hon, det känns farligt att försöka klippa, är rädd att vi ska råka skada henne. Kanske kan man ta henne till veterinären och be dem klippa henne?
Hur tänker ni? behöver man klippa klor eller räcker det med att ha klösträd?

Uppkatten
2016-03-19 09:39
#81

Vad roligt att det har gått bra med flytten och att Audrey verkar känna sig trygg och hemma i den nya lägenheten.

Det är inte helt ovanligt att hittekatter inte vill gå ut sedan de väl har fått ett hem. Gissningsvis har de haft det så jobbigt ute att utelivet inte alls lockar dem.

Förmodligen kommer Audrey så småningom att uppskatta i alla fall sin balkong, d v s när värmen kommer tillbaka och det blir många spännande lukter och mycket att titta på från balkongen. Se till att balkongen är ordentligt in-nätad bara. Det räcker med springor på ca 4-5 cm för att en katt ska kunna ta sig ut…

Det här med kloklippning finns det många synpunkter på. Många som har innekatt väljer att klippa klorna för att minska slitaget på möbler, parkettgolv etc, men också för att katten t ex börjar fastna i med klorna i textilier och liknande.

Min veterinär har sagt att jag inte behöver försöka klippa klorna på mina lite skyggare katt-tjejer. Först ställde jag mig tveksam till det rådet. Har alltid klippt klor på mina tidigare katter. Men det har fungerat bra och katterna har inte fått några problem av det. Den skyggaste katten är drygt 5 år nu, och vi har klippt hennes klor 1-2 ggr totalt sett (hos veterinär när hon ändå varit där). Hon har inte särskilt långa klor (jmf med t ex stallkatter), och hon har heller inga problem med sina klor. Den andra jämngamla katten har jag under senaste ca halvåret börjat klippa bakklorna på. Inte heller hon har långa klor, och jag klipper hennes klor enbart som "social träning". Då ligger hon på rygg i mitt knä och gosar och jag klipper 1-2 klor per tillfälle.

Har du en bra (skyggis-)veterinärmottagning så kan du be om hjälp där att få klorna klippta vid behov (eller t ex i samband med vaccinering). Det finns också ett pulver som man kan köpa hem och använda ifall man råkar klippa så att pulpan skadas. Vad du kan göra själv är att försiktigt börja gosa med hennes tassar när ni umgås, och att du tar på hennes tår och klor som ett normalt inslag i ert dagliga gosande. När hon börjar tycka det känns tryggt och OK/mysigt kan du börja med att försiktigt klippa någon klo då och då.

Har du en katt som står upp kan du istället prova att hålla kattens ben på samma sätt som när man kratsar hovarna på en häst. Det tolererar många katter lite bättre än att man krånglar med kattens ben på andra sätt. D v s det underlättar klo-klippningen.

Ett bra klösträd bör du absolut ha till henne, tycker jag. Själv gillar jag klösträden från Kattens No 1, men det finns säkert fler som är bra. Mina katter använder klösträden väldigt mycket! Har 4 klösträd på två katter och de används flitigt. En del hävdar att klösträd inte gör kattens klor kortare, men för mina katter fungerar det hursomhelst bra med klösträd och igen kloklippning.

Din katt har dock levt ute, så det kan vara bra att veterinären kollar på kattens klor vid något tillfälle (om det inte redan är gjort) för att se så att klorna är fina och friska och växer i den riktning de ska.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-03-19 12:06
#82

Jätteglad att flytten gick så bra och att hon rör sig ännu mer (och verkar ännu mer bekväm?) i sitt nya hem!😃 

Jag tror precis som Katthemsmatten att hon kommer bli mer nyfiken på balkongen när det blir varmare. 

Jag tycker du ska hålla utkik efter klösträd som har grova, stabila stammar med minst 11 cm diameter, rymliga liggplatser och kojor (många klösträd har väldigt små sådana som egentligen mest passar för kattungar), och klösträd som har minst en gärna flera riktigt långa stammar så Audrey kan sträcka ut sig i hela sin längd lär hon klöser.

Kattens No 1 är en jättebra serie klösträd, de som har sådana säger att de håller hög kvalitet, är stabila, och ett annat stort plus är att det går även att köpa reservdelar när de blir slitna. 

http://www.kattkompaniet.nu/klostrad/kattens-no-1

Även vägghängda dolomit ska vara jättebra, de finns i tre storlekar.

http://www.kattkompaniet.nu/klostrad/klostrad-i-takhojd/dolomit-pro-vagghangt-klostrad

Själv har jag en Natural heaven IV från Zooplus, det har liggytor och mycket rymlig koja i trä, så det går att ha ute på balkongen vår, sommar och höst. Hade tänkt lackera träytorna för att kunna ha det ute även på vintern, och slippa lägga ett plastskynke över när det regnar, men lyckades inte komma till skott och göra det i somras. 

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_upp_till_180_cm/468501

Slutligen så är det viktigt att klösträdet är centralt placerat där ni är mest i lägenheten, t ex nära soffan, och nära de platser där hon brukar klösa. Mina katter brukade alltid klösa på kortändan av soffan på väg ut från sovrummet varje morgon, så jag skaffade en rejäl klöspåle och ställde där, och nu klöser de på den i alla fall 8 gånger av 10.👍

När det gäller kloklippning så har du fått jättebra råd, vill bara tillägga att det är viktigt att du är lugn och trygg i det när du klipper hennes klor (jättebra att stegvis införa kloklippning i gosandet, och ta en klo i taget). Om du själv känner dig orolig och lite nervös är det bättre att ta henne till veterinären. 

Jätteglad att flytten gått så bra! Tycker du gör ett fint jobb med henne!🙂❤️

marianne s
2016-03-22 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#83

Tack för era tankar och tips! Jag ska titta igenom de olika klösträden! Tack för uppmuntran!❤️
Jag drar mig lite för att ta Audrey till veterinären om jag inte verkligen måste eftersom hon tycker det är så jobbigt. Men jag skulle kunna prova att kela med hennes tassar och sakta vänja henne vid det, se om det kan leda till kloklippning framöver.  Det verkar inte direkt som om hon lider av sina klor, men jag vet iof inte riktigt hur man skulle märka det. 

Jag tror att vi kommer näta in balkongen när det blir varmare. 
Audrey hade sin första upplevelse på balkongen igår. Det snöade och hon var väldigt nyfiken på snöflingorna. Jag öppnade balkongen på glänt och hon gick ut en liten bit och tittade på snöflingorna, sedan slank hon snabbt in igen. Men det är första gången som hon varit nyfiken på  balkongen.
Samma dag när vi skulle gå ut och öppnade ytterdörren stod hon plötsligt där och tittade ut lite nyfiket genom den öppna dörren. Jag tror att hennes nyfikenhet kanske kommer övervinna försiktigheten. Så vi måste nog vara försiktiga så att hon inte smiter ut.

Annons:
marianne s
2016-04-29 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Jag skulle behöva lite hjälp från er!

Audrey har alltid haft samma katt-toalett sedan vi fick henne. Igår stod hon i toaletten och kissade på väggen bakom toaletten. Jag vet inte om hon gjorde det medvetet eller inte, men det såg inte ut som om hon försökte sikta på lådan.
Nu har vi köpt en ny katt-toa med "lock" på, som hon kan gå in i och skvätta och ha sig utan att det hamnar kiss på väggen. Problemet är bara att hon inte verkar vilja använda den. 

Vi förde över all den gamla sanden till den nya lådan, så hon borde känna att hennes lukt finns där. Lådan står på precis samma ställe som den gamla lådan stod på förut. 

Expediten i djuraffären sa att vi skulle föra in henne bakifrån i lådan så att hon skulle förstå att hon kan använda den och hur hon kan ta sig ut och in. Vi försökte göra det men Audrey jamade så sorgset där inifrån och jag stod inte ut, så jag öppnade åt henne och hon rusade ut (meningen var ju att hon själv skulle förstå hur man öppnar). 
Jag har suttit och skvätt lite med sand där inne och hon verkar bli lite intresserad, men hon använder fortfarande inte toaletten utan går på sin gamla som fortfarande står kvar i sovrummet.
Vad ska jag göra? ska jag ta bort den gamla lådan? ska jag vänta tills hon vågar testa den nya?

marianne s
2016-04-29 21:50
#85

Ps, 
det finns en liten dörr/lucka till lådan som är borttagen på bilden. Den fungerar typ som en kattlucka, det är meningen att Audrey ska putta upp luckan för att ta sig in och putta tillbaka den för att ta sig ut. Jag har tagit bort luckan nu för att se om hon vågar använda lådan utan lucka.

Uppkatten
2016-04-29 23:24
#86

Jättebra att du har tagit bort luckan! Många katter gillar inte luckor, dessutom tenderar de att stänga in dålig lukt.

Tyvärr är det så att en del katter ståkissar. Jag har själv en ståkissare (en hona). Och tyvärr håller inte heller den här typen av kattlåda helt tätt, utan det läcker ofta lite i skarven mellan över- och underdelen av lådan. Då kan man ändå behöva skydda t ex golvet under kattlådan.

Det finns speciella kattlådor för katter som ståkissar. Man kan också köpa en djup plastback på t ex IKEA och låta katten hoppa ner i den uppifrån om du förstår hur jag menar. Unga friska katter brukar sällan ha problem med att ta sig ner i en sådan plastback.

Själv nöjer jag mig än så länge med att täcka golvet under kattlådan, men skulle det bli mer ståkisseri här hemma än just nu så skulle jag nog fundera på en djup plastback från IKEA i första hand.

Med en djup plastback så slipper ju Audrey huven också, ifall det är den hon ogillar 🙂. Berätta gärna hur det går! ❤️

Ps. tänk på att plastbacken då ska vara så pass djup att hon verkligen kan stå upp på ca 10 cm kattsand och kissa utan att det skvätter över.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-04-30 12:08
#87

Tycker också det är helt rätt att du tagit bort luckan!👍

Jag har ingen erfarenhet av ståkissande katt, men fick en idé (som kanske är helt galen men ändå). Jag har en HOL möbel från ikea som jag sågat en öppning i och ställt in en låda, och den gillas mycket av alla tre katterna hos mig. Jag använder en smartstore plastback som kattlåda och så har jag ställt locket som sprättskydd ut mot rummet. 

http://burma.ifokus.se/discussions/56a367518e0e740db70003aa-fixa-mobel-for-kattlada?discussions-5

Nu har jag den lilla modellen av möbel och låda, men om du istället skaffar den större möbeln (och en större låda) så skulle du kunna ställa locket i lådan, så det blir ett skvättskydd?🤔 Eller klä möbeln invändigt med plast som du bara häftar fast i hörnen, så hon kan kissa i valfri riktning?😉

Annars kanske en väldigt djup plastback är det bästa, går väl att ställa en pall bredvid om hon verkar tycka den är jobbig att hoppa ner i!🙂

marianne s
2016-05-01 15:37
#88

Vilka bra idéer!
En djup plastback från Ikea får bli alternativet om det verkligen inte verkar fungera. Och den hemgjorda "kojan" som du gjort, Burmamys, ser helt fantastisk ut. Men jag undrar om det skulle vara något för Audrey, jag tror att hon kanske skulle bli rädd för den trånga ingången. Hon kanske vill att det ska vara öppet, jag vet inte..
I alla fall, efter att ha provat utan lucka har vi även tagit bort ytterligare en plastgrej (som man kan se på bilden, den genomskinliga bit som fortfarande sitter kvar), så nu är lådan nästan halvöppen, kan man säga.
Första natten gick inte Audrey på toaletten alls, istället kom hon rusandes när vi öppnade sovrumsdörren på morgonen och använde den gamla toan. 
Men nu i morse såg vi att hon använt den nya, bara för att kissa men det är ändå ett framsteg. Jag tänker att vi ska försöka ge det en chans. Hon kanske kan vänja sig vi den.. funderar på om vi ska ha kvar en gamla lådan som en trygghet för henne eller om vi ska ta bort den och "tvinga" henne att använda den nya. Men än så länge kanske det är bäst att fortsätta som vi gör och vänta och se.

burmamys
2016-05-01 15:48
#89

Tack så mycket!🙂 Tror du gör helt rätt som försöker med små medel och i lugn takt. Skulle också låta henne ha båda lådorna tills hon är helt bekväm med den nya. Visste inte att det gick att ta bort den genomskinliga plasten men tror det bara är positivt för henne, blir mindre instängt så. 

Berätta gärna sedan hur det går med att kela med tassarna, klösträd och balkongvistelse!❤️

Katthemsmatten
2016-05-02 12:38
#90

Jag kan varmt rekommendera plastbackar om ca 45 liter som kattoa. Då gör det inget om katten föredrar att stå när den kissar. Och det går att har riktigt mycket sand i lådan. Har själv 3 katter (6, 10 och 15) och alla gillar den här lösningen. Det är nog bara om katten börjar visa tecken på artros med stela bakben som det inte fungerar. Fördelen med den här öppna lådan är att ingen katt behöver känna sig orolig för att bli "överfallen" när den kliver ut eftersom den har full koll åt alla håll.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
marianne s
2016-05-04 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Nu använder Audrey toaletten! Jag tror hon behövde lite tid, den var väl främmande och läskig i början. Förhoppningsvis skyddar den mot kiss på väggen i alla fall, även om den skulle läcka så skulle det väl droppa på golvet och det kan man ju lösa, typ med någonting under. Får fundera på det. Men just nu fungerar det bra! 

Vi har börjat använda balkongen mer nu när solen är framme och Audrey verkar ha tycka att det är spännande och läskigt på samma gång. Vi har inte skaffat nät än på balkongen så jag låter henne bara gå ut om jag sitter där, och jag följer henne med blicken hela tiden. Har svårt att tänka mig att hon plötsligt skulle kasta sig ut från balkongen men man vet ju inte, om hon skulle bli rädd eller får för sig att jaga en fågel eller så. 

Men än så länge är hon väldigt försiktigt. Hon smyger runt längst kanterna och registrerar vad som finns nedanför. Sedan håller hon sig mest mot väggen, nära balkongdörren. Hon rullar på marken och sitter och lyssnar på alla ljud. Sedan försvinner hon blixtsnabbt in igen, för att våga sig ut igen efter ett tag.

marianne s
2016-05-04 13:44
#92
marianne s
2016-05-04 13:45
#93
burmamys
2016-05-04 14:15
#94

Skönt att hon är så flexibel och snabbt har accepterat den nya lådan! 😘 Underbar bild från balkongen! 😃❤ Dags att näta balkongen då!👍 Även om hon är försiktig nu när allt är nytt så kan hon bli skrämd av något och i värsta fall rusa åt fel håll. Och sedan kanske skaffa ett klösträd eller en hylla så hon kan sitta lite högre upp och njuta av alla dofter och intryck. Mina älskar att sitta på balkongen och kolla på utsikten!

marianne s
2016-05-15 10:06
#95

Vi är nu i full fart att näta in balkongen. Det var en del krångel för vår hyresvärd låter oss inte borra i balkongen ovanför , men vi ska nu binda fast nätet istället så det kommer att bli ett nät i alla fall!
Det känns som att det verkligen är dags. Audrey har blivit mycket mer intresserad av att komma ut, jag tror att hon hör fåglarna och alla ljud och tycker att det känns spännande. 
Vid två tillfällen när vi kommit hem har hon stått och väntat på oss precis vid dörren, slunkit  mellan våra fötter och gått ut, ca två meter. Hon rullar sig lite på marken, verkar inte vilja springa längre bort men det kanske bara är en tidfråga. Så fort vi ropar på henne kommer hon in igen i alla fall. Men det känns läskigt. Är jätteförsiktig nu när jag öppnar dörren. 
Det känns som att Audreys nyfikenhet tar över rädslan. Förhoppningsvis kommer balkongen göra henne nöjd. Och att vi kan ta ut henne i koppel vid något tillfälle. 
Men vi känner inte att vi vill släppa ut henne, även om hon kanske skulle vilja det framöver. Även om vi bor i ett lugnt område med mycket natur så finns en motorväg ganska nära, det finns andra katter.. jag är rädd att Audrey skulle bli bortjagad av någon revirstark katt. Det känns inte alls tryggt. 

Jag hoppas att hon kan vara lycklig och nöjd i hemmet med balkongen som sin lilla oas!

Uppkatten
2016-05-15 16:18
#96

Det kommer nog att bli hur bra som helst för henne med balkongen!!!

Gör några bra sittplatser för henne där ute sedan så att hon kommer upp en bit från marken och kan sitta och spana. Jag brukar också odla en egen gräsplätt till mina katter, på en större plastbricka som jag har på balkongen. Det brukar vara mycket uppskattat!

När det gäller katter som vill slinka ut genom dörren så finns det ett par saker du kan testa. Det ena är ju att ringa på dörren innan du själv kliver in. Det får många katter att dra sig tillbaka in en bit i lägenheten/huset så att man själv lättare kan slinka in.

Ett alternativ är att ha lite kattgodis i handen som du slänger in till henne för att avleda intresset från dörren. Man kan istället använda t ex en laserpekare som man då riktar inåt i lägenheten, så att katten jagar iväg efter laserpricken istället för att vilja slinka ut. Prova dig fram och se vad som passar just dig och din katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-05-15 18:13
#97

Håller med Uppkatten, satsa på att kattifiera balkongen så kommer det bli hennes oas att mysa på! ❤ Själv har jag ett stort klösträd på balkongen (175 cm högt) och hyllor och örter m.m. som inte är giftiga. Kattgräs är en bra idé, jag har istället ampellilja som jag tar fram när någon av katterna säger till. Har själv aldrig oroat mig över att någon ska smita ut genom dörren, de sitter alltid vid dörren och väntar när jag kommer hem och klättrar på mig och särskilt då om jag har en matkasse eller något annat spännande med mig. Men de har ju aldrig levt ute och är extremt tillitsfulla och sociala. Tipset att ha godis i fickan lät riktigt bra, då blir hon samtidigt extra nyfiken på dig och du kan förhoppningsvis leda henne in i lägenheten även om dörren står på vid gavel en stund. När hon väl har lärt sig att du kommer med godis då behöver du inte ha det varje gång heller, katter är ju envisa och tålmodiga så hon kommer nog att hoppas på att du har godis i fickan många gånger innan hon ger upp! 😉

Annons:
Katthemsmatten
2016-05-16 11:55
#98

Bra tips, Uppkatten! Ringa på ska jag ha i åtanke när någon av mina pälsklingar har en period när de försöker smita förbi mina fötter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-05-22 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#99

Jag har börjat ringa på dörren ny och det verkar fungera. Skönt!
Vi har även nätat in balkongen och förhoppningsvis blir ytterdörren mindre intressant nu. 

Vi köpte transparent nät, det stod att det var hållbart och hade fått många bra recensioner. Hittills verkar det fungera jättebra! Audrey vågar vara mycket mer på balkongen sedan nätet kom upp, tror hon känner sig lite tryggare med det. Ibland går hon fram till kanten och tittar ned men vi har aldrig sett henne riva i nätet eller liknande.
Igår kväll låg hon på balkongen i kvällssolen och ville knappt komma in på natten. Tror det här kommer bli perfekt för henne i sommar!
Vi har inte hunnit anpassa balkongen så mycket till henne än.  Men vi kommer att göra det successivt!

Uppkatten
2016-05-22 23:30
#100

Härlig läsning! ❤️Ha lite koll på nätet framöver, kattnät varierar väldigt i kvalitet, och en del blir sköra av väder och ålder. En del nät tål inte heller att katterna klättrar i dem, så därför bör man se över nätet regelbundet så det inte blir smithål etc.

Jag tror att hon kommer att älska sin balkong!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-05-23 12:07
#101

Åh vad härligt!❤ Ja det märks att balkongen redan är väldigt spännande! Och jag tror det är allra bäst om ni kattifierar lite i taget, så hon hela tiden får uppleva något nytt och extra roligt på balkongen! 👍

Katthemsmatten
2016-05-23 16:04
#102

Vad härligt för henne! Till att börja med räcker det långt att bara få sitta och titta och känna olika dofter. Hon kan ju ligga på stolarna och sitta på bordet om hon vill. Vartefter kan ni hitta andra ligg- och sittplatser men det är ingenting som är brådskande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-06-15 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#103

En liten uppdatering om Audrey!

Hon älskar balkongen. Vi brukar öppna balkongdörren så fort vi kommer hem från jobbet och Audrey tycker om att sitta där och spana på kvällarna eller ligga och njuta i solen. Jag är så glad över att vi investerade i ett kattnät, nu kan det här vara Audreys egna lilla paradis. Vi har även satt dit en liten klätter/klöspelare. Hon har inte rört den än utan bara nosat misstänksamt, men det var samma när vi skaffade klätterträd inne i lägenheten, det tog ett tag. Men nu använder hon den ofta.

Det är så att vi väntar barn! Jag funderar lite på hur det blir för Audrey. Det känns inte som om det borde bli några större problem. Möjligtvis att Audrey blir lite misstänksam i början. Samtidigt minns jag att jag såg en dokumentär om en katt som började vantrivas hemma när en bebis kom till familjen. Och det är klart att det blir annorlunda. Bebis-skrik, framför allt. 
Jag funderar på hur man kan förbereda på bästa sätt. Läste om någon som hade en filt med på sjukhuset som man svepte in barnet i, och sedan tog hem katten så att den fick vänja sig vid doften. Finns det andra saker man kan göra också?

Uppkatten
2016-06-15 23:29
#104

Grattis!!! Vad roligt och spännande för er! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av bebisar och katter ihop, men spontant tänker jag att det är viktigt att det finns någonstans där katten kan gå undan för bebisskriken, och där katten så småningom kan gå undan för den ålande och krypande bebisen som är ute på upptäcktsfärd. Kanske har ni typ en klädkammare där man kan ordna så att katten kan ta sig in och gärna uppåt på någon hylla där inget litet barn kommer åt? Du får börja klura ut sådana ställen, hyllor på väggarna, höga klösmöbler, kojor som bebisen inte kommer åt, balkongen kan ju vara ett bra alternativ stundtals o s v. Sedan är det nog väldigt olika hur katter reagerar på bebisar. Finns många söta klipp på Youtube om katter som sover hos bebisar mm. Själv sov jag regelbundet middag med en svanslös grannkatt i barnvagnen när jag var i ett-års åldern. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2016-06-16 11:44
#105

Vad roligt att hon uppskattar balkongen! Betr. barn och katter så har jag inte haft någon erfarenhet av att det inte skulle fungera bra. Glöm inte bort att ge Audrey den uppmärksamhet hon är van vid. Det brukar inte vara så svårt eftersom nyfödda sover mycket, även om de inte har några regelbundna vanor.

När babyn blir mer mobil är den mycket långsammare än katten. Så snart barnet börjar gå måste man vara riktigt uppmärksam så att det inte kommer åt att rycka i svans/öron/päls. Katter brukar förstå att hålla sig utom räckhåll. Lek med katten nära barnet och lär barnet från mycket späd ålder att katten inte är en leksak. Det brukar ge sig och både barn och katt kommer få nöje av varandra. Barn har ju kul leksaker som man kan smälla med tassen på.

Grattis!

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-06-17 10:14
#106

Tack!! Det känns fantastiskt och spännande!❤️
Bra tankar! Vi har också tänkt på att det är viktigt att vi inte "glömmer bort" Audrey utan att vi såklart fortsätter att ge hennes uppmärksamhet som vi gör nu. Tänker också att bebisen inte kommer kräva exakt varje minut, och  om jag sitter med bebisen sovandes i famnen kan jag ju prata med Audrey och kela med henne.
Får fundera på olika platser Audrey kan dra sig undan till. Balkongen är ju en plats.. sedan har vi en klädkammare som för tillfället är ganska rörig, men som vi kan ordna upp så att Audrey alltid kan slinka in där. 
Sedan är det såklart jätteviktigt att barnet inte får rycka i svansen osv när den blir äldre.  Barnet kommer i oktober, så vi har gott om tid att förbereda.

Katthemsmatten
2016-06-17 14:47
#107

Det kommer gå jättebra. Vi bodde i en minimal tvårummare när sonen föddes. Katten gick till den plats babyn inte var om han behövde litet plats för sig själv. Märkvärdigare än så behöver det inte vara.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
2016-06-18 12:25
#108

Vilka roliga nyheter, grattis! 😃

Jag har inte själv barn men har förstått från andra att det blir mycket nytt för katten. Några saker som ofta kommer upp som lyckade åtgärder är att redan innan barnet kommer fixa högt belägna platser för katten som mysiga sovplatser på hyllor, takhögt klösträd, och flyktvägar uppåt. Om ni har vänner eller grannar med småbarn, passa på att ta emot besök av dem så katten får vänja sig vid bebisljud och dofter.🙂 

När bebisen kommer har jag förstått att det är bra att låta katten komma fram och nosa och ligga nära, under uppsikt såklart, så den får välkomna den lilla som en ny familjemedlem. Och såklart att Audreys liv med den uppmärksamhet hon är van vid m.m. ändras så lite som möjligt. Om ni vill flytta på saker som matskål, liggplatser eller låda så bör ni göra det i god tid innan bebisen kommer så hon inte förknippar det med den lilla. 

Jag tror det kommer gå jättebra för er, Audrey verkar vara mjuk och fin och ändå lekfull till sättet!❤️ Jag känner t o m till några katter som blivit utmärkta barnvakter som ligger med bebisen när den sover och hämtar föräldrarna när bebisen vaknar, och även sitter bredvid och övervakar när den leker! 👍

Lycka till och berätta gärna hur det går!🙂

marianne s
2016-06-18 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#109

Tack Burmamys! bra som du säger att inte göra för mycket stora förändingar för Audreys del i samband med att barnet kommer. Hon ska få ha kvar sin matskål och toa på samma plats som den är, tänker vi. Tror att det redan finns många utrymmen för Audrey att dra sig undan till. Speciellt när barnet är litet och mest kommer sova eller ligga i vår famn, då kan hon alltid gå i i ett annat rum, lägga sig ovanpå klöspelare eller under/på sängen. 

Lägger upp lite bilder på hur vi försökt kattifiera balkongen. Audrey har verkat ganska nöjd som det är, tror hon redan ser balkongen som sin egen =) Klätterträdet skrapar hon klorna mot, och jag har sett henne hoppa in i kojan vid ett tillfälle. Får se om hon börjar använda den mer framöver. Annars tycker hon om att ligga längsmed väggen, eller längs kanten och titta ned. Hon tycker också om att balansera på bordet eller sitta på stolarna. 
(ps, vet inte hur jag kan ändra så att bilderna hamnar åt rätt håll..)

marianne s
2016-06-18 15:51
#110

OJ, bilderna hamnade rätt, de brukar alltid hamna snett när jag lägger upp!

Uppkatten
2016-06-18 17:01
#111

Ser jättefint ut! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
burmamys
2016-06-18 17:39
#112

Ja verkligen! 😊👍

Katthemsmatten
2016-06-20 12:00
#113

Ser fantastiskt fint ut - både för Audrey och hennes människor. Nu är det bara riktigt fint sommarväder som saknas 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-06-24 11:12
#114

Audrey använder knappt klätterträdet som vi satt på balkongen. Har sett henne klösa någon gång på klöspelaren. Men för det mesta sitter hon under en pall och tittar ut, ligger på golvet eller sitter på bordet. Funderar på om det kan vara läget på klöspelaren som är fel.. men den måste stå längsmed väggen för att skydda den från regn. Om vi lägger godis på den så hoppar Audrey upp och äter. Men har aldrig sett henne ligga där självmant.
Kan det vara så att hon inte är intresserad? borde vi ta bort det? känns onödigt att den står där om hon inte är intresserad. Verkar som om Audrey hellre använder våra saker =)

Uppkatten
2016-06-24 12:06
#115

Jag gissar att det är mer spännande för henne närmare balkongräcket… 🙂Fördelen är väl om hon skulle bli rädd för något, då har hon ett gömställe nära till hands. Men du kan ju alltid testa om hon har mer nytta och glädje av den inne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2016-06-24 12:30
#116

Jag funderar på om det kan vara bra att ställa det mot andra kortsidan och mot räcket, så att en sittplats blir en perfekt utsiktsplats vid räcket och den andra lite bakom (känns tryggare)…?🙂

Katthemsmatten
2016-06-27 10:51
#117

#116 Du kan testa. Katter gör som de vill och jag har märkt på mina egna att de hellre väljer sina egna platser än accepterar dem jag trott att jag tänkt ut så finuligt. Numera låter jag dem fixa själva. Väljer de en plats där jag har saker jag är litet mer rädd om, eller om det står en kruka i vägen som riskerar att trilla ned och därmed kan orsaka skador på katternas tassar, så flyttar jag helt sonika på föremålet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
2016-06-27 13:09
#118

#117 precis så brukar jag också göra! 😃👍

Annons:
marianne s
2016-06-28 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Det är helt sant att katten hittar sina egna favoritplatser! Just nu föredrar Audrey t.ex att sitta längst ned i blomlådan och spana ut!
Hon använder ändå klöspelaren en del på balkongen, och sen får vi väl se om hon börjar använda resten av sittdelarna. Vi har inte riktigt någon annan stan si lägenheten där den skulle få plats, så jag tänker att den får stå där just nu och vi får se om hon använder den mer så småningom. 
Man skulle kunna ställa den mot räcket på kortsidan.. enda problemet då är att den blir blöt när det regnar så man måste dra in den varje gång det regnar. 
Hm.. får fundera,

Katthemsmatten
2016-06-28 11:40
#120

Hon har ju hittat den perfekta platsen! Möjligen en liten kudde/fäll att sova på när det blir kyligare framåt hösten ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-07-13 11:32
#121

Jag har haft lite kontakt med Audreys tidigare familj och fått veta mer om hennes bakgrund. Tydligen hittades hon som kattunge, övergiven tillsammans med sina två systrar, varav en var hennes tvillingsyster. Familjen som vi hämtade Audrey från tog hand om alla tre syskonen. En av Audreys syster fick ett hem, och Audrey. 
Tvillingsystern har nu fött tre ungar, varav två har dött. Systern är nu borta, man hittade bara ungarna.  De var helt utsvultna när de hittades.

Jag är så glad att Audrey inte behöver leva det livet!

marianne s
2016-07-13 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Audrey använder klöspelaren nu!! Fast bara när hon tror att vi inte ser! Hennes favoritplats är fortfarande blomlådan.

burmamys
2016-07-13 12:51
#123

Verkligen tur att Audrey fick komma till er!❤️ 

Och vad roligt att du lyckades få en bild på henne när hon (i hemlighet) testar klöspelarens liggplats! 😉Det verkar vara ganska vanligt särskilt bland katter som är eller varit skygga, att de testar nya spännande platser i hemlighet först, jag har läst liknande i flera sådana trådar. Fina, modiga Audrey!😍

Eine
2016-07-15 16:59
#124

Har läst hela tråden och är så glad. Ni har en fin ton och det värmer . Lycka till med Audrey, hon kan aldrig få ett bättre hem ❤️

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

marianne s
2016-07-18 15:57
#125

Ja, Audrey är en modig liten katt 😽 Och tack för fina ord! ❤️

Annons:
Eine
2016-07-22 15:24
#126

#125 ❤️

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

marianne s
2016-08-29 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Nu börjar det närma sig för oss, vi är beräknade 2a oktober och det känns väldigt spännande!

Vi har en del bebis-saker i lägenheten som Audrey nu vant sig vid. Hon är ganska nyfiken när något nytt kommer in i lägenheten. Vi har en spjälsäng intill vår i sovrummet och så fort vi ordnade med sängen och la ditt ett baby-nest hoppade Audrey upp och la sig där. Det är ju väldigt mysigt för henne, och hon tycker om att vara nära vår säng. Men jag funderar på hur man ska tänka kring det här.
Min man tycker inte att hon ska få ligga där eftersom det är bebisens plats, och Audrey kanske kommer tycka att det är hennes plats.  Jag vet inte riktigt vad man ska göra. Audrey ligger ju och sover lite överallt i lägenheten och jag har aldrig sett henne reagera på något sätt om vi försiktigt lyfter undan henne för att vi vill sätta oss i fåtöljen eller liknande, där hon ligger. Men frågan är om det är annorlunda med en bebis.

Hur tänker ni? Borde Audrey få ligga i spjälsängen eller inte?

Katthemsmatten
2016-08-29 16:55
#128

Låt henne ligga där. Det löser sig när det väl finns en baby - som förmodligen inte vill sova i egen säng i början i alla fall :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

marianne s
2016-08-29 18:13
#129

Ja, du har rätt :) Sedan får man väl ta det lite som det kommer. Så svårt att veta på förväg.

burmamys
2016-08-30 11:54
#130

Audrey ser onekligen ut som att hon är nöjd med sin nya, fina säng, komplett med leksaker och allt!😉 Men det ordnar sig säkert. Jag har inte barn själv men har förstått från andra att det viktiga är att katten inte känner sig utkonkurrerad när babyn kommer. Ni har säkert redan tänkt på detta, att låta henne nosa och titta under uppsikt, så hon blir inbjuden att hälsa den lilla välkommen i familjen.

Kanske Audrey kan få en mysig sovplats några meter bort (andra sidan om er säng?) och lite högre upp? Då kan hon känna att hon får vara med er och ha uppsikt utan att ni behöver oroa er över att hon är alltför nära babyn. Samt att det är bra om dörren alltid är lite på glänt så hon har möjlighet att gå undan när babyn skriker och gråter, så hon inte blir stressad. Ja det var mina funderingar…🙂

marianne s
2016-09-12 14:03
#131

Bra tankar! =) Ja vi har tänkt en del på det. Fortsätta ge Audrey uppmärksamhet, låta henne försiktigt bekanta sig med bebisen. Nosa, ligga bredvid när jag ammar och liknande. Min magkänsla säger att det kommer gå bra. Att Audrey kanske kommer vara lite avvaktande i början men bli mer och mer nyfiken. 
Funderar även på att ordna några fler gömställen åt Audrey. Just nu gömmer hon sig bara när vi dammsuger, och då är under sängen hennes trygga plats. Men vore ju bra om det fanns någon annanstans med, ifall bebisen gråter inne i sovrummet.
=) 
Jag får uppdatera här sedan hur det går!

Katthemsmatten
2016-09-12 14:58
#132

#131 Hon kommer hitta sina egna gömställen. Och det är inte främst i början hon kommer gömma sig, utan snarare när babyn börjar bli mobil och ger sig efter Audrey. Du verkar så lugn med den kommande situationen att du säkert inte kommer få problem. Är människan lugn brukar katten också vara det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
marianne s
2017-02-01 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Hej igen efter ett långt uppehåll! Kanske några av er som följt den här tråden som undrar hur det gått för Audrey och bebis!
Vår son föddes den 15e september och är idag snart fem månader.  Vi var ju lite funfdersamma över hur det skulle gå, jag var rädd att Audrey skulle bli rädd och dra sig undan igen som hon gjorde när vi först fick henne. 

Det speciella är att redan under slutet av min graviditet kändes det som att Audrey förstod att något skulle hända. Hon var nästan beskyddande, och höll sig mycket mer nära mig - låg till och med i mitt knä vid ett tillfälle, och det gör hon aldrig.
När vi kom hem med vår son efter några dagar på sjukhuset kom hon försiktigt fram och nosade. Hon höll sig lite avvaktande men var ändå nyfiken. 
Hon öär väldigt försiktig med vår Samuel. Hon kan ibland ligga bredvid men är inte för närgången. Slickar honom ibland på huvudet. När Samuel vaknar inne i sovrummet kommer Audrey ut och jamar åt mig.

Uppkatten
2017-02-01 12:28
#134

❤️❤️❤️ Härlig läsning!!! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2017-02-01 12:29
#135

Underbara nyheter! 😀❤👍 Hon verkar så klok lilla Audrey. Tänk att hon kommer och säger till när han vaknar, och håller sig nära men är försiktig och inte för närgången. Ni har fått en riktig barnvakt i Audrey! ❤ Härlig bild! 😀

ApanAnn
2017-02-01 18:27
#136

Vad fint :)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

evastar
2017-02-01 20:13
#137

Så underbart och fint! Vilken fin liten familj Audrey hade lyckan att komma till. Kvar på gården och rädd för de andra katterna hade hon säkert haft ett hårt och slitet liv. Nu lyser hon som en liten prinsessa av stolthet och lycka. Fin bild på henne tillsammans med lilla barnet!

marianne s
2017-02-01 20:27
#138

Tack för alla fina kommentarer!! ❤️❤️🐱

Katthemsmatten
2017-02-06 18:11
#139

Grattis till lille Samuel! Det är härligt för barn att få växa upp tillsammans med djur och Audrey kommer lära honom empati. Underbar bild på de två små finingarna ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: