Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
07. Djurskyddsfrågor

Namninsamling mot massutrotning av hemlösa katter

2015-07-21 15:26 #0 av: Lena

Länk till internationell namninsamling mot Australiens beslut om att massutrota hemlösa katter med bland annat gift (en extremt plågsam metod som innebär att katterna kommer att dö i kramper som kan sitta i under flera dagar). 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2015-07-21 16:40 #1 av: eskils

Många upprörda människor över hela världen har redan reagerat och skrivit på namninsamlingen mot denna barbariska idé. Just nu har 4.439 underskrifter kommit in.

Flera av undertecknarna - bl a från Argentina, USA, England, Österrike och Indien - föreslår TNR som en human metod att minska antalet katter.

En italienare skrev denna kommentar:
“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way in which its animals are treated. I hold that the more helpless a creature, the more entitled it is to protection by man from the cruelty of man.” Mahatma Gandhi.

Anmäl
2015-07-22 00:31 #2 av: eskils

En artikel om hur myndigheterna planerar att "befria Kangaroo Island" i södra Australien från förvildade katter.

Anmäl
2015-07-22 10:27 #3 av: Lena

#2 Bra skrivet av italienaren! 

#3 Vad ska man säga? Gift som sprutas i kattens päls! Låter ju synnerligen barbariskt! 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2015-07-22 10:36 #4 av: eskils

Franska fd filmstjärnan och djurvännen Brigitte Bardot har skrivit till regeringen i Australien och protesterat mot utrotningsplanerna, som hon kallar inhumana och grymma. Hon föreslår masskastrering som alternativ.

Anmäl
2015-07-22 10:43 #5 av: Lena

#4 Så bra att det rör på sig!  :) 

Anmäl
2015-07-22 19:26 #6 av: Tarotstollan

Oj, vad många som hade skrivit på efter mig! Jättebra!Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2015-07-24 11:38 #7 av: Gullimat

Har också skrivit på naturligtvis

Anmäl
2015-07-24 12:25 #8 av: Lena

Tack till alla som skriver under och delar! 

Anmäl
2015-07-24 14:32 #9 av: Maria P.

Brutalt! Ovärdigt!
Skrivit och delat.

Bra förslag från Brigitte Bardot.

Anmäl
2015-07-24 16:16 #10 av: Katthemsmatten

Fortsätt dela och uppmana vänner att signera!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl
2015-07-24 17:03 #11 av: majvi

Det finns flera namninsamlingar, men skriv bara på en.

Jag postar en länk till en annan namninsamling som jag tycker är mycket läsvärd

https://www.change.org/p/australian-federal-government-stop-the-culling-of-feral-cats-and-implement-alternative-ethical-solutions?recruiter=3356899&utm_source=share_petition&utm_medium=facebook&utm_campaign=autopublish&utm_term=mob-md-share_petition-no_msg&fb_ref=Default

De har hållt på i flera år för att hitta ett effektivt sätt att döda katter

The elimination will involve the use of detector dogs, fencing, and shooting, as well as the use of a new poison bait called "Curiosity," which has been developed by the government and a private biotech company over several years.

A toxic compound in the bait stops the flow of oxygen within the poisoned cat, and is described in the government's plan as "The new humane feral cat bait." It will be placed inside pieces of meat that are molded to resemble sausages." I don’t think starving an animal of oxygen is very humane at all do you?

De har hållt på i flera år för att hitta ett effektivt sätt att döda katter, de har inte försökt något annat sätt.

I implore you to sign this petition to save the un-owned cat populations and to demand the government to legalize, support, fund and implement TNR programes, in Australia for a start and to tighten regulation of cat ownership, put in place measures to control the population such as enforcing laws for keeping cats contained as dogs must be; to protect wildlife, mandatory desexing unless a breeders license is obtained after stringent legislation is created for the grounds of breeding an animal, shut down backyard breeders and enforce harsher penalties, prohibit the selling or giving away of undesexed cats, provide subsidised programs for low cost/no cost desexing to make it widely available to all Australians, provide funding and or grants for small community based rescues to assist in colony management and education programs in the community and to end the culling of cats immediately!

Anmäl
2015-07-24 18:08 #12 av: Magi-cat

Skriver på och delar. Katt

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-07-24 22:46 #13 av: Tarotstollan

Jag har skrivit på!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.