Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6774 ggr
SaraC
6/6/15, 10:35 PM

Hur snabbt magrar en katt?

Hej! Kanske inte riktigt hör hit men har fått så kloka svar här förut. Vi har en hittis som är ca 7 år. Har alltid varit smalt byggd men upplevde att han senaste åren byggt på sig lite. Nu smet han ut nyss och var ute cirka 2 dygn innan han kom in igen och vi upplevde direkt att han blivit så smal igen. Går det så pass fort för en katt att tappa vikt? Eller bör vi kolla om det är mask eller något annat?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Uppkatten
6/6/15, 10:55 PM
#1

Vet inte om jag har något riktigt bra svar på din fråga, men jag vet av erfarenhet att man kan bli ganska "hemmablind" när det gäller sin katts hull.  En katt kan t ex bli successivt tunnare utan att kattägaren reagerar så mycket på det i början (h*n ser ju katten varje dag), och först när t ex bekanta påpekar att katten blivit tunn så uppmärksammar kattägaren det. På samma sätt kan förstås ett djur gå upp i vikt utan att ägaren först riktigt märker det. Och än besvärligare blir det förstås om katten är långhårig, eftersom pälsen då i någon utsträckning "döljer" hur tjock eller smal katten har blivit. Min fundering är därför om "två dagar hemifrån" kan ha fått er att se på katten med lite andra ögon. Kanske har katten i själva verket gått ner lite i vikt under den senaste tiden utan att ni riktigt lagt märke till det…?

Jag brukar alltid råda folk att väga sina katter regelbundet ett antal gånger per år, och att skriva ner kattens vikt i t ex en tabell och spara denna. Då kan man enkelt se om katten (omotiverat) går upp/ner i vikt. Viktnedgång är ju inte helt ovanligt hos t ex äldre katter och kan då indikera sjukdom så som t ex problem med njurarna. Och viktuppgång vill man ju gärna undvika. Här tycker jag vågen är ett bra hjälpmedel!

Vet du vad katten brukar väga (kanske är vägd hos veterinären tidigare?) så väger du katten igen nu och kollar om det är en skillnad i vikt utifrån vad vågen säger. 

Om en katt i den här åldern börjar gå ner omotiverat i vikt så bör man ta katten till sin veterinär för provtagning (njurvärden etc). 

Hur mkt en katt kan gå ner i vikt på två dygn (utan mat/vatten?) vågar jag däremot inte svara på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SaraC
6/6/15, 11:02 PM
#2

Jag förstår vad du menar men några andra som är här och hälsar på ibland också kommenterade det utan att vi sagt något. Vi hade ganska nyligen vägt honom innan han smet ut så ska gå och väga honom direkt nu och kolla, tack för tipset :) Vet inte riktigt varför jag inte tänkt på det själv.. Och tack för svaret!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
6/6/15, 11:10 PM
#3

Sist vi vägde honom (några månader sedan) vägde han 4,2 och nu 3,4 så han har ju helt klart gått ner i alla fall.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
6/6/15, 11:16 PM
#4

Det är en stor viktminskning med tanke på hur liten en katt är. Jag tycker absolut att ni bör kontakta veterinär så snart som möjligt för diskussion kring detta + ev. tidsbeställning för veterinärbesök och provtagning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SaraC
6/6/15, 11:21 PM
#5

Ja, vi får ringa på måndag helt klart. Han verkar dock pigg och helt som vanligt, så hoppas på att det bara är den ofrivilliga bantningen som är orsak!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
6/6/15, 11:34 PM
#6

Katter visar ju dessvärre inte gärna när de mår dåligt, utan kan verka hyfsat "som vanligt" även när de börjar må rätt dåligt.

Det finns många orsaker till att katter kan börja tappa i vikt, både mer och mindre allvarliga. Det viktiga är att komma underfund med vad det beror på när det gäller den enskilda katten och att sedan sätta in rätt behandling. Så en veterinärkontakt är säkert på sin plats.

Håller tummarna för att ni får bra hjälp och att han kommer upp i normalhull så snart som möjligt. Och att han mår bra i övrigt förstås. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
SaraC
6/6/15, 11:51 PM
#7

Nej, så är det ju tyvärr. Men hoppas ju såklart att det inte ska vara några allvarliga fel på vår älskling. Ska absolut kolla upp det hela! Tack!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kalindas
6/7/15, 10:18 PM
#8

Tycker det låter som en kraftig viktnedgång och som Uppkatten säger så bör du nog kontakta veterinär. Är njurarna dåliga så magrar katterna av ganska fort och går de sen ute så ser man det inte lika lätt tyvärr. 😕
Hur ser hans päls ut?
Be veterinären ta ett fullstatusprov på honom, njurar, lever, infektion och socker. Gärna ett urinprov om det går. Hittar ni inget där så ta ett avföringsprov och kolla ev. parasiter.
Håller tummarna att det inte är nåt allvarligt!

/Elisa

SaraC
6/7/15, 11:19 PM
#9

Han är innekatt men hade precis fått börja gå ut i sele när han smet ut. Efter att vi lyckats få in honom igen har han varit inne. Idag satt jag och husse och pratade om hans status och konstaterade att vi båda tycker han bara blivit smalare sen han kom hem igen. Hans päls ser inte direkt dålig ut men han fäller mer än vanligt och ger något mer rufsigt intryck liksom (väldigt blank och fin i pälsen annars). Tyckte tandköttet såg blekt ut också. Ska ringa djursjukhuset i morgon och se vad de säger!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kalindas
6/7/15, 11:24 PM
#10

Gör det!
Han kan ju fått i sig något olämpligt när han var ute. Råttgift eller liknande

/Elisa

SaraC
6/8/15, 11:59 AM
#11

Blev inte så mycket klokare av att prata med dom, men bokade in en tid på onsdag så får vi hoppas det kan ge mer klarhet

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
6/8/15, 12:31 PM
#12

De behöver nog få gå igenom honom mer ordentligt för att kunna hjälpa er. Kolla blodprover o s v. Jättebra att du har bokat tid tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
6/8/15, 12:41 PM
#13

Det är en stor viktnedgång på katten och jag tror inte att det är på 2 dygn katten lyckats tappa 8 hg. Bra att ni bokat tid för kontroll hos veterinären. Det faktum att han fäller mycket är också ett tecken på att han nog inte mår så bra som ni hoppas. Precis som Uppkatten skrivit så är katter fantastiskt duktiga på att dölja att de inte mår bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
SaraC
6/8/15, 4:48 PM
#14

När han kom in efter 2 dygn på rymmen tyckte vi att han var lite smalare än annars. Men det kändes inte osannolikt att han skulle gått ner det. Men sen nu häromdagen kände vi att nej, han blir ju bara smalare och smalare :/ Så kan ju både vara så att han hade börjat minska i vikt innan han smet ut, utan att vi hade reflekterat över det. Man blir ju lätt "hemmablind" som sagt. Eller så har magrandet med rymningen att göra. Har börjat kolla så att han äter och dricker och det gör han i alla fall. Tack för bollandet, det uppskattas :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Katthemsmatten
6/9/15, 11:14 AM
#15

#14 Det är en alldeles för stor viktnedgång på 2 dygn för att det ska vara möjligt. Han har börjat gå ned innan, helt säkert. Man har svårt att se nedgången när man ser katten varje dag men nu är ni mer uppmärksamma och då kan ni upptäcka det. 

Ta honom till veterinär för provtagning snarast möjligt. Håller tummarna för att det inte är någonting allvarligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SaraC
6/9/15, 11:54 AM
#16

Hade kanske skrivit lite knasigt i förra inlägget ser jag. Jag menade att när han kom in tyckte vi att han såg smalare ut än vanligt men det tyckte vi då inte var osannolikt att han blivit lite smalare. Sen har vi nu efter ett par veckor tyckt att han ser ännu smalare ut och förstått att något inte står rätt till. Sen först efter att jag skrev den här tråden vägde vi honom och såg att han minskat ca 800 g sen sist han vägdes för kanske ett halvår sedan max. Vi har tid hos veterinären i morgon eftermiddag så hoppas på mer klarhet i morgon

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Katthemsmatten
6/9/15, 2:23 PM
#17

Aha! Men det är ändå en stor viktnedgång.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SaraC
6/9/15, 5:34 PM
#18

Ja absolut! Känns inte alls bra

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
6/10/15, 6:28 PM
#19

Förhöjt njurvärde och fostat, troligen kronisk njursvikt :(

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
6/10/15, 7:54 PM
#20

Jag var rädd för det. Har själv haft en katt med kronisk njursvikt… Hoppas ni får bra uppföljning och hjälp framöver. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kalindas
6/10/15, 8:12 PM
#21

#19
Misstänkte detta också. Jättetråkigt att höra! 😕
Se till att ge honom bra mat innehållande mycket vätska och lättsmälta proteiner, undvik torrfoder.
Om du är med på Facebook, gå med i gruppen "Barf och färskfoder till katt", där är en tjej som heter Matilda som kan hjälpa med bra diet till en njurkatt.

/Elisa

SaraC
6/10/15, 8:25 PM
#22

Tack så mycket! Känns jättetråkigt detta, men hoppas att han kommer kunna skrota på här ett tag till ändå lillskrutten :/ Han fick lite vätska därinne för han var rätt torr men annars tyckte veterinären att han verkade pigg trots omständigheterna. Vi ska lämna in ett urinprov och så fick vi med oss olika sorters specialfoder att testa, samt fostatbindare. Sen återbesök om några veckor så får vi se hur läget ser ut då. Ska absolut kolla in Facebook-gruppen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kalindas
6/10/15, 8:38 PM
#23

#22
Gör det!
Om du väljer att ge veterinärfoder så ge inte de torra. Veterinärerna (som fått sin foderutbildning från RC och Hills), är väldigt snabba på att sälja in sitt torrfoder.
Nackdelen är att katten med njurproblem behöver bra protein, mycket vätska och foder som innehåller lite salt.
Men det får ett kolhydratrikt foder med nästan bara grönsaker och torrt!
Ren logik säger att det inte är bra för njurarna. Plus att foderna ofta smakar illa och en katt som redan innan mår illa och sen bli tvingad att äta nåt den inte tycker om, det är inte bra.
Så i min värld så ska en katt som må illa få god mat, mat med mycket vätska och med bra näring. :-)
Hoppas han får hänga med länge till!

/Elisa

SaraC
6/10/15, 9:39 PM
#24

Nej, jag har hört tidigare också att det är ett problem :/ Så dumt, för en köper ju lätt det en veterinärs rekommendationer. Hon vi träffade idag sa dock att det var viktigt att vi gav honom blött foder i alla fall. Är deras blötmat lika illa? Har sökt till gruppen nu, tack så mycket för tipset!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kalindas
6/10/15, 10:25 PM
#25

#24
Den är väl inte superbra. Men hellre blött än torrt och det viktigaste är ju att katten äter det.

/Elisa

Katthemsmatten
6/11/15, 11:17 AM
#26

#24 Smakmässigt är nog den blötmaten lika tråkig som den torra varianten.  I alla fall att döma av vad jag sett hur katter med njurproblem reagerat. Ett bra tips är att alltid tillföra extra vätska i maten för att se till att katten får i sig tillräckligt med vatten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SaraC
6/11/15, 2:21 PM
#27

Okej, tack för tipsen! Väntar på att bli insläppt i fb-gruppen, han får äta det vi fick med från veterinären så länge.. Han äter det med god aptit än så länge, men kan ju mycket väl vara nyhetens behag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Katthemsmatten
6/11/15, 3:11 PM
#28

#27 Då vet du ju att han i alla fall får i sig mat och när han tröttnar på den här dieten har du säkert redan fått massor av bra tips som du kan testa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SaraC
6/12/15, 11:35 PM
#29

#28 Får hoppas på det! :) Ni andra som hade haft/har katter med njurproblem, gjorde ni ultraljud? Veterinären sa att man kunde göra det om man ville, men fick liksom intrycket att det inte spelade så stor roll? Men när jag googlat lite lät det nästan som ett måste?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
6/12/15, 11:56 PM
#30

På min katt gjorde man ultraljud av njurar, lever mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
6/13/15, 9:07 AM
#31

#29
Det är nog mest så du får en uppfattning om hur njurarna ser ut på katten. Om de är förkrympta, har cystor osv…

/Elisa

SaraC
6/14/15, 10:58 AM
#32

Okej, hmm.. Får läsa på lite inför återbesöket känner jag!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
6/16/15, 9:48 PM
#33

Har inte blivit insläppt i facebookgruppen och funderar lite på det här med foder. Vet inte om jag borde starta en ny tråd istället eller fråga på någon annan sida 🤔

Men vi måste köpa mat åt honom snart och på torsdag ska vi till veterinären igen för att lämna in ett urinprov (om vi lyckas ta det..) så om vi ska köpa mer av veterinärfodret är det ju lika bra att köpa det på torsdag. Men finns det något bättre blötfoder eller färskfoder i annan butik?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kalindas
6/16/15, 10:27 PM
#34

#33
Köp du veterinärfodret så länge. Han dör ju inte av det och så länge han tycker det är gott. Det är det som är snällt mot njurar han ska få?
Köp i första hand burkmaten pga vätskan.

Hade jag köpt i butik så hade jag nog provat ZiviPeaks burkmat till katt. Den är dyr, men vet att min kompis hund fungerade bra på den.

Här är förresten Matildas hemsida http://www.paleocat.se/ hon tar betalt för sina tjänster. Men det kan ju vara värt det.

/Elisa

Annons:
SaraC
6/16/15, 10:45 PM
#35

Åh, vilken djungel detta är.. 

Ja, burkmat speciellt för njurproblemen. Veterinären rekommenderade det, men att det allra viktigaste var att han åt överhuvudtaget. Får gå på den rekommendationen tillsvidare åtminstone. 

Är väldigt tacksam för svaren!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
8/11/15, 10:26 PM
#36

Tyvärr fick vår lilla älskling somna in förra veckan, kroppen orkade inte mer. Vi saknar honom så det gör ont 💔

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Magi-cat
8/12/15, 7:28 AM
#37

#36 Beklagar så! 😢❤️🐱

De finns alltid kvar i hjärtat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
8/12/15, 7:46 AM
#38

Så ledsamt att läsa.

Tyvärr går det oundvikligen utför vid kronisk njursvikt, ibland långsamt, ibland snabbt. Sjukdomen upptäcks ofta först i ett sent skede då njurarnas funktion påverkats kraftigt, och även om katten kan få hjälp med specialfoder etc över en tid så går det ofta fort utför mot slutet.

Det är verkligen en sjukdom som jag inte önskar någon katt. Min ena katt hade konstaterad njursvikt sitt sista år i livet och det var tufft att kämpa mot.

Låt sorgen få ta sin tid, och den dagen ni känner er mogna kanske ni tar emot en till liten katt som behöver någonstans att bo för att hedra hans minne. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
8/12/15, 8:52 AM
#39

😢❤️

/Elisa

SaraC
8/13/15, 1:09 PM
#40

Tack snälla ni för fina ord! Vi har två till katter, så det är inte helt tomt i alla fall. Just nu känns det som att jag aldrig vill skaffa katt igen, men om det ändras längre fram tror jag vi kommer försöka ställa upp som stödhem. Har tänkt på det länge.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Uppkatten
8/13/15, 3:10 PM
#41

Jag skulle heller aldrig skaffa katt igen, i alla fall inte på ett år… Efter knappt 3 månader satt jag där med två halvårsgamla skyggisar från ett katthem… Man vet aldrig vad livet för med sig ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
SaraC
8/13/15, 9:54 PM
#42

Nej så är det, djuren hittar sina egna vägar :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: