Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3838 ggr
kalindas
2015-05-17 22:23

Ledsen katt...

Är akuthem åt en fin kattherre som levt ett hårt liv. Trodde först att han var helt förvildad men det visade sig att han någon gång i sitt liv varit tam.
Snällare katt får man leta efter, han går med på allt man gör med honom. När de stack honom med sprutan hos veterinären rörde han inte en fena. Inte att han stelnar av skräck utan bara accepterar allt.
Men problemet är att han är så ledsen! 😕
På dagarna sitter han i sitt lilla bo och går bara ut när jag tar ut honom ur den. Han drar sig inte undan utan låter sig villigt klappas. Spinner när man kliar honom.
Men hela tiden är han ledsen…
Har en trasig tand och öronskabb, men får inget intryck av att han har ont. Rör sig mer i rummet på natten, då mat är uppäten och lådan kissad i.

Ni som haft hand om tama hittekatter som gått ute i många år och sen plötsligt blir omhändertagna. Brukar de vara som Hugin? Att de inte riktigt vågar slappna av och stänger av för det oväntade? Eller är detta något vi ska vara oroliga för?

/Elisa

Annons:
iMois04
2015-05-17 22:32
#1

Han kanske är gammal? Han kanske känner sig ensam? Brukar ni leka med han? Typ med kattvippa.

kalindas
2015-05-17 22:44
#2

#1
Svårt att veta hur gammal han är. Gissar på medelålders, men ett liv ute som fertil gör dem ofta äldre än de är.
Försökt få han att leka, men han följer mest vippan med blicken.
Han ska komma till ett jourhem om några dagar och där finns även en honkatt som kompis. Hoppas på att det ska göra honom lite gladare.

/Elisa

Staffan
2015-05-18 10:41
#3

#0 kalindas

Jag kan tyvärr inte ge några svar men vill ändå ge dig en guldstjärna. Tror inte att Hugin kunde hamnat på ett bättre ställe än han nu är. Jag gissar att hans nya tillvaro ger honom ro och trygghet som också kommer övergå i en stilla glädje. 

Ibland behöver man bara tid.

// Staffan

kalindas
2015-05-18 10:49
#4

#3
Tack.
Bättre kan han få det. Bor just nu i en gammal griskätte. Men en ny jourfamilj väntar och fungerar allt bra så får han stanna där resten av sitt liv. 🙂
Idag var han lite gladare, så förhoppningsvis är det bara otrygghet.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-05-18 12:34
#5

Fint att han fått komma in och får vård. Det är vanligt att de verkar deprimerade i början. Han längtar säkert efter att få mer uppmärksamhet dessutom. Har man gått ute länge kan det ta tid att "landa" och blomma ut. Han vet ju inte om det här är en tillfällig förbättring av situationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-05-24 11:35
#6

Fina Hugin har nu fått ett jourhem där han om allt går bra kommer att få stanna. Han har redan blivit lite gladare och när man klappar honom nu åker svansen upp.
Gömmer sig fortfarande lite och vill gärna ha tak och väggar omkring sig så han kan passa sig för farliga människor eller djur.
Men mycket tryggare är han nu.! 😍

/Elisa

Annons:
Elsaharr
2015-05-31 18:01
#7

Vad bra! 😃

Zingo ;D

Katthemsmatten
2015-06-01 11:12
#8

#6 Vad härligt att höra. Håller tummarna för att han kommer få stanna där för alltid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-01 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Hoppas verkligen det!
Har en annan pojke här nu, som också varit tam, men är jätterädd! Inte hittat någon ägare, så han ska kastreras och flytta till katthemmet.
Sen ska vi äntligen fånga in Goliat! Pappan till kattungarna jag tog hand om förra året. Verkar som kan vara över 10 år gammal och han har nu ett trassligt öga, så han behöver komma in.
Ögat är tack o lov bättre än på den ena av dessa bilder. Men in ska han!
Även Goliats son Bamse är tänkt att få hänga med och bli kastrat.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-06-01 14:28
#10

Lycka till med infångandet av de båda herrarna. Skönt att ögat inte är lika dåligt som på bilderna, stackars fina gammel-missen. De där gamla ärrade kämparna har jag ett extra varmt hjärta för. Gossen du har inne som haft ett hem kommer helt säkert ihåg känslan när han väl fått tid på sig för att landa. För somliga går det fort, ett par månader eller så, medan det kan ta längre tid för andra. Du gör hur som helst ett bra jobb med dem. 

Uppdatera oss om hur det går med infångandet av Goliat och Bamse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-01 14:43
#11

#10
Jag meddelar hur det går. Bamse, unghanen blir utsläppt ganska fort. Goliat tänkte jag om det går att ha inne lite längre. Vill se hur han mår rent fysiskt.
Kattfoten kommer sponsra kastrering och id-märkning. Så vi får hoppas att kropp och tänder är friska.
Han är den coolaste katt jag träffat på, lever sitt egna liv efter sina egna regler.

/Elisa

Lena
2015-06-06 13:24
#12

Om katten verkar ledsen och har en trasig tand så kan du har förklaringen där. Han kan helt enkelt ha tandvärk. Det påverkar hela katten så att säga. Om han får tanden utdragen hos veterinär så kommer han säkert att må mycket bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2015-06-06 18:05
#13

#12
Hugin, numera Hugo mår toppen. Han bor i en lägenhet i Göteborg ihop med en annan katt. Förhoppningsvis får han stanna där. Annars söker han ett för -alltid-hem. Tanden är bortopererad och han mår bara fint.😃

Goliat som jag också nämnt i detta inlägget vägrar fortfarande gå i fällan, precis som sin son Bamse. 😕
Men Goliat charmar mig något otroligt och trots han är förvildad kunde jag nästan klappa honom på näsan. ❤️ Visst ser han bara underbart kramgo ut!
Filmen här säger allt om denne gamle charmige och självständige gamle katt. Bara hoppas att han inte har alldeles för många defekter när vi väl får tag i honom.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2015-06-08 12:45
#14

Se om du kan få låna en drop trap av någon. Brukar fungera på katter som vägrar gå in i fällor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-08 12:47
#15

#14
Han är inte framme och äter så att jag kan fixa en sådan. Men ska se om jag kan få tag i en träfälla. Den tycker de inte är lika otäck.
Just nu vill ingen katt gå in.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-06-08 15:22
#16

#15 Hopplöst när de inte vill gå in och äta. Hoppas träfällan kommer att fungera om du får tag i en. Under tiden kanske du kan öva katten på att gå in för att äta genom att mata i en gammal transportbur. Man kan börja med att ha maten ganska nära ingången så att katten bara behöver sträcka in huvudet för att nå maten och sedan flytta den allt längre in.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-08 16:38
#17

#16
Kruxet är att jag har fyra katter här som inte ska in i någon fälla och som jag vill undvika att skrämma.  De har redan gått in ett par gånger och skramlet från den jäkla fällan skrämmer dom.

Bamse (unghanen) ser ju vad de gör och Goliat vet jag inte ens om han äter här alls numera, han har ju sin egen promenadrunda. Inte sett honom på ett par dagar nu.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-06-08 16:45
#18

Det är alltid svårt när det finns andra katter i närheten. Finns det inte någon möjlighet att hålla dem inne när du ska göra försök att fånga Bamse och Goliat?

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-08 17:15
#19

#18
Det är mina TNR honor, så de bor i ladugården. 
Goliat gick precis och skulle äta och jag knyckte maten framför näsan på honom. Mat finns i fällan. Håll tummarna att han väljer att gå in!

/Elisa

kalindas
2015-06-08 17:31
#20

Önsketänkande…
Självklart ingen katt i fällan.

/Elisa

Annons:
Tjeja
2015-06-08 18:47
#21

Lägger in en tass och håller den, och alla tummar och tår här för alla kissar som ska in i fällorna! Underbart att du kämpar på Kalindas! ❤️ mysiga filmsnuttar på kissarna också!,  även fast Goliat inte vill vara någon duktig kille.. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
2015-06-09 11:16
#22

Håller tummar jag också. Ibland kan det ta veckor innan man får in de små liven, men skam den som ger sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Neji]1
2015-06-09 13:58
#23

vart bor katterna du tar hand om?

kalindas
2015-06-09 14:58
#24

#23
I halland

/Elisa

[Neji]1
2015-06-09 20:11
#25

#24 nej jag menar mer du verkar inte ha dem inne me dig? så var är dem?

kalindas
2015-06-09 23:27
#26

#25
De är förvildade och bor i en lada som hör till huset jag hyr.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-06-11 11:12
#27

Bra ställe för ett TNR, kalindas!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
PiggieVille
2015-06-16 17:47
#28

Vad står tnr för?

Upp till toppen
Annons: