Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
09. Goda ideér, råd och tips!

En gräsmatta till katten på balkongen!

2015-05-13 11:58 #0 av: Uppkatten

Innekatter behöver stimulans och utmaningar. De behöver få använda sina sinnen. De behöver få nosa, spana, jaga – ja, kort sagt vara katt! Nu till sommaren är vi många som anpassar våra balkonger lite extra för våra katter. Balkongen är en utmärkt plats för stimulans och utmaningar! Där finns ljud, lukter, sol, regn, vind och mycket att spana på! Då och då kommer det förbi flugor och andra flygfän som katten kan jaga och kanske äta upp.

Min ena katt tillbringar helst hela nätterna på balkongen där hon kan spana. Och jaga nattfjärilar förstås! Då och då flyttar hon undan myggnätet som hänger för dörröppningen, släpper in något litet kryp, och sedan blir det en vild jakt på insekter genom lägenheten…

Vi nätar in balkongerna ordentligt så att katten kan vara säker där ute. Svetsnät eller rådjursnät kan vara bra att använda. Många av oss fixar någon extra sitthylla till katten, och kanske möjligheter för katten att klättra och balansera där ute. En del katter får också ett eget litet hus på balkongen eller en låda med halm eller hö där katten kan mysa.

Själv har jag under senare år även fixat varsin gräsplätt åt katterna på balkongen. Det har varit väldigt uppskattat! Dessutom är gräset gott att äta. Ja, för katten förstås!

Jag har använt stora plastbrickor med kant på. Mina hittade jag på Bauhaus. Därefter har jag lagt lecakulor i botten och fyllt på med jord. Jag har använt Weibulls ”Reparationsgräs” (d v s ett gräsfrö som finns att köpa i liten påse). Det har fungerat utmärkt!

Jag brukar så – antingen ute eller inne – i april/maj ungefär och se till att hålla sådden undan för katten till dess att gräset har växt till sig lite.

Gräsplättarna har verkligen blivit ett tillskott för oss!

Kanske har ni andra tips på hur man kan göra balkongen till en säker, spännande och utmanande miljö för katten? Berätta gärna och lägg in bilder!

Anmäl
2015-05-13 12:16 #1 av: Katthemsmatten

Det här ska jag nog prova i sommar. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl
2015-05-13 18:58 #2 av: Lena

Det där var en riktigt bra idé! 

//Lena - sajtvärd Hittekatter iFokus & medarbetare Katter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2016-05-15 18:24 #3 av: Uppkatten

Puttar upp! Dags att så gräsplättar till alla innekatter! Skrattar

Anmäl
2016-05-15 18:35 #4 av: Uppkatten

Ställ brickan så att katten inte kommer åt den förrän gräset har växt upp ordentligt... (Ja, ibland är det lättare sagt än gjort...)

Anmäl
2016-05-15 18:38 #5 av: Uppkatten

Njutning... Hjärta

Anmäl
2016-05-16 11:59 #6 av: Katthemsmatten

Tjejerna är så fina på sin gräsmatta. Kan inte förstå att det är samma små försiktiga damer som en gång bodde på "mitt" Katthem. Hjärta

Anmäl
2016-05-16 22:42 #7 av: Lena

Jättebra idé som sagt! Måste ta mig i kragen jag med och fixa en sådan. 

//Lena - sajtvärd Hittekatter iFokus & medarbetare Katter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2016-05-19 17:35 #8 av: marianne s

Åh, vad härligt för katten!
Kan inte ni som har in-nätade balkongen lägga upp lite bilder på hur ni arrangerat det för katten på balkongen? Vill ha lite inspiration! =)

Anmäl
2017-04-06 07:38 #9 av: Uppkatten

Snart är det sommar igen, dags att börja planera årets balkong - för katterna Glad. En av årets gräsplättar till katterna står redan på tillväxt här hemma (på en hylla ute på balkongen). Men andra tips och råd är vi nog många som är intresserade av. Själv har jag beslutat att ha färre blommor på balkongen i år eftersom katterna inte kan motstå frestelsen att jaga getingar och bin.... Matte blir så stressad när kissarna kommer in och har blivit stungna...

Anmäl
2017-04-25 16:14 #10 av: Uppkatten

Puttar upp! Här hemma har fröna börjat gro i första "gräsplätten" som jag sått för säsongen. Snart är det dags att så gräsplätt nummer två. GladSer framemot sommar och katter som njuter i gröngräset Hjärta.

Anmäl
2017-05-14 12:37 #11 av: Uppkatten

Puttar upp! Snö, hagel och gråväder - men gissningsvis så kommer sommaren även i år! Glad

Anmäl
2017-05-15 12:15 #12 av: Katthemsmatten

# Snöar det midsommarafton blir det en sen vår :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.