Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3577 ggr
Uppkatten
2015-05-11 21:17

Innekatter behöver väl inte id-märkas?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då och då hör man kattägare säga att just deras katt inte behöver vara id-märkt och ägarregistrerad. Det är ju en innekatt! Bättre att lägga pengarna på annat!

Inget kan vara mera fel. Innekatter kommer ut av misstag och det är inte ens ovanligt. De ramlar ner från balkonger och ut från fönster. De smiter ut genom dörrar. De bryter sig ur transportburen på väg till veterinären eller på väg till semestern. De sliter sig ur selen när de är ute på koppelpromenad. Jaa, innekatter är kort sagt väldigt ”bra” på att ta sig ut… Alldeles för ”bra”.

Genom att id-märka och ägarregistrera katten (i SKK/SVERAK eller båda) hjälper du den som hittar katten att också hitta dig! Det kan vara särskilt viktigt i de fall då innekatten har skadat sig när den tagit sig ut. Är katten skadad riskerar den i värsta fall att avlivas om inte ägaren hittas inom kort.

Du kan också få svårt att bevisa att den upphittade katten verkligen är din ifall den inte är id-märkt och registrerad.

ALLA katter bör således vara id-märkta och ägarregistrerade, oavsett om det är inne- eller utekatter.

Katter kan id-märkas antingen med ett mikrochip under huden eller med en örontatuering (eller med både och!).

Tänk dock på att en id-märkning som inte registreras är en bortkastad id-märkning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ravynsfair
2015-05-11 21:24
#1

Bra inlägg! Superviktigt med ID-märkning! 

Min döva innekatt smet ut genom fönstret för snart 2 år sedan, hon var borta 2 månader. 
Hon är ID-märkt men hon återfanns inte tack vare den. 
Om polis eller liknande fick tag i henne så hade hon hittat hem ändå tack vare ID-numret.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Maria
2015-05-12 11:00
#2

Jättebra information.

Vi har innekatter men vår ene katt Moritz är en mästare på att rymma. Står bland annat och lurpassar vid dörren när vi kommer hem. Han har även lyckats ta sig upp på taket från vår inhägnade trädgård.

Tack och lov så har han som längst bara varit borta en halv natt.

Det är jätteviktigt att märka OCH registrera innekatter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena
2015-05-13 23:07
#3

Ja detta är en gammal myt som behöver slås hål på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OberonsMatte
2015-05-15 11:07
#4

Eftersom innekatter inte är vana vid utomhusmiljö över huvud taget och inte heller vet var de bor blir de ofta så rädda och förvirrade att de är spårlöst "borta" under lång tid innan en eventuell upphittare uppmärksammar dem och efterlyser eventuell ägare.

Ägaren själv har vid det laget ofta gett upp hoppet och slutat leta och då står upphittaren där med en hemlös katt alldeles i onödan. Den situationen är SÅ lätt att undvika genom en så enkel sak som id-märkning och ägarregistrering med aktuella och offentliga kontaktuppgifter. 

Att man ser till att ägaruppgifter/kontaktuppgifterna är offentliga (dvs syns när man söker på ID-märkningen i registret) tycker jag är självklart eftersom man bör förenkla så mycket som möjligt för den som vill hjälpa mig som kattägare att få tillbaka min bortsprungna katt. Är uppgifterna inte offentliga blir proceduren både krångligare och tar längre tid.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2015-05-15 12:35
#5

Mycket viktig påminnelse!

"Tänk dock på att en id-märkning som inte registreras är en bortkastad ID-märkning!"

På sommaren rymmer många katter från sina kattvakter och sommarbostäder, i ett försök att hitta hem till sitt eget revir.

ElisabethB
2015-05-26 18:06
#6

Jättebra info!

Tycker det känns tryggt att båda mina innekatter är chippade, tatuerade och registrerade i både djur-id och Sverak.

Tänk även på att telefonnumret till ägaren inte uppdateras automatiskt och man måste alltså själv meddela Sverak och SKK detta.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
kalindas
2015-05-29 16:50
#7

Sålde en av mina hittekattungar till en som inte kändes riktigt 100 att säljas till.
H*n svarade inte när jag mejlade och frågade hur det gått och om h*n kastrerat katten osv…
Fick till sist hjälp och en annan person ringde. 
Katten är då innekatt, vilket är jättebra, men inte kastrerad. :-(
De har inte anmält katten till id-registret, trots hon är chipmärkt och att det är gratis. Men det har jag ordnat så hon står på mig. 
Tror knappast de vaccinerat henne heller.
Sen har de även skitit i att ta över försäkringen utan katten är även oförsäkrad!
Var kommer detta lata och småsnåla från?
Är det så jobbigt att betala den där extra 1000-lappen och kastrera katten, eller gå till postlådan och skicka iväg ett brev.
Sen hade h*n klagat på att jag skickat så många meddelande och därför hade h*n inte svarat på dem! Tror h*n inte att om h*n svarat på ett så kanske jag hade slutat skicka ett mejl i månaden!?
Blir så trött! Men mest på mig själv som inte helt gick efter magkänslan och sa nej. Sonen i familjen klickade med katten och jag kunde inte med att säga nej. :-(

/Elisa

Bästakompis
2015-05-31 17:23
#8

Nä, jag fattar inte heller vad det är som är så svårt med att fixa ID-märkning och kastrering. Det är ju ett djur som kanske lever i 20 år, och har man gjort det så är det gjort för resten av livet. 1000 spänn är inte mycket på 20 år…och även om det är en innekatt så kan mycket hända på 20 år! Men tyvärr är det väl inte så många som tänker så långsiktigt med sina djur.

Katthemsmatten
2015-06-01 11:11
#9

#7 I framtiden vet du att om det inte klickar med de vuxna i en familj så får telningen lära sig att livet inte alltid innebär att man får allt man vill. Tufft, men  livet är så. Bättre att ett barn blir besviket (det lär det inte gå under för) än att man riskerar ett dåligt liv för en värnlös katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-01 14:19
#10

#9
Japp.
Man lär sig den hårda vägen och även skriva ett stenhårt kontrakt i hopp att de följer det.  😕
Har satt stopp för kattungar här nu, klarar inte försäljningen. Samma när jag höll på med raskatter och blir blödigare för varje år. Satsar på att hjälpa vuxna katter istället. De är kastrerade och färdiga när de flyttar. Kommer ha lite akuthem här.

/Elisa

Lena
2015-06-06 13:27
#11

#7 Himla trist när det blir på det där viset. Man lär sig av erfarenhet att lita på magkänslan. Hoppas det ska bli vanligare att veterinärer kastrerar tidigt för då kan man sälja alla kattungar kastrerade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2015-06-08 15:18
#12

Ja, tidig kastrering står högt på min personliga önskelista för att minska antalet (hemlösa) katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-06-08 16:39
#13

#12
Vet du vilka veterinärer som gör det i Sverige?
Skulle vilja ha tag i någon som gör det i Halland eller Göteborg.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2015-06-08 16:46
#14

Jag är dessvärre inte så hemma på veterinärer i dina trakter, men jag undrar om det inte finns någon här inne som kanske kan ge dig tips. Eller hör med Göteborgs Katthjälp om de har några tips att ge dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-06-08 17:14
#15

#13 Har hört att Distriktsveterinärerna i Strömstad gör det, men har inte kollat själv. Fast det kanske är lite för långt bort för dig att åka?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kalindas
2015-06-08 17:16
#16

#15
Jo det är en bit tyvärr. 😕
Har inga kattungar nu som behövs kastreras, men det hade ju varit bra att ha lite koll.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: