Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3235 ggr
Uppkatten
2015-05-11 16:20

Sjutton dagar bakom en kökslåda...

Jag försöker ofta ge tips och råd inne på Kattpolisen i Fokus och på andra efterlystsajter. Det handlar då om söktips i fråga om katter som har sprungit bort eller ifråga om katter som någon har hittat. Jag har noterat att kattägare ibland inte verkar leta tillräckligt noga och att de många gånger tycks ge upp alldeles för tidigt . Man öppnar dörrar till garage och uthus och lockar lite, men går inte in i uthusen och letar NOGA, och många tycks dra sig för att knacka på hos grannarna för att be om lov att få söka igenom deras uthus etc.

Att katter blir instängda av misstag är dock vanligt.  Inte minst så här års. Och instängda katter står inte och "ropar på hjälp" för att någon ska komma och släppa ut dem. I vart fall inte alla katter. De finns förvisso katter som jamar och verkar försöka påkalla uppmärksamhet, men jag har förstått att det är vanligt att katter istället blir tysta och ligger och trycker.

Jag läste på nätet att det är en överlevnadsinstinkt hos katten, det här med att vara tyst och ligga och trycka. En instängd katt blir ju per automatik "sårbar" eftersom den inte kan fly undan ifall en "fiende" dyker upp. Att vara tyst och ligga och trycka skulle vara kattens sätt att inte dra till sig t ex rovdjur.

Mot den bakgrunden framstår det förstås som extra viktigt att verkligen söka igenom stängda utrymmen NOGA. Att kolla varje dörr/fönster/lucka som kan ha stått öppen och sedan stängts. D v s att kolla garage, förråd, uthus, gäststugor, fristående sophus och tvättstugor, källare, vindsförråd och så vidare noga.

Katter kan bli instängda på de mest märkliga ställen. Under köksgolvet, inne i väggen, i elskåp, i kulvertar, i byrålådor, inne i grannens husvagn, innanför takluckan på grannens hus och så vidare… Bara vår fantasi verkar sätta gränser… 

Jag har följt flera fall där katter har slunkit in i grannens bostad/garage när grannen har packat bilen för att åka iväg på semester. Sedan har grannen åkt iväg, och katten har blivit ensam kvar i bostaden/garaget… Jag har också följt fall där katten har slunkit in i ett sommarhus som någon har varit och sett till, och där har katten sedan har blivit kvar, ensam…

Det gäller alltså att "tänka vitt och brett" när man söker efter sin katt och att leta noga och gärna flera gånger på varje ställe. Katter som gömmer sig kan bli nära nog "osynliga". Jag minns t ex en katt som blev instängd i en lekstuga och hittades först långt senare när lekstugan genomsöktes en andra gång… Och då brukar ju lekstugor vanligtvis inte vara särskilt stora utrymmen att söka igenom…

Att man ganska snart känner en viss uppgivenhet när man letar efter sin bortsprungna katt förstår jag. Att leta efter katten kan verkligen kännas som att leta efter nålen i höstacken. Jag har själv gjort det så jag vet (och då höll jag ändå "bara" på i tre dygn)!

Men som regel finns katten där ute någonstans och den behöver bli hittad! Och som kattägare har man ansvaret att leta! Länge!

Självklart har man också ansvaret att kastrera, id-märka och registrera sin katt. Allt för att underlätta så att katten kan komma tillbaka hem igen och inte ger upphov till några oönskade kattungar "på vägen".

Det finns gott om bra söktips på nätet så att man som kattägare kan leta på ett mer "strukturerat och systematiskt" sätt. Se t ex Kattpolisen i Fokus!

På länken nedan kan ni läsa om vad som hände katten Turid. Artikeln visar verkligen hur viktigt det är att vi mattar och hussar letar NOGA efter våra katter om katterna "försvinner". De kan finnas närmare än vi tror, på de mest besynnerliga ställen, och det är inte alls säkert att de vågar berätta för oss var de finns någonstans…

http://www.st.nu/gastrikland/gavle/katten-turid-overlevde-17-dagar-fastklamd-bakom-en-kokslada-4

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tjeja
2015-05-11 16:40
#1

🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
2015-05-11 18:29
#2

Det är ju dessvärre inte ovanligt att de lyckas smita in och hamna i en mörk garderob eller bakom en låda. En av mina svarta små pälsklingar gör det frekvent, så numera vågar jag knappt stänga utan att titta efter honom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2015-05-11 19:02
#3

Har en bekant vars vuxna dotter en dag ringde hem med tårarna i halsen. Hennes ena katt hade försvunnit ner under golvet genom ett hål (bredvid ett rör) under diskbänken… Vill minnas att katten tillbringade en dag eller två under golvet… Vilken panik det måste ha varit för matte! Hon var ffa rädd för att katten skulle fastna någonstans där nere under golvet, men så småningom kom katten fram igen…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tant Grön
2015-05-13 12:10
#4

Min mammas katt hade gått in och lagt sig i tvättmaskinen bland smutskläderna. Som tur var fick min mamma syn på den innan hon startade maskinen.

Katthemsmatten
2015-05-13 12:21
#5

#4 Det hade kunnat sluta riktigt illa. Jag gissar att man sedan den dagen antingen höll luckan stängd konstant alternativt aldrig startade maskinen utan att först ha kontrollerat om katten fanns där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tant Grön
2015-05-13 12:26
#6

#5 Jo, hon var noga med att kolla innan hon startade den.

Annons:
martdat
2015-05-17 21:52
#7

Bra formulerat och jag uppskattar verkligen allt du gör på kattpolisen. du vet du får bli medis vilken dag du vill.- Kram

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2015-05-17 21:55
#8

Bra formulerat. Du ska vet att jag uppskattar allt du skriver på kattpolisen och du är välkommen som medis vilken dag du vill. lägg  Gjärna upp denna text där med. Kram

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2015-05-17 22:13
#9

#8 Tack martdat! Lägger in den på Kattpolisen senare under veckan som inlägg! Skulle gärna vara medis på Kattpolisen också, men har svårt att hinna med… Men kanske en vacker dag så… 👍

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2015-05-17 22:48
#10

Stackars katt!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: