Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 15425 ggr
denizecarmen
2/22/15, 4:20 PM

Sår på hakan?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min katt (innekatt) har fått ett sår på hakan och det är svullet. Se bild. Vad kan det vara och vad kan jag göra? Huskur? Han är pigg, äter o glad som vanligt men han kliar sig på hakan ibland..

Annons:
molam
2/22/15, 4:23 PM
#1

Exem möjligtvis Testa med lite BArnolja, Vi hade liknande märken på en ac hundarna Tror jag (dock svårt att se pga all päls på dom) Men det var exem iaf och vi smörjde in med barnolja en gånge per dag så Blev det bättre Kan säg jag har INTE Katter aldrig haft heller så vet ingen om katthälsa ol :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Uppkatten
2/22/15, 4:39 PM
#2

Finns något hos katt som kallas svarthaka. Kan det vara det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

FruFilur
2/22/15, 5:58 PM
#3

Definitivt s.k svarthaka, eller feline acne som det heter med finare ord, och den har gått ganska långt iom att det är så rött och pälsen börjat glesna och kisse har kliat sönder sig så det kanske är ett lite för sent stadie för den behandling jag kommer tipsa om nedan…

Först lite om varför den kan uppstå ;
- dels kan den vara hormoniellt betingad och ploppar upp vid könsmognad (precis som vår egen finniga tonårsperiod!)
- Mat/vattenskålar av plast är ofta en bov i dramat; undvik dessa och använd skålar av glas, porslin eller rostfritt istället, och byt/diska dem varje dag!
- Vissa katter reagerar på vissa foder, t. ex får mina båda kastratkillar ofelbart svarthaka om de snyltar åt sig av Royal Canins bebismat när jag har kattungar.

Så till behandling, återigen med brasklappen om att i just ditt fall kan det ha gått för långt och du kan behöva uppsöka veterinär för att få nödvändig lindring och kanske antibiotika om det blir inflammerat!

1. Skaffa en luskam och kamma bort så mycket av det svarta skorvet som möjligt
(eventuellt 2. Peta FÖRSIKTIGT med spetsen på en pincett eller liknande bort ytterliga svarta skorvor)
3. Blöt en mjuk frottélapp i varmt vatten (inte så hett att du bränner katten, men varmt) och badda för att mjuka upp resterande skorv, byt hela tiden yta på tvättlappen så att du baddar med en ren bit.
4. Ta på en mild tvål (t.ex Lactacyd intimtvål i skumform) på en annan blöt frottélapp (eller bomullsrondeller) och tvätta genom att försiktigt gnugga, byt till en ren yta vartefter så att du inte bara gnossar in skiten i huden igen.
5. Ännu en ny, blöt, frottélapp, badda bort tvålresterna noga

Upprepa dagligen tills det blivit bättre. Ibland kan man, när det mest akuta skedet lagt sig, lyckas identifiera en eller ett par överaktiva porer, och om katten är av den samarbetsvilliga sorten kan man försiktigt tömma dem genom att klämma varsamt (OBS! Rena fingrar, eller helst lämpligt verktyg) och därmed skynda på läkningsprocessen.

Ett fungerande "underhållsmedel" för att komma tillrätta med en lindrig form av svarthaka (typ, katten har fått ett par svarta prickar) är att badda/tvätta med vanlig linsvätska på bomullsrondeller…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Katthemsmatten
2/23/15, 12:28 PM
#4

#3 Tack för ett bra och informativt inlägg. Jag har bara hört talas om åkomman tidigare men aldrig stött på den. Hoppas jag minns din information den dagen jag gör det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
2/23/15, 7:07 PM
#5

#4   Spara inlägget?  Det ska jag göra!!  🙂

#3 Mycket bra skrivet. Har själv aldrig råkat ut för detta med mina katter men en dag kan man behöva veta hur man ska göra. Tusen tack.👍

https://jazzans.wordpress.com/

denizecarmen
2/24/15, 7:18 AM
#6

Tack så mycket för svar!! :) Har gjort som du sa och det ser faktiskt bättre ut nu nån dag senare!

Annons:
Jassan
2/24/15, 10:32 AM
#7

#6  Glömde ju säga lycka till med din katt. 😞

Skönt att det redan ser bättre ut!!!!👍

https://jazzans.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: