Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1253 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-02-21 09:21

Vanvårdad och upphittad, leker inte?

Har en upphittad katthona, troligtvis sommarkatt, utslängd och suttit mitt i stan utan att rört sig i veckor. Mycket mager, massor av infektioner och är inte gammal. Hon är nu frisk och har fått tillit för människor. Men hon leker inte? Hon har Luxor aldrig sätt en leksak verkar det som.. Och hon är inte rumsren heller, kissar på handdukar i sängen och i badrummet.. Ska prova lägga en handduk i kattlådan istället och se om hon kissar i den då. Hur får jag henne att börja leka? Hon vill bara ha kärlek än så länge, hon har varit kärleksfull ca 4 veckor nu så hon är inte så stressad eller något längre. Tacksam för svar!

Annons:
Maria
2015-02-22 10:38
#1

Hon kommer säkert att börja leka så småningom men det får nog komma i hennes takt.

Jag har haft fyra katter och en av dem lekte aldrig. Jag kunder sitta hur länge som heslt med leksaker framför honom. Laserpenna, fjädrar billar och annat kul. Han bara tittade på mig och så ut att tycka jag var hur knäpp som helst😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Stockholmsbruden]
2015-02-22 11:06
#2

#1 Ja det är precis vad hon gör. Hon hoppar upp i knät och stirrar lite roat på mig..xD Det är ju så viktigt för katter att leka och tycker det är konstigt att hon inte gör det.

[JeanetteK]
2015-02-22 15:29
#3

Ge henne tid. Vi tog hand om min pappas katt efter att min pappa dog. Katten var då mager och ledsen en lång tid. Det tog nästan två år innan han kopplade av tillräckligt för att ge sig hän och leka. Idag har han bott hos oss i tio år och är glad, lugn och trygg. Men man kan se sviter av att han mådde så dåligt. Han håller sig undan så fort det kommer någon han inte känner och man får inte lyfta honom eller hålla fast honom. Så jag tror absolut att traumatiska upplevelser kan sätta djupa spår även i katter.

Elsklingenelsa
2015-02-22 20:20
#4

Du skriver att hon är frisk nu. Så har ni alltså kollat så "fel-kissandet" inte har medicinska orsaker? Kan ju fortfarande något som dämpar leklusten även om hon säkert mår mycket bättre inne i tryggheten hos dig nu. Just att kissa på mjuka saker (madrasser, soffan, kläder på golvet etc) brukar ju vara kattens sätt att signalera något. Vad hon signalerar kan vara trixigt att räkna ut…Kan ju vara uvi (stressutlöst retning av blåsan) eller bara nått med kisslådorna som hon inte gillar/tycker är läskigt…Om ni ej kollat urinvägar kan ett urinprov lämnas in hos vet - ring och fråga så förklarar de hur… Sen finns massa enkla och ofarliga naturpreparat man kan blanda i maten som man kan prova (tex cystease) och som jag haft toppenresultat med vid samma typ av fel-kissande…:) Finns att köpa online. Men bäst att kolla med urinprov först så problemet inte är bakteriellt. //Elsa

Elsklingenelsa
2015-02-22 20:24
#5

Ps. Jag tar för givet att hon är kastrerad? Annars är det 95% anledningen till kissandet. ;)

Upp till toppen
Annons: