Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2290 ggr
Isatis
2015-01-20 13:52

Mamman op.

I går eftermiddag opererades Mamman (Higgs mamma) för livmoderinflammation. För några timmar sedan var vi på återbesök hos veterinären för koll av sår och för påfyllning av vätska under nackskinnet. Ingen feber, operationssåret ser fint och torrt ut. Hon dricker och äter inte självmant utan jag matar henne med spruta i munnen. Lite kommer i Mammans mage, en del kommer på Mammans mage och resten kommer på mig. Försöker att pytsa i henne varannan timme.  Det svåraste är att hon inte är van att gå i låda för att kissa, hon är en snäll men vaksam utekatt som gjort sina behov utomhus. Kan hon till slut lära sig att kissa i låda? Hon har två att välja på.

Annons:
Uppkatten
2015-01-20 19:42
#1

Katter som har gått ute brukar ofta vara lätta att lära gå på låda. De är ju vana vid att krafsa i sand och jord, och då brukar kattlådan vara det som är mest "likt".

Ibland kan man behöva hålla undan t ex textilier i början, ifall katten vill kissa på sånt som är mjukt o skönt.

Och ibland kan man få börja med lite kattsand och sedan jord ovanpå i kattlådan under den första tiden, för att sedan successivt öka mängden kattsand och minska mängden jord.

Jag skulle rekommendera en oparfymerad finkornig sand, typ Evercleans doftfria, och att du provar lite olika typer av kattlådor. Med och utan huv. Provar du med huv så montera bort luckan. En del katter vill kunna sitta avskilt när de är på lådan, andra vill kunna ha koll på vad som händer i rummet, så fundera lite över lådornas placering.

Håller tummarna för att hon snart är pigg och glad igen!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Isatis
2015-01-20 20:16
#2

Tack för tips snälla Uppkatten. Låda med huv låter bra, Mamman vill nog vara dold och i avskildhet då hon kissar. Tror inte att jag har sett henne gräva och kissa som de andra katterna gör. Mamman är en privat liten dam som verkar sköta allt utom synhåll för oss.

Jourhemmet
2015-01-20 21:51
#3

Jag har aldrig någonsin haft en vuxen jourkatt som kissat utanför lådan. Bra finkornig grävvänlig sand behövs. Här använder jag aldrig huv på lådorna. Det spelar ingen roll att de inte är vana vid att vara inomhus.

Katthemsmatten
2015-01-21 13:05
#4

Det är ju inte så svårt att ha två typer av lådor i början för att se vad som fungerar bäst. Så länge en katt har tillgång till en låda som passar den så brukar det inte bli några problem. Som Uppkatten skriver - sandlådan är ju det enda i ett hem som öht påminner om vad de stackars utefödda tidigare upplevt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Isatis
2015-01-28 16:20
#5

I dag var Higgs mamma hos veterinären och tog bort stygnen efter operationen. Vet. bedömde hennes ålder till minst 15 år. Det kan man knappast tro då man ser henne, smal och tunnsvansad men med tänder så starka och vita. Slemhinnorna var fina och rosafärgade och ögonen var klara. Hon verkar mycket alert och vaken men är fortfarande vaksam och avvaktande.

Uppkatten
2015-01-28 16:23
#6

❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2015-01-29 11:50
#7

Helt otroligt att en skyggis lyckats hålla sig så fin trots de umbäranden de utsätts för! Kanske har hon inte varit ute så väldigt länge även om hon fått sitt förtroende för 2-beningar raserat. Med ditt stöd och omvårdnad kommer hon få ett fint liv de år hon har kvar. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: