Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
11. Kattsjukdomar & problem

Mamman op.

2015-01-20 13:52 #0 av: Isatis

I går eftermiddag opererades Mamman (Higgs mamma) för livmoderinflammation. För några timmar sedan var vi på återbesök hos veterinären för koll av sår och för påfyllning av vätska under nackskinnet. Ingen feber, operationssåret ser fint och torrt ut. Hon dricker och äter inte självmant utan jag matar henne med spruta i munnen. Lite kommer i Mammans mage, en del kommer på Mammans mage och resten kommer på mig. Försöker att pytsa i henne varannan timme.  Det svåraste är att hon inte är van att gå i låda för att kissa, hon är en snäll men vaksam utekatt som gjort sina behov utomhus. Kan hon till slut lära sig att kissa i låda? Hon har två att välja på.

Anmäl
2015-01-20 19:42 #1 av: Uppkatten

Katter som har gått ute brukar ofta vara lätta att lära gå på låda. De är ju vana vid att krafsa i sand och jord, och då brukar kattlådan vara det som är mest "likt".

Ibland kan man behöva hålla undan t ex textilier i början, ifall katten vill kissa på sånt som är mjukt o skönt.

Och ibland kan man få börja med lite kattsand och sedan jord ovanpå i kattlådan under den första tiden, för att sedan successivt öka mängden kattsand och minska mängden jord.

Jag skulle rekommendera en oparfymerad finkornig sand, typ Evercleans doftfria, och att du provar lite olika typer av kattlådor. Med och utan huv. Provar du med huv så montera bort luckan. En del katter vill kunna sitta avskilt när de är på lådan, andra vill kunna ha koll på vad som händer i rummet, så fundera lite över lådornas placering.

Håller tummarna för att hon snart är pigg och glad igen!!! Hjärta

Anmäl
2015-01-20 20:16 #2 av: Isatis

Tack för tips snälla Uppkatten. Låda med huv låter bra, Mamman vill nog vara dold och i avskildhet då hon kissar. Tror inte att jag har sett henne gräva och kissa som de andra katterna gör. Mamman är en privat liten dam som verkar sköta allt utom synhåll för oss.

Anmäl
2015-01-20 21:51 #3 av: Jourhemmet

Jag har aldrig någonsin haft en vuxen jourkatt som kissat utanför lådan. Bra finkornig grävvänlig sand behövs. Här använder jag aldrig huv på lådorna. Det spelar ingen roll att de inte är vana vid att vara inomhus.

Anmäl
2015-01-21 13:05 #4 av: Katthemsmatten

Det är ju inte så svårt att ha två typer av lådor i början för att se vad som fungerar bäst. Så länge en katt har tillgång till en låda som passar den så brukar det inte bli några problem. Som Uppkatten skriver - sandlådan är ju det enda i ett hem som öht påminner om vad de stackars utefödda tidigare upplevt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl
2015-01-28 16:20 #5 av: Isatis

I dag var Higgs mamma hos veterinären och tog bort stygnen efter operationen. Vet. bedömde hennes ålder till minst 15 år. Det kan man knappast tro då man ser henne, smal och tunnsvansad men med tänder så starka och vita. Slemhinnorna var fina och rosafärgade och ögonen var klara. Hon verkar mycket alert och vaken men är fortfarande vaksam och avvaktande.

Anmäl
2015-01-28 16:23 #6 av: Uppkatten

Hjärta

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.