Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1746 ggr
Lena
1/17/15, 3:42 PM

Betygsätt TV4'as Djurskyddarna

Sedan den 8/1 sänder TV4 programserien "Djurskyddarna".  Där får man följa när företaget Djurambulansen Skåne AB omhändertar djur efter beslut av Länsstyrelsen. Ett program som fått blandade reaktioner. 

Vilket betyg vill du ge serien? Vi använder det gamla betygsystemet 1 - 5. Betyg 1 = sämsta tänkbara upp till Betyg 5 Bästa tänkbara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Ambrose
1/18/15, 8:14 PM
#1

Tycker väll att konceptet är helt ok, men man har ju hört ett och annat om ägaren av Djurambulansen och SPCA. Skattefiffel och dylikt. Känns ju inte som att en människa som bryr sig så mycket om pengar, och inte följer lagen, bör vara ansvarig för dessa djur. Polisen borde ha valt någon annat att sköta detta jobb. Varför de inte har gjort det kan man ju spekulera i. Antagligen handlar det om pengar även där.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tarotstollan
1/18/15, 9:41 PM
#2

Jag är glad att de visar hur det ser ut i Sverige än idag och glad att åtminstone några djur kommer från misären.
För övrigt är jag inte insatt i övrigt, så väljer att inte kommentera det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Imasy
2/1/15, 1:22 PM
#3

Jag har inte sett programmet så jag kan inte bedöma om det är bra eller ej. Däremot tycker jag att det är bra att denna typ av problematik får utrymme i tv, och förhoppningsvis gör det gemene man mer medveten om hur situationen ser ut på hemmaplan. Att det existerar här och inte enbart på Animal Planet.

Katthemsmatten
2/2/15, 1:17 PM
#4

Visserligen är det bra att problematiken får uppmärksamhet, men den här serien är litet för enögd. Man får inte veta vad som händer de katter (djur) som inte kan omplaceras så snart samhället slutar betala för deras uppehälle som ett exempel. Är beredd att helt hålla med #1, dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2/2/15, 1:56 PM
#5

Ofta finns det ju en människa som mår mkt dåligt av olika anledningar (psykisk sjukdom, demens o s v) bakom när djur far illa, och att visa den personens hem på TV på ett ingående sätt för alla och en var känns fel tycker jag. Många gånger skulle även människan behöva "räddas"… INGEN ska behöva leva under sådana förhållanden som visas i en del av de här programmen.

Naturligtvis bör hanteringen av djuren skötas av personer med tillräckliga kunskaper om djur och djurs beteenden (för att t ex undvika onödiga avlivningar), och det hela bör ske på ett etiskt och moraliskt godtagbart sätt.

Jag mår dåligt av allt avlivande i programmet. Det gäller friska djur som avlivas och ofta är kommentarerna då i stil med att: "hittas inget hem inom en vecka tvingas vi tyvärr avliva djuret. Det är synd men…"

Men varför väntar man då inte en vecka till? Eller flera veckor? Förr eller senare dyker en lämplig ägare upp. D v s jag tycker det är orimligt att man har den här "absoluta och oflexibla tidsgränsen".

Djurskydd handlar i de här sammanhangen allt för ofta om ekonomi/pengar trots att djurets rätt till sitt liv (och till ett gott liv!) borde vara det centrala.

I det senaste programmet påstod man därtill att katterna i lägenheten var förvildade, trots att de bara blev rädda när en massa främmande människor inkl. ett TV-team strömmade in i bostaden… Vilken katt skulle inte reagerat på något sådant?! Trist när sådana basala kunskaper om katter (som är ett av våra vanligaste husdjur!) saknas hos de som utger sig för att vara "Djurskyddare"… Sådan okunskap minskar förmodligen omhändertagna katters möjligheter till ett fortsatt liv väsentligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jessicahagstrom94
2/2/15, 6:32 PM
#6

Vet inte om det var i det programmet eller något annat som dom tog emot massa giftormar och bah "jaa får dom inget hem inom en vecka får dom tyvärr avlivas" 

Jag hatar hur de avlivar friska djur hit och dit men det är bra att det visas i tv hur det faktiskt ser ut i dagens samhälle för många, många husdjur. Folk kanske öppnar ögonen lite och förstår hur Sverige ser ut och försöker göra något åt det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: