Annons:
Etikettkattprat
Läst 1462 ggr
Uppkatten
1/16/15, 9:43 PM

Styckad katt i skolans sandlåda...

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Flöffo
1/16/15, 9:47 PM
#1

Usch, håller med. Hoppas inte katten led på något sätt…

//Flöffo

taylor__lambert
1/16/15, 9:56 PM
#2

Detta oroar mig! Min kompis katt har varit borta nu ett tag och hon bor it gtb, hoppas det inte är hennes katt för då… går inte att sätta ord på det. Stackars katt! Hoppas väl på ett sätt att det var en herrelös katt så igen familj blir sårade.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Uppkatten
1/16/15, 10:37 PM
#3

Låt oss i första hand hoppas att katten var död innan den hittades av de här otrevliga personerna/personen och utsattes för styckning etc.

Sedan tycker jag att det är lika fel att utsätta en herrelös katt för något sådant här som en ägd katt. Varje katt har rätt till sitt eget liv och varje katts liv har ett värde. Och varje individ ska visas respekt - även efter sin död.

Är det en ägd katt kanske fallet "blir synligare" och då kanske fler blir motiverade att få stopp på sånt här… Men självklart väldigt tufft och ett stort lidande för den familj som då drabbas…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1/17/15, 3:13 PM
#4

Fruktansvärt med alla djurplågare som ger sig på katter. Brottet blir på intet sätt mildare om det är en hemlös katt som drabbats. Dock brukar hemlösa katter efter ett tag i hemlöshet vara på sin vakt och därför mera svårfångade för dessa fruktansvärda våldsverkare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
1/17/15, 8:55 PM
#5

Mentalt störda människor som borde spärras in på livstid. Förhoppningsvis var katten död så den inte led, men personen som gjorde det är uppenbarligen allvarligt psykiskt störd… stackars katt :(

taylor__lambert
1/17/15, 9:16 PM
#6

Jag tror att om katten inte varit uppstyckad så hade man lättare kunnat se om den var död innan.

Men jag undrar, för när jag hör om sånt här tänker jag ur flera olika perspektiv om vad som kan ha hänt osv, det står att inte alla delar fanns där, några delar av katten saknas, och de finns ju fortfarande de sjuka människor som gör ritualer där man offrar djur vilket då blir ännu sjukare.

Jag tror ju inte att det är en herrelös katt, men hade det varit det så kanske det hade varit bättre, ur flera synpunkter,  jag tänker om den katten hade varit svårt sjuk eller bar på en smitta, lättare att fånga in när ett djur är sjukt, oavsett vad så att behandla ett djur på detta sätt är ju inte okej.

Sen kan det faktiskt vara som så att katten varit död länge, det vet man ju inte, jag vet att när jag praktiserade på hundstallet hittade personalen en död katt halvt nedgrävd i jorden, inte uppstyckad så som denna katt men den hade blivit kniv skuren i hela magen. Så det finns jo många saker som kan ha hänt denna katt, förhoppningsvis finns det bevis av något slag så att man kan få tag i personen som gjorde det.

Skulle katten levt vid tillfället tror jag knappast att den inte gett upp utan en fajt, då finns det säkerligen bevis i tassarna, eller i munnen (om nu dom fanns med på platsen). Näe, nu börjar jag tänka och spekulera för mycket känner jag, lika bra att vara🤐

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Katthemsmatten
1/18/15, 4:57 PM
#7

Och för ett par dagar sedan stod om en katt som blev ihjälsparkad någonstans utanför Göteborg. Några barn hade först kelat med katten, sedan hade det ena barnet hållit fast katten i halsbandet medan den andra sparkade. Hur har den här empatilösheten uppstått????

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
1/18/15, 5:21 PM
#8

#7 psykiskt fel i samhället… finns videor där folk "ramlar" ihop på gatan och folk bara går förbi, eller tjej som blir hotad och illa behandlad i en hiss och en person säger "kan du vänta med det där tills jag gått ur?"

taylor__lambert
1/18/15, 5:27 PM
#9

#8 fast det behöver inte vara psykiskt fel på en människa att den inte hjälper en person som ramlat t.ex. Jag gör det inte för jag har svårt att prata med människor, inte anser jag mig själv som psykiskt störd för det.

Sen att någon inte vill vara i närheten av när någon blir misshandlad skulle inte jag heller vilja bli inblandad i, jag vill inte bli misshandlad jag ringer hellre polisen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Rafflan
1/18/15, 5:40 PM
#10

#9 om en person ramlar ihop på gatan och ligger medvetslös och du går vidare utan att reagerar eller kalla på hjälp ja då anser jag att nåt är fel…

Förstår att folk inte vill bli inblandade, men på en offentlig plats där det finns andra människor tycker jag man kan agera för polisen hinner inte ditt snabbt nog och dag efter kan denna tjej vara död…

taylor__lambert
1/18/15, 5:50 PM
#11

#10 "ramlar ihop på gatan och ligger medvetslös" det är en helt annan sak, att människan blir medvetslös, det skulle jag inte ignorera. 

Men jag tycker nog inte mig se sånt så mycket här där jag bor (stockholm), det är väl ändå mer i typ USA det händer.
Har nog inte heller med att man är psykiskt störd just när det gäller det utan mer att man är egoistisk eller är "blind" som man ofta blir när man inte tänker på sin omgivning utan man riktar sig att gå åt ett håll.

Men när det handlar om djur som blir misshandlade, ja det är väl mer psykiskt fel på människan, aggression, psykisk rubbning i hjärnan och sånt, men det händer ju inte heller öppet utan oftast under nattetid eller bakom låsta dörrar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Rafflan
1/18/15, 6:36 PM
#12

#11  ramla ihop i allmänhet, alltså bara ramla på isen klarar sig dem flesta själva, men ramla ihop (vilket jag skrev i mitt första inlägg) är en helt annan  sak. Och oftast när en person ramlar ihop blir den medvetslös, men kan ju vara andra saker också, förlamad? hjärtproblem?osv där personen är medveten,  men oavsett så kan en sån person inte resa sig och då går man inte bara vidare…

Att sakna empati för andra levande saker (människa som djur) är för mig ett psykiskt fel… och om man kan passera en person som är i allvarligt behov av hjälp utan att reagerar, ja då är det nåt fel… oavsett om samhället gjort en "blind" är det ändå ett psykiskt fel.

Uppkatten
1/18/15, 6:57 PM
#13

#7 Jag såg också inlägget om barnen som sparkat katten så illa att den sedan fick avlivas. Det är så otroligt sorgligt när barn fortfarande i 10-årsåldern inte har fått lära sig hur man beter sig i förhållande till djur. Och precis som du skriver: var är empatin?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
1/19/15, 12:58 PM
#14

Att inte ingripa i någon som helst mån när något drabbar en medmänniska ser jag som högst oempatiskt. Alla kanske inte kan och vågar gå emellan när någon är på väg att råna en person i närheten, men vi kan alla föra ett himla liv för att väcka uppmärksamhet och dessutom ringa 112.  Att man har 'svårt för att prata med folk' i en sådan situation tycker jag låter litet som brist på civilkurage - och kanske en aning psykiskt störning eftersom man väljer att fokuserapå sin egen oförmåga.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
1/19/15, 2:20 PM
#15

#14 gäller ju även djur, ser man djurplågeri eller lidande hos ett djur, försök agera. Tex ringa polisen och följa efter dem på avstånd så polisen får tag i dem, om det finns människor omkring för ett jävla liv, om det är några barn som plågar ett djur, ta djuret ifrån dem, osv…

Katthemsmatten
1/19/15, 4:10 PM
#16

#15 Självfallet gäller det även djur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
1/19/15, 7:00 PM
#17

#16 tyvärr tror jag det är vanligare att folk bryr sig när det gäller människor än djur :(

Upp till toppen
Annons: