Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1530 ggr
Lena
12/13/14, 1:51 PM

Katter under avlivningshot - en styggelse!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje dag blir jag påmind om hur lång väg det är kvar tills huskatten får den status den förtjänar. Jag blir både arg och ledsen över människors respektlöshet och deras egocentriska hållning. Följande citat är hämtat från en konversation helt nyligen där kattägaren var så upprörd över att folk reagerade på att vederbörande tänkte avliva sin katt som han/hon haft i många år för att den inte gillade den nyinköpta hunden. 

"Det är SJUKT att man måste FÖRSVARA att man inte kan ha kvar sin katt. Herregud. Ska ett djur begränsa mig från att skaffa fler, när djur är det jag lever för liksom?"

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[[eskils_]]
12/13/14, 2:36 PM
#1

Alla kan ju begå ett misstag, t ex skaffa ett djur och sedan ångra sig. I så fall får man förstås se till att djuret får ett annat bra hem.

Att avliva ett friskt husdjur borde vara förbjudet. Hemsk människa!

Katthemsmatten
12/15/14, 11:19 AM
#2

Det är varje djurägares ansvar att se till att omplacera sitt djur om man av någon anledning inte längre kan ta hand om det. Det kan aldrig vara någon annans ansvar. Och det kan aldrig någonsin vara en ideell organisations ansvar. Katthemmen har fullt upp med att försöka ta hand om hemlösa katter som inte har någon som kan hjälpa dem och föra deras talan. Till skillnad från den ägda katten.

Varför är det, fortfarande, så lätt att skaffa en katt (även andra djur) av stundens ingivelse och utan att först ha tänkt efter. Hur tror jag mitt liv kommer se ut om 5-15 år? Har jag en back-up om någonting händer mig? ANSVAR  - hur svårt kan det vara att ta sitt ansvar?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/14/15, 7:09 PM
#3

Puttar upp denna diskussion!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ElisabethB
1/15/15, 8:02 AM
#4

Inget djur ska säljas med avlivningshot! Självklart kan man se om man kan få hjälp ifrån katthem/liknande med att omplacera sin(a) katt(er) - MEN det är alltid djurägarens ansvar. Och självklart kan ens livssituation förändras, men det är fortfarande djurägarens ansvar.

B.l.a. därför anser jag att inget djur ska kosta under 1000 kr i inköp - vissa sorters djur borde kosta minst 3000 kr att köpa. Då kanske fler skulle tänka efter innan köp och även ställa krav på den som säljer djuret.

Kanske är korkade åsikter, men jag tänker som så att har man inte ekonomi eller vilja att betala för ett djur - så har man inte heller ekonomi eller vilja att betala vad djuret kostar att äga.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
1/15/15, 2:31 PM
#5

#4 Håller helt med dig. Kan man inte betala en större summa vid ett tillfälle som man själv väljer så har man sannolikt mycket begränsad möjlighet att ge djuret den veterinärvård det förr eller senare kommer att behöva. Och då vid ett tillfälle som du inte själv har valt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/17/15, 3:24 PM
#6

Att djuret ifråga är behäftat med en skaplig köpesumma har flera syften. Det handlar om statusen på djuret, att förhindra impulshandlingar och få människor att tänka efter rent ekonomiskt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Rafflan
1/17/15, 8:47 PM
#7

Man får fan ta sitt ansvar! har dem skaffat katten får dem omplacera hunden eller ha kvar katten tills den får ett nytt hem, inge ursäkter!

Jag tog emot 2 omplaceringskatter som skulle avlivas akut. Den ena funkade inte med hunden jag har. Han flyttar till ett nytt hem, var där i 2 månader men dem tyckte inte han funkade med deras katt, då fick ha komma hit igen och flyttade sen till en kompis och har bott där i nu 2 år. Skulle hon inte heller kunna ha kvar honom skulle han få komma hit igen tills nytt hem hittas. Det går att dela av ett boende tillfälligt medans man letar hem, visst lite krångligt för ägaren kanske. Men man har ett ansvar!

Upp till toppen
Annons: