Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1600 ggr
kalindas
9/2/14, 5:09 PM

Mina honor + hanen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder på "mina" stallkatter idag. Den ena honan saknades idag, men istället dök hankatten upp. Det är nog den största katt jag sett i mitt liv.
Han är otroligt fin Eller skulle vara om han blev kastrerad och fick ordentligt med mat. Jag "tror" han hör till gården, men har ett ganska stort område han går på. Min hyresvärd har sagt att han gått här några år. Inte speciellt rädd, men hade nog suttit i min arm om jag försökt klappa honom.
Min dröm är att hitta det perfekta hemmet till honom, där han blir kastrerad och får mat och omvårdnad. Med rätt hull, skulle jag inte förvåna mig om han kommer upp i 8 kg klassen, för han är STOR!
Har tyvärr inte råd att kastrera honom själv, då jag är ruinerad sen kattungarna. Plus att jag troligtvis måste ta in den kullen som finns därute och som är ca 2 veckor nu.

/Elisa

Annons:
kalindas
9/2/14, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är tre av honorna. Alla dessa har defekta tassar (skeppskatt). Den tabby och vita är det som har ungar nu och är väldigt tunn pga det. Hon är min favorit och jag har döpt henne till Stjärna.

/Elisa

Katthemsmatten
9/3/14, 1:25 PM
#2

Fina kissar. De har tur att du har tagit dig an dem!

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
9/6/14, 7:57 PM
#3

men kan du få tag på hankatten?…jeg mener tror du at det skulle gå enkelt å få honom i en transportbur for veterinär koll og kastrering?. jeg kan hjelpe deg med 1000 det er allt jeg kan bidra med om du kan få inn honom og kastrert han. sen får vi hoppas at han ikke er sjuk eller nåt annat.

Monsva
9/6/14, 9:36 PM
#4

Elisa, Kan du skicka din adress i ett pm till mig? Kan då bidra med en summa brevledes.

kalindas
9/6/14, 10:17 PM
#5

Tack. #3 & #4
Har ingen fälla här nu. Ska fånga den sista honan om några veckor.
Men jag kan höra av mig när jag har en här. Så får vi se om han går in igen. Han har gått i fällorna förr, men då har jag släppt ut honom. Delvis för jag inte vet om han ens hör hit, plus att jag prioriterade honorna.
Enligt min hyresvärd, så dyker han upp på våren och sommaren. Sen ser han honom inte på hela vintern. Ska skicka ett par bilder till katthemmet här i trakten och se om någon vet vem han är. Han är inte speciellt rädd, men tror inte han är tam, gissar att han är ganska gammal, men svårt att veta när de varit fertila i några år.

/Elisa

zorro2
9/7/14, 7:58 PM
#6

ok, berätta för bonden også så at det fins ukjente människor i dette avlånga land som vil hjelpe til för at vi bryr oss…kanskje han/hun for seg en tankeställere og vil hjelpe til. 

send pm med adress eller nåt så får du dem

Annons:
kalindas
9/8/14, 9:12 AM
#7

#6
Jag har redan berättat det för honom. Men först måste vi kolla så det inte är någon annan som äger honom. Har satt ut en förfrågan på Falkenbergs Djurskyddsförenings sida.

Det som jag oroa mig för om han blir kastrerad är att risken är stor att övriga hanar kommer ge sig på honom. Finns ju en unghane, troligtvis hans son, som dyker upp här då och då. Sen andra hanar.
Har ju varit med om en del fertila raskatter som blir djup deprimerade och låga i rang när de blir kastrater. Vill inte att det ska hända denna snygging.
Det är därför jag sökt lite efter ett nytt hem, så han inte blir lågrangad här.

/Elisa

Katthemsmatten
9/8/14, 1:09 PM
#8

#7 Du behöver nog inte bekymra dig särskilt för att han ska bli påhoppad. Han är ju inget hot mot de eventuella fertila hanarna och de kommer högst sannolikt att strunta i honom. Om han däremot är okastrerad, börjat utveckla de karaktäristiska tjocka kinderna (som antagligen är tjusigt för honorna) så kommer han att riskera att hamna i rejäla slagsmål. Det är förs vid 4-5 års ålder en okastrerad hane får chansen att para sig. Innan dess ser de äldre hanarna till att jaga bort de yngre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/8/14, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8
Denna kille är säkert minst 5år, med tanke på det stora kraftiga huvudet han har. Även den ev. sonen har tjocka kinder, men är liten jämfört med hanen.

Här är ännu en bild på honom.

/Elisa

Katthemsmatten
9/9/14, 12:33 PM
#10

Han är så fin! Jag älskar dessa litet luggslitna killar med tjocka kinder. Hoppas jag inte är ensam om det så även han får ett bra hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/9/14, 3:07 PM
#11

#10
Hem får han ju genom att han självklart få gå kvar här. Men vet ju som sagt inte hur långt han brukar vandra eller var han kommer ifrån. Kommer prioritera honan och få in henne och ungarna. Men får jag in honom, så ska jag kolla om jag kan kastrera honom. 

Älskar också dessa härliga hankattkinder! ❤️

/Elisa

Katthemsmatten
9/9/14, 6:03 PM
#12

Du gör ett jättebra jobb kalindas. Förstår prioriteringen av honan plus ungarna men håller tummarna för att även hanarna får en chans att bli kastrerade. Att du kommer se till att de har tak över huvudet i uthus och lador samt mat har jag förstått. Kanske någon kan intressera sig för katterna och ta dem till sig som familjemedlemmar vad det lider.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/9/14, 6:12 PM
#13

#12
Jag hoppas på att Stjärna (mamma till ungarna) ska kunna bli ganska tam. Men det beror ju på om hon gillar att bli klappad. Har "nästan" kunnat klappa henne nu.
Hittade ungarna i förrgår, de är tre veckor idag, men hon kände nog att de luktade annorlunda för hon har flyttat dom. 😕

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
9/10/14, 10:45 AM
#14

#13 Det är viktigt att inte röra ungar som man hittar när de är för små att tas in. Annars flyttar mamma dem definitivt. Om du inte rörde dem så kan hon ha iakttagit dig alt. ändå känt din doft allt för nära boet. Nu får du vänta några veckor så lär de vara ute och tassa trots att Stjärna sagt till dem att ligga still till dess hon kommer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/10/14, 11:43 AM
#15

#14
Hon kände definitivt av doften på dem. Nu är de helt tysta även om jag ropat/jamat på dem.

/Elisa

kalindas
9/11/14, 4:08 PM
#16

Blir så där löjligt glad när jag kommer och ska mata katterna och Stjärna sitter o väntar på mig. Idag mötte hon mig med svansen i vädret och jamade! ❤️
Håller på att bygga in en rengjord griskätte i ladugården där jag tänkte ha henne och ungarna när jag får tag i dom. Har tyvärr inte hittat nåt jourhem som kan ta ungarna och vill inte ta in dem i huset, då mina katter varit sjuka och min ena kastrathane börjat markera inne pga stress och äter medicin i hopp om att det ska gå över.
Men jag tror det ska bli bra. Är ju tillfälligt och om Stjärna tycker det blir för jobbigt kan jag ju släppa ut henne och hon får välja om hon vill gå till ungarna eller ej.
Dvs. om damen låter sig fångas i fälla. 😮

/Elisa

Katthemsmatten
9/11/14, 8:56 PM
#17

Jag tror det kommer bli jättebra. Fortsätt söka jourhem under tiden du letar/väntar på att ungarna ska komma fram. Glöm inte att det vore bra om även Stjärna får komma till ett jourhem. De blir relativt snart tama och brukar gilla att inte behöva jaga efter mat och ständigt sova med ett öga och öra i taget.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/11/14, 9:22 PM
#18

Tror hon är ganska nöjd och trygg här. De ligger ofta ute på gården och solar eller leker.

/Elisa

kalindas
9/15/14, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Stjärna väntar på burkmat. Torrfoder duger inte! 🙂
Hoppas på att få tag i en fälla så jag kan ta in henne och ungarna så snart som möjligt.

/Elisa

Katthemsmatten
9/15/14, 4:09 PM
#20

Fin bild på Stjärna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Jourhemmet
9/15/14, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här kommer bilder på bebbarna från  Falkenberg.

Jourhemmet
9/15/14, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En ståtlig gosse till

Jourhemmet
9/15/14, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En bebbe till

kalindas
9/15/14, 5:42 PM
#24

#21
Vilken härlig teckning! ❤️

/Elisa

Jourhemmet
9/15/14, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Enda flickan, Juni

Jourhemmet
9/15/14, 5:44 PM
#26

Ja eller hur, jag älskar svartvita katter.

kalindas
9/15/14, 5:44 PM
#27

Söta som socker allihop! ❤️ Väldigt lika sin mamma i uttrycket. Ska försöka få ett bättre foto på henne, men hon har fortfarande inte förlåtit mig sen kastreringen. 😕

/Elisa

Annons:
Jourhemmet
9/15/14, 5:49 PM
#28

Vill hemskt gärna se en bättre bild på mammisen. Pojken på andra bilden är gigantiskt stor, ser ut som en panter.

kalindas
9/15/14, 5:53 PM
#29

#28
Mamman är väldigt stor. Var därför jag trodde hon var en hane tills hon dök upp med dessa fyra. Pappan är troligtvis hanen på första bilden och han är en jätte!
Vet du hur mycket dom väger? 
Pelle som jag har här väger enligt min våg 1,9 kg och han är nog ca 4 veckor yngre.

/Elisa

Jourhemmet
9/15/14, 8:52 PM
#30

Totte väger 2,3. Han är så otroligt lång och slank med långa ben.

kalindas
9/15/14, 9:20 PM
#31

#30
Det blir en stor katt! 🙂
Skulle tro att mammakatt i normalhull väger omkring 4 kg och pappakatt förvånar mig inte om han kommer upp i 7 kg med mer hull på kroppen.

/Elisa

Katthemsmatten
9/16/14, 10:55 AM
#32

Sötare än socker allihop! Vilken tur att de fick komma in, få en trygg uppväxt och bli sociala från början. Nu håller jag tummarna för att de, när tiden är mogen, får ansvarstagande ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
9/16/14, 1:40 PM
#33

Intressenter ska först igenom ett nålsöga innan de ens får komma och titta, har fått ca 25 svar. Två är sålda och intressenter kommer idag för att titta på de andra två. De säljes endast i par

Katthemsmatten
9/16/14, 3:02 PM
#34

#33 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
9/16/14, 4:13 PM
#35

Jättesöta kattungar! Roligt att se att de har fått det bra.

kalindas
9/16/14, 4:49 PM
#36

Jag är så glad! Alla ungar har fått det bra. 😃
Dessa fyra hos Jourhemmet, två hos en uppfödarkompis (ev. söker de nya hem), två hos en annan uppfödare som köpt dem av mig, en hos min bror, en kvar här hemma. Sen de som kom in vid ca 9-11 veckor är i jourhem och söker ett för alltid hem. Av de 13 ungar det blev så var det en som tyvärr var så dålig så han fick avlivas. Annars har de varit pigga friska ungar med ett superbra psyke! ❤️

Tanken skrämmer mig lite ibland vad som hade hänt om jag inte tagit hand om ungarna och kastrerat mammorna. Tänk 13 ungar i första kullarna, varav fem är honor, mammorna får alla minst en kull var och ev. lika många ungar i dom. Till nästa år hade det inte varit kul att bo här! Nio honor med kullar, inavel och sjukdomar. 😕

Får jag bara in Stjärna och ungarna och får kastrerat Stjärna. Så bör det vara stopp sen. Så är det bara att hoppas att Stjärnas ungar håller sig friska och får sina för alltid hem.

/Elisa

[[eskils_]]
9/16/14, 5:00 PM
#37

Du har gjort ett toppenjobb kalindas! ✨🌺

Men var det inte en hane, "häradsbetäckaren", som skulle kastreras också? Eller har jag missat det?

kalindas
9/16/14, 5:20 PM
#38

#37

Ska försöka få in honom. Men har ingen fälla nu. Måste ordna med honorna först. Han är här då och då, så det får bli lite längre fram, när det är lättare att låna fälla.

Har jag tur så går Stjärna in i min transport och jag slipper jag fälla och då får han snällt vänta. Nu på vintern är det ju ofta lugnt för hanarna och han får äta och vila upp sig. Men innan våren har jag tänkt jag ska få in honom och kastrera. Det finns en son till honom här också, men inte sett honom på flera veckor.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: