Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1061 ggr
MissanTissan
2014-09-01 15:06

Vill veta ALLT

Jag är väldigt noggrann när jag ska köpa ett djur. Så berätta allt ni orkar om hur det är att ha en katthems katt. Och vad man bör tänka på när man skaffar sin första katt, och kanske vad man ska kolla efter i katten/kattungen som man ska köpa. 

Tack i förhand! // Mvh Missan

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Evahelene
2014-09-01 15:13
#1

Det jag ser efter hos en kattunge (som är van vid människor) är ifall den drar sig undan eller söker sig till en.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

00eme05
2014-09-01 15:17
#2

Kattskålar är rätt bra att ha hehe ;) om ni ska ha kattungar så uppskattas det mycket med katt leksaker. Man kan göra själv, eller leka med händerna, någon mysig plats att sova på är också bra, det är intåget måste men vissa katter gillar att ha "sin katt". Jag är inte så duktig pådet här med kastrering vilken ålder, men jag rekomenderar starkt att kastrera (vid rätt ålder!) för att inte bidra med fler hemlösa katter. Vaccinera, och öronmärk ifall katten skulle springa iväg. Efter kastrering får katten inte vara ute på 6 veckor? Inte säker hur länge :) Katter är egentligen inte så avancerade utan mycket självständiga :) men med mycket kärlek, mat vatten och en underbar familj mår katten bra :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

MissanTissan
2014-09-01 15:18
#3

Okej, något annat? Hur vet man om den är frisk?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

00eme05
2014-09-01 17:35
#4

#3 En katt som mår dåligt bajsar inte på lådan, eller slutar äta, ibland kanske dem kissar överallt förutom lådan, det kan vara lite svårt att säga när dem mår dåligt eftersom jag inte är bra inom det ämnet. Men som sagt, de kan sluta göra behov när de mår dåligt.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Evahelene
2014-09-01 18:36
#5

På katter är det rätt svårt att se om de mår dåligt för de visar det inte. Det ligger i deras natur. En katt som jag haft visade ingenting alls trpts att hon hade en rejäl livmodercysta, Det enda som gjorde att jag såg att hon inte mådde bra var att hon låg på samma plats när jag kom hem från jobbet som när jag for hemifrån och på att hon åt mindre än vanligt. När jag väl fattat misstankar var det försent 😢

Min sons ena katt visade ingenting han heller när han hade urinsten. Inte förrän han hade så ont att han inte längre kunde dölja det. Då hade njurarna redan gett upp…😭

Så, man måste känna igenom sin katt ordentligt minst en gång per månad. På så vis lär man sig hur kattens kropp känns när katten är frisk och man upptäcker (förhoppningsvis) när det är något fel. Se också på pälsen, en frisk katt har glansig päls.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

MissanTissan
2014-09-01 18:53
#6

Okej! Tack så mycket för tipsen! #5 Vad hemskt det måste ha varit för er! 😭

Vi har ett väldigt stort hus (två stora våningar) Men vi har ju också andra djur (Två hundar och två råttor) Så en katt skulle ha mycket gömställen och sovplatser hos oss. Kärlek har vi alltid extra! Och vi har redan en massa skålar, klo saxar, selen och annat. Så det är bara dom större sakerna vi behöver köpa C:

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Jourhemmet
2014-09-01 19:07
#7

Katten bör nog vara van vid både hundar och råttor om det ska fungera.

MissanTissan
2014-09-01 19:15
#8

Nja, katten kommer inte få träffa råttorna (Dom har sitt alldeles egna rum, och dörren står alltid stängd) Men hundarna, ja.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

zorro2
2014-09-01 20:10
#9

som sagts innan så er katter veldig bra på å dölja om dem ikke mår bra, framförallt om dem har ont. Jeg tror man kjenner på seg når kissen ikke mår bra. det er visse saker som den ikke gjör så som den gjorde innan. T.ex ligger kvar på samme ställe, om du har kattlådan i badrummet så gå inn med kissen när denne skal gjöre sin behov, bare observer kissen på avstånd framförallt ansiktsuttrycket, dem gjör grimaser när det gjör ont att kissa, kolla sen i lådan. 

Märkte direkt på min katt när hun fikk urinveisinfektion, kan ikke beskrive men hun var liksom ikke seg selv.

MissanTissan
2014-09-01 20:14
#10

Okej!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: