Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1286 ggr
Sofia54321
2014-08-20 20:26

Frågor om jourkatt

Hej! Vi funderar på att ha en jourkatt hemma en period. Men jag undrar om ni har några erfarenheter av det. Vilket katthem är bra att vända sig till? Ungefär hur lång period har man en jourkatt? Skriv gärna egna svar på andra frågor också. :) Tacksam för svar :) / Sofia

Annons:
marathos
2014-08-20 20:37
#1

Det är ju lämpligt att vända sig till ett djurhem i närheten av där man bor.

Tiden kan vara lite svår att säga, det beror helt på anledningen till varför katten är i jourhem och hur lång tid det tar för den att få ny ägare eller tillfriskna från något.

Sofia54321
2014-08-21 10:24
#2

Okej, tack :) Har någon haft jourkatt?

Rödis
2014-08-21 13:16
#3

Ja, absolut. Flaskmatade 4 st kattungar från en veckas ålder, två fick hem vid 13 v ålder, de andra hade jag till dess de var mer än året gamla då de fick ett underbart hem tillsammans med möjlighet till utegång.  

En hittekatt på ca året blev några månader hos mig. En annan kom från ett jourhem som inte kunde ha kvar henne, hon blev kvar ungefär ett halvår.  Återigen en annan hemlösing blev kvar ca 3 mån. Den hittade jag själv hem till som godkändes av de ansvariga för katten.

Jourhemmet
2014-08-21 15:08
#4

Jag har haft två jourkatter i sex ½ år, vilket inte gör mig något ska påpekas. Men se till att komma överens om hur länge det kan bli aktuellt. Det är inte bara säga till när du ledsnat och de kommer och hämtar den, ffa inte om de inte har ett dedikerat katthem utan är en förening bara.

Katthemsmatten
2014-08-21 15:49
#5

#4 Att ha jourkatter i 6½ år känns ju inte precis som om dem du är jourhem åt har för avsikt att omplacera katterna.

Jag tycker man ska ha klara regler för vad som gäller och se till att ha det skriftligt innan katten/-erna flyttar in. Det ska klart framgå att det är begränsad tid, om katterna ska omplaceras från jourhemmet eller katthemmet, vem som ansvarar för att det blir omplacerat, vad som katthemmet står för och vad du som jourhem står för. Veterinärvård och vaccinationer ska definitivt katthemmet stå för anser jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-08-21 16:32
#6

#5 Jo då de har för avsikt att sälja dom. Men det är svårt när det rör sig om katter som går upp i rök om någon utanför familjen kommer hit på besök.

Annons:
Jourhemmet
2014-08-21 16:34
#7

#2 Jag har haft närmare 400 jourkatter och det har rört sig om mellan ett par veckor till som sagt flera år.

Upp till toppen
Annons: